dag 2 i senegal

Nå har vi vært her i Senegal en stund, og jeg kan komme med litt kjappe fakta. Alle her er veldig hyggelige, nesten litt for hyggelig fordi man blir stående i en evighet med småpraten, haha. Det er flere her som ikke vet sin egen alder og ikke har råd til å gå på skole. Flere tror jeg også ser på norge som et slags “fantasiland” som man kan dra til for å tjene penger, og så komme hjem og hjelpe familien. . Mobilen min koster f.eks mer enn huset til han ene jeg møtte. Det er sykt! 

Jeg skjønner det kan være komplisert for dere å forstå hvem jeg er her med og nøyaktig hva jeg gjør, men kort fortalt skal jeg ha en shoot for en god sak i tillegg til at det er filming rundt det så derfor er det så mange her. Det er på en måte et “hotell” her som tilbyr en økologisk ferie, så de lokale jobber rundt oss hele tiden med å lage mat, rydde, vanne blomster, kjøre oss til byen, passe på oss, kjøre oss, følge oss ned til stranden og det hele. Det er både barn og unge her, så vi blir kjent med mange.

I går kveld ble vi altså laget middag til, og så hadde vi en slags “bålfest” for vi alle satt i en ring, spilte trommer og sang, så var det hver vår tur til å løpe inn i ringen. Helt sinnsyk rytme på de folkene her, forresten!

To av damene som jobber rundt oss. Se på babyen da! Så sinnsykt avslappet. 

I morges dro jeg inn til “byen” sammen med noen av de andre, for å se dansegruppen Mama africa danse på en skole. Det er virkelig helt sinnsykt å gå rundt omkring! Store kontraster fra å gå på Karl Johan hjemme i norge. . Dette er noe dere alle bør oppleve, fordi det endrer deg virkelig som person. Den generelle tankegangen min er helt annerledes nå enn tidligere.

Barna her er veldig interesserte i kameraer, og poserer som om de aldri har gjort annet! Når de får se bildene blir de helt fra seg av glede også, og hyler og skriker, haha. De er så søte og glade i livet! Disse to på bildet under satt i veikanten og plukket søppel, samtidig som de var i godt humør og tullet med hverandre. Og hjemme i norge griner barna om de ikke får laste ned en app. .

 

Danserne i Mama Africa er virkelig helt sinnsykt talentfulle, men det er felles for de fleste afrikanere. De føler rytmen! De lever seg sånn inn, og når vi var på skolen reiste elevene seg opp og danset med. De er ikke opptatte av fasade her og tenker ikke på hvem de eventuelt trenger å “passe seg for” eller imponere. Det er virkelig noe vi i norge trenger å lære masse av, heie hverandre oppover. De sier også nøyaktig hva de mener her! Jeg har fått høre mye fint om utseendet og personligheten min, men jeg har også fått høre at jeg ser rar ut, ser ut som om jeg er 15 år og at stemmen min er irriterende. Så ja, disse tingene sier de forresten mens de ler og tar deg i hånda. Skjult bitching? Haha, neida. Jeg tror bare ikke de tenker over det på den måten som vi gjør. 

Så kom vi oss tilbake til bostedet og ventet på lunsj. En av damene som lager mat til oss har verdens søteste lille sønn som jeg vil ta med meg hjem til norge, har dere sett noe så nusselig? Han har en pitteliten afro også, haha! Og han er helt stille hele tiden, aldri noe skrik og mas. Det er en annen norsk unge her som griner hele tiden, så da får man virkelig sett kontraster. 

Rett bak huset, alligatorelva. 

Mathias er ikke her for jobb slik som jeg er, men mer som en liten støttebrikke for meg her nede, så han er ikke med når vi drar på skolene osv. Men, når jeg kom hjem og hadde spist koste vi oss i hengekøya og gikk på stranden med Mathias sine nye bestisster. Koselig!

Nå skal jeg gjøre meg ferdig her, har 3 stk bak meg som står og venter på at jeg skal bli ferdig slik at vi kan kjøre “hjem” igjen. Vi kan ikke kjøre når det er mørkt fordi det kan være farlig, det har vært en del uroheter her i området for en stund siden så. . Mathias liker forresten sine nye afrikavenner så godt at han ikke ville være med meg inn til byen nå, han er heller og spiller trommer på stranda, haha. Som han sa “jeg tror helt seriøst jeg er en afrikaner på innsiden”. Well – er alt bra i norge? Varmt, eller? Hehe <3 

 

133 kommentarer
    1. Det er så godt å se at du gjør bra ting, Sophie! Ville vært litt av en opplevelse selv å reise ned til et slikt sted, og det er spennende å se deg oppleve det! Godt å se deg og Mathias sammen også 🙂 Kos deg masse!

    2. Hei! Så utrolig fin og inspirerende blogg du har! 🙂 jeg er stolt over hvor sterk du er!!!!! Jeg kunne ønske jeg var der med deg og kunne oppleve alt dette! Jeg har akkurat laget meg en blogg, og det hadde vært veldig koselig om du hadde tatt en tur innom den en gang:) xoxo hilsen en stolt bloggleser

    3. Så utrolig spennende og lese! Håper virkelig at du har det fint. Ha den tanken i hode ditt, om hvor utrolig heldige vi er her i Norge!
      Håper du koser deg masse videre <3

    4. åå utrolig spennende å lese! jeg elsker bloggen din og du er utrolig inspirerende! plis lag mange mer innlegg om afrika, det er virkelig intressant <33 pleier aldri å skrive kommentarer på bloggen din men følte for det nå. du er fantastisk !!

    5. jeg vil også dit!
      Hva snakket du med afrikanerne om? hadde de noen spennende historier de fortalte? kan du fortelle litt om hverdagen deres? lærte du noe? og ikke minst; hva synes de om det blå håret ditt??:P
      kjempe fine bilder!<3<3

    6. Søteste babyen! Sånne mørke babyer er de søteste uten tvil, med de store brune øynene og karamell fargen *O*

    7. Åååå, så mange fine bilder!!! Du stråler virkelig, Sophie <3 Og så utrolig flott du er når du smiler med tenner, vil ha mer av det! Kos dere masse videre, her i Oslo snør det? Gah

    8. Å gud for en opplevelse. Vi bortskjemte nordmenn har virkelig noe å lære ja 🙂 du er en så utrolig herlig og åpensinnet jente, og du er såå heldig som får muligheten til å oppleve dette.. utrolig spennende å lese det du skriver! Digger deg, stå på 🙂 godt å se noen søte bilder av deg og Mathias 🙂

    9. Ååh, det høres utrolig spennende ut! Du er kjempeheldig som får muligheten til å oppleve noe så stort. Det har jeg uten tvil også lyst til en dag. Kos deg masse!

    10. Så utrolig inspirerende du er, Sophie! Så herlig at du har muligheten til å gjøre noe sånt!
      Elsker håret ditt bare mer og mer! Hvilke extensions har du i nå? 🙂

    11. du er et stort forbilde! elsker når du smiler og jeg elsker å se at du har det bra 🙂
      er du og mathias sammen igjen ?

    12. De øynene på babyen, jeg smelter<3 Nydeligere øyne har jeg seriøst aldri sett...
      Det er foresten veldig godt å se deg på bilder nå, når du er der nede, smilet ditt, det er så ekte, så vakkert!
      Du er utrolig vakker Sophie:)<3

    13. Det virker så utrolig lærerikt, det å få kjenne på hvordan man kan leve uten alt det vi er så heldige og har her i Norge! Det er absolutt en stor drøm for meg, å dra til Afrika.

    14. Du STRÅLER på bildene! Haha, har afrikanske røtter. De fleste afrikanere er veldig direkte, men ikke på en slem måte om det gir mening? <3 Kos deg masse der nede!

    15. det går ikke an å ikke like håret ditt!
      jeg elsker det!!
      elsker blå fargen!
      jeg har ikke vært så mye på bloggen din i det siste, har nettopp vært i kenya så har jeg ikke hadd tilgang til internett. men jaja, når fikk du blå fare i håret?? (love it)

    16. Kjempe fin blogg! Ta gjerne en titt innom interiørbloggen til mamma å legg igjen en kommentar! Hun fortjener det virkelig!—–>Villavindheia.blogg.no

    17. Det er så koselig å høre at du koser deg!! Du er en stor inspirasjon!! Btw skal ned til Rwanda og Uganda i sommerferien og blir bare enda mer gira nå 😀

    18. Og i Norge sitter du og surver over at du for eksempel ikke fikk ordentlig mat på kjøreskolen eller at håret ditt er litt urett. Haha. Kan du noengang vise takknemlighet eller Lykke? Prøv.

    19. Åh gud, så fantastisk. Du e så sinnnsykt heldig som får oppleve detta takket være bloggen din? Jada, æ vet ka du vil si til det æ spørr om nu: GOOGLE.. men æ spørr uansett. Vet du om det e noen mulighet for at folk her i norge kan reise akkurat der du e nu, eller må man liksom være modell eller no sånt for å kunne reise dit å hjelpe? Skjønte det sånn at du ikke reiste med en organisasjon liksom..

    20. Det er så godt å se at du koser deg og har det bra<3
      Skulle ønske jeg var i Afrika og fikk meg noen afrikanervenner, haha!

    21. Om at barn skrik eller ikke har da ikke nåkka me kor man stamme fra, norsk eller afrikansk!
      D va en tankeløs å stygg kommentar av dæ.

    22. “Det er en annen norsk unge her som griner hele tiden, så da får man virkelig sett kontraster. ” Hahaha, really? hvor langt tenker du? det var helt unødvendig å nevne det

    23. Du er veldig flink til å peke på hvor bortskjemte “vi i Norge er”, hvor lite vi tenker over urettferdigheter og luksusen vi bader i. Det du derimot ikke ser ut til å se selv, er at du sitter der med silikonpupper til flere titalls tusen og klager over at håret ikke ser bra ut, at lyset på ettermiddagen fikk nesa di til å se stor ut, og ved siden av deg sitter det lutfattige men livsglade mennesker som sliter med å overleve. Er du egentlig så oppegående å reflektert som du liker å tro? Ikke i mine øyne.

    24. syns det er litt rart som du sitter å skriver som om du forstår verden bare fordi du tripper rundt i rosa klær og blått hår i Afrika…. du har vært der i to dager.

    25. Så herlig ! Du har nok rett i det du skriver , når man ser og opplever slike ting på close hold så lærer man mye og utvikler seg som person . Det er viktig å få litt perspektiv på ting ! Jeg er stolt av deg Sophie ! 🙂 Gleder meg til å høre mer !

    26. Har du gitt barna sprettballene og de andre lekene? I så fall, hva synes de? Spent på å høre det.
      Kos deg mye under oppholdet, Sophie! Husk å oppleve og se mest mulig, da dette kanskje bare er en engangshendelse i livet! 🙂

    27. Det blir så feil og lese om dette når du bare tenker på at du må se pen ut på bildene. Håper du fokuserer mindre på deg selv mens du er der nede. Ikke tenk på at vi som leser bloggen din må få den perfekte shopie hele tiden,blir for dumt spørr du meg.

    28. Virker som en fantastisk opplevelse!!!! Du er så heldig som får oppleve den reisen du aner ikke!!! Elsker bildene du la ut og fyyy søern for en nydelig baby, nå være noe av de vakreste bildene du har lagt ut her noengang på bloggen kombinert med naturbildene og at du stråler og ser lykkelig ut sammen med befolkninga der nede..det er akurat som om du har blitt så varmt og godt tatt imot der og det er jo helt herlig! Morsomt at Mathias har fått seg noen afrikanske buddies han kan tromme med hehe! 😀 drit i de som skriver negativ dritt..nyyt denne spesielle unike opplevelsen! En dag SKAL jeg ditt også!!! ♥ P.S det de sier mener de ikke noe vondt med, de er bare vokst opp med å være ærlige mot hverandre, ikke pynte på noe før du sier det om du forstår hva jeg mener, men de sier det kun fra hjertet og at de ser litt morsomt på det at vi nordmenner er noen artige skapninger 😛

    29. Folk blir aldri fornøyde, Sophie. Jeg synes det er helt absurd at folk kan klikke seg inn på bloggen din og skrolle seg igjennom et helt innlegg bare for å finne et bilde eller en setning de kan ta deg på, og skrive noe stygt om. Du kan trøste deg med at det høyst trolig er de samme folkene som kommenterer innlegg etter innlegg, da det er dette de er gode på. Jeg håper virkelig du lar det prelle av deg, for dette er mennesker som kommer til å stå på stedet hvil helt til de lærer.
      Jeg har hatt en drit kveld med verdens største klump i magen og såre øyne. Klikket meg som vanlig inn for å lese litt om hva du gjør der du befinner deg. Og etter å ha sett bildene og lest innlegget, og ikke minst kommentarene, må jeg si jeg føler meg bedre. Det ser tross alt ut til at det er folk som har det verre enn meg. Og da tenker jeg verken på afrikanerne eller deg.
      Jeg kan ikke si meg enig med alt du sier eller mener, men jeg synes du er en nydelig person. Jeg håper du koser deg masse på tur, og at møtet med nye mennesker gir deg noe.

    30. Det første som slår meg når jeg ser på disse bildene, er hvor fullstendig malplassert du ser ut. Større kontraster skal man lete lenge etter. Når det er sagt, så håper jeg turen din kan gi deg litt mer innsikt og skape et større perspektiv i hverdagen din.

    31. Jeg tror de fleste kunne hatt godt av en slik tur, det er jeg helt enig med deg i. Selv ville jeg nok ikke taklet å se barna leve på den måten – selv om de som du sier smiler og har det fint, så vet jo jeg som norsk hvordan det kunne ha vært.. Men igjen, kanskje det er nettopp et slikt syn man trenger? Jeg håper jeg får muligheten til å reise et sted for å gjøre en forskjell en gang, det er en av mine største drømmer.
      ♥ Lizbethosnes.com

    32. du skriver på en kjempe fin måte Sophie 🙂 digger det nye håret ditt, digger bloggerne og synes det er kjempe bra gjort av deg og reise dit, jeg har vært i Manila i Filippinene og jeg kjente sikkelig på forskjellene når jeg var der!

    33. Tror ikke du skjønner hvor alvorlig folk har det. At de faktisk bare blir glad for å se et kamera og bilde av seg selv for kanskje første gang. Der går du med løsnegler og løshår og ser virkelig ikke ut, i tillegg tror du at du vet alt etter bare 2 dager og har allerede begynt å kritikere nordmenn, men du kritikerer ikke en voksen men en guttunge! Herreminhatt, går det ann. Spiller ingen rolle hvor ungen er fra, alle gråter iblandt og vet du hva? Du også !
      Gråter foran skjermen så folk skal synes synd på det stygge trynet ditt og gi deg medlidenhet når du allerede tjener tusenvis av penger på det showet ditt. Håper virkelig at turen åpner øynene dine og ikke bare der og da. Og håper virkelig ikke at det første du gjør når du kommer hjem er å fikse negler, vipper og hår… Du er virkelig skrudd i hue.

    34. Skjønner ikke at du gidder å ha med den snørrvalpen på tur. Ser ut som en puslete 12 år gammel gutt.

    35. Håper den der generelle tankegangen din som her “helt endret nå enn tidligere” faktisk blir med deg hjem. Men det får vel tiden vise… Du er uten tvil en av de mest bortskjemte og utakknemlige nordmenn jeg noensinne har opplevd, og er det noen som har godt av en slik tur, så er det du.
      Kos deg masse, nyt dagene, ta til deg inntrykkene, og ta de med deg hjem:)

    36. åååh guud så misunnelig æ e! 🙂 Virkelig asm tur du e på! å så utrolig søtt at du tar me dæ kjæresten. vil å sitte på standa å spille trommer <3

    37. Hei Sophie Elise! Jeg er en jente på 23 som bor i Spania sammen med kjæresten min fra Senegal. For 2 dager siden forvillet han seg inn på ipaden min og via vg fant han bloggen din, han synes det er så gøy hele blogg fenomenet og at du skriver om hjemlandet hans. Jeg må nå sitte å oversette bloggen din hver kveld. Men vi lurer på om du kan fortelle hvor i Senegal du er? Skal du eller har du vært i Dakar?

    38. Ka i alle daga va galt med det ho skreiv nu?
      Ho e i et land som e fattig å får se kordan det e der?. 100% sikkert at dokker å hadde slappa av på stranda etter å ha fått så mange intrykk. MÅ man slenge så mye kvalme å dritt? Jente e nån udyr å æ e flau av å være jenta når æ ser kor mye dem klage.
      Nei kos dæ der nede, mye intrykk å du blir å lære mye=) imens synes æ du skal kose dæ;)

    39. Hei! Så spennende! Jeg er kjempe misunnelig på det du får oppleve, men er utrolig glad for at vi her i Norge får et lite inntrykk av det gjennom bloggen 🙂
      Her i Hof i Vestfold dalte det ned mellom 5 og 10 cm med snø i natt 🙂
      Kos deg masse :-))

    40. Er kanskje ikke rart at Mathias ønsker å være på bloggen til Sophie, når folk stadig har noe å kommentere på han. Synes selv han ser kjekk ut og at Sophie er heldig som har kapret han, folk har forskjellig smak 🙂

    41. Herregud så stygg du e! Ser ut som en blanding av en fisk og ei 40 års gammel kjærring. Øyan dine e jo 4 meter fra kværandre. Håret ditt e kult, men kler ikke deg. Syns du ser helt førferdelig ut.

    42. Flere unge mennesker trenger å oppleve denne kontrasten! Nesten skummelt å lese om hvordan synet ditt helt har forandret seg etter to dager i Afrika, fordi det burde allerede vært der, om du skjønner? Men dette er bra 🙂 Fortsett å skriv!

    43. Høres så dumt ut når du skriver “afrikavenner”… Skriv nye venner, for pokker. Høres mer ut som om du koser deg av å være så rik og bortskjemt mens du ser ned på de andre der. De er mennesker også.

    44. Dere som rakker ned så fælt på henne aner virkelig ikke hvor dårlig lys dere setter dere selv i.
      Er det så stygt og fælt alt dere leser og ser av bilder på siden hennes så dropp å gå inn på den hele tiden da vel. Det er ikke normal folkeskikk å slenge slike stygge ting til andre. DÅRLIG folkeskikk derimot…

    45. Dere er så nydelige sammen! 🙂
      Virker som om ting går greit dere nede, men har du opplevd noe som var tøft for deg å se eller oppleve til nå?:)

    46. Jeg unner deg virkelig denne turen, alle har nytte av å se mer enn bare velstand, men jeg tror det hadde vært mer respektabelt om du kunne kledd deg mer nøytralt og kanskje ventet med hårfargingen til etter du skulle dratt. Det er veldig stor forskjell på “syden” og Afrika, selv om det er varmt begge plasser. Her er en veldig fin link med litt informasjon om kultur og hva som ventes i bla. Senegal (bla ned så kommer det flere kategorier som “basics”, “business” og “students”) http://www.culturecrossing.net/basics_business_student.php?id=179

    47. Nå må noen av dere fa meg ta dere sammen! For det første, JA, vi er bortskjemte i Norge. For det andre, det betyr ikke at vi må leve akkurat sånn som de i Afrika. Det er fantastisk at de klarer å ta vare på de små øyeblikkene og er takknemlig for så mye mindre enn det vi er, men vi lever annerledes. I et annerledes miljø. Ikke kom her å si at dere ALDRI har klaget over småting tidligere, det er i så fall ljug. Så isteden for å kjefte på Sophie Elise, så la vær å bry dere.
      Jeg er helt enig i at vi i Norge må bli flinkere til å ta vare på det/de vi har. Men det er noe man må jobbe med selv. Ikke noe man kan bestemme for andre.
      ER DET RART DET BLIR KRIG I VERDEN, NÅR DET FINNES SÅNNE MENNESKER SOM DERE, SOM SKAL KRITISERE ALT?!

    48. tenk at de fleste i norge ikke har opplevd annen kultur på denne måten før inkl deg! jeg føler meg så heldig som har bodd 11 år av barndommen min i land i søramerika og asia pga jobben til pappa og dermed er vokst opp i forskjellie kulturer og lært fra barndommen av at alle ikke har det like godt. mamma har alltid drevet veldedighet der vi har bodd, å hjelpe andre har alltid vært en must hos oss. og jeg har alltid gått på skoler med barn fra hele verden! perfekte barndom! bra du får en smakebit av det nå!
      synd så mange i norge aldri vil oppleve det.

    49. Personangrep er den dummes våpen. Dersom dere er kristiske til det bloggeren driver med, så vær i det minste konstruktive. Det er noen innlegg her som er det, og dersom bloggeren vil, kan hun ta det til seg, – men direkte personangrep, som for eksempel dreier seg om ting man ikke kan noe for eller kjærestens utseende, er dumt/infantilt, og bare det. Kanskje dette skyldes alderen til dem som skriver det, hvem vet, men jeg har en mistanke om at det ikke BARE er småjenter som “slenger litt med leppa” …
      Bloggerens overraskelse over tingenes tilstand på landsbygda i Senegal er ekte og et bevis på det vi ofte ser: Mangelfull kunnskap om verden rundt oss. Fint at du kommer deg ut av bobla, Sofie.

    50. Som jeg oppfatter det du har skrevet, så sier du at en liten unge i Afrika gråter ikke så mye som en unge her i Norge?
      Da må jeg spørre deg, er det sånn at unger i Afrika ikke gråter? Selv om vi bor i Norge, Afrika eller på sydpolen, så gråter nu vel ungene.. Har jo ingenting med hvor vi bor, barn er barn.

    51. Du er jo ikke akkurat rette person til å uttale deg om hvor bortskjemte vi er i Norge med tanke på at du faktisk har betalt for 50% av utseende ditt 😛 Da kan vi snakke om å være bortskjemt og ikke se verden i perspektiv da 😉

    52. Om en unge der nede aldri gråter eller viser følelser, så skal du ikke ta det som for positivt. Kan være den er vant til å ikke få noen reaksjon når den gråter, og derfor blir apatisk(utrygg tilknytning), og dette er ikke positivt.

    53. Det lille norske barnet er tatt bort fra sine vante omgivelser og opplever kanskje både varme og miljø som ubehagelig, kanskje flyreisen gjorde noe med trykket i ørene, kanskje har det blitt sykt av fremmede bakterier/virus . Og det med at det lille afrikanske barnet ikke gråter kan tolkes på mange måter.
      Tenk deg om før du skriver, Sofie. Leserne dine er SVÆRT unge og tror tydeligvis på alt du sier.

    54. Folk eier ikke folkeskikk. Det mest irriterende jeg vet er når folk sier “jammen du klager jo på det og det og fikser på utseende osv, så du kan jo umulig ha noenting i afrika å gjøre og du er en dårlig person og du er kjempedum” for det er faktisk de aller færreste, ingen vil jeg påstå, som tenker “jaja, så falt alt håret mitt av etter en mislykket bleking, men det gjør ikke noe for det bor jo så mange fattige i afrika.” det har ingenting med hverandre å gjøre, vår hverdag og deres hverdag er to forskjellige verdener, og ingen kan forvente at man skal sammenligne sitt liv med noe man bare har sett på bilder og aldri opplevd i virkeligheten. det er helt naturlig å sammenligne seg og sitt med det som er rundt seg. Sier som hun over meg, det er faen ikke rart det er krig i verden. Skjerp dere!!!

    55. Herregud er såå 100% sjalu på håret ditt!
      Du passer det dritbra, og er liksom mer edgy! Haha positivt altså!
      Kos deg masse videre der borte, det virker dødskjekt! Klem

    56. Helt serriøst folkens! At dere kan finne noe å klage på i slike innlegg som dette er helt utrolig!!
      Sophie reiser ned til Afrika og ser hvordan befolkningen lever, selv om hun kun skriver at “åh de ble så glad for å se seg selv på kamera” betyr det ikke at hun ikke vet at det er første gang de ser ett kamera! dere som skriver så negative kommentarer på dette innlegget her kan virkelig ikke ha fulgt bloggen hennes lenge, jeg har selv vert fast leser i over 4 år nå, og er det noe jeg vet om Sophie er det at hun har virkelig noe mellom ørene!
      Og jo, selv om hun bare har vert der i 2 dager kan hun ha endret tanke måte, og kritisere Nordmenn. Jeg har selv vert på en lignende tur og allerede første dagen satt jeg igjen med tusenhvis av nye inntrykk og følelser jeg ikke viste hvordan jeg skulle takle. Etter jeg så noen sitte i slummen og vaske seg i noe jeg aldri ville vert borti ble jeg kjempe sur og skuffet over meg selv og alle andre bortkjemte nordmenn. sophie elise kan føle og tenke akuratt hva hun gjør nå uten at dere skal kommentere dette på en negativ måte. Tipper dere aldri har vert utfor den bygda dere bor i en gang. REIS og OPPLEV verden, for det er akuratt det Sophie gjør, kanskje dere forstår litt mer da, og ikke er så trangsynte!

    57. For det første vil jeg bare si at du ser utrolig lykkelig ut!
      Men uansett, det må være en helt utrolig opplevelse å se en helt annen kultur enn vi i Norge har. Jeg ble helt sjokkert når jeg leste f.eks. at verken do eller dusj funker som det skal, og at banken var en mann som gikk rundt med penger.. Jeg så for meg med en gang at DNB osv. gikk rundt med vesker med penger her på lille Notodden..
      Du og Mathias er utrolig søte sammen, og det virker som dere (hvertfall du) er utrolig lykkelige. Synes det er utrolig kult at du vil dele alt dette med oss, siden vi norske trenger faktisk å se at vi har det som plommen i egget! Jeg er hvertfall utrolig glad for at min dusj og do funker som det skal, at jeg har et tak over hodet og at banken ikke er en mann som går rundt omkring.
      Du burde være stolt over å ha reist ned til Senegal, for det virker som en opplevelse for livet! 🙂
      Masse lykke til Sophie, du gjør en kjempejobb <3

    58. Ida & Heidi: Det ER jammen ikke rart at det er krig i verden ? når man ser på hvordan dere hisser dere opp over kritiske kommentarer. Dere må lære dere å se forskjell på kritikk og personangrep. Jeg kan ikke se annet enn at et-par av kommentarene har vært over grensen (fy til dem!), og uten kritikk kan man ikke vokse. Alle trenger vi korrigering og veiledning.

    59. hoff…di stakkars hotell ansatte e folk som får dårlig betalt å bor sjøl dårlig :-/ vi turister får dessverre ikke se virkligheten bak di som jobber i afrika :-/ di fleste får ikke full lønn eler betalt!

    60. Du er utrolig heldig Sophie, som får reise til Senegal! Jeg har alltid hatt lyst til å reise på en slik tur. Kos deg masse videre, og nyt tiden!

    61. Ida: Tror du virkelig det “er første gang de ser et kamera”?
      En del av innleggene her ser virkelig ut til å være skrevet av totalt ignorante folk. Prøv en nettavis eller papiravis i stedet for et speil, folkens.

    62. Så utrolig vakker du var på disse bildene! Ser ut som dere koser dere masse, ha en fantastisk tur videre ❤️

    63. Må le av stygge kommentarer hu er bare en vanlig jente skutt å heng dere opp i ting å klage på! HUSK det er dere som leser denne bloggen som gjør at hun tjener mye penger så har rå til dyre ting og dra på ferie/reie bort hele tiden!! Husk det !!!

    64. Jaja vi får nå se om du legger igjen overfladiskheten din i Afrika. Eller om du bare skal kjefte om oss andre bortskjemte nordmenn. Da blir det vel andre boller her på bloggen i fremtiden. Og den eneste måten du kan overbevise meg er og helt slutte å fokusere så mye på utseende ditt og begynne og vise noen litt andre sider av deg selv. Du er ganske enkel: Utsende fiksert liksom veggis som kjemper for dyrs rettigheter for å virke reflektert. Jeg har enda ikke lest noe reflektert på denne bloggen. Men tja sikkert mange 14iser som ser på deg som reflektert hah!

    65. Jeg lurer litt på om du virkelig klarer å ta opplevelsen innover deg, eller om det blir slik du selv sa (i forbindelse med en reise til Paris), at du ikke er til stede i øyeblikket? Med det jeg har sett i denne bloggen virker det som om du er svært selvopptatt, særlig av utseendet ditt. Dersom det har gått for langt, trenger du hjelp til å få bakkekontakt igjen.

    66. Sophie, du er rett og slett nydelig – fra innsiden og ut! Liker at du blogger om mer enn bare skjønnhet og at du ikke skriver typiske “hallo bloggen…idag..” innlegg. Fantastisk!

    67. Helt rett med noen over her desverre. Du påpeker mye i dette innlegget at vi Nordmenn er bortskjemte og slikt, men selv har du operert både pupper og nese, fylt leppene dine og bruker sikkert mer penger på håret ditt i løpet av 1 år enn hva menneskene der har og leve for med en hel familie. Og det at du skriver om “kontraster.” At en norsk unge griner, og en utenlandsk ikke – det er helt tilfeldig. Barna der nede gråter også, akkurat som alle andre babyer og småbarn. Men, for all del – det er kanskje en liten vekker for deg dette her, selvom jeg tviler på at du har skjønt så mye som du skal ha det til allerede.. Men, når du allerede er der nede, hadde vel ikke litt veldedighet gjort noe?
      Håper du får et fint opphold videre 😉

    68. Dette så veldig hyggelig ut. Kos deg masse på jobb/ ferie <3 Gleder meg til å høre mer eller se resultatet av det du jobber med der.
      Fulgt deg lenge, og gjør det fsat, men selv har jeg skiftet bloggportal. Hyggelig om du ville tittet innom 🙂

    69. Ville bare si at du har en fantastisk fin blogg jeg 🙂
      Og til alle dere “haters”: jeg tenker nok Sophie har fått sett ting i perspektiv. Både fra andre og fra seg selv.. Ingen grunn til å gå helt av skaftene fordi hun ikke bruker puppene og neglene sine som eksempel!
      Dessuten så lever vi i Norge ett helt annet liv, og noen en helt annen standard.. Slik er det bare.

    70. Kine: Gi deg med “haters”! Det er barnslig, helt enkelt.
      Sofie må tåle kommentarer og kritikk, det må alle som publiserer noe i media. Det er noe hun er klar over og som hun takler på sin måte.

    71. jåh, som jeg digger deg! syns det er så herlig å se du har det bra med mathias, det får meg bare til å sette enda mere pris på min egen kjæreste, hihi 🙂

    72. Hei, fine bilder og bra blogg! 🙂 Nese operasjonen ble bra, men jeg hørte av noen du skulle operere pannen! Det blir sikkert kjempe bra, siden de rynkene i pannen er skikkelig synlig 🙂 Lykke til med operasjonen! – kyss Celine :8

    73. Virker som en utrolig spennende reise. Du er veldig vakker, spesielt når du smiler med tennene. Kos deg masse videre.

    74. Du er så utrooolig nydelig på de bildene der du smiler!! 🙂 Spesielt det der du er avbildet med to damer der den ene holder rundt dei 🙂 Lenge siden jeg har sett et så fint bilde av dei, du ser lykkelig ut på det bildet!! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg