Leserspørsmål: Forhold

 

Om det er noen som kan det å overanalysere, lage krangler, skape problemer og gjøre seg selv usikker, så er det meg. Jeg var iallfall det. At jeg i det hele tatt er i ett godt fungerende forhold hvor jeg faktisk bor sammen med kjæresten min er ett mirakel, men jeg er jo ikke den eneste jenta som er slik! Jeg vet at så mange jenter sitter og lager helvette i forhold fordi de synes det er kjedelig om ikke, jenter som leter etter feil eller jenter som rett og slett bare ikke klarer å se lyset i enden av tunnelen. Jeg skal derfor dele litt personlig fra min side som forhåpentligvis kan være til litt hjelp! 

 

 Kjærlighet er ikke alltid hva du forventer.
Jeg møtte Mathias da vi var 11 år gammel og han hadde baggy bukser nede på knærne, alt for stor hettegenser og sikkert alt for store sko også. Jeg var allerede da ganske høy i hatten og så at han gikk rundt som en liten and for at buksa ikke skulle falle ned. Han hadde langt hår og var ganske høylytt, i tillegg tror jeg alle jentene rundt i samme aldersgruppe var forelsket i han. Vi har kjent hverandre i flere år, og jeg ga alltid uttrykk for at jeg syntes han var en drittunge (både til han og til andre), men innerst inne syntes jeg alltid han var ganske søt. Han har alltid hatt noe mystisk og veldig spennende ved seg, og jeg trengte ikke mer enn en dag alene med han før jeg falt hodestups. Vi kommer så godt overens. Nå, 18 måneder senere, er jeg 100% sikker på at den gutten fra ungdomsskolen med baggy bukser er han jeg skal være sammen med for resten av mitt liv, og det tror jeg ingen av oss hadde forventet.

Støtt hverandre. 
Det har vært utrolig mange ganger Mathias har måtte støtte meg igjennom alt mulig rart, grunnet det svære presset jeg er under til tider. Han har nok brukt mye tid, energi og gitt mye av seg selv for at jeg skal ha det bra, og jeg vet at jeg aldri ville ha nølt ett sekund med å gjøre det samme tilbake nå. Til og med i starten av forholdet, da vi ikke hadde peiling på hvordan vi kom til å fungere, har han støttet meg. Det tok dessverre meg litt lengre tid å komme til det punktet fordi jeg har hatt nok med meg selv og mine problemer, men takket være han er jeg nå så tilfreds med livet og alt, at jeg har kapasitet til å stå bak han 100% også.  Jeg er 100% sikker på at alt kommer til å ordne seg til slutt, og at vi kommer til å ha ett fantastisk liv. 

 Ikke gi ultimatum
Dette er en feil jeg tror veldig mange gjør i forhold. . Man må innse at den man er sammen med faktisk er ett eget individ som kommer til å ønske annerledes enn deg noen ganger. Kjæresten din vil noen ganger prioritere annerledes enn hva du mener er rett, han kommer noen ganger til å si ting som du overanalyserer og blir lei deg for, og han kommer ikke alltid til å være den du ønsker han skal være. Kanskje han er for mye med venner, kanskje han drar ut for ofte, kanskje han gjør ting som ikke er helt rett. Men, man må ikke gi ultimatum. Det dummeste man gjør er å si “enten slutter du med det, eller så er det over mellom oss”.  Det er kanskje en klisje, men man må ønske å gjøre en forskjell uansett. Ingen kan trues inn til noe, og så blir alt perfekt.

 Teamwork!
Jeg har en ganske romantisk kjæreste, men det ligger på en perfekt og veldig hårfin grense. Jeg synes romantikk ofte kan være litt kleint, og jeg har ikke lyst til å gifte meg med tanken på hvor klein jeg hadde blitt. Vi kan ha date-nights, men å vite at jeg har noen som støtter meg og noen jeg kan komme til uansett, en person som vil det beste for meg – en som er mitt “team”, det slår alle stearinlys og kjærlighetsbrev i verden, selv om jeg faktisk er så heldig å få litt av alt. Man skal ikke kunne “kjøpe” kjærlighet. Jeg har fått dyre gaver og personlige gaver, men det beste av alt er å ha noen å snakke med og noen som passer på deg. 

Spør deg selv – hvordan gjøre det enklest mulig.
Dette er egentlig ganske enkelt. Ikke lag problemer. Vil du at det skal bli en krangel? Nei? Ikke legg opp til det. Ikke still rare spørsmål du egentlig ikke vil vite svaret på, ikke si noe du vet kjæresten blir sur for “bare for å si det”, og gjør generelt hverdagen lettere for hverandre. Bare å legge telefonen på lading for den andre, brette klærne, gi ett kyss på kinnet, klø på ryggen, gi ett ekstra stort smil når du kommer inn døren . . Slike små ting gjør en stor forskjell. Ikke gjør alt så komplisert! Man må velge sine diskusjoner. Om du klager på alt, så tar ikke kjæresten din det like seriøst om det faktisk er noe alvorlig galt.

 

Express Your Awesomeness
 


Håper dette var til litt hjelp for noen :)

 

65 kommentarer
    1. jeg har visst gjort mange feil…spesielt det nederste punktet må jeg ta til meg, herregud, ødela et forhold med det for kort tid siden

    2. uUtrolig fint og sant innlegg, lærte noe nytt idag og! Dette er jo noe som kan fungere i et bestevenn-forhold også merker jeg, så tusen takk 🙂 <3

    3. Could you possibly write a post regarding ” jealousy ” issues? 🙂
      You are around guys a lot
      Eg: The music video with the guy touching your butt, meeting with Christopher Nissen and such.
      I am very amazed how he is so cool with it!
      I wish I can be half as ” cool ” as our boyfriend is, if situation was reversed and vice versa.
      I don’t know much about him, as a matter of fact, I know nothing about him
      Maybe you put up a lot and are fine with him being around many, many hot girls too, but yeah I don’t know that
      Just vaguely seeing it based on your blog, from your part 🙂
      and just wanna read some of your opinions 🙂
      Not judging!
      Takk!

    4. Helt fantastisk bra skrevet! Dette får virkelig frem ditt “sanne jeg”! Nå innså jeg nettopp hvor jordnær og følsom du faktsik er! Elsket dette inlegget!!
      <3

    5. Synes det er bedre å vær i et perfekt forhold enn det der hvertfall. Dersom man føler at kjæresten gjør dumme ting, er ute for mye eller er for mye med venner så har du rett i at man ikke burde gi ultimatum, man bør heller erkjenne at man er forskjellig og gjøre det slutt. Det er ikke vits å være sammen med en person du føler deg misfornøyd med – finn heller drømmeprinsen. Finn noen som har like verdier som deg, tenker som deg i disse viktige situasjonene og problemet er løst. Hvorfor tviholde på ting som ikke åpenbart ikke er perfekt for deg?

    6. Kjempe gode råd! E på vei inn i et ganske så serriøst forhold sjøl så dæ va godt å læs sånt 🙂

    7. Det viktigste i et forhold er: kjemien, ærlighet, interesser, være åpen og prate ut med vær andre før problemene oppstår! Det er ingen som er like og MAN skal IKKE stille ultimatum eller forandre den personen man er sammens med!! Og et forhold er ikke rosen rødt eller en dans på røde roser, det vil være opp å nedturer. Men til syvende og sist er det alt dette som utgjør et perfekt forhold 🙂

    8. Dere er så søte sammen, og du er en herlig person 🙂 har det faktisk ganske “likt”, og jeg føler meg utrolig heldig! Kjæresten min tar seg utrolig godt av meg, er myye mer med meg enn han er med vennene sine (noe som er litt dumt nesten), og prioriterer nesten alltid meg fremfor alt. Jeg er nok en litt vanskelig person å deale med jeg og, hvor jeg alltid skal lage diskusjoner om alt, og er veldig veldig SJALU! DET skaper mange kjipe situasjoner det, spesielt ettersom jeg er bestevenn med eksen hans. Husker du skrev et annet innlegg om sjalusi, å herregud, jeg satt faktisk og halvveis lo meg gjennom innlegget ettersom jeg kjente meg så igjen.
      Det hjelper faktisk veldig når du skriver sånne innlegg, ikke fordi det nødvendigvis er en fasit for alle, men det gjør at en stopper opp å tenker litt! Du er super Sophie Elise, stå pååå 🙂

    9. Dette hjalp egentlig veldig mye! Jeg er sånn at jeg stiller spørsmål, så analyserer jeg alt som blir sagt og stiller nye spørsmål på forskjellige måter – helt til jeg får et svar jeg kan bli sur for, så lage en massiv krangel av. Men det er jo ikke sånn jeg VIL at det skal være.
      Takk for et fint innlegg! Og det er ganske godt å tenke på at det er noen andre som er som meg, for jeg har alltid trodd det var jeg som var crazy drama queen, og da blitt enda mer mongo. Haha!

    10. Dette var et kjempefint innlegg!!! Liker at du klarer å være så åpen. Er så deilig å se at man ikke er alene om å overvurdere ting en gang i blandt.. skal ta til meg alt du skrev her. Du er fantastisk! smask

    11. Jeg er så utrolig enig i det du sier! Jeg å er ekspert på å overanalysere ting og det er godt å ikke være alene om det ja 😉

    12. Så søtt innlegg!!
      “Bare å legge telefonen på lading for den andre, brette klærne, gi ett kyss på kinnet, klø på ryggen, gi ett ekstra stort smil når du kommer inn døren . . Slike små ting gjør en stor forskjell.” Utrolig skjønt:)

    13. Har lært det du skriver her på den vanskelige måten – var i et veldig usunt forhold hvor mye av dette skjedde. Har heldigvis lært av mine feil, og er i et nytt og mye sunnere forhold hvor vi takler ting mye bedre. Dessverre går vi gjennom noe så vanskelig som å bygge opp forholdet igjen etter utroskap(han hadde sex med en eks-kjæreste), noe som gjør det vondt å vanskelig å takle på en bra måte. Tar gjerne imot tips her også, dersom du har noen! Takk for gode råd, Sophie Elise<3

    14. Åh, dette innlegget har jeg ventet på! Dette hjalp meg:-) Enig med anonym over her, tar gjerne i mot tips om utroskap og sjalusi.

    15. Helt enig i det du sier! Har vært sammen med kjæresten min i 4år, og det hele har egentlig vært en eneste stor bergogdalbane. Har både opplevd det lykkeligste og verste øyeblikket i mitt liv, alt på en gang. Ingen av oss skulle egentlig tro forholdet skulle vare så lenge, han var omtalt som den største playeren og jeg var kjent som en uskyldig liten jente midt i sin verste fjortisperiode. Herregud som vi har kranglet! Vi har vært så uenige mange ganger at vi ikke har kommet noen vei med diskusjonene, men en ting vi har til felles er at vi ikke gir opp. Ungdom generelt har en tendens til å gi opp altfor fort. Sier nei dette gidder jeg ikke mer, istedenfor å finne en løsning for å få ting til å fungere. Nøkkelen er samarbeid og respekt. Om man ikke blir enige møtes man på midten, eller rett og slett respekterer hverandres forskjeller. Et forhold er aldri en dans på roser, men det er vell kanskje det som gjør ting litt spennende. Jeg har troen på at så lenge man elsker hverandre og vil nok, så vil alt fungere. Utrolig godt å se at du har det bra og har tatt forholdet til det neste steget. Dere er utrolig fine sammen! Kanskje jeg ser dere i byen en dag nå som dere har flyttet nedover:) god sommer!

    16. Korleis veitt du om du er forelska i nokon eigentleg? Eg lurer så verkeleg på det for eg har så veldig lyst på kjeriste😁

    17. Hei! Har et lite spørsmål angående konkurransen din og regnet med at det er større sannsynlighet for at du ser det her. Jeg trodde du var i mot dyretesting, men fortsatt reklamerer du for Nivea på bloggen?

    18. Også mener keg at i et forhold er det veldig viktig at maner åpen og ærlig med hverandre! Og prater om ting hvis den ene partneren opplever eller har sine meninger om forskjellige ting som h*n ikke liker at partneren gjør eller sier! Bedre å være åpen og ærlig å snakke om dt, istede for å gå å bære på “hemmeligheten” for det kan fort gå utover forholdet og stemningen imellom partene!
      Du skjønner hva jeg mener, ble litt komplisert forklart, men så smart du er, regner jeg med at du fårstår hva jeg mente 😉

    19. Dette var absolutt til hjelp! Tusen takk Sophie, du ga meg faktisk mer mot til å bli litt blidere og gjøre de små tingene i hverdagen med kjæresten, noe jeg ser virkelig frem til etter å ha lest dette innlegget 🙂

    20. Dette var et kjempebra innlegg, og dere er så fine sammen! <3 Jeg vil også si at jeg generelt er sååå glad i bloggen din om dagen fordi det er så masse innlegg, føles som en pakke hver gang jeg sjekker også er det ikke bare ett men to og tre innlegg å lese 😀 Haha! Jeg digger den fortsatt selv om det ikke er så hyppig altså, men hvis det ikke går utover andre ting du skal gjøre så vit at vi setter masse pris på det! <3 <3

    21. Veldig godt sagt, og du tar opp mange viktige punkter som mange desperate ungdomsjenter (og gutter forsåvidt) lett glemmer å tenke på. En fryd å lese om dine erfaringer! 😀

    22. Alle jenter tror at forholdet deres vil vare livet ut, både som 13-åring og som 25. Jeg og samboeren har vært sammen i godt over 2 år, og innerst inne tror jeg at vi kommer til å holde sammen livet ut. Jeg går derimot ikke rundt og sier det, for sannsynligheten for å finne DEN personen i en alder av 17-18 (som jeg var da vi ble sammen) er ganske smal. Kleineste jeg ser er unge folk som ikke har vært sammen så lenge som påstår de skal vare livet ut. Men så klart, er lov å tro, det gjør jeg jo selv, og får jo håpe ting går den veien man tror 🙂

    23. Gode tips og jeg er enig!
      Men når man gjør visse ting i en lang stund så blir det tilslutt en vane og da er det litt vanskelig å komme seg over disse vanene. Det er det i alle fall for meg og typen, men jeg håper vi klarer oss og kommer oss over disse knekkene. 🙂

    24. Veldig godt skrevet. Jeg kjente meg sykt igjen på alle punktene. Jeg og kjæresten min har det superbra, men noen ganger er jeg i et humør som gjør at jeg kan finne noe galt i alt han sier, selv når han egentlig bare tuller. Andre dager tolker jeg det som han mener, men blir fort at jeg overanalyserer ting når han bare spøker. Da tenker jeg som du skrev, er det verdt å lage en krangel når man vet det ikke er noen bigdeal. Veldig spennende når du skriver om slike temaer.

    25. VELDIG bra innlegg! Men “Lene”, om du virkelig har tenkt å vente på drømmeprinsen og det perfekte forholdet – trust me – da må du vente lenge! Om du hadde vært i et forhold der det største problemet hadde vært at han er for mye med venner, og derfor gjort det slutt; da har du faen meg ikke opplevd problemer tidligere. Enig i å ikke gi ultimatum, men herregud da menneske – det finnes grenser!

    26. Elsker når du skriver slike innlegg! Er veldig enig i det du sier, og jeg er glad jeg har en så snill og forståelsesfull kjæreste som jeg vet alltid vil være der for meg 🙂 Stå på, dere er kjempesøte sammen!

    27. der er såpass unge at sjansen for at dere ikke vil vare og slå opp er nesten helt sikkert.
      men hvem vet, kanskje er dere noen av de veldig få parene som får ekte kjærlighet veldig tidlig i livet.
      det er jo ingen som er sammen med en person de tror de vil slå opp med, “alle” føler jo at de er med “the one”.
      uansett, håper dere får en fin fremtid sammen 🙂

    28. fantastisk innlegg. Du er så voksen for alderen! Mange av punktene dine tror jeg mange unge jenter kan lære litt av. 🙂

    29. Åh, du er virkelig en jente med kloke og inspirerende ord, Sophie.
      Jeg tror det er veldig mange jenter som burde lest dette, til og med gutter.
      TUSEN TAKK, du hjalp virkelig meg:)

    30. hei 🙂
      når jeg ser sånne jenter som deg og andre jenter også som er så kloke, ærlige, modige og smarte så blir jeg så glad og lettet.. 🙂 Det er godt å se at vår generasjon har noen sinnsykt bra jenter som deg!! 🙂 det trengs! 😉
      det finnes veldig mange bloggere.. men aldri i verden om jeg skal gidde å sitte flere timer dagen og lese om klær og reiser og annet bullshit.. men med din blogg så får du hele pakken.. innhold som kan minne deg på hvordan ting bør være ( som dette innlegget ) og gøyale litt “lettere” innlegg som at du klarte å rote deg inn i verdens mest rosa hylle i lekebutikken! hehe 🙂
      gratulerer med en flott kjæreste og med et fantastisk klokt hode og et modig hjerte. 🙂
      diggeræ! ;D

    31. Bra skrevet Sophie! 😀 Du har blogget kjempebra i det siste, og det vises at du trives i Oslo, koselig å se 🙂

    32. Åh, du er en sann inspirasjon!
      Men lurer bare på om du gjør noe med kinnbena dine? De er så sinnsykt fine! Tar du noe fillers eller noe restylane eller i den duren der? Har veeeeldig lyst på litt mer tydelige kinnbein!

    33. Det er viktig å ikke ta hverandre for gitt 🙂 Å føle at man står noen så nær at man aldri kan miste dem, uansett hva man sier eller gjør, er en fin følelse. -Men man burde være litt bekymret. Ikke så mye at man blir syklig sjalu hvis kjæresten bare hilser på en gammel venn/venninne, men nok til å behandle partner med respekt, og som et enkelt individ. Selv om man står hverandre nær kan dette ødelegges, uansett hvor vanskelig det er å tro.

    34. Janicke: Helt enig! Jeg er så redd for at noe skal skje med Mathias, at det snart går over til ekstremt. Jeg er ikke redd for at det skal bli slutt osv, men akkurat DET er jeg sinnsyk på!

    35. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via [email protected]. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker …
      (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    36. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via [email protected]. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker …
      (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg