dag 1 i Albir

Hallo fra en glad, men sliten jente som nå befinner seg i Albir, Spania! Jeg merker at jeg har fortalt dere svært lite om denne reisen i forkant, men det er mest fordi jeg egentlig hadde glemt den selv. Det er jo ikke så lenge siden jeg var på ferie! Men, denne gangen vil jeg virkelig slappe av. Nå er jeg jo her med mamma, og hun er ikke akkurat det mennesket på jorden som er mest glad i fart og spenning, så her blir det soling, kanskje litt shopping og en forhåpentligvis veldig fin brunfarge på meg! Albir er en liten by, og tror ikke det er så mye å ta seg til uansett. Perfekt! :)

Hotellet vi bor på heter Albir playa hotel & spa, og så langt virker det helt OK. Var ikke ute etter noe superluksus, og hotellet er ganske lite (eller så er jeg kanskje bortkskjemt), men vi har en suite så jeg skal ikke klage på rommet iallfall! Og av alle ting, så har vi faktisk vannseng. Det har jeg aldri sovet i før, og første gang blir altså med mamma. Jeg sa til henne “ah, er ikke vannseng noe man sover i med kjærester, da? Eller er det vanskelig?” og mamma bare “det er veldig vanskelig, tenk deg nå selv”, haha. Trenger ikke høre mer!

Her har de faktisk sort toalettpapir. Hvor genialt er ikke det? Hvorfor har vi ikke tenkt på det i norge? Fantastisk, jeg skal stjele med meg hjem! 

(annonselenker)  Veske fra befresh..no / short fra carlings / jakke fra sheinside.com /  topp fra nelly HER / sandaler fra nelly HER

 

Nå på kvelden har vi gjort svært lite, bare vandret litt rundt, lokalisert matbutikken og slappet av – slik det skal være, og forhåpentligvis blir hele uken  Det skal bli godt å være borte fra hus og hjem en stund, selv om det alltid er godt å komme hjem til min solstråle av en samboer og kjæreste! 


Forresten, jeg var litt usikker på om jeg skulle fortelle dere dette eller ikke, for det virker som om hver gang man gjør et ganske “nobelt” etisk valg, er det noen som skal klage på alt man ikke gjør. Det vil si – om jeg donerer 10 000 til NOAH, klager noen på at jeg ikke gjør det samme til redd barna, og slik fortsetter det vel. Men, til poenget. Jeg har nå bestemt meg for å slutte å spise fisk, neste steg på lista er egg, så skal jeg ta for meg ost og melk etterhvert. For min del funker det å ta det gradvis. Jeg er ikke imot medisinsk testing på dyr, og dette har jeg sagt før. Det er vel min “gråsone”. Men, dette er i en helt annen skala, og for en helt annen grunn, en kjøtt. Anbefaler dere å lese boka “å spise dyr” , så lærer dere masse om industrien på verdensbasis. Det økonomiske, det som går på miljøet, de bondene som gjør det rett, og de som gjør det galt. Masse god info, for enhver!

Med det sier jeg god natt! 

88 kommentarer
    1. Men lurer på en ting.. Om du hadde hatt høner selv(f.eks) som var frittgående, hadde du spist egga da?:) fordi da har dem det jo bra!:)

    2. jeg bare lurer , men hva skal du spise når du ikke skal spise kjøtt,fisk, egg osv?… er litt nysgjerrig!
      liker bloggen din utrolig godt , håper du koser deg på tur 😀 <3

    3. såfall! kan du pliiizzz legge ut oppskrifter? jeg har fått lekk tarm syndromet, så nærmet meg nesten å få lever svikt ;O så nå kan jeg ikke spise egg, melkeprodukter eller noe som er gjort noe med…… blir jo litt andeledes en deg da selvfølgelig, for jeg kan spise kjøtt noe du ikke gjør og du kan vel sikkert ha produkter som har gjort noe med :/

    4. De har faktisk svart, rød , turkis , rosa og oransje farge på toalettpapir her i Norge og, må bare til baderoms butikker:-)

    5. Dere må ta turen inn til Altea, veldig koslig by som ligger like ved. Med mange gode spisesteder og en nydelig kirkeplass.

    6. jeg syntes det står stor respekt av det du gjør. selvom ikke alle kanskje er enig, så viser det virkelig hvor dedikert du er og hvor mye du brenner for denne saken! Og dette kommer fra en som spiser både kjøtt, fisk og ost 🙂

    7. Kan du etterhvert skrive noe om hva du skal spise for å få i deg det du trenger, når du ikke skal spise fisk, egg osv..? 🙂

    8. Svart toalettpapir er overhode ikke genialt? Hvordan skal man vite når man er ferdig med å tørke seg, for vi kan alle innrømme at vi ser på papiret for å vite om rumpen er ren for bæsj?

    9. Er du seriøs? Dyretesting av medisiner og dyr som avles og holdes i laboratorier hele sitt liv er greit? Men en ku som står i en bås er ikke ok? HVA FAN ER FORSKJELLEN? Altså vær venlig da dette sier du jo kun fordi restylane og all den dritten du pakker i kroppen er dyretesta. Nei slutt med din moraliserende liksom levemåte.

    10. Hvis jeg ikke husker helt feil sa du når du begynte å spise vegetarisk at du fortsatt kunne spise kjøtt fra f.eks rype, hare, dyr som har levd fritt til blir mat? Er det noe du har gått bort fra? Og fisken lever jo fritt helt til den blir fisket opp, og blir mat (hvis du ser bort fra oppdretslaks).

    11. Så flink du er:) Men jeg skjønner ikke at du ikke er imot de stakkars dyrene i laboratorium som lider av å bli testet på.. Vanskelig å forstå åssen noen er for det.

    12. E så sykt lei av å lesa at folk e negative. Eg kan forstå at någen finne det frustrerende at Sophie støtte medisinsk testing, MEN la nå hu få CREDS for mange andre valg hu tar. Mye av dette negative blir for dumt. E det for eksempel feil av meg å ha fadderbarn åg då, fordi eg ikkje kan ver fadder for alle fattige barn her i verden? Gode gjerninger sga støttes, Ikkje rakkas ned på. Pluss hvis någen vil prøva å få Sophie te å endra på någe e d vel bedre med konstruktiv kritikk istedenfor å drida på de andre gode tingene hu gjør? Folkeskikk e virkeligt undervurdert å nærmest glømt når det komme te Internett. Stå på Sophie, du gjør mye mer enn mange andre. Å te dokker som skrive dritt (les: dette gjelde ikkje opplysende, konstruktiv kritikk) : pass på og ikkje kast stein i glasshus. E nysgjerrig på om dokker jørr absolutt alt det Sophie gjør pluss det dokk kritisere henna for ikkje å jørr. 🙂

    13. Er jo en grunn til at toalettpapiret er hvitt… for at man skal kunne se når man er ferdig, og ikke trenger å tørke seg mer. Så det svarte dopapiret var jo kult, men ganske ubrukelig..

    14. Det der sier du bare fordi du er mer opptatt av leppene dine enn dyrene. Dyr som blir testet på (dvs torturerte), har det mye verre enn dyr i matindustrien og det vet du. Jeg er vegetarianer (ordentlig, ikke på liksom sånn som du), men om jeg skulle valgt, ville jeg heller at dyretesting skulle blitt ulovlig enn kjøttindustrien.

    15. Jeg var vegetarianer i ca 3 år, så en dag bestemte jeg meg bare for og bli veganer- så ble jeg det, over natta liksåmm! Beste valget jeg har tatt i mitt liv. Synes det er helt fantastisk, jeg føler meg bedre (ser bedre ut-hehe), og jeg vet at det hjelper så vanivittig mye mer en hva folk tror. Anbefaler alle til og legge om til en vegansk kosthold, det kan selfølgelig være litt vanskelig i begynnelsen, men når du har lært deg det grunnleggende, så kommer alt veldig naturlig og lett.

    16. Jeanette Hansen: Melkekuer mishandles ofte i form av feil for og for lite bevegelse. Selv om kuer har krav på 6 uker sommerferie på beite (hvilket er alt for lite sammenlignet med resten av året) så er det en del slakterier som ikke tar hensyn til disse kravene. Ingenting som innebærer dyrehold er helt mishandlingsfritt, noe å tenke på. 🙂

    17. Herregud, du blir bare mer og mer rar når det kommer til vegetar og støtte industri mot dyr. Altså, er du helt på jordet, kuen blir melket, kuen blir ikke drept fordi det er melk i butikken eller ost. Og høns legger egg, man dreper ikke høns for det. Hvor på planeten er du? I tillegg, du er jævlig bortskjemt også, det virker som om du driter penger uten å gjøre en dritt for de. Annet enn å publisere innlegg om livet ditt.

    18. Anbefaler Altea på det sterkeste, utrolig koselig by! Har selv leilighet i Altea, rett ved stranden:)

    19. Kos deg masse, var på akkurat samme plass i vinterferien 🙂 Anbefaler deg og moren din å ta en liten busstur til nabo byen Altea, turen tar vell ca 10-15 minutter, også går dere hjem igjen bare ved å følge strandpromenaden, det er en helt fantastisk gå tur 🙂 I Altea er det også en veldig fin kirke, som absolutt er verdt å se, haha!

    20. Det finnes i rosa, grønt, turkis og sort i Norge 🙂 Iallefall her i Ålesund.
      Kos deg på tur fina:)

    21. eh.. kuer blir melket ja og høns legger egg.. Etter to år når di ikke legger egg lenger blir di gasset ihjel og destruert. Kjøper du egg og melk er du indirekte med på å støtte kjøttindustrien.

    22. Jeg blir så utrolig skuffet over folk når jeg leser kommentarene du får på bloggen din, uansett hva du gjør skal jo folk alltid finne noe negativt i det. Det må være så utrolig demotiverende og jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan du takler det. Du er utrolig sterk og jeg er så glad for at du står for ditt, og jeg håper virkelig du ikke lar kommentarer fra folk som ikke aner hva de snakker om gå innpå deg. Du er helt rå! 🙂

    23. Åååh, så fantastisk å høre!!! Jeg holder også på å lese “Å spise dyr” (på engelsk riktignok) og hittil er det en utrolig god bok som egentlig alle burde lese. Det å være veganer kan være utfordrende (for det meste i sosiale sammenhenger) og er langt mer vanskelig enn å kun utelate kjøtt fra kostholdet, men det er et fantastisk valg å ta, både for egen helse, planeten og dyra.
      Det varmet virkelig veganerhjertet mitt å høre at du har bestemt deg for dette, og jeg håper at du ikke lar deg påvirke av alle de som eventuelt kommer til å være negative til valget ditt! Det er så mange uforstående folk der ute som ikke skjønner hva det går ut på – jeg var selv en av dem – derfor var det veldig bra at du ville dele det på bloggen slik at vi får spredd budskapet. Mange fler hadde nok vært vegeterianere og veganere hvis de bare visste litt om hva det går ut på og grunnene til det. Anyways, jeg ønsker deg masse lykke til!

    24. get over youself. vi vet alle at det du snakker om angående moral og alt det pisspreiket der er for å gjemme deg bak spiseforstyrrelsen.

    25. kos deg 🙂 er en utrolig fin plass. og om dere vil shoppe litt billig er det et marked på stranden der om kveldene 🙂
      vært der nesten hvert år siden 2008 og trives med leiligheten i Alfaz del pi / albir 🙂

    26. Har stor respekt for det du gjør Sophie. Men nå håper jeg du vet at eggene du kjøper i butikken ikke er befruktet, og kan altså aldri bli til en kylling uansett..

    27. Hei, vil bare si en ting.. Grunnen til mennesker blir syke er deres egen feil. Eller pga et annet mennseke. Tenk at regnskogen er medisinskapet for all verdens sykdommer. Så at vi tester på dyr for å finne kurer til selvskapte sykdommer er mesnnesker på sitt laveste. Kreft falt ikke fra himmelen, det er pga av maten man spiser, forurensing osv og så skal dyr lide pga noe mennesker selv har gjort istand? Indianere sier at det finnes faktisk hjelpemidler til all verdens sykdommer, den kunnskapen blir begravd godt ned av store selskaper så tenker bare profitt. Våkn opp!

    28. Kan du forklare hvorfor du ikke er imot medisinsk testing på dyr? Du er flink til å snakke for deg, så jeg ville gjerne hørt grunnen din. For i mine øyne er det ganske rart at du ikke spiser kjøtt samtidig som at du IKKE er imot medisinsk testing på dyr.

    29. Bare et lite vegetartips.
      Mat som inneholder animalsk fett(rester) kan være ost(med løpe), e-stoffer som E120 og E145, godteri som vingummi og gelé, smultringer(stekt i dyrefett), buljongterninger. Også flere sauser inneholder inneholder produkt av fisk eller kjøtt.

    30. Synes det er utrolig dårlig gjort av enkelte lesere å kun se alt det negative. Hvordan er det mulig å være så trangsynt? Spør du meg burde du hatt mye mer cred for de tingene du faktisk gjør (som btw er mer enn de fleste), enn de tingene du ikke gjør. Stå på Sophie!

    31. Du er helt utrolig… Hvordan kan du IKKE være imot dyretesting når dyrene som blir testet på blir torturert? Det finnes kunstig hud man kan teste på i stedet for dyr. Det virker som du er mer opptatt av botox/restylane, enn dyrene. Ville høyst IKKE kalt deg dyrevennlig.

    32. Dette varmet virkelig veganerhjertet mitt! Så utrolig bra at du legger om kostholdet ditt og blir veganer etterhvert! Pass bare på å få i deg nok forskjellig plantebassert, og siden du er medlem av gruppen Veganprat så vet du antakeligvis at du kan spørre så mye du orker der, det kommer til å gå superfint. Gleder meg til å lese mer om hvordan det går etterhvert. 🙂
      Ikke ta til deg all den dritten som blir slengt her, de har jo ikke peiling på verken kyr eller høns.

    33. For å si det rett ut.. Erna skal ikke gjøre en dritt for dette landet. Hun er en bløff for det norske folk. Hun blir styrt av penger, og makt. Alt hun tenker på, er at hun får mat på bordet og har penger til sine egne goder. Hun er overvektig, flauer ut det norske folk ved å møte store mennesker rundt om i verden, stiller oss nordmenn ut som tapere, intet annet enn tapere. Hva er det egentlig denne regjeringen gjør godt for oss? Ja, vi lever godt her vi holder til, det har det jo bestandig vært i flere hundre år. Voks heller opp og se noe i ungdommen enn å alltid skylde på at vi er ekstreme, at vi er deres fremtid. Vi er ingens fremtid. Vi gjør hva vi selv vil, vi velger selv, tar egne valg, og vi trenger ingen for å måtte styre våre liv. Alt blir styrt av penger og makt, bare for at andre skal leve godt. Tenk på hvordan vi ungdommer faktisk blir hengt ut på sosiale medier, foruten all den mobbingen. Vi blir tvingt til å tro at dette landet skal være A-sosialt, at vi ikke skal ta kontakt med andre mennesker på en annen måte, at vi alltid skal holde oss borte, bare fordi vi ikke ser noe i personer enten det gjelder i gater, skoler, offentlige plasser, på bussen osv. Vi blir lært opp til å ha en helt annen utdanning enn alle andre, vi SKAL alltid ta del i tradisjoner, og nasjonale arrangementer, bare fordi den norske regjering skal holde oss “norske”. Vi får ikke noen som helst form for internasjonal utdannelse eller form for internasjonalisme i norske skoler, både når det gjelder videregående skoler og grunnskoler rundt omkring i landet. Vi blir lært opp til å tro at verden foran oss er NORGE. Vi skal alltid ha det på stell, alltid leve slik vi gjør. Vi tar del i den teknologiske revolusjonen, men på SKAMMELIG feil måte. Jeg må ærlig si, at jeg skammer meg over å være 100% norsk. Jeg er født i Norge, oppvokst i Norge, og bodd her hele mitt liv, men vet du hva? Norge er verdens oppskrytte land. Vi er egoistiske, skal alltid ha hver vår del av kaka, samme hvor liten, samme hvor stor den er. Når skal dere virkelig lære at vi er født for å ta egne valg, og ikke legge våre liv i andres hender? Ja, foreldre kjenner seg veldig godt inn i denne rollen, men har dere noen gang gjort noe for at DITT barn skal bli uavhengig av seg selv, lære selv, og ta egne valg?! Nei, for dere skal alltid lære hver eneste gutt og jente som blir og har blitt født i dette landet en helt annen fordom av livet som ikke burde eksistere. Bare se på England. Dem har faktisk mennesker som gidder å snakke fritt, vil være åpne, og som tar egne valg og som ikke lar seg styre av en jævla dum regjering. Ja, vi har lover, uansett hvor vi drar hen i verden, men ÆRLIG talt, når skal vi få ta del i hva resten av verden tar del i? Bare fordi dere mener det er usikkert, så skal dere alltid gi forbud mot de dummeste ting, ting som burde FAKTISK være lovlige. Ta heller og erstatt regjeringen med unge mennesker, mennesker som FAKTISK forandrer dette landet. Har vi forandret oss de siste 10 årene? Såvidt. Vi har oljen, tjener penger som F, har ingen bekymringer, men vi lever livet feil. Mange kan være enige i hva jeg nå sier, mange kan være i mot meg, men la meg bare få dette klart for dere. Vil dere ha voksne mennesker som alltid skal følge samme linjen som alle andre og ikke ta del i verdenssamfunnet, eller skal dere faktisk stå på egne ben og gjøre egne valg og ikke la noen stoppe dere? Jeg har blitt lært opp til å tro at verden var slik Norge var, at verden var en rar plass, en plass jeg ville stille meg til spørsmål å oppdage, en verden der jeg trodde alt var som i Norge. Nå har jeg endelig funnet det ut. Jeg har endelig tatt et valg. OG TIL ALLE DERE SOM LESER DETTE, ta dere egne valg, ikke legg det over til deres foreldre, ikke tro at PENGER, MAKT og TRYGGHET, er det du trenger. Det er mer i denne verden enn du tror. Du har bare ikke sett det enda. DU tror kanskje at om du reiser til utlandet at du vil oppdage noe nytt, men når du kommer tilbake til Norge, vil det gå tilbake til det samme. Hvor mange ser du egentlig som tar kontakt på gaten eller i byen? Ikke veldig mange. Knapt noen tør, fordi om dem er alene, så vil dem ikke ta kontakt med noen, da sitter dem heller på mobilen, og unngår det hele. Hva går du glipp av? ALT. Du går glipp av livet ditt, tiden du skal bruke på hva du vil, ikke tiden du skal bruke på å tro at en overvektig kvinne i blå dresskjole skal forandre livet ditt. Hvem styrer dette landet? Er det oss eller er det regjeringen? JO, regjeringen, for dem skal alltid bestemme. Dem skal bestemme hva vi gjør, bestemme hva som er bra for oss. Det er til og med en synd å ikke gå i barnetog, eller ta del i 17. mai tradisjonen, vel HVA FAEN. Er dere helt skrudd i hodet? Har dere egentlig lært noe av hvordan Norge “EGENTLIG” skal være? Jeg har tatt mitt valg, nå er det din tur til å gjøre det samme.
      Gutt, 17 år.

    34. Hei fine Sophie Elise!
      Utrolig koselig at du er i Spania, Albir. Jeg bor 5-7minutter i fra det hotellt du er på nå. Bor i Alfaz Del Pi, og har bodd her siden 4.januar 2014, reiser hjem til Norge om 2 uker?
      Har utrolig lyst til å møte deg mens du er her nede! Håper vi kunne ha møttes?
      Grunnen til jeg er her nede er fordi jeg har mitt siste halv år på vg 2 som helsefagarbeider, det er en syk opplevelse!!
      Spania klemmer fra Marlen

    35. Spiser 3-400g kjøtt om dagen og ELSKER DET. Kanskje en grunn til at du ser så spinkel og ikke har en muskel på kroppen fordi du ikke får i deg kjøtt og med det proteiner. Trangsynte lille bortskjemte unge 🙂

    36. Albir er en koselig liten by:-) Men om du er ute etter mer shopping og storby er det ikke så langt med toget til Benidorm (heller ikke så værst med taxi) 🙂 Der har de fine strender, shoppingsenter, koselige gater og en del mer å tilby!

    37. Hei hei. Vil først si at det er super bra at du tenker å prøve å kutte ut animalsk. Er selv veggis og har vært det i mange år! Super bra! 😄 men jeg vil veldig gjerne at du utdyper hvorfor du støtter medisinsk testing på dyr?? For meg blir dette veldig rart at noen støtter. Jeg selv bruker medisiner som er testet på dyr, men jeg skulle heller ønske at de fant andre metoder. Flere forskere har gått ut å sagt at man trenger ikke å teste alt på dyr, siden det finnes mange andre metoder, men at disse metodene ikke blir brukt pga de koster mer.
      Tanken på at så mange dyr blitt avlet opp og lider i mange år pga at vi mennesker utsetter oss for dårlig helse syntes jeg ikke er rettferdig for dyrene!
      Så gjerne skriv et egent innlegg om hvorfor du støtter at dyr skal lide fremfor å støtte alternativer til andre forskning metoder!

    38. Så hærlig det var å lese “solstråle av samboer og kjæreste” 🙂 godt dere har det bra i lag!

    39. Du er så pen. Jeg skulle ønsket jeg var som deg, eller jeg ønsker jeg kan bli som deg men når jeg ser meg selv i speilet tenker jeg at det aldri kommer til å skje 🙁

    40. Dere må dra til gamlebyen i Altea, det anbefales virkelig! Altea ligger i Albir forresten, bare spør noen om veien eller se etter skilt

    41. Forresten, jeg var litt usikker på om jeg skulle fortelle dere dette eller ikke, for det virker som om hver gang man gjør et ganske “nobelt” etisk valg, er det noen som skal klage på alt man ikke gjør. Det vil si – om jeg donerer 10 000 til NOAH, klager noen på at jeg ikke gjør det samme til redd barna, og slik fortsetter det vel. Men, til poenget. Jeg har nå bestemt meg for å slutte å spise fisk, neste steg på lista er egg, så skal jeg ta for meg ost og melk etterhvert. For min del funker det å ta det gradvis. Jeg er ikke imot medisinsk testing på dyr, og dette har jeg sagt før. Det er vel min “gråsone”. Men, dette er i en helt annen skala, og for en helt annen grunn, en kjøtt. Anbefaler dere å lese boka “å spise dyr” , så lærer dere masse om industrien på verdensbasis. Det økonomiske, det som går på miljøet, de bondene som gjør det rett, og de som gjør det galt. Masse god info, for enhver!
      Kan du skrive hvorfor du ikke er imot det? Har det noe med plastiske operasjonene dine å gjøre? Ville vert kjempeinterresant for oss lesere å lese 😉

    42. Du må jo skjønne selv hvor mye dyr lider i disse knøttsmå bura i labratoriene..? Men det er ikke så farlig..eller?

    43. Jeg husker når du sa at du startet så sa du at når du var hos venninner osv så kunne du spise kjøtt dersom det var selvskutt… For da visste du at de hadde hatt et bra liv! Hvordan er det nå?

    44. jeg har bodd i Alfaz Del Pi i 5 år, og er veldig ofte i Albir – så om du trenger en tour guide så er det bare å finne meg hehe! 😉

    45. Jeg kan ikke noe for det, men jeg syns det er ufattelig rart at du ikke er i mot medisinsk testing på dyr. Spesielt siden du er vegetarianer og en ‘dyreelsker.’ Det minst like ille, hvis ikke verre at dyr blir skjært i og torturert, enn at de blir avlivet og spist? Får ikke dette helt til å gå opp.
      Sett bort i fra dette, så digger jeg bloggen din og syns du er en flott jente! Er bare ikke alt jeg skjønner meg på, men sånn er det vel.

    46. Selv om jeg ikke skjenner deg i privat, så er jeg ganske stolt over det du gjør. Du bruker penger du får via bloggen til en god sak, og bruker stemmen din ( eller ord da hehe ) til å påvirke andre til å tenke litt over det som skjer. Hver gang jeg har sett en sirkusplakat, så har jeg tenkt over det du har skrevet, og med glede revet ned plakaten. Du er en jålete person, men hvem bryr seg?? Du har en god personalitet og det er det som teller <3 Peace out blondie with a twist 😉 -lena schwaar

    47. Har vært der nede jeg også… Er en kjempefin plass. Anbefaler å dra til en liten by oppi “fjellene” kalt Altea (eller noe). Det er en koselig gåtur langs strandpromenaden så oppover til toppen av berget. Håper dere koser dere 🙂

    48. Kos deg masse i Albir! Så koselig at du og moren din er på ferie sammen 😀
      Synes det er kjempeflott å lese om at du skal kutte ut fisk osv, men lurte på om
      du fortsatt kan spise snop som vingummi? Inneholder ikke det dyreskjellet? Har dessverre ikke så god peiling på det, men spiser du dette fortsatt, og hvorfor i tilfellle?

    49. Hvorfor skal du egentlig slutte å drikke melk?
      Det er ikke dyreplageri å ta melk fra en ku, det er faktisk dyreplaheri å ikke gjøre det! Alle kuer må bli melket, hvis ikke kan juret sprenge! 🙂

    50. Jeg bare lurer på en ting.. Hvorfor spiser du ikke norske kjøttprodukter? Vi vet jo alle at dyrene på alle stordriftsgårdene i Norge har det bra..?

    51. EEEELSKER Albir, du bare må på kinarestauranten deres, den ligger helt nederst ved strandpromenaden i samme gate som hotellet. De serverer VERDENS beste mat der, dere bare må dit!

    52. Dette er du sikkert klar over allerede, men som en felles dyreelsker så skriver jeg det allikevel.
      Mesteparten av medisinene som fungerer på dyr under testene, fungerer ikke på mennesker, eller blir aldri prøvd på mennesker fordi de er for farlige for oss uansett.
      Vi har bedre, tryggere og mer nøyaktige måter å teste medisiner på, så hvorfor er du ikke imot testing av medisiner på dyr?
      Dyrene blir ofte avlivet noen uker etter testene.
      Du gjør fantastisk mye bra for dyrene og dette er absolutt ikke ment som noe forsøk på å forandre meningen din! <3

    53. Det er fint at du har valgt å være veggis og at du bryr deg om dyr. Poenget er at du snakker ned på oss som spiser kjøtt, og hevder at du vet mye mer enn oss om alt som har med matproduksjon å gjøre. Da er det ganske lett å ta deg på andre valg du tar. Du har kanskje lest et par bøker, men jeg er født og oppvokst på gård. Ikke kall meg en ignorant drittsekk fordi jeg spiser kjøtt, når du har et ti ganger høyere forbruk av klær og kosmetikk enn meg. Det er dobbeltmoralsk. Nesten alle vegiterianere gjør dette

    54. lurte på om du kunne skrive et innlegg om hvordan dine inntrykk av Albir var. Skal dit selv i sommer, og har lyst til å vite litt hva du gjorde der nede 🙂

    55. så gøy at du bor i Albir da,. Vi har leilighet der nede og reiser ned på Lørdag 🙂 kanskje vi sees.

    56. Pleier å reise dit hvert år:)fin plass ,skal der i sommer😃 anbefaler deg å gå på søndagsmarkedet ,det er kjempe gøy👍

    57. Aww! stolt av dæ som ska slutte å spise fisk åsså! æ va åsså “pesco-vegetarianer”(spiste fortsatt fisk) i 1 år før æ slutta me det åsså, og det jor jo overgangen uten kjøtt lættare. 🙂 og nu trives æ vældi godt som fullværdi vegetarianer og ser ingen vits i å spis værken kjøtt eller fisk ever ijænn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg