rosa paradis

reklamelenke

Kjolen jeg har på meg er fra nelly HER 

Martine som aldri klarer å holde øynene åpne på bilder, haha.

Sushi og doughnut  idag, mmmm! 


 Jeg er så mett at det gjør vondt og jeg skjønner ikke hvorfor. I dag har jeg bare spist litt sushi, to brødskiver og en doughnut. Noen av dere som vet hva det kan komme av, mine kjære lommeleger? De siste ukene blir jeg mett av ingenting, og får vondt i magen om jeg spiser mer. Kanskje det er noen form for allergi? Jeg har lenge misstenkt at jeg ikke tåler gluten. Hjelp meg, dere har jo svaret på alt! 

Uansett! Dette har vært en fantastisk fin dag i oslo, og jeg nyter enda å ha litt venninnebesøk. Vi har vært ute i solen, hatt over 20 grader, skyfri himmel og en veldig lang og koselig tur på lekebutikken. Jeg hadde helt glemt av hvor koselig det er å være der, jeg savner å være barn! Jeg fant blandt annet hello kitty skateboard, hoppetau, rokkering, badebasseng og mye mer, tror dere jeg var i himmelen eller? Overbeviste meg selv om at jeg trengte både det ene og det andre, men hvem trenger vel ikke litt rosa i livet sitt ;) Uansett, jeg klarte å beherske meg, og kjøpte kun en lavalampe og litt såpebobler! 

 

“jeg trenger jo eeeegentlig sparkesykkel da med hello kitty på, ikke sant?” 

Home, sweet home. 

45 kommentarer
    1. Prøv noen dager der du spiser gluten og skriv opp alt du spiser av det og hvordan du føler deg etterpå, så gjør det samme bare at du IKKE spiser gluten, og så kan du eventuelt dra til lege å sjekke deg for glutenallergi 🙂 Kan jo også være laktoseallergi etc.

    2. Visste du at det er 10 år siden imorgen siden “Mean girls” filmen ble gitt ut? Og på en onsdag, som er mean girls – rosa dag 😀

    3. Fekk påvist cøliaki (glutenallergi) i november i fjor. Dersom du er usikker kan du gå til legen å ta blodprøver, og dersom det ikke slår ut på de, kan det være du må ta gastroskopi. Men trur ikke du får metthetsfølelse dersom du er allergisk mot gluten – jeg fikk jævlige mensen-smerte lignendes og var kvalmen uten å måtte spy, men for all del – du trenger ikke ha det samme måte som meg. Jeg har lest bloggen din i flere år nå, og viss jeg husker rett så åt du veldi mye junkfood før – som det er ekstremt med gluten i for å få den myke, fluffy smaken på brøda. Så det kan være at du har “spist på deg” en allergi. Men mitt råd er å gå til fastlegen din å få sjekket deg! Lykke til!:)

    4. Kan du skrive ett innlegg om forskjellige spisesteder i Oslo? 🙂 gjerne sånne koselige ikke fult så kjente lunch steder 🙂

    5. Når eg fikk Cøliaki(dvs. at eg ikkje tåler gluten. Glutenallergi og Cøliaki er IKKJE det samme. Du toler ikkje gluten “på begge”, men du reagera annerledes) følte eg meg fort mett, og blei dårlig når eg åt. Det du må gjere då er å reise til legen å ta en blodprøve. Slår det ut på prøven må du ta gastroskopi(slange ned i magen via halsen), forså å få eit endelig svar. DÅ kan du begynne på glutenfri kost evnt.. Men IKKJE begynn på glutenfri kost før du har fått det avklart med lege, for då får du ikkje støttepengar frå NAV(noke som er veldig greit å ha sidan maten er så dyr?:))

    6. Hei!
      Tror du du kunne laget et innlegg med dine favorittklær fra nelly? Har så lyst å handle derfra igjen, og du har så masse fint derfra!
      Kunne du også laget et innlegg om dine favoritt-nettbutikker? (Billige!)

    7. Det var ei jente som hadde glutenallergi og døde fordi de ikke fant det ut..
      Eller så er det bare at du har hatt i deg litt for lite mat enn det du hadde for 2 uker siden? Slik at magesekken er krympet å da kan det være at det skjer

    8. Du har jo sagt selv at du spiser mye usunt, så kanskje det kan være noe der? Sjekk ut f.eks veganmisjonen.com for mange fine sunne vegetaroppskrifter 🙂 Drikker du nok vann også? Ellers har jeg ingen ideer om hva det kan være 😛

    9. Ikke for å være pirkete eller noe, men hvorfor kaller du deg vegetarianer når du spiser fisk? Er litt misvisende og la folk tro at det spiser veggiser når vi ikke gjør det. Jeg vet man får vegetarsushi, men det såg ut som fisk på bilde og du har jo postet det før også.

    10. Kan tenke meg at det enten er glutenallergi eller magesår (kan forekomme av mye stress) evt at du mangler noe i forhold til vegetar-kosten din 🙂 Google magesår eller glutenallergi å se om symptomene stemmer overens med det du opplever. Uansett lurt å få sjekket det hos legen 🙂
      God bedring uansett hva det er, hilsen sykepleierstudent 🙂

    11. Cøliaki ligger til familien, så hvis det er noen som har det, er det lurt å sjekke seg 😉 jeg pleier å få skikkelig vondt midt i magen og føler for å kaste opp hvis jeg spiser gluten. Masse Lykke Til 🙂 <3

    12. Jeg har selv cøliaki, jeg er nå 18 år og fikk dette i fjord. Det var ikke påvist cøliaki hos meg via blodprøver. Jeg måtte ta gastroskopi og en biopsi prøve som påviste dette.
      Når jeg spiser, uansett gluten eller ikke så får jeg vondt i magen, og magen blir oppblåst. Jeg får vondt samtidig som jeg føler meg mett men er sulten. jeg sover ekstremt mye grunnet at cøliaki har en del ME tegn, så lenge jeg velger og ikke spise glutenfritt ødlegger jeg tarmtottene mine som gjør at jeg kan reagere på all mat, jeg har ikke alltid like mye energi og overskudd til overs. Og sist men ikke minst, og dette er ikke for og være kvalm haha men du vil også få endring i avføringen din :p håper det var til hjelp iallefall 🙂 og om du skal ta den blodprøven, spis masse hveteboller osv 2-3 dager før du tar prøven, og om du skal ta gastroskopi gjør det samme der og!

    13. haha du e så rå! “overbeviste deg selv om at du trengte det” gjør det samme selv hele tiden hahaha

    14. De fleste som ikke tåler gluten har problemer med å holde på maten hvis de spiser mel f.eks. Blir masse springing på do. Man får og mye luft i magen, det romler og man ser gravid ut.

    15. Hvis du ikke tåler gluten, kan du enkelt sjekke det med en blodprøve. Om du blir dårlig bør du sjekke snart! Jeg har selv cøliaki (tåler ikke gluten, men er en forskjell på cøliaki og gluten-allergi)
      Håper du finner det ut og blir frisk! :)<3

    16. Det beste er å gå til en naturdoktor for å finne ut hvilken mat man “ikke tåler”. Mamma og bror min var veldig dårlig lenge, gikk til doktor og fikk beskjed at de tålte all mat. Så gikk de til noe som heter homeopat, fikk testet seg der, fikk beskjed om å holde seg borte fra en del matvarer, (der i blandt hvit mel) og har vært frisk siden.

    17. Du hadde jo faktisk trengt den sparkesykkelen da! Du kunne brukt den til å komme deg rundt i Oslo med 🙂 For du kommer deg litt fortere frem enn ellers åsså kan du jo ta den med deg på trikken og alt 😉

    18. Har selv cøliaki, som 5 andre i min familie, så jeg vet mye om det. Hvis du mistenker glutenallergi/cøliaki må du så absolutt ikke begynne på glutenfri kost før du har fått testet deg og eventuelt tatt gastroskopi.
      Forskjellen på glutenallergi og cøliaki er faktisk ganske stor. Hvis du har cøliaki kan du ALDRI mer spise gluten, og hvis du likevell fortsetter å spise det kan du få kreft i tarmen. Gluten allergi er jo en allergi, og det finnes tabletter du kan ta før du spiser noe med gluten i. Dvs at følgene av å spise gluten er ikke så store som når du har cøliaki.

    19. Hei kjære Sophie, jeg ville anbefalt deg og ikke dra til allmennleger da de kondukterer standarprøver, og det er ikke alltid det gir utslag, dvs at de ikke kommer til å gjøre noe med det med mindre det er store utslag som Crohns eller Cøliaki, men det du beskriver kan høres ut som en type glutenallergi! Forskjellen er at Cøliaki er en betennelse i tarmen, mens å ha glutenallergi er en intoleranse, som betyr at du kan ha i deg små mengder, og oftest blir ikke utfallet verre enn magesmerter, sure oppstøt eller diaré. Jeg vil anbefale deg å dra til en såkalt naturdoktor, eller sende inn prøver for intoleransetesting på eksaktmat.no om man ikke vil ta seg bryet å oppsøke en ernæringsfysiolog. Da får du svar på hva du er sensitiv ovenfor og ikke, det kan rett og slett være det at du må introdusere maten for mindre finfiber og mer grov kost, slik at magen får litt substans å jobbe med. Jeg vil ikke anbefale deg å gå ut ifra personlige erfaringer fra lesere, da det er SÅ mye forskjellig, noen får det påvist på blodprøver, mens andre må gå så langt som gastroskopi. Ikke ta sorgene på forhånd! Kanskje du har spist noe som skaper litt uregelmessighet i magesyren, eller har magesår, det kan være så mangt. Sørg for å få i deg tilstrekkelig med vitaminer og prøv å forhold deg til litt grovere kost og kanskje styr unna syrlig/sterk mat. Håper alt ordner seg og god bedring 🙂

    20. Du spiser fisk, noe som vil si at du er pescetarianer, ikke vegetarianer. Det er faktisk en forskjell.

    21. Kan være begynnelse på magekatarr det du beskriver, du burde dra til legen bare for å få undersøkt det 🙂

    22. Et tips: hvis du går innom gullsmed eller lignende kan du få tatt av noen ledd på klokken din, slik at den passer håndleddet ditt. Så slepper den å skli av(?) ser det ut som, haha!

    23. Det kan også være stress! jeg var utrolig stresset en stund (uten at jeg tenkte på det selv), men det resulterte til at jeg mistet matlysten og ble mett av utrolig lite mat!

    24. hvis du reagerer på gluten eller laktose så vil tarmtotter og melkesyren i kroppen bli ødelagt ved at du spiser det. tror du at du reagerer så anbefaler jeg at du går 4-8 uker hele uten og prøver deg forsiktig frem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg