help????

 

 

Har noen av dere vokst på seg pollenallergi? Alså, jeg har aldri hatt noe problemer med det, men denne våren har jeg følt meg veldig . . rar? Det klør i/rundt nesa, renner fra øynene, det klør i halsen, jeg får feber og til tider er jeg kvalm. Slik er det ALLTID når det er fint vær med litt lett bris. Det kan jo være tilfeldig og at jeg bare er forkjølet, men spesielt at det renner fra øyne/nese irriterer meg voldsomt for tiden. Jeg er i tillegg utrolig slapp, og uansett hvor lenge jeg sover føler jeg meg sliten. Så, noen råd? Noen som sliter med det samme? Hva kan det være? Dere redder meg alltid, mine lommeleger! Og hva kan jeg gjøre for at det skal bli bedre? Må man til legen? 

 

 

165 kommentarer
    1. Ja, helt vanlig å vokse på seg pollenallergi med årene! Mange får det, og spesielt når det er fint vår og høy temperatur om våren er det ekstra mange “nye” som får det 🙂

    2. har kraftig pollenallergi, kjøp livostin på apotek, selv bruker jeg aerius og avamys men da må du til lege

    3. Hei! Prøv og ta Zyrtec,hjelper dette har du nok pollenallergi! Jeg slet akkurat med det samme som du beskriver og prøvde Zyrtec noen dager og følte meg som et normalt menneske igjen! Dette er ikke reseptbelagt og får kjøpt i daglivarebutikker itilegg til apotek! Lykke til 🙂

    4. Jeg har også fått det denne våren, og har aldri hatt det før! Dro til legen min og hun sa det var noe ekstra spesielt med pollen denne sommeren som kommer. Hun anbefalte egentlig bare solbriller eller caps, og om det ikke funker så bør man oppsøke lege og skaffe øyedråpe. Lykke til!

    5. Jeg har faktisk greid å vokst på meg allergi. Har aldri hatt problem med allergi og sånn før i fjor dag jeg var på friluftstur med klassen, og begynte å klø sinnsykt i øyene. Når jeg kom hjem dro jeg på legen og fikk tatt blodprøve for dette. Noen uker senere fikk jeg svar at jeg er allergisk mot pollen, gress, bjørk, hun og katt. Jeg fikk allergitabeletter og det funker veldig bra. Jeg har hatt katt i over 11 år, og har ikke merket noe til nå. Anbefaler å gå til lege og snakke med han/hun om hva som er galt 🙂

    6. Høres ut som pollenalergi, ja! Dra til legen og be om å få ta en test. Gjerne test deg for flere allergier. Da er du hvertfall sikker på hva du har og slipper å kanskje prøve mange forskjellige medikamenter som kanskje ikke har noen som helst effekt.
      Lykke til! 🙂

    7. Hei:) ja, jeg vokste på meg pollenallergi i løpet av barneskolen. Det kan være flere ting som gjør at dette skjer. Blant annet forurensning i lufta, kryssallergier og så videre. Det kan være lurt å ta en blodprøve for å finne ut av det 🙂

    8. Jeg sliter mye med allergi selv og dro til lege med problemet, fikk da beskjed om at det ikke har særlig effekt å ta zyrtec når plagene kommer, og at det er bedre å gå fast på allergimedisin for å unngå symptomer på allergi 🙂 ville dratt til lege om jeg var deg, da får du sikkert allergimedisin på resept, mye billigere enn å kjøpe zyrtec hele tiden 🙂
      Jeg tar en tablett daglig og har ikke hatt symptomer etter jeg startet på de 🙂

    9. Har hatt det siden jeg ble født,å du har de samme symptomene :/ jeg bruker tabeletter som heter telfast. Du får kjøpt det på apotelet, funker KJEMPE BRA! Jeg har prøvd masse tabeletter tidligere, men telfast er de beste!
      Du kan å ta en sprøyte hos legen, men det er best å gjøre før pollen bryter ut.

    10. Dra til legen og spør om å få en kortisonsprøyte mot det. Det hjalp meg i fjor og jeg slapp plagene, men i år er det tilbake, så jeg skal nok til legen for å ta en ny neste uke.

    11. Om du sliter med at du er slapp osv, IKKE KJØP ZYRTEC! gjør bare vondt værre, da trøtthet er en av se mest vanlige bivirkningene. Selv byttet jeg til telfast, og hverdagen ble brått bedre! Bruker på de værste dagene en nesespray mot allergi fra apoteket også, den er veldig effektiv mot plager i nese og øyne

    12. Jeg slet veldig mye med pollenallergi fra 4.klasse av. Akurat det samme som du beskriver. Jeg måtte dra hjem fra skolen på det værste og kunne såvidt oppholde meg utendørs på enkelte vår/sommerdager. Prøvde mange forskjellige tabletter, nesesprayer, øyedråper and you name it etter flere runder hos lege, men ingenting hjalp. Min mor er litt.. Hva skal jeg si, overtroisk, tror på healing osv, så hun tvang meg med til en sånn dame i Trondheim i en alder av 16 år. Der lå jeg på en benk mens hun hold hendene noen cm over kroppen min og “følte” seg opp ned. Tror det var noe sånn healing/varme hender eller hva de nå kaller det. Jeg har alltid ment at dette var bare tull, men siden den dagen jeg var hos hun har jeg ALDRI kjent noe til allergi. Ikke så lite som et nys. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om dette selv, men jeg er litt satt ut egentlig. Det funket hvertfall!

    13. Om det ikkje skulle være allergi, så har eg merket at eg små svir og renner fra øynene på grunn av vippeextention, og maskaraen min.. Kan jo være heldig at det er noe slikt? Solbriller og slikt hjelper meg hvertfall 🙂 merker det spesiellt godt når eg er utendørs i lys/sol 🙂

    14. Jeg har fått allergi og er 22… Det renner av nesa, klør i øynene og sår hals når jeg våkner,,som varer i noen timer. Plages og av ekstrem serienysing… Veldig plagsomt! Skal og testes for “allergisk astma” eller hva nå legen sa det het.. Men man får ikke feber av allergi, men man kan få følelsen av å ha feber. Ta en tur til legen å få tatt en blodprøve! 🙂

    15. Det er kjempevanlig. Det samme har skjedd med meg, jeg fraråder deg alikevel å kjøpe vanlige allergimedisiner på butikken, dra på apoteket å kjøp noe som ikke gjør deg enda mer trøtt og sliten! Husker ikke helt hva de pillene het, men esken er lilla og de skjønner garantert hvilke du mener hvis du spør etter dem! Lykke til 🙂

    16. Pappa har skikkelig pollenallergi, og jeg fikk det samme for to år siden som 16-åring. På sommeren greide jeg ikke å være mer enn 5 minutter på plenen før det begynte å svi og klø i nese og øyne. Og slik varte det hele dagen. Anbefaler deg å oppsøke lege ja, det er så kjedelig å irritere seg over det hele sommeren igjennom. 🙂

    17. det høres veldig ut som pollenallergi 🙂 dra til legen og skaff deg resept på zyrtec, så skal du se at det blir mye bedre 🙂 får du ordnet resept på det, får du det på blå resept og da mye billigere om du skal kjøpe det uten resept !:)

    18. Husker jeg var plaget i fjor, men i år var det verre. Ble ekstremt plaget i begynnelsen av mai, med blant annet kløe i øyne, rennende og tett nese, kunne nyse opp til et tosifret-tall daglig, haha! Følte meg slapp og trøtt. Tok blodprøve og fikk vite at det var jo faktisk pollenallergi. Anbefaler å gå til legen, slik at du får vite det helt sikkert. Er ikke vits å medisinere seg unødvendig:-) Fikk en nesespray på resept, og bruker cetirizin (/zyrtec) ved behov. Er veeeeldig mange som har/får pollenallergi med årene har jeg merket! Det er så sinnsykt plagsomt hvis man ikke gjør noe med det, hahaha

    19. Jeg har hatt pollenallergi fra jeg var født, og det er rett og slett helt jævli. Jeg kan ikke gå i mark og fjell eller plukke blomster, sole meg på stranden eller sove i telt er uaktuelt. Jeg går på medisiner men det hjelper ikke, pollen er ikke som hodepine slik at man kan ta en tabelett også forsvinner reaksjonene. De er alltid der!
      Jeg ville gått til en lege for å få det konstatert, eventuelt få ut tabeletter, nesespray etc. Blir det en stor plage kan man få sprøyter mot det også. Det skal hvist hjelpe 🙂

    20. dra på apoteket å kjøpe allergimedisin, da finner du fort ut om du har allergi eller ikke:-) har du det trenger du ikke dra til legen heller, da fortsetter du bare å kjøpe medisin og du sparer penger.

    21. Det samme skjer med meg om sommeren. Slitsomt å alltid være så utslitt. Jeg pleier å ta allergitabletter, den heter Cetirizin. Bare spør på apoteket! Den skal hjelpe mot nese og øyebesvær 🙂

    22. Slik har det vært med meg også i år!! Jeg måtte til slutt til legen for å få resept på tabletter + nesespray og øyedråper som hjelper mot kløe i nesa og øynene, og også rennende øyner og tett nese noe jeg først merka. Da tenkte jeg at det måtte være pollen som var problemet. Var hos legen/på sykehuset når jeg var yngre for mange år siden og da fikk jrg vite at jeg var allergisk mot bjørk, men det har blitt verre etter hver vår og sommer, så det er nok noe jeg har vokst på meg siden det har blitt verre.
      Tabletter og nesespray funker, og jeg merker godt hvis jeg glemmer det at det er lite godt å være ute om dagen! Håper du finner ut av det 🙂

    23. Kjøp en pakke med Telfast (ser de over anbefaler zyrtec, telfast er noenlunde det samme, bare at man ikke blir trøtt av allergimedisinen – noe man blir av andre som zyrtec, cetrizin osv), som man får kjøpt på apoteket. Prøv å ta en tablett til dagen i noen dager, så ser du om du får en effekt av tablettene – hvis ikke burde du oppsøke lege.
      – Dersom tablettene fungerer ville jeg gått til legen. Får man allergimedisiner på resept er de myye billigere. 🙂

    24. Jeg fikk plutselig pollenallergi for noen få år siden, har aldri vært plaget med allergi før. Og det er de samme symptomene jeg får som du får! Jeg anbefaler at du oppsøker lege for å ta en blodprøve! Pollenallergi kan faktisk også gi deg kryssallergi, som vil si at du kan bli allergisk mot andre ting også. Jeg har Bjørke pollenallergi, og jeg har blitt allergisk mot eple, pærer, plommer, valnøtter, honning osv. Så jeg anbefaler på det sterkeste at du tar deg en tur til legen

    25. prøv Nasonex det hjelper mot nesen og den er kjempebra anbefaler den. du for kjøpt den på apoteket uten resept

    26. Det er helt vanlig å få mat/pollen allergi når man blir eldre. Du kan ta zyrtec men det spørs hvor heftig pollenallergi du har. Så hadde jeg vært deg hadde ueg dratt til legen og tatt en blodprøve og sett hvilken tre type du reagerer på og hvilken medisin legen anbefaler deg å ta. Lykke til sophie!

    27. Jeg har ikke pollenallergi, men jeg er allergisk mot vann- og temperaturforskjeller (uansett hvor rart det høres ut). Uansett, prøv Zyrtec (cetrizin), det kan du få kjøpt uten resept på apoteket, men skal du ha fler enn det som er i den pakningen, må du til legen, og få resept der! 🙂
      Jeg hadde også russetid nå, og jeg tok en kortisonsprøyte på legekontoret, som varer i flere uker (altså, jeg kan dusje, bade osv flere ganger daglig uten å ta zyrtec 1 time hver gang, eller velge mellom bading og dusjing).

    28. Gå til legen å ta blodprøver som gir svar, deretter får du øyedråper,tabeletter, nesedråper til pollenallergi 🙂

    29. Kjøp allergitabletter zyrtec + nesespray. Blir det ikke bedre så drar du til legen. Zyrtec kan man til og med så kjøpt på dagligvarebutikk.

    30. for guds skyld IKKE bruk kortison sprøyte. Det kan skade skjelettet og er virkelig ikke bra å bruke før du har så kraftig allergi at ingenting annet funker. Har selv gått på det og angrer den dag i dag. Allergien ble kjempe bra og ingen symptomer, men jeg la på meg ekstremt mye og har blitt veldig skjør i skjelettet og sliter med mye ledd smerter pga det. Så ikke gå på kortison. Ta deg heller en zyrtec hver morgen og kveld. 🙂 Nå i sommer er det noe spesielt med pollen så de aller fleste reagerer. Når du allerede har fått symptomer og ikke har fått tatt zyrtec, så ta Livostin øyedråper og nesespray. De funker helt supert! 🙂
      er ikke nødvendig å gå til lege med mindre du har reaksjoner over lenger tid og ikke blir kvitt det med zyrtec og andre reseptfri midler. 🙂
      Lykke til, det ordner seg nok! 🙂
      Hilsen ekstrem pollen allergiker 🙂

    31. Høres ut som allergi, dessverre. Du kan få prøvd ut zyrtec som alle skriver som du kan få kjøpt i matbutikker ect, og se om noen av plagene forsvinner. Da er det mest sannsynlig allergi, og da er det lurt å ta seg en tur til legen.
      Jeg går selv på cetrizin, noe som er litt for mildt for meg. Hjelper bare litt for nesen, men øyene er alltids likedan. Noe som gjør at jeg kan ikke gå med eyeliner eller øyenskygge ute, pga det blir ødelagt av tårer. Så vil du bli kvitt alt, anbefaler jeg å dra til legen din :’)
      Men det er ikke noe risky i å ta zyrtec enn så lenge før du får kommet deg til legen!
      God bedring enn så lenge.

    32. Du kan gå til apoteket og kjøpe reseptfrie antihistaminer.
      Jeg hadde det akkurat sånn for et år siden, men de pillene hjalp 🙂

    33. Har akkurat samme problemet. Jeg har alltid reagert litt, men i år er det helt absurd. Sover hele tiden, øynene renner og nesen renner. Helt grusomt, samtidig som øynene klør. Min oppfatning er at det spres mer pollen i år enn det hat gjort på lenge, i tilegg til slike planter som nesten ingen hat alergier mot blomstere mer enn før, og tror det er grunnen. Jeg fiki vite av en spesialist for mange år siden at jeg har allergi mot noe, men legene klarer ikke finne ut hva. Anbefaler deg å gå til lege nå, sånn at de kan finne ut om du er allergisk og mot hva. Bedre å vite enn å tro at du vet.

    34. Hei! har en kjæreste som har polln, og det høres ut som du har de symptomene, da vil jeg anbefale deg og dra til fastlege, og høre hva det kan være, og eventuelt få en allergisprøyte eller tabeletter. Går selv helse (skole) og det høres ut som symptom på nettopp pollen 🙂
      Håper du finner ut av det 🙂

    35. Jeg jobber på apotek, og vil anbefale deg å dra til legen for å utrede for din pollenallergi. Da får du medisiner på resept, som gjør det både billigere og tryggere (mtp at du får riktig medisin for deg). Det finnes flere reseptfri allergimedisiner i tablettform, som flere har nevnt ovenfor, typ cetrizin (som tilsvarer det samme som zyrtec), telfast og loratadin. I tillegg kan man benytte seg av øyendråper, og nesespray. Du kan selvsagt prøve disse medisinene uten råd fra lege, men hvis det er allergi, er det gjerne vedvarende plager, og dermed lurt å få resept 🙂

    36. Fikk allergi da jeg var 23 år og hadde flyttet fra Vesterålen til Oslo. Anbefaler et legebesøk og en blodprøve slik at du kan få dekt en del av utgiftene på medisinene.

    37. Jeg har pollenallergi, og har hatt det i omtrent 6 år nå! Zyrtec funker ikke på meg, derfor dro jeg til legen og fikk resept på Avamys (nesespray), Lomudal (øyedråper) og Cetirizin Bluefish (tabletter). Jeg starter med tablettene FØR pollensesongen starter (forebygging), og fortsetter med nesespray/øyedråper etterhvert. Dette gjør at jeg ikke merker noe til allergien! PS: zyrtec trenger du ikke resept på, dermed kan du kjøpe det først, og teste det ut. Hvis det ikke funker kan du dra til legen. PSS: kan være lurt å dra til legen, og dermed få en bekreftelse/avkreftelse om du er allergisk eller ikke..
      Håper det hjalp 🙂

    38. Jeg har aldri slitt med noen form for allergi, men begynte å kjenne symptomer på våren i fjor. Det ble bare verre og verre utover sommeren, så i år har jeg startet med medisin i god tid. Du bør prøve ut Zyrtec og kjenne etter om det hjelper, ikke vent til det blir værre! 🙂

    39. Har du veldig sterk pollenallergi anbefaler jeg å gå til legen å få tabletter som er sterkere enn for eks zyrtec. Jeg har prøvd alle typer medisiner og Aerius er det eneste som funker. Du kan også ta allergi sprøyter i forkant av pollen sesongen, noe som er litt sent nå da, men vurder det til neste år, det hjelper 🙂

    40. Jeg har vokst på meg pollen”allergi”. Grunnen til at jeg har allergi i gåseøyne er fordi jeg er akkurat ikke allergisk, men reagerer likevel nok til å bli plaget hver eneste vår.
      Anbefaler deg å dra til legen, det er utrolig mye penger å spare på å få allergimedisin på blåresept 🙂
      Betaler 30kr for 100 tabletter, mot 70-noe for et lite piss-brett med Zyrtec!

    41. Kroppen fornyer seg hvert sjuende år, altså det du reagerte på for sju år siden trenger du ikke reagere på nå- og omvent. Altså man kan reagere på noe man ikke har reagert på før :)Anbefaler å dra til legen
      uansett, da du antagelig reagerer på mer(kryssnings allergi). Lykke til 🙂

    42. Pollenallergi kan man både vokse på seg, og av seg. Vil anbefale deg å dra til legen, for å sjekke akkurat hva du reagerer på (bjørk-sesongen er nå). Hvis du drar til legen vil du også få resept på allergitabletter, nesespray for allergi + øyedråper, så da slipper du å betale full pris for dette (som kan bli en del penger)

    43. Det med trøtthet kan komme av B12 mangel, noe som skjer ofte hos de som ikke spiser kjøtt. Tar nå sprøyte hver 3 månde og har fått mye av energien min tilbake. Får ikke energien min tilbake slik den var for om kanskje et år.

    44. Det er noe en kan vokse på seg! Jeg fikk det i år, og er 19 år. Pluss er det veldig pollen år i år så det er flere som reagerer på det og merker sykdommen nå! Gå til legen å få noen tabletter så tenker keg det hjelper 🙂

    45. Jeg har slitt med pollenallergi mange år, og har prøvd mye forskjellige medisiner. Zyrtek blir man vanligvis veldig trøtt av, så er bedre å finne noe annet enn akkurat dette 🙂
      Det kan også være lurt å passe på å vaske hender når du har vært ute, passe på å skifte klær hvis du merker det veldig mye og slikt, med tanke på at pollenet setter seg i hår, klær, på hender og overalt! En dusj kan med andre ord hjelpe når plagene er som værst 🙂 klør du deg i øynene med fullt av pollen på hendene, hjelper jo ikke det i og med at du da bare gnir enda mer pollen inn i øynene…

    46. det kan nok veldig godt tenkes, jeg er 18 år og har hatt allergi siden jeg var 2… før var det helt vanlig symptomer, MEN i år! i år har det vært helt andeledes, jeg har hatt hovne lymfeknuter, hoven nese, skikkelig feber aktige greier og endet opp på sykehuset, dettte startet alt i januar, så ja, i år er det helt forferdlig med pollen ute….desverre…

    47. Jeg har pollenallergi og det høres ut som om du har symptomene ja. Utrolig kipt, men er dessverre ikke så mye som fungerer etter min erfaring. Jeg bruker noen øyedråper som heter lomudal, og en nesespray som hete nasonex. Øyedråpene hjelper godt på når jeg klør i øynene, og nesesprayen tar jeg én gang til dagen om morgenen. Håper dette hjalp litt, men for å si det rett ut, pollenallergi er noe dritt!

    48. Ja, jeg vokste på meg gresspollen allergi når jeg var 17 år (3 år siden). Har kansje hatt det før uten og visst om det, men da la jeg virkelig merke til det. Jeg så jo ikke ut som meg selv, var helt opphovna i ansiktet, rant og klødde over alt, nysing og tett i både ører og hals og nese og røde øyner. Alle symptomene. Ett rent helvette. Var trøtt hele tiden. Og spesielt hvis jeg tok en zyrtek, men det hjalp ivertfall litt. Da ble jeg helt slått ut. Det er sesong for gresspollen. Og det kan være det du er allergisk mot.
      Det du bør gjøre er å gå til apoteket og kjøp zyrtek eller lignende, ringe legen din og få henvisning til øre, nese hals spesialist for å ta allergi test. Så får du skrevet ut medisin resept for det du er allergisk mot der.

    49. Du burde reise til legen din for å ta en blodprøve der det blir analysert for hva du er allergisk mot. Det finnes flere typer allergier, for eksempel gress, bjørk, or eller hassel osv. Hvis du er allergisk, så kan du be legen din om å skrive ut en resept på en allergimedisin. Ellers kan du lindre symptomene med nesespray og øyedråper.
      Er skikkelig kjipt å ha allergi!

    50. Jeg sliter selv med sterk pollenallergi. Jeg vil anbefale deg å gå til fastlege og få en vaksine mot det. Det har hjulpet veldig. Har ikke kjent særlig til allergien etter jeg tok vaksinen. Tok også vaksinen lenge etter pollensesongen hadde startet, og nå er jeg helt fin.

    51. Jeg dro til legen og fikk resept på allergipiller, nesedråper og øyedråper! 🙂 det hjalp meg veldig, noen ganger jeg ikke merker at jeg har allergi engang

    52. Hei! jeg har selv nettopp flyttet fra nord til Oslo (Narvik) og opplever for første gang pollenallergi. Har ALDRI hatt et problem med dette nordpå, men her er det virkelig et problem. Så jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Tett nese, rennende øyne, kløe i nese/munn/svelg. Jeg tar atarax, som er allergi medisin, for det og det hjelper. Ellers; luft sengetøyet og soverrommet ditt på kvelden og ikke om dagen da pollenspredningen er størst, dusj på kvelden slik at du dusjer bort pollen som har satt seg i hår og på hud.

    53. Dra til legen og fortell alle symptomene du har, så får du beskjed om medisiner. Har pollenallergi selv i tillegg til dyreallergi++ og alt blir bare verre og verre utover sommeren om jeg glemmer å få tak i medisiner. Ikke kjøp zyrtec og nesesprayer uten resept før legen anbefaler hva du burde bruke, det kan gjøre vondt verre og gjøre deg enda sykere. Håper du finner ut!:)

    54. Jeg har pollenallergi selv og er også veldig plaget på denne tiden av året og pga varmebølgen som har kommet er det ekstra mye pollen ute. Det virker som om du har akkurat de samme symptomene som meg. Du bør dra til legen for å få resept på allergimedisin. Jeg tar en tablett daglig og jeg merker ingenting til plagene lenger. Hele familien min har pollenallergi og vi bruker alle den samme allergimedisinen, Cetirizin Mylan (10mg). Jeg begynner å ta den på våren og helt til september. Den kommer også på blå resept som er ganske praktisk.

    55. Zyrtek hjelper dessverre kun de som ikke er så plaget med det. Jeg har pollen allergi og Bjørk og timotei, og jeg må bruke medisin på resept for at det skal funke. Er bare tull å kjøpe inn medisiner på daglivare butikker, fordi da blir du aldri kvitt det. Da kommer kløen tilbake på kvelden, eller noen uker etterpå. Nei, gå til legen din og få han/henne til å si hva du burde gjøre. Har du en veldig liten reaksjon så anbefaler jeg kerasette, den får du kjøpt på apoteket uten resept. Har du kraftig allergi(du vet det ikke alltid selv. Pluttselig så våkner du opp med røde øyne fordi har klødd så fælt, helt tett i nesa eller kløe i halsen) så anbefaler jeg å få nesespray, øyedråper og piller med legen.

    56. Det er fort mulig å “vokse” på seg pollenallergi. Jeg sitter akkurat og leser om dette til eksamen. Hvis du er bærer av et antigen, og blir utsatt for store mengder antistoff (pollen fra bjørk, feks) kan du få reaksjon senere i livet. Det er mange som får det. Lurt å reise til legen og ta en prikktest eller blodprøve, så får du svar i posten bare en uke etter og kan enten ta en kortison sprøyte i armen, eller begynne med medikamenter. Det er ikke noe godt å gå og være sliten, slapp, tett og føle seg syk. Bedre å gjøre noe med det. Tenker litt i forhold til at du har flyttet til Oslo også. Mye mer pollen her enn i nord. Så det er ikke så rart det har slått ut nå, og kanskje ikke før. Ha en fin lørdag

    57. Jeg har vært allergisk helt siden jeg kam huske, og anbefaler å dra til legen og ta en blodprøve, da får du svar og de kan hjelpe deg så du får riktige medisiner!
      Jeg gikk på medisiner i flere år også fikk jeg bivirkninger av de sånn helt plutselig så du burde dra til lege først.. Og det har vært veldig ille i år og i fjor med pollen..

    58. Prøv Zyrtec. Har sett noen andre anbefale det over her, jeg gjør det samme. Broren min har pollenallergi, han tar Zyrtec en gang om dagen, og han har da unngått å gå rundt å klø i øynene og ha rennende nese. Anbefales virkelig – det har hjulpet han. Ser også at en har sagt det ikke fungerer om du har mye allergi – det gjør det, hvertfall i min brors tilfelle. Lykke til!

    59. Mulig det er pollenallergi. Gå på apoteket å spør. Fikk pollenallergi i år faktisk. Jeg sliter bare med rennende nese og nyser ekstremt mye. Klør litt i øya, men det er ikke mye. Hvis du har sterke symptomer tror jeg det er best å spørre lege. (Ikke kjøp i dagligvarebutikken. Lureste er nok på apoteket tror jeg, fåes uten resept) ;).

    60. Jeg har hatt pollenallergi de 3 siste årene, og jeg er 20 å har aldri hvert plaget av det før.
      Jeg vokste opp i nord-norge, men flyttet til tønsberg for 9 år siden. Og har klart å utvikle en allergi mot pollen + kryssallergier mot noe mat pga pollen.
      Du burde dra til legen, fortelle problemt så de kan ta en blodprøve å få deg testet 🙂
      Fikk et helt annet hverdag med medisiner 🙂
      Hadde problemer med nese og hals det første året, andre året ble det øynene i tillegg..
      Og i år har jeg begynnt å reagere på mat jeg kunne spise før uten problemer

    61. jeg har slit med det samme. jeg prøvde zyrtex(?), fås kjøpt på apoteket. det har hjulpet meg mye:)

    62. Det er vanligere og vanligere at nordmenn får pollenallergi, for det blir mer og mer pollenstøv i lufta for hvert år. Man kan vokse det på seg ja! Tror jeg har gjort det samme!
      Det du kan gjøre er å kjøpe allergitabletter reseptfritt på apoteket og se om dette hjelper. Ta det på morningen, for man kan bli ganske trøtt av dem, og da er det dumt å ta det sent, for da blir det mye vanskeligere å våkne dagen etter!
      Men hvis du tror du er allergisk bør du sjekke med legen, så du ikke utvikler kryssalergi . Har du først blitt allergisk mot en ting og ikke gjør noe med det kan du utvikle flere allergier!

    63. Det er nok pollen ja,jeg hadde akkurat det samme til jeg moren min ringte legen og han ordnet resept til meg. Jeg trengte ikke dra dit det er bare å ringe så får du tabletter. Har aldri hatt så ille pollen allergi som i år, men etter nesespray, øyedråper og tabletter er jeg helt frisk igjen! 😀

    64. Hadde det på akkurat samme måte, så gikk til legen formen uke siden , tok prøver og fikk allergi medisin. Nå er nesten alt tilbake til det normale 🙂

    65. Kan godt hende det er pollenallergi, men gå til legen og krev en blodprøve! Jeg hadde det likt for 5-6 år siden, gikk til legen som ANTOK jeg hadde pollenallergi, og fikk medisiner for det, men hjalp ikke. Så når jeg tok blodprøve fant jeg ut at det var tim o tei, noe som er også allergi man før i sommertider! Så ta en blodprøve for sikkerhets skyld, da finner du jo også ut om du mangler noen andre vitaminer, eller noe som også kan gjøre deg slapp!

    66. Sånn enkle tiltak du kan gjøre er å “spyle” deg i dusjen hver kveld, bytte putetrekk ofte, lufte dynen og vaske hendene når du kommer inn. Solbriller han også hjelpe litt! Gå til legen å få tak i øyendråper, nesespray og tabletter. Tablettene kan man bli litt trøtte av, så jeg pleier å at mine før jeg legger meg.. (Blir nesten som sovemedesin) 🙂

    67. Jeg har aldri hatt problemer med det før et par år siden. Men det hjelper å få noen øyedråper og eventuelt ta zyrtec/cetirizin. Jeg fikk også tilbud om nesespray fra legen, men syns det bare er ubehagelig. Nå har jeg ikke brukt øyedråper siden i fjor sommer, og merker at det trengs. Så anbefaler deg bare å sjekke med en lege, det er jo noe av det enkleste å få hjelp med hvis det ikke er veldig kraftig allergi. 🙂

    68. Jeg hadde noen av de symptomene du snakker om her, rennende øyne/nese, trøtt hele tiden, følte meg dårlig, klødde i øyne/nese og jeg nøs hele tiden. Det viste seg at jeg hadde gress, Bjørk, hest og støv allergi. For å finne ut dette gikk jeg til legen og tok en blod prøve, og jeg fikk medisiner mot det, så nå merker jeg nesten ingenting

    69. Du burde prøve cetirizin, ta en om kvelden så sover du bedre, hjelper også mot fyllesyke! Jeg er allergisk og har vært det en god stund, men kjenner det ekstra godt iår så dette er min frelse!

    70. Sliter med det samme.. Har aldri hatt problem med dette før i år. Klør i nesa, renner fra øynene, you name it.. Men det behøver ikke vare hele sommeren, den verste pollen er over (bjørk), så kan hende det går seg til 🙂 Jeg reagerer ikke nå faktisk, hender bare jeg klør litt i nesa. Man blir slapp og sliten, tett i brystet, osv.. Føler seg generelt dårlig. Kjøp Zyrtec (allergipiller) reseptfritt på butikken eller apotek. Hjelper veldig. Ikke noe vits med dyre medikamenter fra legen enn så lenge.

    71. jeg hadde ikke pollen allergi når jeg var liten, men fikk det når jeg var rundt 10/11 år. jeg har lege skrekk så har ikke skjekket det hos legen, men det kommer jo hvert år så hva eller kan det være… jeg har zytrec som jeg kan t hvis det blir velig ille, men jeg nlir så trøtt av de så jeg prøver å holde meg til øyedråper og nesespary(kan kjøpes reseptfritt på apoteket tror jeg. Det pleier å bli verre om kvelden og jeg liker å ha det kald når jeg sover, men med viduet oppe blir jeg helt tett så jeg har kjøpt meg en vifte også bytter jeg på senga ofte, for det setter seg mye pollen i det!

    72. Det finnes en nesespray som heter Nasonex, den er til allergikere. Dette er en nesespray med kortison, ikke vanlig som otrevin og de andre.. Tar jeg denne og i tillegg zyrtec tabletter så kjenner jeg ikke allergien:):)

    73. Hei, jeg har også pollenallergi, alle slags trær, pels, gress/timotei og nøtter. Jeg har vokst det på meg og har hatt det ganske lenge nå. Det du sier er akkurat det samme som skjer med meg, så jeg tror nok det er pollen eller andre allergier. Du burde dra til legen og få sjekket hva slags medisiner du burde ha. Jeg tar/bruker tabletter, nesespray og øyedråper (bruker ikke alle samtidig, bare der det er verst, men tar tabletter hver dag) som gjør det litt bedre, men likevel blør jeg neseblod flere ganger daglig. Legen kan nok fortelle deg hva som er best for deg.

    74. Hei du! Det er ikke uvanlig å vokse på seg pollen allergi. Jeg har hatt det i veldig mange år, men de to siste årene har jeg ikke reagert like voldsomt som jeg pleier. Men i år er det en helt sykt kraftig pollen sesong, og forskere og leger har sagt at mange som ikke har hatt pollen allergi før, kan komme til å få det i år, fordi det er helt vilt mye pollen ute.
      Det er godt mulig det er pga at det er så mye pollen, at du reagerer. Blir det mildere sesong neste år, kan det hende du ikke merker noe. Mitt råd til deg er å gå til legen så du får ekstra sterke allergi-piller og en nesespray. De du får på butikken/apoteket er bare bullshit. I år har jeg fått ny medisin som er mye sterkere enn den jeg vanligvis bruker (og jeg har ganske sterk til vanlig).
      Tablettene jeg tar heter “Cetirizin Mylan” og er 10 mg. Nesesprayen heter “Nasacort”. Jeg pleier ikke merke så mye når jeg tar den vanlige medisinen min, men denne her funker faktisk! Siden du er plaget med mye hodepine kan det vere lurt å drikke ekstra mye, eller for.eks. spise vannmelon siden den inneholder mye vann! 🙂
      Håper du finner noe som gjør deg bedre!

    75. Hei!
      Har vokst på med pollenallergi, og det er utrolig slitsomt når det renner fra øyne og nese non-stop! Mitt tips til deg er å prøve en ny medisin som heter Telfast. Denne blir du ikke trøtt og sliten av som med mange andre allergimedisiner. I tillegg vil jeg anbefale deg å skaffe øyendråper og nesespray, og disse heter Livostin. Dette er allergimedisiner som hjelper mot rennende nese og øyne!
      Håper dette funker for deg 🙂

    76. Jeg sliter akkurat med det samme og har aldri slitt med noe sånt før i år! Utrolig irriterende, og spesielt når det er fint vær!

    77. Man har stoffskifte hvert femte år, da kan man bli kvitt tidligere allergier eller pådra seg nye. Så ja, du har nok pollenallergi, kjøp nesespray og allergi-piller på apoteket 🙂

    78. Dra til legen og få pollenmedisin på resept! nesten gratis, i forhold til hva det koster i butikkene 🙂

    79. jeg vokste det på meg, begynte i forfjor (og endte opp med å blø neseblod FOR FØRSTE GANG fordi jeg var så tett). for til legen i fjor og fikk hjelpen jeg trengte.
      dra til lege du, så får du beste medisin for DEG og skikkelig svar på hvilken pollenallergi du har 🙂 jeg har bjørk og får aeriustabletter, nesespray og øyendråper på resept 🙂

    80. Jeg har hatt pollen siden jeg var liten, og det du beskriver nå, er akkurat sånn jeg har det hver vår. Ville anbefale deg å dra til legen og sjekke det, så du eventuelt kan få noen medisiner;)
      Lykke til!

    81. Ja, jeg fikk det også i år. Mamma er også det så jeg prøvde noen tabeletter, og det funket. Da lillebroren min var mindre så hadde han også det, så jeg bruker hans gamle. Det er zyrtex og funker kanonbra💖 prøv det!

    82. jepp det er mulig, kan også vær du har hatt en svak pollenallargi lenge uten og merke det. Jeg bodde på vestlandet og flyttet akuratt til østlandet og jeg har også blitt litt rar og ør i hode egentlig. men det er så utrolig mye pollen på østlandet iforhold til mange andre steder langs kysten 🙂 ta noen allergi prøver hos legen 😀 det må hverfall jeg merker jeg, kan jo ikke gå rundt slik som dette 😛 hehe

    83. Hatt samme problemet fra jeg var liten. Vil råde deg til å dra til legen å ta en sprøyte for pollen allergi da slipper du å putte i deg unødig tabletter hver dag 🙂 håper du føler deg bedre snart

    84. Høres ut som pollen det ja, men husk at i år er spredningen verre enn vanlig, så mulig du ikke trenger slite like mye neste år:-) vil uansett anbefale å sjekke deg hos legen for å få riktige medisiner. Jeg har resept på Cetirizin, og den er helt grei. Blir utrolig trøtt da, så vurderer Telfast som et par andre over her anbefaler siden den ikke skal gjøre deg så trøtt. Cetirizin er en slags kopi av Zyrtec, og det går ikke an å få Zyrtec på resept (ifølge legen min hvertfall), selv om Zyrtec er hakket bedre. Men på resept koster en pakke med 100 stk rundt 20-30kr, og uten koster 7 stykk over 100kr, så du sparer myye på en tur til legen:-)

    85. Søsteren min har det samme problemet, men det hjelper hvis du tar 1 ts med gurkemeie(et krydder) hverdag i 7 dager så skal det hjelpe, du kan blande det ut i yogurth f. Eks

    86. Ville gått til legen, da tar de en rask allergi test, så får du svar! Slet med det samme selv, så anbefaler deg å bare gå til legen med en gang, slik at du evt kan få de medesinene du trenger, eller at du finner ut at det ikke er noe galt 🙂

    87. Jeg det samme i forhold til øyene og nesen i fjord og tok kontakt med legen. Jeg fikk svar fra dem at det nok var pollenallergi så var jeg deg hadde jeg godt til legen for å sjekket det. Det er ikke noe godt 😉

    88. Jeg har hatt pollenallergi siden jeg var liten og sliter enda med det og for min del blir det bare verre og verre, i tillegg til at jeg “vokser på meg” flere allergier. Så jeg vil tro det er fult mulig! Men ja, bestill deg en legetime om du tror det kan være det. Da kan du ta blodprøve eller en “prikktest”, for å finne ut hva du evt. er allergisk mot. Om du tar prikktest får du vite svar og evt. grad/styrke på allergien der og da, blodprøve er jeg usikker på.. men det bestemmer nok legen hva du gjør der. Men ja, kom deg til legen.. å få sjekket opp i det.
      Selv vil jeg ikke anbefale å bare kjøpe zyrtec på butikken selv, av to grunner:
      1. Om du er allergisk kan du heller få mye billigere tabletter, nesespray og øyedråper på resept og itillegg får du legen sin “anbefaling” og blir godt fulgt opp!
      2. Dersom du ikke er allergisk, så er det jo dumt å “feilmedisere” seg, om du skjønner…
      Så om det virkelig plager deg, så kom deg til legen! 🙂 God bedring uansett 😀

    89. Det er vanlig å få pollen allergi senere i livet . Kjenner noen som aldri har vært allergisk, som har fått pollenallergi i 20-30 årene. De visste ikke at de hadde det og trodde de bare var forskjølet og ble bare dårligere og dårligere. Hun ene ble skikkelig syk på sommeren og fikk bronkitt og lungebetennelse siden hun ikke tok pollen allergi medisiner 😛 pga det ble hun også hyper-allergisk mot husstøv :/

    90. Skjønner godt hva du mener! Dette året har foreløpig vært det værste for meg når det kommer til pollenallergien min. Jeg har vært allergisk mot pollen i 12 år. Alt fra trær til blomster og gress. Dra til legen og spør om øyedråper, medisin i tablettform og nesespray! Det er iallefall livredningen min! Øyedråpene og nesespray får du reseptfritt tror jeg!

    91. Hei! siden du nå har flyttet til Oslo i ett nytt vegetasjonsmiljø, med andre typer planter (eg asp, os, lind osv) er det ikke unaturlig du reagerer på de, siden de fremmedelgemene er nye for kroppen din.
      Jeg ville gått til lege for utregning, for å sjekke om du evnt trenger sterkere antihistaminer som du finner reseptfritt på apoteket. Skader ikke å prøve disse i en ukes tid, men hvis ikke det fungerer ville jeg dratt til lege. Det kan hende du er kronisk allergisk, eller at du er hyperallerigisk mot noe av pollenet, noe som kan være både ubehagelig og ganske farlig! – å gå å være allergisk mot noe uten medisin kan gjøre at allergien trigger resten av repirasjonssytemet, og du vil kan bli værende syk resten av pollensensongen! Håper det uansett ordner seg med reseptfrie antihistaminer!
      Hilsen Medisinstudent!!! 🙂

    92. Kjøp zeterecin(hvis det er slik det staves) reseptfritt på apotek, prøv det i noen dager å se om du blir bedre. Blir du bedre er det nok allergi. Hvis det er tilfelle ville jeg reist til legen å fått resept på dem, mye billigere. Tabeletten gjør deg trøtt de første dagene, så det er lurt å ta den på kvelden. Har selv brukt dem i mange år, og er fornøyd. Sliter du mye med øynene ville jeg brukt øyedråper i tillegg.

    93. Jeg har hatt veldig kraftig pollenallergi før, hvor det har klødd i øyne og rent fra nesa. Nyser hele tiden og er slapp. Det som har hjulpet meg er AKKUPUNKTUR!

    94. Jeg har slitt med allergi så lenge jeg kan huske, og har vært til x antall leger med dette, ettersom det er på et ganske ekstremt nivå.
      Først og fremst, du burde heller ta en tur til legen enn å ta allergitabletter mot noe du er usikker på om du har.
      Jeg annbefaler å ta en tur innom legen og ta en blodprøve (helst en pirquetprøve, da disse er mye mer nøyaktige) for å sjekke om du reagerer på pollen og evnt midd/støv. Så kan du også snakke med lege om hvilke tabletter som vil være mest effektive for deg.
      Personlig foretrekker jeg cetrizin.
      Kortisonsprøyde (allergisprøyte som er nevnt over her) er ikke noe du får med mindre du reagerer veldig kraftig og tabletter ikke hjelper.
      Utover dette har bjørkepollen vært _EKSTREMT_ kraftig i år, og allergispesialister regner med at mange fler enn de “vanlige” allergikerene reagerer i år.
      Mvh. Hyperallergiker

    95. Du kan spørre om rihnokort nesespray av legen din 🙂 har alltid vert plaga med pollen, og aldri hath ein medisin før som har hjelpt, før i år! Og eg har ganske ille pollenallergi, og etter eg begynnte på den så merka eg ingenting til det nesten! 😀

    96. Har aldri hatt allergi før, men så flytta jeg til Oslo å nå i år så er jeg helt tett når det er fine vær å når jeg går gjennom parken !.

    97. Jeg har hatt pollenallergi i flere år. Var til legen med jevne mellomrom og prøvde flere forskjellige allergitabletter. Ingen av dem hjalp noe særlig, helt til jeg fikk aerius. Det må du få resept på av legen. Hvis du begynner på allergitabletter kan du føle deg veldig slapp og trøtt de første uken og kanskje litt lenger, men etter det blir det bedre.
      Har også brukt livostin øyedråper som har funket for meg. Pleier av og til å ligge en klut med kaldt vann over øynene, så roer kløen seg litt.
      Vil annbefale deg å snakke med legen slik at du kan få noe for det. Er veldig irriterende å være plaget med pollen. Håper du finner noe som kan hjelpe 🙂

    98. Etter å ha lest maaange av kommentarene, irriterer det meg at jeg brukte så lang tid på å innse hvor heldig jeg er som ikke er allergisk.

    99. Jeg har de samme symptomene og jeg har bjørk- og timotei allergi. Jeg synes livostin øyedråper funker ganske bra selvom øyenene likevel renner litt.

    100. Akuratt det samme har skjed til meg de siste to månedene i det det har begynnt å bli bra vær.. aner ikke hva jeg skal gjøre

    101. Jeg har hatt allergi siden sommeren 2011 og jeg gikk i nesten et helt år uten å vite hva som var galt. Våren 2012 dro jeg til legen og tok blodprøve, noen uker senere kom svarene i posten og jeg hadde gresspollen allergi og var alergisk mot katter. Men det er forskjellig hvor mye folk reagerer. Jeg har venner i klassen og sånt som har pollenallergi og de reagerer veldig lite, mens jeg reagerer helt sykt. På skolen kan ikke vinduet være oppe og hvis de må ta det opp må jeg gå i et annet rom og fortsette der. Jeg sitter inne i nesten alle friminnutt. Jeg blir også sliten, trøtt osv både uten å ha tatt tabeletter og med tabeletter. Jeg har hatt dager hvor jeg ikke har kunnet dratt på skolen. For 1 uke siden lå jeg inne nesten hele dagen i et mørkt rom og sov fordi jeg var trøtt, det var det eneste stedet jeg kunne være og det var det som hjalp + tabeletter. Så det er forskjellig. Dette er hvordan du kan reagere, men du kan reagere mye mindre enn dette og også mye mer. Men jeg anbefaler å dra til legen, få skjekket det og snakke med h*n om hva du kan gjøre for å reagere minst mulig.

    102. Det er helt vanlig, du trenger ikke ha pollenalergi. Jeg har det helt likt som deg og jeg fikk det skjekket men legene så ingenting på blodprøvene.
      Dem sa bare det var spesielt vanlig å være forkjølet på denne tiden av året, det renner veldig av øynene mine noe som er veldig irrierende men jeg tar bare helt vanlige øyedråper du får kjøpt på apoteket som hjelper meg med det.

    103. Har vært ekstremt med pollen i år. Veldig mange som ikke har allergi har reagert i år også. Jeg går på medisiner, men kan ikke si at de har fungert som de at gjort andre år. Få deg evt. Øyedråper mot kløe og nesespray som åpner for en billig penge på apoteket 🙂

    104. Jeg sliter med AKKURAT det samme! Skjønner ingenting, har vært hos legen også, men de sa at de ikke kunne finne ut av om det er pollenallergi før til høsten. Aner ikke hva jeg skal gjøre! Håper du skriver det på bloggen din hvis du finner ut av hva det er – jeg er desperaaaat

    105. Jeg ser at en del personer har anbefalt zyrtec, det er helt riktig, men kan gi mer bivirkninger. Men vil anbefale deg å ta livostin øyedråper og livostin nesespray (lokal behandling) mindre bivirkninger.
      Deretter kan du sjekke pollenvarselet på yr.no å se når pollen står sterkt. Bruk solbriller når du er ute slik at pollen sitter fast på vippene. Kjøp saltvann, bruk det når du kommer hjem, det vil skylle bort pollen.
      Du trenger ikke å dra til legen, med mindre du har helårs allergi, da vil du få medisiner på blåresept å bli økonomisk sett billigere.

    106. Om d var rent i luften der du var på ferie så kan du ha fått pollensjokk nå når du kom til Norge… du bør absolutt oppsøke lege uansett, d er d lureste! Om du har fått d så trenger du medisiner

    107. Det er ekstremt mye pollen iår, så er nok derfor du reagerer 🙂 er mange jeg kjenner som ikke har vært allergisk før, men som har begynt å reagere i år på grunn av mye pollen. 🙂

    108. Jeg har vokst på meg pollenallergi, og da hadde jeg samme symptonene som det du har nå. Måtte droppe fotballsesongen og var dau bare jeg gikk opp en trapp. Kontakt en lege å få gjort en allergitest, også vil jeg anbefale allergitabletter 🙂 Cetrizin eller Zyrtec. For meg funker Cetrizin best, for Zyrtec blir jeg bare trøtt av. Men det er individuelt 🙂

    109. Det kan hende at du er allergisk mot noen tresorter som vi har lite av i nordnorge. Anbefaler at du tar en tur til legen og sjekker hva du er allergisk mot. Hvis du har allergi får du resept på zyrtec og det er MYE billigere enn å kjøpe zyrtec uten resept. God bedring.

    110. Jeg selv har myyye allergier, og det med å klø i halsen, i nesen og i øynene er de vanligste symptomene jeg har. Du kan også hovne opp i øynene og bli rød…
      Det er bare å bestille en legetime for å teste hvilke allergier du har, sånn at du vet hva du burde passe deg for, og så får du nok resept eller anbefaling på medisiner 🙂
      (+ jeg selv har nettopp flyttet fra Sunnmøre og til Østlandet, og her er ekstremt mye pollen for tiden! Sliter veldig med allergien etter jeg flyttet!)

    111. Har merket av flere av pasientene og ikke minst kollegene der jeg jobber har fått allergi-lignende symptomer i år, spesielt siden pollen er helt ekstrem i år. Veldig mange har blitt allergiske denne våren fordi det faktisk er snakk om såå mye. Så det går absolutt an og “vokse på seg”. Man kan få allergier på en måte, selv om man ikke har hatt det før. Hele balkongen min er også dekt av blomsterstøv! Du bør dra til legen og få noen tabletter, eller bare kjøpe deg zyrtec. Er det skikkelig ille må du kanskje gå på kortison, men håper ikke det er så ille da..? Hvis det svir og klør i øynene kan du spørre om øyedråper, kloranfenikol(?) som er saltvann som kan hjelpe på det. 🙂

    112. Det er nok allergi. Har vert allergisk hele livet mitt og har akkurat de samme som du føler. Bare at jeg tar tabeletter for dette, som hjelper utrolig mye. Dessverre har jeg begynt å bli imun mot flere tabeletter og zyrtec funker ikke på meg og mye mer. Flere tabeletter blir du også søvnig av, men jeg har funnet min som passer meg. Beste rådet er å dra til reglen

    113. Jeg har pollenallergi selv (+ mye annet) og kan ha det slik selv. Du får kjøpt reseptfri allergimedisin på apoteke, men de er dritt. Selv anbefaler jeg Aerius siden de er nermest uten bieffekter og funker nesten med en gang, men du må til lege for å få disse som er verd det for du får dem billigere enn de reseptfrie typene og de er mye bedre. Så det å dra til legen å få en allergitest og da få medisin som funker, er verd det.

    114. Welcome to the dark side. Det er den ekstremt høye pollenspredningen som har ført til at flere blir allergikere i år. Jeg fikk selv pollenallergi når jeg var rundt 17/18, og har prøvd alt av tabletter og spøyter. Zyrtec og alt av antihistaminer funket overhodet ikke for meg, siden de lindrer symptomer minimalt og de gjør meg veldig veldig trøtt, på et sånt nivå at jeg ikke fungerte i hverdagen. Løsningen for meg er en nesespray du får på resept som heter fluticasonpropionat og øyedråper du kjøper på apoteket. I tillegg anbefaler jeg en av de øyemaskene med kjølende væske til å lindre kløingen, når det når det nivået hvor du bare vil rive ut øynene.
      Og ellers er det bare å glede seg til høsten, og lære seg å sette pris på regn 🙂
      Hilsen (ny) fastleser i København!

    115. Jeg fikk pollen allergi for 2 år siden, ble sykt tett i nesa og helt utslitt hver dag når det var fint vær. Jeg dro på apoteket å kjøpte meg 1 uke med allergipiller. De hjalp med engang. Og når pillene var ferdige, så merket jeg ikke noe mer til allergien før neste år. Ifjor dro jeg til legen, så nå går jeg fast på allegipiller. Er verst i mai/juni for min del! Overlever på nesespray (Y)
      Men altså, anbefaler deg å bare kjøpe allergipiller. Du vil merke forskjell dagen etter om det er pollen som er problemet hvertfall. 🙂

    116. Hei, jeg sliter med gresspollen selv, som er veldig irriterendes.. Det du bør gjøre er å gå til legen å be han skrive ut en resept på Livostin Øyedråper, som hjelper mot kløe og sviing. Kjøp også allerigitabletter og nesepsray som henne over her nevner. Det vil hjelpe deg på god vei!

    117. Vokste på meg pollenallergi for to år siden. Om du ikke er sikker burde du gå til lege. Om du har det anbefaler jeg deg å ta pollenallerigi-sprøyter, noe som har hjulpet veldig for meg. Da slipper jeg å se superforkjøet ut hele sommeren

    118. Jeg tar allergitabletter hver dag pga annen allergi (katt og vann), men i år har jeg reagert veldig mye. Kan sove lenge og fortsatt føle meg helt utslitt og tung i hodet når jeg våkner, det klør og renner av både nese og øyne, sår hals, feber osv. Hos legen fikk jeg vite at jeg har fått en infeksjon som gjør at kroppen har reagert mye mer på omgivelsene. Har fått øyedråper og nesespary som har hjulpet veldig 🙂

    119. Jeg har vokst på meg pollenallergi, fikk det når jeg var 15.. men har du vondt i hodet og varm, og føler du har feber – eller har du sjekket at du har det? fordi du har ikke feber om det er allergi xD
      men om du bare tror du har feber kan det være allergi ja, alle de andre symptomene er jo det 😮

    120. Æ fikk pollen allergi når æ flytta nedover mot Hurum (45 min fra drammen) e fordi det e anna klima hær nede.. gå t lægen å få allergimedisin du treng :-)<3

    121. Annbefaler deg å ta en tur til legen å ta en vanlig blodprøve. Jeg gikk lenge og var sliten og trøtt hele tiden, men når jeg dro til legen og tok en blodprøve fikk jeg svar et par dager smørrehadde alt for lite d og B-vitamim i kroppen. D-vitamin er viktig spessielt før sommeren når det ikke er sol. Selvom du har hvert i varme strøk i løpet av vinteren betyr ikke det at det holder. Hbis legen finner ut at du har for lite d-vitamin får du en boks med vitaminer som du skal ta i noen månder. Bare 1 liten vitamin hver dag:)
      Også hvis du drar til legen anbefaler jeg deg å ta en allergi test. Rest da ulike pollen og gress allergier. Jeg har vokst på meg gress allergi. Pass hvertfall på å vask hendene ofte og smør hendene med en mild krem. Hvis du er ute og har picnik og hvis du har tatt på gresset eller noe så pass på å ikke ta deg i annsiktet, da blir det verre:) håper du finner ut av det, mest sannsynlig mangel på vitaminer pg allergi♡

    122. Ta en tur til legen og sjekk om du er allergisk. Hvis du er det anbefaler jeg å ta en allergi sprøyte hvis det er pollen du reagerer på. Jeg sliter veldig med allergi om sommeren, og tar denne sprøyta vært år. Den hjelper veldig mye, merker ikke at jeg er allergisk en gang!

    123. Kan det ha noe med å gjøre at du har flyttet til byen? Jeg merker veldig forskjell på luften fra før når jeg bodde langt uti skauen til nå, når jeg bor rett ved hovedveien inn til byen. Blir mye tett i nesen osv. Slitsomt å være bonde i byen, haha!

    124. Jeg har fått akkurat det samme, har aldri hatt problemer med noe som helst allergi før, mens i år så har jeg fått det du beskriver + utslett som klør ekstremt. Min far har pollenallergi og han får make som det jeg har fått nå hvert år! Håper dette er bare et engangstilfelle for min del, er ikke så sugen på å få allergi for livet ut.
      Jeg har ikke gått til legen med det, har bare kjøpt allergi piller som hjelper og på utslettet bruker jeg en krem som heter hydrokortison CCS eller noe (om du skulle få det). Kremen demper utslettet med engang og stopper kløen! Og pillene tar jeg hver morgen.

    125. høres ut som pollen, og allergitabletter er det eneste som hjelper.. Ser veldig mange har tipset om Zytec, og ja det fungerer, men vær obs på at Zyrtec er det lett å bli slapp og søvnig av, det er en veldig vanlig bivirking. Da vil eg heller ambefale Livostin eller noe annet (man får en god del forskjellig som er reseptfri).

    126. Anbefaler deg å prøve multichi energy fra Eqology. Jeg kjenner flere som er blitt kvitt allergier på denne flasken med en shot til dagen. Dette er i hovedsak en 100% naturlig urtedrikk som fungerer som detox og gir økt og mer balansert energi ført etter GMP -standard. Verdt å prøve 1-3mnd for å se om det gir deg like positiv effekt som mange andre jeg kjenner, inkludert meg selv. Den koster bare 299/349kr for en hel mnd forbruk! http://Www.eq.no ->energi og utrensing -> multichi energy -> id nr 1176577. Lykke til, og god bedring 🙂

    127. Så utrolig tilfeldig.. Var hos legen nå nylig og ble testet mot forskjellige allergier og resultatet ble var at gresstypen “Timotei” slo ut på testen.. Har aldri hatt det før og har egentlig aldri vært allergisk mot noe. Jeg fikk resept på Nasonex Nesespray som visstnok skal funke. Kanskje det er noe å prøve? (:

    128. Uff, høres ut som pollenallergi ja. :S
      Jeg har det ikke og jeg håper virkelig at jeg ikke vokser det på meg!

    129. Dra til legen å få sjekka det. Mye bedre å gjøre det å få nå som hjælpe mot det , førr det blir værre utover sommern! Det kan hende du har hatt pollenallergi hele tia, men ikke har mærka det nå sæli i Harstad, men no når du kom til Oslo så mærke du det 😉 Det e mye mer utbrudd av pollen i Sør enn hær oppe i Nord. Gikk på den smellen ifjor sommer, da rægna æ ikke me å reagere så mye så æ tok bare me nån allergitabletta som va gådd ut på dato sia æ hadde tadd sprøyta førr det. Men ætterkvært som dagan gikk, så bynte nesa mi å bli tett og øyan mine rød å bynte å renne, ja, æ fikk en HÆFTI reaksjon :p Så e nok bare det at du ikke har lagt merke te det i Harstad 😉
      – Tiril Roma Rannem Kristiansen

    130. jeg har svak pollenallergi og føler det på samme måte som deg. enkelte dager er det sinnsykt vanskelig å komme seg opp av senga! slapp og sliten hele tiden og nyser og svir og klør i øyne og nese. Jeg unngår zyrtec da det står det går an å bli sløv av det. føler på meg at jeg blir enda mer sliten og trøtt om jeg tar det. Rådet jeg kan gi er vel å bruke øyedråper og evt nesespray. men du burde vel dra til legen først for å få sjekket helt sikkert at det er det som plager deg. 🙂

    131. Det kan være pollenallergi, men jeg ville gått til legen for å få det sjekket. Svigerbroren min har en ekstrem pollenallergi, og i år var ikke noe unntak. Helt til allergimedisinene ikke virket som vanlig, og han tok seg en tur til legen og fikk vite at han hadde en lungebetennelse han hadde gått med alt for lenge. Så for sikkerhetsskyld ville jeg gått til legen 😮

    132. Kan hende du er allergisk mot timotei (gress), jeg har/hadde de samme plagene, var myyye verre før da, for jeg tok sprøyter hver måned i 3 år for at det skulle bli bedre. Du kan ta allergitabletter og en nesespray for allergi om det hjelper, det hjalp for meg ihvertfall! Kjenner meg spesielt igjen med at man blir slapp, for jeg la meg ned overalt, og orker nesten ikke å gå..du kan jo ta en allergitest for å sjekke hva du er allergisk mot, det er bare noen stikk, og gjør ikke særlig vondt 😀 <3

    133. eg har hatt pollenallergi sida eg var lita, eg nyser stort sett heile tida. Eg fekk nokre tablettar som vart henta på apoteket, dei tek eg kvar morgon. Viss du går til apoteket eller doktoren kan du kanskje få nokre tablettar, eller liknande som hjelp.

    134. Hei Sophie Elise! LES DETTE, DU VIL IKKE ANGRE!! ( vanligvis ville jeg ikke funnet på å kommentere på bloggen Din, men når det er noe så alvorlig hadde jeg ikke hjerte til å la vær, så håper du leser dette) Jeg har heller aldri slitt med pollenallergi før, men våren i fjor (2013) sleit jeg med akurat de samme symptomene som deg(+litt vondt i magen ). Jeg ble lagt inn på sykehus og tok såkalte CTbilder av innsiden av organene mine. Der fant de ingenting , men da jeg igjen ble innlagt i sommer fant de en hel masse. De fant en livsfarlig type kreft kalt Mesoteliom.nå har jeg vært på behandling for det i snart et år, og på tross av at legene trodde jeg skulle dø før jul, lever jeg fortsatt i beste velgående. Om plagene fortsetter anbefaler jeg deg på det sterkeste å oppsøke lege og ikke gi deg før de finner ut hva det er. Er det kreft, bør det oppdages så fort som mulig. Ta en tur på bloggen min (amandaboble.blogg.no) og les spesielt de eldste innleggene (fra rett før jul en gang ) der forteller jeg hele historien min. Anbefaler det på det sterkeste for INGEN fortjener å gå igjennom det jeg har gått igjennom. Værsåsnill! Følg et godt råd! Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg