alt om afrika

Som jeg har nevnt litt kort til dere tidligere, kommer jeg faktisk på tv hele to ganger ikveld, med to forskjellige programmer! Litt av en tilfeldighet. Første ut er TV2 klokken 18:50 med lørdagsmagasinet hvor vi snakker om stemmen min som tydeligvis er ganske så karakteristisk, mens den andre sendingen er den jeg gleder meg mest til. Klokken 22:15 starter God kveld Norge, og her skal dere få se afrikaturen min! Det gleder jeg meg til, og i den anledning kan jeg også fortelle dere litt mer om hva min afrikatur gikk ut på.

Jeg har lenge hatt lyst til å bidra for en god sak, jeg har jo som dere vet vært en aktiv dyreverner i flere år mens menneskeverd er ikke noe jeg har satt meg særlig inn i. Mye av grunnen til dette er at jeg føler penger ofte havner på feil sted, og de som jobber i organisasjonene sitter igjen med alt for stor fortjeneste, mens de som faktisk trenger pengene får veldig lte, og etter alt for lang tid. Jeg lette lenge etter ett veldedig prosjekt jeg kunne støtte, og slo meg til slutt sammen med swimwear.no og deres malariaprosjekt i afrika.

 

Jeg ville være med på noe hvor jeg kan selv klart å tydelig se forskjellen, hvor penger ikke har masse mellomledd og hvor de som faktisk trenger hjelp, får det. Så, jeg og swimwear dro ned til afrika og den lille byen Abene i Senegal. Der møtte vi regionens kanskje mest kjente dansegruppe Mama Africa (som er sinnsykt talenfulle!). Mama Africa jobber aktivt for å få bygget en plantasje som dyrker gratis malariamedesin. Malaria er ekstremt alvorlig, og over 1 million dør av dette hvert år. Tanken på at jeg skal komme tilbake til afrika og muligens ikke se alle de fantastiske menneskene jeg møtte der, gjør meg vondt.

Min “favorittunge”, som vokser opp i Abene. Tanken på at han kanskje ikke skal få vokse opp på grunn av noe som malaria er så urettferdig, spessielt når det er så lett å gjøre en forskjell for oss.

Så, hva har jeg – lille Sophie Elise – og swimwear.no som selger bikinier med denne saken å gjøre? Vel, nå skal dere høre. Mama Africa, dansegruppen, jobber så hardt for å få bygget opp denne plantasjen som skal inneholde planten Artemisia Annua. Denne planten er ett av de mest effektive virkemidlene mot malaria, men skal de få dyrket denne er de avhengig av økonomisk støtte. Enhver danseforestilling de har, går pengene til oppbygning av denne plantasjen, men det er ikke nok. Og aner dere hvor mye det ville ha å si for lokalsamfunnet? Under her på bildet, er jeg med små lokale barn, hvor plantasjen forhåpentligvis skal få bli bygd. Enhver familie bruker så mye penger på malariamedisin (om de i det hele tatt har mulighet), at flere ikke har råd til skolegang. Om de kunne ha fått bygd opp en plantasje, hvor medisiner kan dyrkes, ville dette ha betydd så uendelig mye. Spart liv, spart penger, og satt folk i jobb der nede.

Så, man kan faktisk gjøre noe som privatperson. For hvert solgte produkt på swimwear.no ut hele 2014 (10!) går 10 kr direkte til dette produktet. Men det som jeg tror hjelper aller mest, er om man drar ned å ser situasjonen med egne øyne, og donerer deretter. Om du vil reise ned på samme reise som meg, er det fult mulig! Vi bodde på camp Diannah Bolong som er eid av en norsk/senegalsk mann, som hjelper til med alt. Her får dere mat, sjofør, sted å bo, en opplevelse for LIVET, transport til og fra flyplass og hjelp med visum innkludet i samme pakke. Nettsiden finner dere HER. Om dere vil lese mer om prosjektet, kan det gjøres HER (frederik på swimwear er bedre på å forklare enn meg, haha). 

 

Jeg håper dere alle sjekker ut GOD KVELD NORGE ikveld klokken 22:15, jeg vet at med film kommer det bedre fram hva vi opplevde der.

Om dere har noen spørsmål om afrika kan de komme her, så skal jeg prøve å få svart så godt jeg kan i innlegg framover! 🙂 

Kanskje noen av dere også har vært på en reise som har forandret dere som person? Fortell gjerne! Snyes det er spennende å lese om.

65 kommentarer
    1. Det er så fantastisk hva du gjør å du er ein stor inspirasjon til meg å gjør ting som du bryr deg om og du får meg til å bry meg om det. Jeg er bare 14 så det må nok vente litt til jeg kan gjøre noe men jeg skal bli vegetarianer ein gang! 🙂

    2. Det er kjempe bra det du gjør, men jeg synes at 10 kr av hver bikini var ganske lite. Kan du ikke høre med Swimwear om de kan kanskje gi 50 kr av hver solgte bikini istedet? Det hjelper jo også mye mer på prosjektet. Ståpå, du er et godt forbilde og jeg gleder meg til å se god kveld norge 🙂

    3. Det er veldig flott at du vil hjelpe, men 10kr av hver bikini er jo ingenting når du ser på prisene på disse bikiniene. Skjønner 10kr per del av en bikini med pris lik H&M sine bikinier, men dette er utrolig dyre bikinier, noe som gjør at det nok ikke er like mange som tar seg råd til å kjøpe dem. Liker deg så godt som person, og synes du er et godt forbilde på mange måter, men dette prosjektet følte jeg ble litt tynt. Er jo så mange bedre måter du kan hjelpe menneskene i Afrika på.:-)

    4. Å forvente at Swimwear skal avse mer enn 10 kr er kanskje en fin tanke, men vil nok ikke fungere i praksis. At de i det hele tatt har en slik kampanje synes jeg er kjempefint, og at Sophie Elise bidrar på denne måten er vel bedre enn at hun ikke gjør noe i det hele tatt? Å kristisere og spørre hvor mye hun har bidratt er i alle fall idiotisk, bare det at hun bruker bloggen som en arena der hun gjør oss lesere oppmerksomme på kampanjen er jo kjempefint! Om hun har bidratt økonomisk eller ikke er en privatsak.
      Det jeg lurer på er hvor mye feks en uke i Senegal ville koste? Jeg var inne på siden og så, men det stod ikke noe om pris. Om det er innenfor lommebokas grenser høres det ut som en opplevelse for livet 🙂

    5. Mener du at kun 10 kr går til betaling av bikinien og resten til planyasjen eller omvendt?:)
      Det du gjør er utrolig bra! Du kan nå ut til så utrolig mange, og du utnytter det på en veldig god måte.

    6. Det er mye bedre at du gir 200 kr til f.eks unicef, enn at du bruker 200 kr på en bikini der 10 går til u-landshjelp. For jeg kan umulig tro at så mye som 95% av pengene i u-landshjelp “havner på feil sted”. Altså hjelper du mer med å gi pengene til Unicef. Viktig at dette med å “hjelpe barna i afrika” går på andre ting enn å bare lage et godt image for seg selv.

    7. Så nettopp på de greiene med stemmen din. Fikk frysninger når du sang litt av den bursdagssangen :O .. Vet du har gjort det før men det hadde vært sykt kult med en ny sangvideo! 😀
      Thumbs up for alt som har med Afrika å gjøre! Du har nok satt et smil på mange munner der nede i løpet av oppholdet som varer lenge 🙂

    8. Nei, det er ikke en privatsak hvor mye hun har bidratt. Sannheten er at hun har hatt en sponset tur og vært modell for swimwear. Punktum. Hun har ikke bidratt med noe som helst. Bloggen hennes er totalt uegnet til markedsføring av så dyre produkter; med en leserkrets med snittalder på fjorten og, etter norskkunnskapene å dømme, ikke akkurat tilhører det øvre samfunnslag.

    9. Jeg dro til Sør- Afrika som 11 åring sammen med koret mitt. Det var selvsagt ikke en tur som var lagt opp til å bare hjelpe, men vi besøkte barnehjem og slummer og fikk hjulpet mange av menneskene vi traff økonomisk. Det har forandret hvordan jeg ser på livet. Jeg er ikke opptatt av dyre klær eller de peneste og dyreste veskene. Jeg og min familie er faddere for 9 barn i Afrika. Jeg har selv truffet to av dem! Det er så lite som skal til for å forandre et menneskets liv!! <3

    10. Synes jeg merker en forskjell allerede fra før du dro. Du virker så mey gladere, men det kan hende bare er at du smiler på bilder? ikke vet jeg, men du virker så mye mer positiv, og bra er det! Den turen du har vært på nå, og alt du har fortalt, sagt og vist oss under den turen, har inspirert og motivert meg så utrolig masse! tusen takk, sophie

    11. Jeg synes det er utrolig bra at du bidrar til å hjelpe mennesker på denne måten! Spesielt at du understreker hvor mye lite fra mange organisasjoner som faktisk når de fattige. Og for de som sier at det er bedre å donere til unicef: Det er faktisk tilfelle at mange av organisasjonene kun får 1-10% videre av det som blir donert. I England f.eks så kan man donere 10 kr via en melding og 1 kr når den som faktisk trenger hjelp. Så hver gang dere ser en reklame på tv om at barn trenger hjelp her er noe å tenke på:
      Den reklamen koster hvertfall noen millioner å legge ut på tv (som organisasjonen har betalt for med donerte penger).
      Den reklamen koster EN DEL å produsere (som organisasjonen har betalt med donerte penger)
      Vil du fortsatt sende den meldingen slik at de kan bruke 9 kr av 10 på å lage en ny reklame slik at de som jobber der kan bo i sine fine hus sammenlignet med barn i afrika som ikke har tak over hodet?
      Anyway! Jeg har vært i forskjellige leir hvor jødene ble tortuert og drept under andre verdenskrig, det forandret meg…

    12. Du er så utrolig flink Sophie Elise.. du har all grunn til å være stolt over deg selv for denne saken!!! Jeg kjenner ihvertfall at jeg blir utrolig stolt av deg! Du viser at du er mer enn bare platinablondt hår og pupper og lår.. du har ett hjerte..ett hjerte av gull!!! <3 Du bryr deg om mennesker rundt deg!! <3 og smilet ditt.. det får meg til å smelte fullstendig.. å se at du stråler sånn gjør også MEG lykkelig for jeg vet alt du har hvert igjennom for å komme ditt du er idag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!<3

    13. 1. At du provoserer med å kalle stedet du var for Afrika er helt dust og smakløst.
      2. TI KRONER?! Det er jo faen meg en fornærmelse. Bikiniene koster fort 1000kr, det er skammelig at dere gir usle 1%. Jeg har ikke ord!
      Etter du begynte med dette “Afrika”opplegget ditt har jeg snudd helt, jeg liker deg ikke lenger i det hele tatt.

    14. Er det noen plass man kan donere direkte til prosjektet? Vil heller donere mer enn 10 kr, og slippe å kjøpe en svinedyr bikini for bare donere 10 kr.
      Takk.

    15. Jeg ser det er mange som kommenterer at det “bare” er 10 kr som går til denne saken, men 10 kr er mye i en sånn sammenheng. Jeg mener jeg har lest noe om (rett på meg hvis jeg tar feil) at det koster 2 kr for malariamedisin i Afrika. Da vil disse 10 kronene hjelpe fem mennesker!

    16. Du er et ekte forbilde, Sophie! Du er deg selv, og er ikke redd for å vise det ♥ Det gjør meg glad å lese dette innlegget. (har lest det 4 ganger allerede.) Du er en inspirasjon, å får meg til å gjøre akkurat det samme. Får ikke til og se det på god kveld Norge :((( Har så lyst til å se det! Noen andre sider jeg kan se det på? Digger deg! – Kos.

    17. Hei. Jeg syns det du har vært med på, og det du får være med er så spennende. Jeg håper virkelig en dag at jeg kan oppnå slike kontakter, og ha nok penger til å kunne gi til de som er mer trengende. Gleden er å gi, noe jeg syns er så sant. Du skal virkelig ha tommel opp for dette.
      Titt gjerne innom min blogg: http://www.tinehelen.blogg.no er ganske ny, men har lagt ut min første give away, og jeg blogger mye om anbefalinger innen restauranter, hudpleie, sminke, hverdags og tanker.
      Klem

    18. Hadde det ikke vært bedre å ta disse bildene i Norge og donere bort det beløpet de brukte på å betale reisen din?
      Er jo ikke som om man må ta bildene i Afrika for å donere bort 10kr pr solgte bikini

    19. Hvordan kan du kalle fattige mennesker en TURISTATTRAKSJON?? Herregud, du har nok en gang bevist at du er tvers igjennom et brødhau. STOKKE DUM. Og ikke minst: respektløs. Du har ikke lært en dritt der nede..

    20. Nå har jeg sett innlegget på god kveld norge. Jeg lurer egentlig bare på om du kan lage et innlegg om nøyaktig HVA som har endret seg etter turen til afrika? Ikke bare “jeg har endret tankegangen”, men på hvilken måte?:)

    21. Hei alle!
      Jeg er daglig leder for Swimwear.no som omtales i forbindelse med prosjektet. Først og fremst vil jeg takke Sophie Elise for et utrolig godt samarbeid. Ser det er litt kritikk her ifht. hva hun faktisk har bidratt med: Det som man må forstå her er at hun har et meget bredt nedslagsfelt, og når hun bruker av sin tid og energi på dette så legger mange merke til det. Vi har faktisk hatt over 20 000 besøkende fra bloggen hennes og fått masse hyggelige henvendelser om prosjektet, noe som aldri ville skjedd på egenhånd. Hun bruker masse tid og energi på å få dette til å fungere, og det er både vi og Mama Africa veldig fornøyde med.
      Når det gjelder selve sponsingen: Vi har bidratt med et initielt beløp på noen tusen kroner, brukt interne ressurser på administrasjon og planlegging, dekket kostnader relatert til dette på egen regning og frem til 10. mars går 100 kroner av hver eneste salg til prosjektet. Vi støtter også prosjektet som nevnt med 10 kr pr. solgte plagg i hele 2013, også fra før selve prosjektet startet.
      Vi administrerer også prosjektet selv, og derfor forsvinner ingen ting i administrasjon, da dette attribueres selskapets normale drift. I løpet av noen få dager vil det være mulig å sette inn penger på en egen konto hvis man ønsker å bidra i tillegg til eller uavhengig av kjøp av badetøy eller annet hos oss. PS! Vi er interessert i å komme i kontakt med bedrifter som har PCer de kunne tenke seg å donere, som vil bli brukt til utdanningsformål i Senegal..
      Les forøvrig mer på http://www.swimwear.no/afrika.
      Tusen takk til alle som bidrar!
      Mvh. Frederik Aune Guttormsen

    22. Det var utrolig snilt av deg <3 Men jeg syntes også at du var utrolig pen, kanskje det var håret eller kanskje sminken <3 Klem

    23. Synes det meste av denne Afrikaturen lukter “egenpromotering”. Har ingen tro på at ikke du har en rimelig god avtale for å gjøre denne “jobben”. Hva betalte du for tur og opphold for deg og kjæreste ? Hadde du ønsket å hjelpe hadde gjort som jenta som sto fra i HT i dag og kostet turen sjøl og gjort en innsats for barn som har det vanskelig – men da kan du jo ikke profilere deg med blogging og innkjøp. Synes du bør ta deg tid til å besvare endel av spørsmålene som stilles – du anser jo blogging som en jobb!!!

    24. Har ikke manageren din sagt at du må slanke deg? På bildene dine er du ikke akkurat slank ut må jeg si. men å være chubby er ikke feil mener jeg. Manageren din må ta seg en bolle.

    25. Hvis noen lurer på hva Sophie Elise har fått for å hjelpe til med å promotere prosjektet så er det hele null kroner. Om hun får positiv oppmerksomhet fordi hun gjør noe bra så fortjener hun det!

    26. Turen til Sofie var sponset, selvfølgelig var den det, hun var jo der for å ta bikinibilder.
      At swimwear benytter/utnytter henne til egenpromovering i samme slengen, er vel ikke så rart. Det dreier seg kun om cash, alt sammen. Swimwear kjører litt afrikahjelp – får oppmerksomhet – selger kanskje litt ekstra. Men jeg syns de har gjort et dårlig valg av frontfigur. De burde heller valgt ei jente med cred. Ei som var litt oppegående og troverdig, og som ikke har en så ung tilhengerskare. De har neppe potensiale til å handle noe særlig av såpass dyre varer. Frederik: Du burde konsultert noe annet enn ** før du valgte fronfigur.

    27. jeg har vært i Ethiopia. Det bar både grusomt og fantastisk samtidig. fordi det var så utfrolig mange som hadde det så vondt, og som sultet. Vi bodde jo på hotell og i leilighet, noe som mindre enn halvparen av innbyggerene i Ethiopia noen gang har gjort. men det var helt fantastisk å se hvor mye flinkere de var til å vise at de var glade i hverandre. familien er ofte det eneste de har. og vi ga to barn 50 birr hver (de var søsken) og det blor tilsammen ca. 30 norske kroner. dette var jo ikke noe for oss, men moren til barne ble utrolig glad, og hun begynnte faktisk og skrike. Det betydde så utrolig mye for dem, og det er utforlig fint å se. i Ethiopia er det ikke vanlig å gi til tiggere, fordi da vil kommer bare flere og flere, og ønsker pengene dine. men de blir superglade av å få 1 birr hver, noe som under en halv krone. men tiggerene var veldig inntense noen plasser, og det bar ikke særlig hyggelig. noen tiggere (voksne menn) slo så gutter til de blødde neseblod, for å få tak i pengene de hadde fått. og en dag vi ikke hadde kontanter, kom det mange tiggere (barn fra 4-14 år) så fant vi ut at vi hadde kjeks i sekken, så vi delte ut det. de ble utrolig glade og de var utrolig sultene. og noen futter solgte ting de hadde laget selv av tre. vi kjøpte selvfølgelig av dem. på en busstur ble jeg så kvalm av å se hvor fert mange av de der nede har det, at jeg kastet opp og besvimte. det sier litt. det var jo selvsagt varmt også, men mye an grunner var alle de grusome tingene jeg så der nede. det er nå ca. 1 og et halvt år siden, men det er fortsatt noe av det jeg tenker på inni mellom. det er nok noe du også vil opplede tenker jeg.

    28. Jeg har vært i Sør- Africa. Det var helt fantastisk! Jeg glemmer aldri når vi skulle i en butikk for å handle inn mat til huset, utenfor stod det mange ungdommer som hadde vært på skolen. Alle stod å stirret på oss fordi vi var fra Norge å så annerledes ut. Ansiktene deres var helt triste, det så ikke ut som om de hadde smilt noen gang i sitt liv. Så vi bestemte oss for å gjøre dem litt glade. Vi kjøpte to store poser med snop, det var noen lange seige greier innpakt i papir. Vi gikk rundt å gidde alle sammen hver sin, noen fikk to også. Ansiktene forandret seg helt! De begynte å få noen smil rundt munnene. De var så sultne at de spiste papiret.. Den verste og mest lærerike opplevelsen jeg har vært med på.

    29. Vedder på at fåtallet av de som kommenterer “10 kroner er lite” i det hele tatt bidrar med noe til Afrika og andre u-land. Greit nok at gjennomsnitts alderen her er lav, men det betyr bare at de som har fadderbarn nok får det betalt av foreldrene sine. At Sophie fikk denne Afrika turen sponset osv syns jeg har lite å si. Hun gjør vertfall NOE. Å bli provosert av måten Sophie fronter saken, og at Swimwear sikkert kunne avsett mer enn 10 kroner per bikini blir for dumt. Jeg er sikker på at Sophie og teamet var til stor glede for menneskene de møtte der. Ingen av oss vet hvor mange bikinier swimear selger, men jeg er sikker på at Fredrik ikke er så dum at han startet hele dette prosjektet, og tar 10 kroner fra hvert kjøp hvis det var helt umulig å oppnå målet med det. Så nå syns jeg alle skal holde kjeften sin lukket, for dette blir for dumt. Det er søren ikke Sophie som er respektløs her, det er flertallet av dere.

    30. All hjelp hjelper! Så ikke kritiser henne for måten hun hjelper på, når jeg er ganske sikker på at du ikke gjør noen ting selv for å hjelpe! Hvis dette er hennes måte å hjelpe på, så er jo det bra! Det finnes mange forskjellige måter å hjelpe på. Både hun og de som får hjelp kan jo ha fordeler av det. Hvorfor skal det ikke være en fordel å hjelpe andre? (Til dere som sier at hun kun gjør det for egen markedsføring og reklamere for seg selv og swimwear!). Hun kunne ha gjort det annerledes, men den måten hun har hjulpet på er jo også fin! Så med en gang noen hjelper noen andre, så er det vel ikke vits i å kritisere og si at sånn og sånn burde man gjøre det istedenfor..

    31. Først og fremmest må si at Sophie Elise og de samarbeidspartnere som jobber med helle prosjektet har gjort en formidabel innsats, ikke minst mosa som tok ansvar for helle gjengen.
      Det er faktisk tidskrevende å drive et prosjekt som dette! Det ligger mange timers ulønnet innsats/arbeid! Bra jobba folkens!
      Bruke sin tid på å hjelpe andre er jo fantastisk og berikende!
      Om man gi kr.10 eller kr. 1 alt hjelper om pengene kommer til der det skal, i denne tilfellen gjør jo det, og om prosjektet hjelper å forbedre Mamma Afrika og deres landsby livssituasjon til bedre!
      Kampen mot malaria er aktuelt
      Hvert år dør ca. 2-3 millioner mennesker på grunn av malaria. De fleste som dør , er afrikanske barn.
      Men
      Det er viktig å tenke hvordan vi kan bidra for å hindre at mange blir smittet av malaria. Jeg mener Utdanning er veien til å bekjempe malaria eller andre sykdommer. Folk trenger kunnskaper om forebygging , smittemåte , årsak , får vi det dette på plass ,da kan vi komme et skritt videre!
      Om det er noen som har lyst til å reise til dette fantastiske stedet i Senegal gå inn på nettsiden eller ta kontakt med mosa ( han er i Senegal nå) , men kan ta kontakt med Seble på tlf. 41488456 om du lurer på pris eller på mer info
      Vi arrangerer også kombinasjons reise både Gambia og Senegal. Da opplever du “Det virkelige Gambia og Senegal ” Ta kontakt!

    32. Kan fortelle deg at jeg trener utelukkende for å ha en sunn livsstil. For å føle meg frisk og sterk. Spiser relativt sunt i hverdagen, men kan i tillegg unne meg noe godt hvis jeg vil. Jeg trener ofte seks ganger i uken, men bare fordi jeg liker det, ikke fordi jeg må. Syns det er helt greit, med tanke på at en beveger seg så lite ellers.
      Trening gjør meg glad. Får selvfølgelig resultater av trening i form av stram rumpe og fin mage, men har ingen mål på hvordan kroppen min skal bli eller se ut. Å styre fokuset vekk fra utseendet er noe jeg har gjort bevisst, fordi jeg tidligere har vært som alle andre. Jeg måtte slutte å følge alle fitnesskontoer på instagram, fordi det i en periode tok helt av, og jeg følte meg aldri bra nok og fikk et helt skrudd syn på kropp og utseendet.
      Nå derimot, klarer jeg å akseptere at jeg ikke alltid trenger å være på topp, og det er fint 🙂 Jeg har en fin kropp, men det er fordi jeg lar den være som den er, jeg tvinger den ikke ned i fettprosent for å få frem muskler, jeg ser fin, trent og kvinnelig ut, og jeg elsker det 🙂 Jeg kan endelig bare være meg, jeg prøver ikke lenger å passe inn i et forskrudd ideal. Og ja, jeg legger selvfølgelig ut bilder av meg selv, fordi jeg syns jeg er fin, men ser ikke noe galt i det.

    33. Hei,
      veldig unaturlig for meg å lese en såkalt “rosablogg”, men det var en som linka til det på FB og det er tross alt søndag.
      Etter å ha lest en del av kommentarene her, særlig de som klager på at man kun gir 10kr pr bikini, kan jeg ikke annet enn å tenke at det er en del folk her som “klager for å klage”. Hvis man først skal klage på noe hvorfor ikke klage på alle de som gir kr 0 (som er de fleste)? I tillegg er det en hel del pirking på det ene og det andre, og jada, man kan sikkert klage på noe ved bloggen og tiltaket hvis man absolutt vil. Men hvorfor ikke bare se at dette i det store og det hele er et positivt tiltak, og la det være med det.

    34. Hei Rolf. Klart det er bra de gir litt av sin overflod til et godt formål, men å fremstille det som noe fantastisk og markedsfører det som om bloggeren har gjort noe mer enn å la seg avbilde i badetøy, blir helt og aldeles tullete.
      Til dere andre: Gi heller det det koster for en bikini direkte til Seble, enn å kjøpe svinedyre bikinier som du ikke trenger. Hvor er de produsert, forresten? I Kina av arbeidere med slavekontrakt?

    35. Skjønner at noen (uten navn) har gått inn for å fremstille dette som noe negativt. Men det er nå engang sånn at de 1) trekker oppmerksomhet mot fattige i Afrika og 2) gir et bidrag til noe positivt. Det er vel samme hvorfor de gjør det, om hovedmålet er å markedsføre seg selv, so what? Det er fortsatt bedre enn om man ikke gjør noe. Hvis du virkelig skal bruke energien din til noe, hvorfor ikke bruke den til å få flere til å gjøre det samme. Tror du virkelig barna der nede bryr seg noe som helst om hva baktankene til folk er med å bidra til at de får seg mat? Nei, ganske sikkert ikke, de er bare glad de får hjelp og det burde du også være.

      1. Ja de stakkars afrkaneren greier seg nok ikke uten nordmenn som kan forklare alt for dem. 1, 5 milliarder afrikanere trenger desperat hjelp av 5 millioner nordmenn… Den norske selvgodheten er nå så stor at den er synlig fra verdensrommet. Fokuser på ditt land du Rolf. Afrikanerene klarer å hjelpe seg selv, de trenger ikke å reddes fra seg selv av selvgode nordmenn. Jeg kommer aldri til å forstå denne sykelige afrika-fetisjen mange nordmenn har. Dere er fullstendig opphengt i afrika. Jeg tror dere har blitt hjernevasket av 40 år med tv-aksjoner og bøssebærere på døra. Dere er nødt til å våkne, dere har blitt lurt. Dere prøver å redde afrikanere fra seg selv, men afrika har ikke bedt dere gjøre det.

    36. Rolf: Les nøye før du svarer. Jeg sier jo at det er bra, men at dere ikke må være så naive at dere tror det ligger en annen agenda der også.

    37. Denen reisen har jeg veldig lyst å oppleve selv en gang, men det stod veldig lite om priser. Hva kommer det på å reise ned + opphold? Billigst mulig.

    38. Rakk desverre ikke å se det som var klokken 18.50 men så det på God Kveld Norge! Litt surt at det varte så lite men synes at det er utrolig bra gjort av deg å være med på dette. 😀

    39. Viktig å forholde seg til fakta når det gjelder organisasjoners bruk av midlene de samler inn.
      Røde Kors bruker 90% av innsamlede midler på formålet, 6% til å skaffe nye midler og 4% til administrasjon (rodekors.no)
      I 2010 gikk 76% av Unicefs innsamlede midler til arbeid for barn, 23% til inntektsgivende arbeid og 1% til administrasjon (unicef.no).
      Hos Plan Norge er tallet 83%, mens 17% gikk til innsamling og organisasjon (plan-norge.no).
      Man blir ikke rik av å jobbe i veldedige organisasjoner, og man skal være forsiktig med å påstå at “de som jobber i organisasjonene sitter igjen med altfor stor fortjeneste”. Særlig uten å oppgi kilde for påstanden.

    40. Jeg har vært i Tanzania i Afrika. En dag vi var ute på safari (i bil), så vi en gutt på kanskje ti/elleve år. Vi tok ned vinduet, og han kom bort til oss. Det var mye vind og kaldt, og gutten hadde lite klær. Så det vi gjorde var at vi fant all mat, og noen varme gensere k bilen vår, og ga det til han. Da fikk han et smil om munnen, og han sa takk på afrikansk! Da ble hjerte mitt glad, å hjelpe noen som trenger det føles utrolig godt!!!

      1. Og 10 år senere så voldtok og drepte den gutten elleve små jenter. Gratulerer, du sørget for at folk ble voldtatt og drept. Jeg hadde slengt guttungen i et hull i bakken og sørget for at han ble der. Den godheten din er like blind som den er dum. Du hjelper folk, uansett. Det kommer du til å angre på. Men da er det for sent. Og selvfølgelig smilte guttungen, han møtte de dummeste mest lettlurte menneskene han noengang hadde møtt. Nordmenn. Du burde skamme deg, folk som deg gjør alt så mye verre. Bare fordi dere tror dere er gode.

    41. Jeg blir så glad for at du er med og sitter fokus på dette, det er så uhyre viktig og det er så mange måter vi kan hjelpe på, ja! Og jeg blir i så godt humør av det nydelige smilet ditt♥ Jeg vet at du ikke liker det selv, men herlighet så vakkert jeg synes det er♥

    42. Ja, hvis man bare får nok norske kvinner til å reise til til afrika for å se på elendigheten, så redder dere nok hele afrika fra seg selv. Dere gode antirasister er de mest rasistiske mennesker jeg har sett. Dere reiser til afrika for å redde voksne afrikanere fra seg selv. Fordi dere er jo nordmenn, dere vet alt og dere har løsninger på alt. Så hvis bare de stakkars afrikanerene hører på dere, så løser alt seg.

      100% ren rasisme. Det er det dere driver med. Forestill dere at afrikanere kom til Norge og begynte å prate til dere som om dere er barn og forklare for dere hva dere må gjøre. Dere har nok ikke blitt så glade hvis det skjedde.

      Du sier du lenge har hatt lyst til å bidra til en god sak. Er det noe feil med Norge? Hva er det som gjør at du hjelper afrika istedet for Norge? Takket være Norge så kan du sitte på den gigatiske ræva di hele dagen lang. Du trenger aldri å jobbe, du kan bare late deg på sofaen. Og takken Norge får, er at du reiser ut av Norge for å hjelpe afrika??? Hjelp landet ditt, din motybydelige selvopptatte tispe fra helvete. Hjelp landet ditt og folket ditt. Du skylder Norge alt og du våger å reise til afrika!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg