styrketrening for jenter?

i samarbeid med proteinfabrikken

Styrketreningsbok for jenter kan kjøpes HER ♥ (treningsklærne er fra proteinfabrikken.no


Hva motiverer dere til å trene? Når jeg leser igjennom kommentarene deres, virker det som om jeg har veldig mange treningsglade og flinke lesere. For meg har motivasjonen stått på stedet hvil siden gymtimene på barneskolen, og sett bort fra en suksessfull sommer for noen år tilbake har treningen vært håpløs for min del. Jeg har gjort diverse øvelser på gulvet hjemme, men det er så vanskelig å bygge videre på det. Treningsglade venninner er også en mangel, og kjæresten sier “ikke faen” om jeg spør om vi kan trene sammen. Så, motivasjon trenger jeg – men det må hentes utenfra. Jeg fikk nylig en veldig inspirerende bok, og jeg som ikke engang interesserer meg for trening ble helt hekta. Jeg snakker om boka “styrketrening for jenter”, som lærer bort øvelser, men som også går dypere inn på fysikken til både gutter og jenter. Slikt elsker jeg å lese om, så nå føler jeg meg både klokere og mye mer motivert om hva som er rett, og hvor enkelt det kan være om man bare trener slik man bør! Jeg har allerede kastet meg rundt på gulvet med flere nye øvelser, og i dag var første gang på lenge hvor jeg våknet opp med treningsverk. 

Boken anbefales for alle typer jenter, både de som kan fra før av, og de som vil starte opp – men spessielt for sistenevnte kan jeg tenke meg! Også om man ikke har råd til et dyrt medlemsskap på treningsstudio, dette er en bok som lærer deg hvordan du kan trene som best hjemme i din egen stue, og hvordan du skal oppnå resultatene du selv setter deg. For meg er fokuset mye på rumpe og lår, og takket være boken har jeg nå flere nye øvelser og påbyggelser på tidligere øvelser jeg har gjort. Boken finner dere HER, og det er faktisk bare 3 eksemplarer igjen på lager! 

. . og se hva den “nye og bedre” Sophie Elise har spist for første gang? 

Jo, proteinpannekaker! Jeg laget det først bare for å sjekke smaken (som var utrolig god!), men etter å ha lest meg opp litt fant jeg ut at for meg som er vegetarianer er dette et pluss i boka. Jeg er i generell ikke i underskudd på proteiner, men det er fordi jeg passer ekstra på. Jeg har lært mye om proteiner etter å ha lest boka og funnet ut hvor viktig det er med rett mengde – ikke for mye heller, må man huske på! 

Siden jeg nå snakker om motivasjon, så kjører proteinfabrikken.no en motivasjonskampanje fram til 08. mai, hvor man får masse gode produkter på tilbud. Hele motivasjonskampanjen finner dere HER. Proteinpannekakene er en del av denne kampanjen blandt annet. Uansett, jeg er elendig på kjøkkenet og har så og si aldri rørt en stekepanne, og hadde derfor en liten skepsis på hvordan dette skulle gå. Men, det var jo så enkelt! 

Bildet over forklarer enkelt og greit hvordan det gjøres. To “scoops” med proteinpulver, 1,5 dl vann, vispe rundt og så har du to pannekaker. Pannekakene blir luftige og har god smak, for å sammenligne med vanlige pannekaker smaker disse litt mer vanilje, etter min mening. Dette kommer til å bli frokost for meg et par ganger i uken framover, bare det å stå på kjøkkenet å vite at jeg lagde noe med “mening” fikk meg til å ville hoppe i treningsskoene – jeg har jo aldri gjort noe slikt før! Her snakker vi pomes frites og sofa, ikke proteinpannekaker og trening. Men jeg liker det! HER får dere link til pannekakene jeg snakker om. 


Motivasjonskampanjen jeg snakker om har også masse betakaroten til nedsatt pris HER og diettproteinpulver HER, for å nevne noe. Betakaroten er nesten på halv pris!

Så, hva er deres motivasjon til å trene? Kanskje vi kan motivere hverandre litt framover! 

49 kommentarer
    1. Du som påstår du er smart, burde vel kanskje skjønne at proteinpulver IKKE er inærheten av sunt?! Det er syntetisk fremstilt pulver, ikke naturlig næringsrik mat. Og det er en ting å spise det sjæl, men med tanke på at bloggen din er på toppen, og mange kids leser dette, er det egentlig ansvarsløst å reklamere for sånt.

    2. Trener 5 ganger i uka, for meg så er det høydepunktet å stå opp om dagen kun for å dra å trene. Har alltid vært den slappe personen foran dataen med brus i hånda, aldri mer. Når du begynner å se resultater får du enda mer motivasjon til å fortsette. Har gått fra 50kg til 56kg etter 4mnd og har aldri følt meg bedre.

    3. Hei.
      Hvor mange ml restylane/juvaderm har du i leppene? Hvor mye måtte du ha i før du ble helt fornøyd? 🙂

    4. Akkurat nå er ikke motivasjonen så veldig høy ettersom eksamen tar mesteparten av tiden, men når jeg først kommer i gang så er det løping som gir meg videre inspo til å fortsette. Det gir meg resultatene jeg vil ha raskt, og man trenger ikke trene i flere timer for å ha gjort en god jobb:)

    5. Nina: Hei! Selv om jeg er smart er jeg ingen ernæringsekspert, og jeg tror det er forståelse for at en jente på 19 år driver denne bloggen. Jeg har mine tanker og de blir delt her:-) Men takk for innspill.

    6. Min motivasjon er resultatet og hva som skjer hvis jeg IKKE trener. Det er noe som må gjøres, jeg nyter altså ikke å trene…

    7. Jeg har endelig funnet treningsmotivasjonen etter å ha sliti en del med kroppen min – både fysisk og psykisk. Har kommet meg ned 6kg på 6 mnd, noe jeg er veldig stolt over selvom det fortsatt er 15-20 kg igjen til ideal vekta mi, det kan godt hende jeg er fornøyd etter 10 kg ned til 🙂 Er ikke så greit å være lav og lubben! Men jeg har et mål om å føle at det er en kropp jeg hører hjemme i.
      Jeg bruker mesteparten av treningstiden på kjapp gange i terreng med intervaller i oppoverbakker og kort løpsdistanser hvor jeg presser meg ordentlig, samt at jeg prøver å legge inn litt styrke i hverdagen – f.eks. bære katten min (ca 5 kg) opp bakken fra låven til huset o.l. Små endringer kan gjøre den store forskjellen 😀
      Prøver meg på å trene 4 ganger i uken eller mer når jeg kommer ordentlig gang igjen, men som deg mangler jeg litt treningskamerater. Med bare meg selv kommer jeg meg ut ca 3 ganger i uken – og den tiden helt alene med bare meg og musikk eller stillhet er gullverdt!
      Er du glad i naturen er det god styrke for beina å gå i skikkelig terreng med litt tempo. Bor ca 35 minutter fra Oslo sentrum(utenfor lillestrøm), og man trenger ikke engang å dra så langt for å komme ut i naturen 🙂 Finn ut hva du liker så skal du se at du har kommet inn i en rutine før du vet ordet av det 😀

    8. Så bra at du har funnet litt motivasjon! Jeg klør i fingrene etter å finne den selv, men tydeligvis ikke nok til å klare det haha. Selv har jeg en kjæreste som ikke har noe i mot å trene litt, så det er heller meg det står på! Er så mye stress med siste året på videregående, så er mye av grunnen til at jeg ikke orker å ta meg tid til å trene. Håper jeg også finner den snart, kanskje noen av tipsene dine hjelper! 🙂

    9. Marion: Jeg er også glad i å trene ute, så det er nok noe jeg må prøve ut framover. Forresten, flink du er! Du får stå på videre, er inspirerende å lese slike historier fra lesere 🙂

    10. Trener selv fem dager i uken, å det er utrooolig motiverende å se resultater!
      Spiser de samme proteinpannekakene, de er såå gode! Lett å ville spise de hele tiden,hihi!
      Lykke til sophiee:-)!

    11. Jeg er så glad for at bloggen din eksisterer Sophie og syntes du er herlig, har lest den fra start og helt til nå. Derfor føler jeg det er viktig å si ifra hvis om det blir kjedelig, for å holde interessen til leserne oppe! 🙂
      Du bør slutte å lage så utrolig mye reklame innlegg, nettopp fordi vi alle vet at bloggere skriver som om det sponsede produktet er det viktigste de har opplevd og at pannekakene forandre livet deres, det blir liksom så uekte som det kan bli, hehe…
      Det er bare utrolig uniteressant og lese reklame, fordi det er jo egentlig ikke til interesse for lesere å lese sånt om sånt, ekstremt få kommer til å kjøpe noe som helst av det dere reklamerer for, det er jo kun for blogger sin inntekt at det er interssant, og det forstår jeg veldig godt. Men bare ikke skriv så sinnsykt mange reklame innlegg bare! 🙂 Begrens det liksom!!
      Klem <3

    12. Jeg syns absolutt du skal investere i noen personlig trener timer! De gir deg mye råd
      om hvordan man skal trene og presser deg. Tror det er en av de beste måten å dra ut motivasjonen på. Det er noe du helt klart bør vurdere 🙂

    13. Ane: Jeg har tenkt på det ja! Er litt redd jeg ikke skal ha tid, for det krever vel en del. . Men, jeg har en venninne som er PT, så kanskje det blir en mulighet 😀

    14. Jeg er ikke så glad i forandring, så jeg er ikke så fan av at du plutselig har begynt å fokusere veldig på trening og sunt kosthold! Du var jo en av bloggerene som ikke gjorde det og heller var mer menneskelig enn de andre toppbloggerne, som trente hele tiden og bare spiste sunt! At du heller viste at du var helt vanlig som oss andre og ikke et supermenneske. Vell, dette ble litt dumt siden det er jo tross alt bra å trene og spise sunt, men jeg håper du skjønner hva jeg mener!

    15. Du burde se forks over knives og food matters på netflix. Kjempebra dokumentarer jeg tror du vil like 🙂

    16. Alt du sier å gjør på bloggen din nå kommer fra sponsorer og andre reklameaktører. Du har fjernet deg fra det livet vi kjente oss igjen fra.

    17. Ååå, så glad jeg er i bloggen din, dagens lille høydepunkt! Det er fantastisk at du har begynt å trene og spise sunt! Men jeg synes du har forandret deg i det siste :/ sikkert ikke pga treningen og kostholdet!

    18. Hei! Jeg lurte på om du spiser på Mc donalds eller burger king? Om du ikke gjør det isåfall hvorfor? Finnes jo mat uten kjøtt der

    19. Anonym: Hei! Jeg spiser på mc donalds eller burger king en sjelden gang nå og da – men er jo ikke så alt for mye for meg å velge mellom der! Jeg har spist fiskeburger på mcdonalds da, og den er veldig god – selv om det kanskje ikke høres slik ut!

    20. Flinke Sophie! 😀 Jeg er akkurat begynt å trene igjen etter en operasjon, og det jeg trengte for å komme i gang var vell å lese, og ikke minst se videoer på youtube om forandringer osv! 🙂

    21. Er du fortsatt vegetarianer? Regner ikke med det siden du spiser fisk, gelatin osv. Men jeg vil uansett tipse deg om en vegetarcafe i Oslo, the loving hut 😀 Lykke til med trening 🙂

    22. Flink du er!! 🙂 jeg har ikke trent de 2-3
      Siste ukene fordi jeg har fått en skade så jeg går rundt på krykker, men min motivasjon er vennene mine som også spiller håndball som meg også vet jeg ikke hvorfor men jeg elsker styrketrening! Så jeg du får stor nytte av boka di 🙂

    23. Helsiken hvor dur frakten er hos protein fabrikken ! Produktene skal liksom være på tilbud…. Man hva hjelper det egentlig? Når de tar 89 kr i frakt for en pakke med kjeks som veier 200 gram og koster 50 kr. Helt latterlig.

    24. Jeg får masse motivasjon av fitnesskontoer på instagram eller weheartit 🙂 Du burde lete etter noen kontoer på instagram som har masse fine og motiverende bilder 🙂 Att du har begynnt og trene motiverer meg masse, siden jeg var akkurat som deg før 🙂 Feit mat og sofakos eller feit mat og alkohol dag ut og dag inn ! 🙂 Att det ikke bare er meg som har vært sånn er en veldig stor motivasjon, att folk faktisk klarer og begynne og trene bare de vil er veldig bra 🙂 Den pannekake proteinen er suupergod, har prøvd den noen ganger selv, og er en veldig god frokost akkurat som middag, bruker og lage det i steden for vanlige pannekaker da småtrollene her hjemme vil ha pannekaker, en veldig mye sunnere versjon enn vanlige 🙂 Stå på Sophie !

    25. Det så godt ut! Jeg var veldig flink til å komme meg til treningssenteret en periode, men nå har det stoppet helt opp.. Samboeren min arbeider skift (to uker på, to uker av), så de ukene han er av får jeg ikke trent ettersom det blir for mye for meg å ha med meg lillejenta og alt hun trenger til senteret alene.. Men altså, det er ingen unnskyldning! Det finnes mye man kan gjøre hjemme i sin egen stue også, og det burde jeg nok prioritere oftere 🙂 Min motivasjon er at det hadde vært vanvittig tøft å være i bedre form ETTER å ha fullført graviditet og fødsel, enn jeg noensinne var FØR dette 😉
      ♥ Lizbethosnes.com

    26. Først og fremst mmp jeg bare gi deg et lite tips til proteinpannekakene; bland mager kesam, kako-pulver og sukkrin og ha det på pannekakene! det er en super god “sjokolade-krem-pålegg” Namnam <3
      Og masse lykke til med treningen 🙂 vær tolmodig 😉
      Min trenings inspirasjon finner jeg i å se og fle meg bra 🙂 enkelt og greit 😀
      ha en fortsatt fin dag superfine deg !

    27. Det som motiverer meg til å trene, er at jeg ser ned på den utrente magen minn, eller de tynne armene mine, og tenker “i løpet av denne treningsøkten, skal jeg få six-pack/biceps. Og jeg er liksom min egen trener som står og kjefter på meg. Haha

    28. Har ikke vært på bloggen din på flere dager, men du er så flink til å oppdatere at det er masse å lese/se.
      Kjempekult treningstøy og det sitter knall. Men hva slags truser bruker du under slikt tøy ?
      Vanskelig å finne truser som er like behaglige når du virkelig bruker treningstøy til skikkelig hardtrening.
      Skal prøve å være på bloggen din hver dag.

    29. Jeg elsker å trene, vet det høres rart ut, men altså når du vet hva helsegevinsten er og når du velger trening som er GØY, ja da er det faktisk gøy. Jeg trener aldri noe jeg syns er kjedelig, men har flaks der egentlig, syns veldig mye innen trening er gøy, slik som styrke, løping, danc, intervaller og sykling.. Men bare finn det du syns er gøy, saltimer på f.eks. elixia eller sats er jo også veldig gøy!

    30. Mari: Skulle VIRKELIG ønske jeg var som deg! Sinnsykt inspirerende med slike folk. Jeg har også veldig lyst til å begynne på gruppetimer, men den eneste formen for slike timer jeg faktisk har likt var pole fitness. . Vet noen om det finnes i oslo? 🙂

    31. Proteinpannekaker ser faktisk godere ut enn vanlige også! Så kanskje jeg skal bestille meg dette og la dette være den nye frokosten min (?)! 🙂

    32. det er aldri noe som heter FOR mye protein 😉 proteinet kroppen ikke tar opp kommer bare ut igjen 😉
      trener selv stryketrening 5-7 dager i uka;)

    33. Haha, må begynne å le av alle de som tror proteinpulver er farlig. Det er et kosttilskudd som hjelper til å forbedre treningen, muskler trenger protein for å vokse 🙂 det er vanskelig å få i seg all den proteinen man skal ha i løpet av en dag. Får man i seg for mye protein så har kroppen et fint system med at overskuddet av det kroppen ikke trenger skilles ut i urinen 😉 (jeg har også forhørt meg med lege, bare å gjøre det samme hvis noen er skeptiske) proteinpulver er like harmløst som tran.. Syntes du er superflink sophie elise 🙂 stå på videre!

    34. Hei Sophie 🙂
      Dette proteinet er animalsk altså ikke vegetarisk dessverre. Restene av pelsproduksjon brukes blandt annet til protein produksjon.

    35. Synes pannekakene smaker mye bedre om du bytter ut 1,5dl vann med 1,5dl melk (ekstra lett, lettmelk, styrk, uansett egentlig) og ett egg 😀 bare et lite tips! Må forresten også bare nevne at jeg får motivasjon til å trene igjen av å lese bloggen din, men tror kaaanskje jeg bør vente til russefeiringen er ferdig!

    36. jeg er naboen din! Jeg trenger en treningspartner =) Send meg en mail om du er interessert=) har et hemmelig triks i ermet hva gjelder rumpetrening 🙂

    37. Det er ikke slik at vegetarianere og veganere må spise proteintilskudd og “passe ekstra på” med proteiner. Det er proteiner i omtrent ALT, så det går bra bare man spiser nok.
      Hvis du får proteinunderskudd er det fordi du er småspist, ikke fordi du er veggis :)..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg