sett spørsmålstegn

Hei dere! I dag har jeg vært så heldig at jeg har fått vært med NOAH (for dyrs rettigheter) og hatt et møte, pluss filmet en del! 

(Jeg har på meg sko fra nelly HER, topp fra sheinside, skjørt fra nelly HER – reklamelenker) 


Jeg elsker å være rundt mennesker med likt etisk syn som meg, jeg går alltid rundt med masse spørsmål og tanker i hodet som jeg ikke får delt videre fordi jeg kjenner så få som mener det samme. For eksempel; hvorfor spiser folk som er opptatt av å være sunne, kjøtt som er stappet med hormoner og antibiotika? Hvorfor er Mat&helse-boka i norsk skole laget av opplysningskontoret for melk og kjøtt? Hvorfor er tv-bransjen så styrt av penger at de ikke kan sende dokumentarer om hva som faktisk er greia til Gilde, Tine osv – for da trekker de seg ut som annonsører? Nei ass, vi mennesker er så utrolig mye dummere, og mer styrt av penger, latskap og naivitet enn vi kanskje tør å tenke på. Er rimelig glad for at jeg selv reflekterer litt over ting og setter spørsmålstegn istedenfor å gå rundt i den stygge canada goosen og si ting som “vi trenger kjøtt for å leve lissom vi mennesker har alltid spist kjøtt ass dyra hadde tatt over verden hvis ikke”. For det er slikt det høres ut i mitt hode – og det er feil. Men, den diskusjonen trenger vi ikke ta enda en gang på bloggen, jeg kommer aldri til å endre mening uansett og gleder meg nesten litt til den dagen alt bikker over kanten fordi vi er noen forbanna idioter hele gjengen.

Nå har vi ialllfall fått satt igang en del planer, dette har vært en givende dag! Gleder meg til å jobbe med med NOAH i tiden som kommer. Dere får gjerne ta en tyr innom dyrsrettigheter.no om dere vil vite mer, eventuelt gjøre en forskjell!

 

107 kommentarer
    1. Hei Sophie Elise 🙂 Du har en kjempefin blogg og det er kjempekult at du støtter dyrens vern og rettigheter. Kan si at jeg har blitt ny fast leser av deg og la meg si det sånn så har jeg vært inne på bloggen din hverdag

    2. Er så stolt av deg!! Endelig en blogger med vett i hue! Takk for at du er deg og ikke andrea badendyck

    3. Du spiser jo masse sjokolade (og sikkert andre melkeprodukter) og tenk på de stakkars kalvene som ikke får melken sin, nettopp fordi du velger å støtte melkeindustrien ved å kjøpe melkeprodukter!

    4. Husker du meg fra ungdomskolen pleide å mobbe deg. Vil bare si at jeg er stolt over det!!!
      Jeg har ikke blitt en leser hos deg herregud du er fortsatt den tapern ass.

    5. Rykteflommen.org
      SAVNET Å LESE SLADDER OM TOPPBLOGGERNE I NORGE? Frykt ikke, redningen er her! Les vår blogg Rykteflommen.org – vi dekker det som rører seg i bloggverdenen!
      Rykteflommen.org

    6. Skal du ikke blogge om Miley konserten, trodde du var så stor fan? Jeg syntes konserten var fantaaaastisk!!!

    7. Og hva mener du er galt med Tine og Gilde om jeg tør spørre? At kua må gi fra seg melka? At okser og griser blir slaktet? Vel, vi lever ikke i en DISNEY-VERDEN der både byttedyr og rovdyr og alt som er går fritt rundt sammen med mennesker. Er du i mot norsk landbruk? Spiser du ikke yoghurt? Drikker du ikke melk?

    8. Du sier veldig mye smart om dyrevelferd og dyrenes rettigheter, men tror du må sette deg litt mer inn i norsk matproduksjon! Tine, Gilde, Nortura og alle de andre norske selskapene bryr seg veldig mye om dyra sine. Vi har vært på ekskursjon til slakteri, og jeg må si at jeg ble veldig positivit overrasket over hvordan ting foregår. Kanskje det er noe du også burde gjøre 🙂

    9. Fint at du ikke spiser kjøtt, men still deg selv dette spørsmålet. Hvorfor spiser du fisk? Fisk er også levende liv. De har hjerte, blod, hjerne, følelser, osv osv. Svarer du “jo fordi det er godt” eller “jeg må få i meg omega3”, er du på lik linje med dem som spiser kjøtt fordi mener at det er godt, eller nødvendig for å overleve.
      I tillegg spiser du Norvegia som inne holder løpe, og godteri som inneholder gelantin.
      Siden du ber oss om å reflektere over disse spørsmålene kan du godt gjøre det samme. Håper du ender opp med noen fornuftige svar.

    10. Synes du har en dømmende holdning nå Sophie, jeg har respekt for hva du velger å spise og ikke spise, og det er veldig dumt at ikke du er åpen for hva andre velger. Vi er ikke like, og derfor er det viktig å respektere andres syn på ting. Synes det er veldig uetisk av deg. En ting jeg er enig i, det er at ja, vi mennesker er alt for opptatt av penger og veldig naive! Vi burde åpne våre øyne og se, først og fremst, andre mennesker! For vi ser ikke hverandre, vi tar hverandre for gitt. Og vi dømmer alt og alle.

    11. Åhh, elsker at du bryr deg så mye om dyr! Jeg er fullstendig enig med deg Sophie, jeg kunne gjort alt i hele verden for å fått folk til å bry seg om dyr. Jeg blir så forbanna når jeg ser hvordan dyr har det i pelsoppdrett og hvordan man slakter dyr, HELT GRUSOMT! Jeg håper også at folk en dag ser hva dyr egentlig er, og ikke tenker på det som mat. Jeg har kjempelyst til å bli vegetarianer, men vet ikke om jeg klarer det. Ikke fordi jeg ikke klarer meg uten kjøtt, men fordi jeg er ikke tøff nok, og ingen andre rundt meg tror på meg. Derfor har jeg sååå lyst til å klare å stå opp for meg selv og vise at jeg kunne klart å bli vegetarianer. Du er rett og slett mitt forbilde Sophie, jeg elsker deg, personligheten din, utseende din og ikke minst at du deler såpass mye av deg på bloggen. Det gjør at jeg får et bedre syn på deg og føler jeg kjenner deg ganske mye haha. Lykke til videre med kjempingen for dyr og lykke til med arbeidet sammen med NOAH! 🙂
      Hilsen Lilly fra Rogaland

    12. om man skal tenke på alt som er, må man jo gå rundt å sulte. uten klær selvfølgelig. Sophie, jeg synes du gjør en utrolig god jobb!!

    13. Herregud , syns dæ e sååååå bra at du skriv om dæ og engasjer deg for dæ, e så mange som har så utrulig mange fordomma mot deg , at sia du e en toppblogger som e tan og har blondt hår å plastisk kirugi e du dum,men har aldri vært inne å lest på bloggen din.

    14. Jeg kommer heller aldri til å skifte mening og heller aldri til å slutte å spise kjøtt.
      Hvorfor spiser du da fisk? De føler smerte, frykt og stress. Fisk er levende dyr på lik linje med alle andre dyr.

    15. Det er ganske tydelig at du går mye rundt med disse tankene alene. For ting du skriver, ting du kjøper, og det du faktisk putter i munnen er ofte særdeles lite gjennomtenkt og reflektert kontra de holdningene du til stadighet øser ut av deg på bloggen. Kunnskap er makt, vet du! Og når det kommer til kjøttindustri og faktisk innhold i ulike matvarer som du spiser, så burde du absolutt tilegne deg mer kunnskap:)

    16. Jeg respekterer at du ikke spiser kjøtt, og da syns jeg at du skal respektere oss som velger å spise kjøtt.

    17. Utrolig bra at noen har noe mellom ørene hvertfall! Men lurte egentlig litt på hva du syntes om jakt, og hva dine tanker rundt det tema er 🙂
      Liker sånne blogginnlegg med fornuftige tanker og meninger!

    18. Det er helt greit at du mener det. Men fortell meg hvorfor Sophie du sprøyter inn restylane og botox i ansikte ditt når det er testet på dyr? Er det bare synd på kua og grisen? Og ikke kaninen og rotta? Vi er kanskje naive og late men du er helt insane dobbelmoralsk og dum. Rett og slett. Jeg er ikke noe hater er veggis selv og kjemper dalig for dyrsrettigheter så derfor bruker jeg ikke produkter som ikke er testet på dyr, noe du jør. Derfor synes jeg ikke du ha rett til å kalle mange her inne idioter, fordi mennesker har spist kjøtt siden tidenes morgen selvom jeg synes det er feil.

    19. Vi er et dyr, og spiser andre dyr. Slik er naturen. Jo mer naturlig vi spiser, jo sunnere er det. Kornprodukter, raffinert sukker og kunstige stoffer som du og hele verden propper i deg i kilovis er det som kommer til å ta knekken på menneskeheten, allerede godt i gang.

    20. Jeg håper du kutter ut gelatin, fisk, egg og melk snart også! Kommer mye vettugt ut av deg, og jeg gleder meg til valgene du tar stemmer overens med ordene du sier! Stå på 🙂

    21. Merkelige påstander du kommer med. Prøvde å google noe negativt om tine og gilde men fant nada. Hvor har du dette fra? Eller bare VET du hvordan det fungerer?
      De norske bedriftene henter produkter fra mange gårder i norge, jeg har aldri sett eller vært på en gård i norge der dyrene ikke har det godt, og jeg bor på landet 🙂
      Utdyp deg gjerne mer før du henger ut visse bedrifter.
      Men ellers støtter jeg deg i det du gjør, fint at du bryr deg ivertfall!

    22. Jeg er veldig glad for at du finnes. Endelig en blogger som tenker litt lenger enn til neste manicure 😉 Har fulgt bloggen din lenge, og jeg må si jeg ser opp til deg. Utrolig bra av deg å være så opptatt av dyrs rettigheter og velstand. You go girl 😉

    23. Herregud så mange dumme argumenter dere i kommentarfeltet kommer med over her! Hva så om hun spiser Norvegia ost? Alle må starte et sted, og Sophie er tross alt en av veldig få profilerte mennesker i Norge som står frem og kjemper så mye for dyr som hva hun gjør. Reflekter litt tilbake på dere selv, og se på hvor mye kjøtt dere spiser i løpet av en uke, og derav hvor mange dyr som er slaktet for å mette dere – versus hvor stor skade noen dyr har tatt av at Sophie har spist et par skiver med ost. Huff, den diskusjonen kan fortsette i det uendelige, men stooor tommel opp til deg som likevel står på Sophie!

    24. Er så enig 🙂 flott at du setter fokus på dette. Alle tror at norsk matindustri ikke har noen mørke sider, men det er jammen meg bare bullshit. Har du sett dokumentaren “smak av hund” på YouTube? Hvis ikke; gjør det. Jeg kan selv ikke fatte og begripe de som sier de lever sunt, men likevel spiser kjøtt som er sprøytet og tilsatt alt mulig, og er veldig lite miljøvennlig. Stå på, bra vi er flere! Jeg studerer medisin, og det er ingen som er avhengige av kjøtt for å leve, det er bare en vanesak. Bor også i Oslo, og er når som helst klar for å snakke om dette, Hehe 🙂 håper du får en fin helg!

    25. Enig i at bransjen er pengestryrt, og sånn kommer det alltid til å være. Folk har rett og slett for mye med sin egen hverdag til å orke og kjempe andre kamper. Dog er jeg ikke helt enig i retningen du tar når du snakker om produksjonen av kjøtt. Virker som du har vært innom litt amerikansk info og det må du ikke trekke paralleller til med norsk produksjon. Det er to forskjellige verdner.
      At du velger å ikke spise kjøtt, det er greit. det er ditt valg. Det finnes “eksperter” og forskning som viser både at mennesker trenger kjøtt og at vi ikke trenger det. så hva skal vi tro på? Jeg spiser kjøtt fordi jeg vil det. Jeg lurte på å teste et vegansk kosthold for litt siden av ren nysgjerrighet men det ble rett og slett for innviklet, og igjen, jeg har nok action i hverdagslivet mitt til at jeg orker å sette meg inn i et så komplekst kosthold. så det får bli siden 😉

    26. Utrolig enig i det du sier Sophie! Elsker hva du gjør♥
      men lurte på noe som jeg håpet på svar på her i kommentarfeltet.. du nevnte i et tidligere innlegg at du sminker deg på “Kim K” måten med kontur og highlight, hvilke produkter bruker du på huden til det? Buker du concealer/foundation? og isåfall hva produktene heter osv (merke..) for jeg ser teknikken. Hva blender du det inn med? for når jeg prøver på det blir bare rot og man klarer ikke se konturen en gang. Vet det var mye, men tusen takk hvis du svarer, du er fantastisk.

    27. Det gelatingodteriet du dytter i deg har vandra rundt på gilde slakteri;) syntes det blir litt dobbeltmoral og du kunne like gjerne tatt deg en biff til middag for et dyr har allerede dødd for at du skal spise det;)

    28. Du kan ikke sammenligne hvordan matindustrien og slaktingen er i Amerika og Norge, det er to helt forskjellige ting! Skulle likt om du fikk i deg litt mer sann informasjon før du bare buser ut med et eller annet!

    29. Tror ikke du skal angripe gilde/tine så mye, når vi ser på de i forhold til andre utenlandske selskaper…..

    30. Ohh, du har egentlig SÅ rett. Jeg er tolv år, og veldig opptatt av dyremishandling og hadde for litt siden en diskusjon med to rett og slett dumme jenter som var så stolte av å ha på seg en Svea jakke. Jeg sier bare at denne diskusjonen endte med at de begynte å si stygge ting til meg fordi de var tom for argumenter, haha.

    31. Live: Denne kommentaren er ikke til deg så ta og så hold kjeft tror du er noe kul av å leke smart og morsom. Hvis du tror det er noe morsomt så er det jammen med ikke det. Jeg tror at det er du som ennå ikke har starta på ungdommskolen pga du er litt for fjern i huet til å skjønne at denne kommentaren ikke er til deg så du trenger ikke å svare på den.

    32. Værsåsnill ikke uttrykk deg mer om vegetarisme før du har lest deg opp på det. Du får oss ekte vegetarianere til å ta oss dårlig ut.
      Et tips er å gjerne ha med kilder hvor du finner argumentene dine i innleggene.

    33. slutt å vær så moralpolis når du spiser ost med løpe, godter med gelatin, restylan OG botox (som er dyretestet) osv osv. og i tilllegg spiser du fisk! :p så ikke døm meg for at jeg liker gilde frøken
      hilsen exveggis

    34. Den største forsvarsmekanismen er å slenge drit om andre. Noe som vi merker står veldig sterkt oss deg! Istedenfor å prøve å fremme deg selv på en positiv og respektfull måte, velger du å slenge drit om andre. Hvorfor har du ett behov for å sitte mennesker som mener noe annet enn deg i et dårlig lys? Det er ikke sånn at alle som spiser kjøtt går rundt med slike utalelser som du skriver, eller sier ”lissom” i hver settning. Hvis du vil folk skal ha respekt for deg, bør du begynne med å respektere andre.

    35. Åå så gøy! Tror jeg tenker veldig likt som deg Sophie Elise, er enig i alt du skriver! Jeg spiser også en del fisk, men prøver jo å begrense meg. Kjøtt holder jeg meg unna! Liker å kalle meg “lyst-vegetarianer”, sånn at folk ikke skal klage på at jeg spiser fisk og kaller meg veggis. Haha 🙂
      Merker at jeg driter veldig i folk som sier at det er TEIT av folk å ikke spise kjøtt og sånn, men spiser fisk og drikker melk. Hvorfor klage, når faktisk de som holder seg unna kjøtt og dyre-testede produkter prøver å gjøre en forskjell med noe? Er jo ikke alle som klarer å styre unna alt! Og flesteparten som klager, prøver nok heller ikke å gjøre en forskjell med noe av det de klager på..

    36. Nei du kommer vel aldri til å skjønne det. Og jeg kommer aldri til å skjønne hvordan du kan være så selektiv og dobbelt moralsk at du selv spiser smågodt som også inneholder dyr, drikker melk som kommer fra de samme dyrene vi får kjøttet fra som også står i fangenskap, spiser fisk (de regnes kanskje ikke som dyr i ditt hode), gå med skinnsko som ikke er hakket bedre enn pels, bruker Restylane som er testet på dyr, botox som er testet på dyr, vippeextensions som ofte kommer fra dyr, enkelte sminkeprodukter som er testet på dyr. Du reiser x antall ganger i året, du har et vanvittig forbruk når det kommer til kjøp av klær alikevel føler du at du er i posisjon til å kritisere andre? Jeg er heller ikke perfekt, ingen er. Men jeg står heller ikke å påstår at jeg er bedre enn andre. Grow up:-)

    37. Hvis ikke det hadde vert så mange dumme og naive mennesker, ville ikke du hatt en bloggkarriere heller. Så slutt å klag, du gir en lang en i om hunden din springer på veien og blir overkjørt liksom, så bare… Nei.

    38. Det finnes kanskje mye faenskap, men også menneker som bryr seg og som faktisk GJØR en forskjell, sånne som deg. Takk og pris for det!

    39. Utrolig mange som tar seg nær av at du kritiserer folk som spiser kjøtt, kan det være at de føler seg litt skyldige at de blir så sinte? Det er nå ihvertfall ikke etisk riktig å masse produsere dyr kun for kjøtt, og heller ikke miljøvennlig. Synd ikke flere forstår dette, og dyrene har tanker og følelser akkurat som mennesker, og de forstår de skal dø når de drar til slakteriet. Standarden på norske slakteriet er kanskje bedre enn i andre land, men det er likevel ikke greit å drepe dyrene for å få mat på bordet likevel. Det er forsket i mange år på vegetarisk kosthold, og det viser klare tegn på at vegetarianere generelt er sunnere og friskere og mye mindre utsatt for livsstil sykdommer og fedme. Stå Sophie! Selv om du spiser fisk, ost og andre animalske prod har du uansett sluttet med kjøtt, pels dyretestede prod og det er så bra! Et sted må man jo starte, du er et fornuftig og godt menneske, synd enkelte ikke ser det. Men vi som bryr oss om dyr og gjør så godt vi kan må likevel forsvare våre handlinger, hvorfor må ikke de som spiser kjøtt gjøre det samme? Gleder meg til det en dag snur til dyrenes fordel.

    40. kjempebra at du kjemper for dyrs rettigheter og dette frem i lyset! Jeg er selv sterk motstander av pels og testing på dyr, og spiser ikke kjøtt fra utlandet. Er også for å ha noen vegetardager i uka for miljøet sin del. Men synes du bør reise litt rundt på norske gårder og slakteri før du uttaler deg så mye om norsk melk og kjøttproduksjon. Har selv vært på veldig mange gårder og noen slakterier, og har kun sett dyr som har det godt.
      Dyr som blir slaktet i Norge lider ikke et sekund heller, og de blir slaktet så og si med en gang de kommer til slakteriet for at de skal slippe stress og trengsel. Hestene blir som regel slaktet ute fordi de kan reagere på lukter og lyder inne på slakteriet. Saken er jo en annen i mange andre land, men jeg synes absolutt ikke vi kan klage på norske forhold. Det er lover og regler som regulerer dyreholdet, og de fleste blir nøye fulgt opp av mattilsynet. Det har også blitt pålagt å drive løsdrift, så kyrne står heller ikke bundet 24/7 slik som de gjorde før (er ikke alle som har bygd om enda selvfølgelig, men det blir), og i tillegg så går de som regel ute hele sommeren, hvertfall her i området.
      Ønsker gjerne at du legger ut konkrete eksempler og bevis for å underbygge uttalelsene dine, da jeg gjerne vil vite det hvis alt jeg har sett tydeligvis er helt feil. Ellers så er jeg fast leser av bloggen din og synes du virker som ei kjempebra jente. Stå på 🙂

    41. Kjære Sophie Elise
      Jeg synes du har en utrolig fin sangstemme, du skriver veldig bra, og du er veldig pen . Jeg er stor fan av deg.
      Hilsen Pernille Therese

    42. Nei du kommer vel aldri til å skjønne det. Og jeg kommer aldri til å skjønne hvordan du kan være så selektiv og dobbelt moralsk at du selv spiser smågodt som også inneholder dyr, drikker melk som kommer fra de samme dyrene vi får kjøttet fra som også står i fangenskap, spiser fisk (de regnes kanskje ikke som dyr i ditt hode), gå med skinnsko som ikke er hakket bedre enn pels, bruker Restylane som er testet på dyr, botox som er testet på dyr, vippeextensions som ofte kommer fra dyr, enkelte sminkeprodukter som er testet på dyr. Du reiser x antall ganger i året, du har et vanvittig forbruk når det kommer til kjøp av klær alikevel føler du at du er i posisjon til å kritisere andre? Jeg er heller ikke perfekt, ingen er. Men jeg står heller ikke å påstår at jeg er bedre enn andre. Grow up:-)
      Er fullstendig enig i det Tess skriver her og håper virkelig at du leser og tar til deg det hun skrev, derfor kommenterer jeg det igjen. Du er egentlig favorittbloggeren min, men det innlegget her var absolutt IKKE greit og om du skal uttale deg slik bør du være mer relevant, skaffe mer kunnskap, ikke henge ut bedrifter uten grunnlag og ikke snakke nedlatende om folk som har andre meninger enn deg. Nå fremstilte du deg bare dum.

    43. Det er et kjempe fint budskap du prøver å fremme, og jeg er selv vegetarianer og dyrefokjemper. Men å skrive “vi er en gjeng med forbanna idioter hele gjengen” er ganske barnslig og umoden måte å få frem et budskap på. Det finnes så mye mer voksne måter å uttale seg på 🙂 Bare et tips!

    44. Jeg er enig i det mange andre her også sier, at uttalelsene dine i dette innlegget er litt vel lite gjennomtenkt og mangler fakta/kilder og kunnskap.

    45. Fantastisk! Drit og dra er alt jeg har å si til dere som mener Sophie burde være mer saklig og mindre støtende, og komme med gode skilder og bevis. Hun er da verken frekk eller lignende som jeg ser. Hun er veldig rett fram og legger alle under en smekk, og selv om det faktisk var ment noe støtende, virker det som det eneste som får folk til å bry seg hvis man provoserer litt. For info er det bare å bruke Google eller gå inn på dyrerettigheter.no. Hun skal vel få slippe å lange ut med sider opp og sider ned med all fornuft? 🙂

    46. 21.05.2014 kl.03:59
      Når man kommer med slike anklagende argumenter så SKAL man bruke kilder for å vise at det finnes noe fornuft i argumentene sine.
      Etter det jeg har fått med meg behandler Tine og Gilde melkedyr og slaktedyr godt. Samme med de fleste gårdene i Norge. Selvsagt finnes det en liten prosent andel der dyr lider(som gjerne kommer på nyheter nyheter, osv), men å anklage produktsjonen for å rive med uetisk behandling av dyrene kan du ikke.
      Hvis dette er dine eneste argumenter for å pro-vegettarisme så har du feilet. Det er disse argumentene få bryr seg om eller ønsker kunnskap om. Finn troverdige kilder før du mister troverdigheten din for godt.

    47. Hva med melk, egg, gelatin, fisk? Hva med restylane og silikon som er testet på dyr, som Ida nevner over her? Dobbeltmoral er ekkelt.

    48. Jeg ser det er mange argumenter mot deg her, men du har rett i det meste du skriver. Den “beste” melken fra kua kommer f.eks når kalven er nyfødt. Derfor blir kalven tatt fra mot tidlig, og man kan høre de står å skriker etter hverandre i ukesvis. Det er mye skrekkelig i norsk (og utenlandsk). Og det er veldig fint med en hverdagsblogg som tar opp temaet innimellom og tvinger folk til å tenke.
      NOAH er en god organisasjon. Jeg jobber tett med de nå som det ligger et forslag i Oslo Bystyre om å endre reglementet, slik at kommunen ikke kan leie ut kommunal grunn til bedrifter/tiltak som ikke kan bevise at de fører god dyrevelferd. Hovedsaken i dette blir så klart at sirkus med elefanter ikke får leie kommunal grunn i Oslo. Jeg håper veldig vi vinner saken i bystyret (har blogget om det i linken)!
      Fortsett å skriv om det du engasjerer deg i politisk innimellom, det er fint at leserne dine blir litt utfordret innimellom 🙂

    49. ….og med den siste setningen så kalte du nettopp alle leserne dine for “EN FORBANNA IDIOT”. Veldig hyggelig sagt, må jeg si.
      Helt greit å være vegetarianer, ikke noe feil med det. Mennesket MÅ ikke ha kjøtt for å overleve. Kjenner ei som er veganer, hun spiser INGENTING som kommer fra dyr, uansett hva. Melk, egg, kaviar, ost osv, og jeg har all respekt for det.
      Du kommer med noen sterke uttalelser om Gilde og Tine, og jeg er helt enig med noen andre her i kommentarfeltet, at KILDER KILDER KILDER er alfa og omega når du sier sånne ting. Jeg kan si mye rart jeg, som f.eks “På barneskolene så får de bank av lærerne hvis de ikke gjør leksene sine”. Men det har null betydning om jeg ikke kan dokumentere det. Legg frem bevis, så er jeg med..

    50. Synes det er latterlig at du ikke respekterer andres synspunkt, og prøver like hardt som andre irriterende hippier å hjernevaske alle rundt deg. Du er dobbelmoralsk, og du blir nok aldri å klare å utrette en forskjell her i verden før du selv slutter å spise/drikke alt som kommer fra dyr – og som er dyr!! Dyrene som blir slaktet er de som gir oss melk (som også blir brukt i så sinnsykt mye annen mat – for å informere deg) så du er like mye med på å støtte den “torturen” av dyr som det vi andre kjøttetere er uansett hvor mye du skriver at du ikke er det. Og du spiser jo dyr selv. Fisk er et dyr! Det her er faktisk utrolig patetisk.
      tenk på de stakkars dyrene som dør for at du skal få sushien din. Det dyrebare smågodtet ditt. Guggen som sprøytes inn i kroppen din. Men hei! Det viktigste for deg er jo når typen kan slenge inn et apostrof, så det er jo ikke så rart at du ikke bryr deg eller vet hva du prater om! Du aner virkelig ikke hva du skriver i innleggene dine lenger og tenker ikke hva du selv holder på med.
      Jeg likte å lese bloggen din før, men du er jo bare et barn i hodet.. Jeg blir rett og slett sliten av deg nå.. du gjør bare hva du kan for å komme i media, og er så kjøpt og betalt for som det går an å bli. Men skjønner jo at du må selge deg mer og mer nå når du har flyttet ut – for å ha råd til å leve, da du ikke gidder å få deg en ordentlig jobb med sikker inntekt.

    51. Jeg føler liksom hvis du/dere vil ha respekt fra oss “kjøttelskere” så må dere ha forsåelse for oss. Virkelig jeg respekterer arbeidet ditt så mye, men du må klare å skille mellom dyre misshandling og “mat” Det er ikke akuratt sånn av vi spiser truede dyrearter eller bikkjer til middag. Folk får næringen sin gjennom proteiner som er i kjøtt. Vi trenger proteiner for å leve, jeg er også fult klar over at man kan få tak i proteiner andre steder, men forsatt.
      Jeg tror ikke familier kommer til å endre matbordet fordi du ikke liker hva de har på det. Kjøtt er noe vi trenger, med all repsekt. Men du må klare å skille mellom dyremisshandling og aviling av mat.

    52. Og en ting til, hvorfor spiser du da godteri som er fult av gelatin? Hvorfor setter du produkter i huden din som er testet på dyr?

    53. Kjempe bra!! Syns du stiller noen gode og viktige spørsmål! Tror det er sundt å tenke litt annerledes og sette spørsmålstegn med hvordan vi noen ganger automatisk handler. Selv har jeg valgt å ikke spise rødt kjøtt. Jeg sier ikke at dette er for alle eller at alle skal det, men det er riktig for meg og er basert på en personlig overbevisning og preferanse.

    54. Syns det er kjempefint det du skriver. Det er ufattelig viktig å tenke selv, og kjempefint at du som når ut til så mange setter spørsmål ved forskjellige ting. Kanskje du kan ta opp skyggesidene med den nye regjeringa og hvordan feminisme/kvinnesyn er i dag også? 🙂
      Hilsen noen som også tenker selv

    55. Å herregud jente, anbefale at du får deg en utdannelse, eller litt mer kunnskapa før du uttale deg i blogginnlegg som omhandle mer enn silikon, løsvippa eller Restylane. Det finnes faktisk folk her som faktisk har peiling på ka DU snakke om, folk som ikke e 12 år og svelge alt du skriv for god fisk (haha, god fisk, tok du den ? Du spis forresten fisk ja?
      Du e pen jente men seriøst, skjerpings, å slutt å skriv “ass” etter hver setning kor du leke kul, det får deg til å fremstå som lite voksen.
      Grow’em braincells baby.

    56. Hei sophie elise:) elsker bloggen og har vært fast leser leeenge, men du har en tendens til å “angripe” de som ikke har samme mening som deg. Du sier at media er kun opptatt av penger osv.. Men prøv å sett deg selv inn i den situasjonen. Du reklamerer/linker flere varer for å tjene penger, så da må du ha forståelse for at andre også gjør lignende for samme grunn (å tjene penger). Det meste er nevnt ovenfor så det er ikke vits å gjenta det, men jeg la merke til noe du skrev for ikke så lenge siden om at du hadde bestilt en rett som inneholdt kjøtt, men du hadde pirket bort kjøttet og kun spist det andre som lå på fatet. Hva er vitsen egenetlig? Det blir det samme som å kjøpe en canada goose, men ikke bruke den.

    57. Ps ang. at du e en pen jente, huske æ syns du va fæl for et par år siden. Rart ka litt dyretesta produkta og andre materielle ting kan gjøre for skjønnheten!

    58. Sanna: rull inn puppen! Bare fordi sophie ikke spiser kjøtt, er ikke det nokk til å rakke ned på oss som gjør det! Vet du hvor fisken kommer i fra? Den kommer fra oppdrett! Vet du hvordan fiskene har det i oppdrett? De bor i teiner, overfylt og spiser av hverandre så de har store sår. Og løpe å innhold i godteri kommer fra de samme dyrene som kjøttet kommer i fra, så det er same same 😉
      Så ja, kjære Sanna, vi føler oss truffet! Fordi personen som rakker ned på oss, er ikke bedre i det hele tatt! Å når skal vi få svar på hvorfor det ikke er galt å sprøyte tryne fullt av stoffer som er testet på dyr? Jeg bare lurer!

    59. Den “beste” melken fra kua kommer f.eks når kalven er nyfødt. Derfor blir kalven tatt fra mot tidlig, og man kan høre de står å skriker etter hverandre i ukesvis. Det er mye skrekkelig i norsk (og utenlandsk). Så hold kjeft dere som sier det motsatte, for dette er fakta 🙂 Dere kommer i forsvarsposisjon fordi dere vet det er galt og egoistisk å spise kjøtt. Forresten, det er bare gelatin i noe godteri, og hva vet vel dere om hva hun spiser? Kutt ut det fjortiss argumentet, dere driter dere ut! Stå på Sophie, du har helt rett 🙂 🙂

    60. Tenk at du er bare 18 år og kommet lenger enn de fleste mennesker til å se hva som skjer bak kulissene. Husk at alle sannheter idag har engang blitt latterliggjort. Det skal mye mot til for å vekke folk opp, underveis så vekker du dg selv og opp. Du er ihvertfall igang, mens de fleste andre bare flyte med så har du begynt å rive ned illusjonene:)

    61. karma: Så sant!! Jeg tenkte på det, for noen år siden var det jo helt utenkelig at homofile skulle få gifte seg, og det ble latterliggjort. Men nå er det OK, og folk forstår at det er greit. Jeg håper på å få revet ned illusjoner, ja!

    62. Anonym: Jeg er SÅ enig, er så teit at folk kommer i forsvarsposisjon – men, de hadde aldri klart å se en hel film om det, eller lese en bok, og enda mene det.

      Jeg spiser forresten aldri godteri som inneholder gelatin. Noen ganger kommer det bilde av slikt godteri på bloggen, men da er det ikke kjøpt av meg.

    63. Liker veldig lite at NOAH vil jobbe med deg angående dette. Du er utrolig dobbeltmoralsk, trangsynt og uviten. Visste du ikke at restylane og botox var testet på dyr, eller bryr du deg rett og slett mer om ditt eget utseende enn om dyrs velferd? Kan ikke få sagt hvor avksyelig det er å lese hvor dømmende du er ovenfor folk som spiser kjøtt, når du selv gjør det. Fisk er kjøtt, og fisk er et dyr – det er ikke til å komme unna. Er det slik at du bare bryr deg om visse dyrs rettigheter, og ikke alle? Var det ikke dette du sa var så utrolig idiotisk av andre å gjøre?
      Det kan godt hende at du har klart å få tak i botox og restylane som ikke er blitt testet på dyr, det vet ikke jeg noe om – men slik som det ser ut, så er ikke det tilfellet. Jeg vil veldig gjerne at du er tøff og svarer på dette, for det er nok ikke bare jeg som lurer!
      Ikke misforstå – jeg syns det er fantastisk at du er så engasjert i dyrs velferd, men jeg misliker veldig at du dømmer andre menneskers valg i forhold til dette temaet når du ikke engang klarer å følge opp ditt eget standpunkt (det er derfor jeg misliker NOAHS valg om å jobbe med deg). Kom veldig gjerne med innlegg om hva som faktisk skjer i kjøttindustrien osv., for det er viktig gjøre folk klar over det, men utelat dømminga – det kan du spare oss for.

    64. Anonym: Jeg spiser ikke fisk fra oppdrett – jeg spiser ikke laks, f.eks Jeg vil påstå at jeg er utrolig mye bedre enn de som spiser kjøtt, på dette området. Og jeg spiser heller ikke godteri med gelatin. Så kjære deg. Rull inn puppen, kjære anonym. For du har ikke peiling.

    65. 31.05.2014 kl. 13:29
      1. “Den “beste” melken fra kua kommer f.eks. når kalven er nyfødt. Derfor blir kalven tatt fra mor ridlig, og man kan høre de står å skriker etter hverandre i ukesvis.” Selv har jeg familie i gårdsdriften(blant annet i melkeindustrien), og nei. Slik du beskriver det er iallefall ikke et tilfelle der. Om kalven skal bli slaktes så hyler ikke kalv og mor etter hverandre. Hvor har du dette fra?
      2. Nei dette er ikke fakta før du har dokumentert kildene dine.
      3. Jeg er i det du kaller “forsvarsposisjon” fordi Sophie fremmer hennes syn på vegetarismen på en helt feil måte, som man har helt rett i å kritisere. Jeg er selv vegetarianer(holder meg vekke fra fisk, insekter, kjøtt, løpe, gelantin, osv).
      4. Det er gelantin og knuste insekter(fargestoff) i massevis av smågodt. Sjokoladen er som regel safe, men resten av vingummien, geléen og bringebærdrops har gelantin i seg. Hvor ellers har de fått stivelsen fra tror du? Selv viser sophie en godteripose med gelantin i seg titt og ofte på bloggen, så er rimelig sikker på at hun spiser den.
      5. “Fjoriss argument” og “drite oss ut”, selv fant jeg flere feil i kommentaren din så vil ikke påstå at jeg er den som driter meg ut her.

    66. Slapp av litt a. Hvis du var så opptatt av dyrs rettigheter som du sier du er burde du jo egentlig bare bodd i en hule. Hvorfor er det greit å kjøpe klær og produkter laget av barnearbeidere som du gjør veeldig mye, mens det er så feil å spise litt kjøtt? Om alle sluttet å spise kjøtt ville også samtlige bønder i norge gått konkurs, og hundretusner ville vært arbeidsløse. Sett spørsmålstegn ved det

    67. Okey, sophie da spiser du ikke fisk fra oppdrett da 🙂 fint! Men jeg spurte også om hvorfor er du så mye bedre enn oss, når du har kroppen full av stoffer som er testet på dyr? Er det en ting du ikke kan svare på, eller innser du selv at det blir som å skyte seg selv i leggen? Men vi er veldig mange som ser tvers igjennom deg på mange måter, så du driter deg like mye ut når du bare ignorerer det spørsmålet. Ikke misforstå, det er helt greit at du er vegetarianer å at du bryr deg om dyr å alt det. Men du er jo så utrolig hyklerisk! Å det forundrer meg at du måtte komme med svar på min kommentar, igjen nedlatende, når du har så utrolig mange andre å svare her. Ta utfordringen, svar på en skikkelig måte: hvorfor er vi som spiser kjøtt mindre bedre enn deg, når alt du gjør er å betale en sum i måneden å droppe kjøttet, men fremdeles støtter akkurat samme industri, bare på en annen måte? Hvem er det som er naiv her?

    68. Sophie, du må vite at du ikkje er åleine om desse tankane! Eg deler dei 100% med deg. Eg vert so irritert på alle desse over her som berre måå spørre om “jamen viss du er so opptatt av …., kvifor gjer du sånn og sånn og sånn?” Som om dei liksom gjer noko av det.. Send meg ein mail på [email protected] om du vil snakke ein eller annan gong (og få mitt fulle namn)! Ikkje nødvendigvis berre om miljø og politikk, men andre ting òg. Eg er forresten ikkje ein hippie med dreads og platåsko(ikkje at det er noko gale med dei som har det), sjølv om eg stemmer MDG. Eg er heilt vanleg og ganske hyggeleg, og har lest bloggen din sidan du starta! 🙂 Trur me er ganske like.

    69. Jeg er veldig for dyrevern ogsånn. Verste jeg ser er mishandlede dyr, og jeg vet at det jeg skriver nå kanskje blir en smule surt men jeg kjenner jeg MÅ skrive dette. Jeg tror det er feil å prøve å gjøre kål på Tine og Gilde hvis du skal få slutt på dyremishandling. Assa mennesker trenger kjøtt, forskning beviser at hjernen utvikler seg mye dårlgere uten. Jeg mener dessuten at du er for fokusert på feil ting, men det er ditt valg:) Jeg synes at måten du skriver på er litt som den derre: Er imot dyremishandling men viL la ulven leve. Så kjefte på bøndene for at saunene ikke får gå fritt ute i utmarka, der de blir spist opp av ulv. Vi har ingen norsk ulvastamme, vi har ikkenoe å ta vare på. Mennesker trenger kjøtt, dyra har det fint til de blir slaktet. I DONT SEE THE PROBLEM! Jeg bor på ku-gård hvor vi leverer til Tine, dyra våre har det helt fint. De er glade og går ute så mye som mulig. SÅ NÅR DU SKRIVER SÅNN FØLER JEG AT DU BESKYLDER OSS FOR Å PLAGE DYRA. Føler det ganske urettferdig:(

    70. Er veldig enig med deg, og respekterer deg for det du sier og står for! Men ikke trykk på knapper som du vet enkelte kommer til å reagere på for så å si at du ikke vil ha enda en sånn diskusjon på bloggen.
      Utenom det, elsker jeg deg! Og btw, hører på lionheart HELE tiden og elsker sangen! Håper du lager mange fler sanger i fremtiden, for du har virkelig både talent og en fin utstråling 🙂

    71. Det er så fint å se at du har så mange sider. Mye selvtillit, mange gode meninger og syykt god stil. Du er en god rollemodell for alle 🙂

    72. Du har jo et utrolig trangsynt syn på dette med kjøtt og fisk og melkeprodukter. Du er veldig overbevist om at alt du gjør er bra, alt du tenker er bedre enn alle andre og er alltid så utrolig glad for at du filosoferer og er et så utrolig godt og smart menneske, men åpne øynene dine litt.

    73. Snakk om å være kritisk mot andre mennesker, Sophie. Se på deg selv før du kritiserer andre. Jeg tipper at det meste du har fylt opp kroppen din med ikke er direkte etisk rett i forhold til testing av dyr o.l. Slutt å se på andre mennesker så trangsynt som du nå gjør 🙂

    74. Woah.. nytt lavmål. Og hvorfor i alle dager skal NOAH ville samarbeide med en som har så mye kosmetisk-work done, som faktisk er testet på dyr. Jeg syntes det er latterlig at du aldri har en kommentar til det fakta at du faktisk bidrar til dyremishandling kun for forfengelighet?…

    75. Mange uvitende kommentarer her, haha! Folk tar jo helt av. “Veldig for dyrevern ogsånn” wtf? “SÅ NÅR DU SKRIVER SÅNN FØLER JEG AT DU BESKYLDER OSS FOR Å PLAGE DYRA”, Ja: Det er mange som mener at dere plager dyra. Ikke bare Sophie Elise.
      Synes mange i kommentarfeltet har et poeng ift kosmetikk, men jeg velger heller å tenke at det er supert at en av norges største bloggere tør å ha en egen mening om noe annet enn klær og sminke! Alle må starte et sted, jeg håper du vil jobbe enda mer med dette og bli enda mer nøye på dyrevern ift kosmetikk også. Kanskje dele noen vegetaroppskrifter eller noe? Du har stor påvirkningskraft, kult at du bruker den til noe positivt. Man kan ikke redde verden alene, og man må velge sine hjertesaker. Stå på 🙂

    76. Fantastisk at du faktisk reflekterer over slike ting! Vi tränger flere mennesker som deg i verden!

    77. Helt enig med deg. Er selv vegetarianer og skjønner det du skriver. Likevel lurer jeg litt på hvorfor du spiser fisk med de tankene du har? jeg dømmer deg ikke, men et enkelt spørsmål 🙂

    78. hahah folk er så jævlig dumme i kommentarfeltet
      ” hvis du vil at vi skal respektere din mening må du respektere vår” er dere helt dumme? hu er vegetarianer. dere er ikke vegetarianer. jeg skjønner ikke hvordan man kan respektere det?
      “”Respect is taking into consideration the views and desires of others, and including it into your decicions. When you respect another, you factor and weigh their thought’s and desires into your planning and balance it into your decision making.”
      åh fysørn dere alle er idioter, VET DERE VORFOR HU ER VEGETARIANER? FORDI HU KAN IKKE RESPEKTERE AT DYR BLIR SLAKTET. GET YOUR FUCKINGS FACT STRAIGHT IDIOTER. HU KAN HELLER IKKE RESPEKTERE DERES OPINION FORDI HVAFAEN????????????? DET ABRE FUNKER IKKE.

    79. 7643645: enig. Jeg har velldig vanskelig for å akseptere at noen mener misshandling av dyr er greit. Om jeg mente voldtekt av barn er greit, kan jo ikke jeg gå rundt å si “respekter meningen min a”. Selv om det er å sette den på spissen, så er det samme poeng.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg