rare historiske bilder

 Det er rart å tenke på at hendelsene på bildene under faktisk kan ha blitt fanget av ett kamera, og at det har skjedd i såpass “ny” tid. Men samfunnet har virkelig endret seg de siste årene, og for bare 100, 70 og til og med 50 år siden var hverdagen ganske annerledes. Her om dagen kom jeg over en del bilder som representerer dette ganske godt, og jeg vil gjerne dele dem videre med dere! Bare se for dere hvordan våre bilder kommer til å se ut for en framtidlig generasjon. 

Så her kommer det – rare bilder med virkelige hendelser! 

01-Woman-With-A-Gas-Resistant-Pram-England-1938

En kvinne tar barnet sitt med på trilletur i en gas-sikker barnevogn.

29-Mother-hides-her-face-in-shame-after-putting-her-children-up-for-sale-Chicago-1948-1

En kvinne skjuler ansiktet sitt etter å ha satt de 4 barna hennes for salg, utenfor huset deres. 

27-Artificial-legs-UK-ca-1890

En jente med kunstige ben i 1890.

25-Hotel-owner-pouring-acid-in-the-pool-while-black-people-swim-in-it-ca-1964 

En hotelleier kaster syre i ett basseng hvor en mørkhudet familie bader.

23-Measuring-bathing-suits-if-they-were-too-short-women-would-be-fined-1920s

Kvinner blir kontrollert på stranden – badedrakten måtte jo ikke være for lang! 

04-Animals-being-used-as-part-of-medical-therapy-1956

Små andeunger blir brukt som terapi for syke barn.

12-Baby-cages-used-to-ensure-that-children-get-enough-sunlight-and-fresh-air-when-living-in-an-apartment-building-ca-1937

disse “baby-burene” ble brukt utenfor leiligheter på 1930-tallet, de skulle sørge for att barnet fikk nok luft og sollys. 

 

14-Disneyland-Employee-Cafeteria-in-1961

Kantinen for de ansatte i Disneyland, år 1961. 

21-Walter-Yeo-one-of-the-first-to-undergo-an-advanced-plastic-surgery-and-a-skin-transplant-1917

Walter Yeo, en av de første som gikk igjennom hudtransplantasjon og avansert plastisk kirurgi i 1917.

35-Melted-and-damaged-mannequins-after-a-fire-at-Madam-Tussauds-Wax-Museum-in-London-1930

Restene av dukkene på Madam Tussauds Wax Museum etter en brann, London år 1930. 

Jeg kunne sikkert ha fortsatt i en evighet med rare bilder og fakta om alt mulig, jeg bruker alt for mye tid på sånt! Spørsmålet er vel heller om dere synes det er gøy når jeg deler slikt? 

178 kommentarer
    1. Det med det baby.buret har jeg sett før.. herrejesus hva var det folk drev med!? Bestefaren min ryddet nylig ut alt fra loftet sitt, og jeg skal love deg at vi fant MASSE interresant!! Blandt annet et bilde av tipptippoldefaren min fra 1830, et bilde av oldemoren min foran et passasjerfly hun skulle dra til london med, i 1920-etellerannet (kan nesten ikke kalle det et “passasjer”fly, der var det ikke så mye tak for å si det sånn!) Og vi fant også et bilde der min oldefar og et par venner var på vei til hytta, og de hadde med seg over 500 selters-flasker (litt som sprite), som jo på den tiden var glassflasker.. Halvparten knuste visst av kulda, og derfor hadde de med så mange, tenkt så tungt det var!? (heldigvis hadde de tjenere som kunne trekke det da.. hahaha herregud tidene forandrer seg!) Utrolig gøy å se på gamle bilder! Elsket dette innlegget 🙂 🙂

    2. jeg synes det er utrolig gøy når du deler slik, så bare forsett med det 😀 gøy å se noe man ellers ikke ville sett!

    3. Haha, jeg gjør det samme alt for ofte! Kan sitte flere timer og bare lese og lære om nye ting! Hvor fikk du bildene/faktaene fra? Likte at alt var fra gammelt av! 🙂

    4. syykt,haha
      men har du noen tips til meg for jeg skal lage meg blogg og hvordan få lesere og det er mangen i klassen og mangen jeg kjenner som synt de e syyykt barnslig og sånt..?

    5. uuæh, tenk å bare la ungen sin “henge” i et bur utenfor, uff.
      Jeg elsker når du deler sånne ting som dette, blir skikkelig inspirert rett og slett, så det er noe du burde fortsette med!
      Må jo også få med hvor utrolig nydelig du er, og den siste tiden har du jo bare blitt mer og mer vakker, fy fader!!
      Håper du får en fin kveld videre, du er god du!

    6. Elsker sånne innlegg, de er så interessante. Liker også når du legger ut bilder fra forskjellige steder i verden:D

    7. Elsker sånne innlegg! Fortsett med sånne 🙂 Liker godt når du har “all around the world” innlegg med alle de forskjellige bildene fra verden, er skikkelig interessant og ikke minst gøy å se på. Mye morsomere med litt variering også, enn bare sminke, outfit og hverdags :))

    8. Sånne bilder er så spennende å lese om og interessante 🙂 Det er helt uvirkelig det du skrev i begynneslen av innlegget. Jeg hadde elsket hvis du lagde flere sånne innlegg, fordi det er ikke alle “rosa” bloggere som skriver om sånt som jeg så vidt vet og jeg syntes det er stilig at du skriver sånne innlegg som dette 😀

    9. Tror kanskje at badedrakten ikke skulle være for kort! Som du sa er samfunnet mye annerledes nå i dag en det var før og før var det ikke sånn at du skulle vise mest mulig sånn som i dag…

    10. Dette var jo rein kopi av en nyhetsartikkel som kom ut for en stund siden. Kan i det minste oppgi kilde i og med at dette i grunn ikke er din egen bildeserie..

    11. Synes sånne innlegg er så spennende! Fortsett med det og sånne ‘all around the world’ innlegg <3 DIGGER DEG

    12. Her er nok kilder lurt å ta med, med tanke på at du bortimot har kopiert bildeteksten. Forresten skulle badedraktene ikke være for korte, om de var for lange, som du skriver, ville nok tvert imot vært et problem :p

    13. Man finner flere slike bilder på twitter, følg f.eks. “historical pics”, “ClassicPics”, “history in pictures”! Et annet tips er “abandoned” viss man er interessert i å se gamle og forlatte hus/gjenstander 🙂

    14. Sett mye av det der før, helt sykt Oo spess de babyburene og barn til salgs og ja den gassbarnevogna, tipper det var i Russland eller no? Mener å ha hørt no om den byen der hvor den fortsatt ikke er trygg å ferdes rundt i ^^ er så rart å tenke på men jeg ble skikkelig fasinert da foreldrene mine fortalte om hva de gikk gjennom som barn, f.eks mamma, født et år etter krigen osv, men måtte oppleve mye av det samme som de allikevel :p stable ved, få en smekk over rompa med en buske osv, og barna mine blir og helt sjokkert over hva jeg forteller om min barndom :p ergo 0 Internett 0 tv på rommet osv osv, og at vi faktisk lekte ute i skogen og mobil fikk man ikke før man ble 16 eller no hehe.

    15. Eeelsker innlegg som dette! Virker også som du er den eneste av toppbloggerne som har slike 🙂 Elsker å se på bilder fra gamledager, krig og sånn! Liker også innleggene hvor du legger ut bilder av rare/utrolige ting i verden 🙂

    16. badedraktene skulle IKKE være for KORTE, for ellers fikk de bot og måtte forlate stranden
      men kan jo være at du har skrevet feil.
      Man kan også se mange slike bilder på 9gag.com hvor jeg faktisk tror Sophie har hentet dette fra

    17. Badedrakten skulle ikke være for KORT! Ikke for lang.. På den tiden fikk jo man ikke vise hud, gjorde man det ble det ramaskrik!

    18. Åå så utrolig kult innlegg, ble litt skuffet når det ikke var flere igjen…:) Gøy med variasjon! Vil gjerne ha mer:):)

    19. Et kjempe bra innlegg og veldig interresant å lese.. men ser ikke morsomhetene med det. Mange av bildene er brutale, men det er godt å se at mange steder i verden har det heldigvis utviklet seg til det bedere 🙂

    20. wow disse bildene var helt sykt kule. Jeg har faktisk aldri sett bilder som dette før, og det meste var nytt for meg. synes historie er så interresant

    21. Badedraktene ble målt for å forsikre seg om at de ikke var for KORTE, ikke at de ikke måtte være for lange, de skulle jo ikke vise mye hud.

    22. Badedraktene ble målt for å sjekke lengden for de skulle ikke være for korte 🙂 De hadde kun lov å ha de en viss lengde over kneet og for at de ikke skulle vise for mye hud 🙂

    23. Dette innlegget har du jo stjelt. Både bildene og kommentarene under har du tatt fra en annen side. Du kunne heller bare sendt linken så hadde du sluppet å copy + paste.

    24. Hvor finner Du sånne bilder?? Innlegget var KJEMPE bra!! Du er så utrolig grei dom gidder å spørre om hva vi vil lese om!:-) ha en fin uke!

    25. Fakta meg et visst sted. Gass-barnevognen er en prototype, et bilde av en oppfinnelse, og ble aldri tatt i bruk. Du har ikke sjekka bakgrunnen for disse bildene. Ta ting mer på alvor hvis du skal skrive om det, du feilinformerer folk og sprer dårlig kunnskap blant befolkningen.

    26. ble helt satt ut av babybur! jøssss 😮 og de dukkene på det siste bildet, uææ fikk helt frysninger. gøy med sånne innlegg! 😀 litt utenom det vanlige å se sånne bilder

    27. Åh! Dette inlegget likte jeg veldig godt! Kjempe intressant! Elsker at bloggen din er så variert! Neste gang du skal lage et liknende innlegg bør du skrive om de grøssende horror historiene fra london (tower of london) og alle de fryktlige måtene de ble. Drept på. F.eks madame tussaude i london har en utstilling av hvordan folk ble drept og henrettet i london i gamledager.

    28. ja, liker når du har sånne innlegg! spesielt de med sånne bilder av fine og rare ting verden rundt 🙂 Digger deg sophie elise

    29. Dette er jo bare copy og paste. Leste dette for litt siden et annet sted. Kan umulig være så mye jobb å bare stjele tekst og bilder fra andre, for så å lime det inn på bloggen din..

    30. Du må skrive kilder i sånne innlegg. Som nå, later du som om bildene er dine. Å ikke oppgi hvor du tar slike fakta og bilder i fra, kan være straffbart.

    31. KAN ALLE SOM HAR TENKT Å KOMMENTERE “Dette er jo bare copy og paste.” og “Badedraktene skulle ikke være FOR KORTE, ikke for lange” HOLDE KJEFT?
      Nummer 1, selvfølgelig har hun funnet det en plass? Disse bildene er på 23456 forskjellige sider, og alle kopierer jo hverandre. Sophie Elise kan jo ikke finne på og ta disse bildene selv? Hun MÅ jo finne de en plass. Kjære gud jeg gir opp menneskeheten.
      Og nr 2, det er tydlig at dette er skrivefeil- og det er bare irriterende at 100 idioter MÅ kommentere det, når alle forstår hva hun mener.

    32. Mange rare og forferdelige hendelser som er fanget av kameraet! Jeg fikk vondt når jeg så barna for salg og hotelleieren som kaster syre i et badebasseng – ganske spesielt!

    33. Jeg er gla i bloggen din, plis ikke ødelegg den med reposter! Har lest dette inlegget på forum, og sett flere som re-poster det i ettertid. come on! Ikke du også 🙁

    34. dette var ganke gøy å se! synes det er gøy når du poster slik også men ikke hvis det blir for mye av dt, tenker nå jeg 🙂

    35. Hehe, selv om “alle kopierer jo hverandre” betyr det ikke at det er mindre ulovlig! Og de andre sidene som bruker disse bildene henviser til hvor de fant dem. Flere av hendelsene på bildene er heller ikke ekte, og ved å bare kopiere bilder uten referanser bidrar man til feillære. Ikke alle som leser her er smarte nok til å skjønne det selv, tydeligvis. Ellers likte jeg innlegget, fint å sette lys på resten av verden og hva våre forfedre har vært gjennom for at vi kan sitte her i outfitter og trykke på smartphonen…

    36. Har sett disse bildene for en stund siden, men var utrolig gøy og se dem igjen, blir like fascinert hver gang. ^^ Men jeg trodde badedraktene skulle være lange og ikke for korte, siden det var viktig på den tiden at kvinner ikke viste for mye hud.. haha, er så rart å tenke på.

    37. Tror du mener at badedrakten ikke skulle være for kort? Det var nemlig ulovlig å ha badedrakten ovenfor en viss lengde. Hvis den var for kort ble man bortvist, i verstefall bøtlagt

    38. For en som er historiestudent som jeg er, så er dette, i likhet med andre, veldig morsomt å se! Det skaper både underholdning og perspektiv mellom vår tid og fortiden. Likevel føler jeg at det er ett bilde jeg må rette bittelitt på. Kvinnene på stranden blir målt for å sjekke om badedrakten er lang nok, ikke omvendt.. Ikke vet jeg om du tuller, ikke at jeg anklager deg for dette, ville bare gjøre deg oppmerksom på dette, om du ikke alt visste det 🙂

    39. veldig kult innlegg! liker disse typer innlegg, også slike fra rundt om i verden 🙂
      jeg lurer bare på hvor du finner disse typer bilder?

    40. Og så om nokken andre å har lagt dem ut? Ho legg dem ut sånn at leseran kan sjå, d e ikje alle som søke etter sånne bilda, men som kanskje synes d e artig å sjå nokka anna på bloggen!
      Og, ho har ikje sagt at ho har tatt bilda, så bare vær stille og trykk ut av bloggen hvis d e så gale 🙂

    41. Det reageres ikke på at hun ikke oppgir hvor hun har funnet hvert enkelt bilde, men at hele innlegget er stjålet fra et annet sted – både bildene, underteksten og rekkefølgen er kopiert og limt inn på hennes egen blogg.

    42. Kjempe gøy.. men må si at jeg vart lit redd da jeg så det siste bildet, før jeg leste under det!! hahaha

    43. Elsker bildene! link? 😀
      Nelly er derimot forferdelig kjedelig, da jeg er for feit til å passe i klærne uansett.

    44. Forstår meg ikke på leserene/fansen din som kommenterer at dette var et morsomt/bra/underholdene innlegg. Så langt har jeg kun lest én kommentar som har lagt merke til bildet der den hvite mannen kaster syre i bassenget der de mørke befinner seg.. Kjempe underholdene, right? For noen fans du har gitt.

    45. Du vet at 80% av dette er bullshit? Vær kritisk til hvor du finner disse faktaene. Folk ser et bilde, og finner på en historie. Det er ikke nødvendigvis sant.

    46. Så sinnsykt fasinerende! Det støvete hjørnet av internett liksom. Mer av dette! Og hvordan du snubler over det 🙂

    47. åå sophie! jeg elsker sånne rare bilder! legg flere slike ut:) syns det er morsomt med dyrebilder også!

    48. Synes det er rart at de fleste reagerer på babyburet, hallo, de var jo trygge! Men å kaste syre i et basseng basert på hudfargen til de som var i det?
      Ikke si at bildene var rare eller morsomme, mye av det er jo helt grusomt!

    49. Herregud så forferdelig! Hva er det dere sier, at det er morsomt? Det er jo forferdelig! Og trist at flest reagerer sterkest på barna og ikke det med hotelleieren. Herregud, så egoistiske, blærete mennesker det finnes.

    50. Så utrolig interessant! Jeg elsker slik informasjon, spesielt når det er noen år siden. Hvor fant du de bildene? Det med hotelleieren var jo helt forferdelig, men jeg liker å få vite slik informasjon og finne ut noe nytt som kanskje ikke alle vet. Fortsett med slike innlegg, digger det!

    51. Veldig gøy at du legger ut slikt. Det er veldig interessant, men helt grusomt. Veldig flott at du deler det. Det er viktig å ha en kjennskap til historien vår. Hvor fant du disse bildene?

    52. Jeg bruker aldri å kommentere, men dette er ett av de beste og mest fascinerende bilde-innlegg jeg noen gang har lest. Satt og sa “wow, shit, sykt, hmm” inni meg. Jeg har også sett deg på blant annet God Morgen Norge, og må si at du både er reflektert og over gjennomsnittet intelligent.

    53. Oj! Hvor fant du disse bildene?? Ser at det er mange som har kommentert det samme, så jeg lurte på om du kunne legge ut link eller hvordan du fant bildene på bloggen? Takk:)
      Jeg digger Sophie! Du er helt utrolig og jeg elsker personligheten din og det at du er så original! Tusen takk for at du er du<3 Uten deg hadde jeg ikke vært den jeg er i dag. Jeg har fulgt bloggen i et år nå. Det har forandret så mye! Til det bedre. Jeg elsker deg Sophie!
      Takk<3

    54. Badedraktene skulle ikke være for korte på den tiden bildet ble tatt. Dersom badedrakten ikke var innenfor en viss lengde kunne damene enten bli bøtelagt eller fengslet for å være for dristige. Var vel ikke noe problem om badedrakta var for lang…:p

    55. Takk for badedrakt forklaringen folkens… Kan gi dere nå!;)
      Det at det er det dere henger dere i i dette innlegget er skummelt…
      Får helt ondt i hjertet mitt av en del av disse bildene…
      Likte innlegget men fy så mye ondt:/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg