hvorfor si nei?

Jeg er, som dere vet, rimelig opptatt av dyrevern. Jeg er ikke “hysterisk”, det vil si at jeg takler at mennesker har forskjellige meninger fra meg, og jeg har selv gjort “feil” ved å kjøpe sminke som er testet på dyr, fordi jeg ikke har tenkt meg om. Jeg har full forståelse for at mennesker spiser kjøtt, jeg har også forståelse for at enkelte kjøper sminke som er testet på dyr fordi det er så “fort gjort” og ikke noe man tenker særlig over i hverdagen (desverre).

MEN en ting jeg ikke har forståelse eller respekt for, er mennesker som bevisst bruker dyr som underholdning, når de vet at det går på bekostning av liv. En av disse verstingene for meg, er seaworld. Jeg har selv hatt gleden av å oppleve delfiner i sitt naturlige element, og det blir derfor så tydelig for meg hvorfor disse ikke hører hjemme i fangenskap. Tenk om du måtte leve hele livet ditt i ett badekar? Såklart hadde du fått angst og blitt deprimert, det er det som skjer med disse dyrene. Delfiner og spekkhoggere kan bli over 20 år i det fri, gjennomsnittsalder i fangenskap er 4 år. Når jeg får barn skal de aldri sette foten sin inn i seaworld, jeg skal ikke lære dem at slik oppførsel er greit. Det er ikke greit at andre skal lide for vår underholdning. 

Alt som er i seaworld kommer fra ett sted – nemlig det fri. Som regel er det babyene som blir tatt, resten blir brutalt myrdert. Bildet er fra the cove i Japan, hvor dette skjer ukentlig når det er høysesong.

Tumblr

Man kan ikke styre unna alt det jævlige i verden, det er umulig. Men seaworld er så lett å styre unna. Spre budskapet, se filmen under og gjør en forskjell! Det kreves faktisk så lite som at vi alle slutter å dra på seaworld. Det finnes faktisk ingen unnskyldninger. Og om du du da likevel velger å dra, er det ganske harde fakta at du er mer opptatt av å bli underholdt i 60 minutter, enn livene til disse smarte, vakre skapningene. 

Jeg hører ofte folk si “jeg klarer ikke å se slike filmer, det er så trist”. Men, du klarer å gå på seaworld? Det er dobbeltmoral. Jeg blir faktisk litt dårlig av slike holdninger. . 

Blackfish trailer. Miley Cyrus anbefalte den faktisk på twitter her om dagen, da ble jeg så glad! Håper så mange som mulig ser denne.  

Lik gjerne innlegget med facebook-knappen under, så sprer vi budskapet! 

102 kommentarer
    1. Så utrolig bra skrevet Sophie!! Elsker disse innleggene, skulle ønske flere delte din lidenskap for dyreliv, du er så fantastisk. Tenkte aldri over sånne ting som det her før, men etter å ha lest bloggen din har jeg hverken gått på sirkus eller sånne seaworldgreier og jeg har gjort andre små ting som kan gjøre en stor forskjell. DU ER ET FANTASTISK FORBILDE!

    2. Jeg har sett selv begge disse filmene på amerikansk apple tv, og ble helt sjokkert. Stå på det flotte du gjør, Sophie!

    3. når jeg var på ferie i tyrkia nå i sommer ville alle 3 familiene min familie reiste med dra til seaworld, da diskuterte jeg imot så mye at jeg følte for å grine for jeg synes så synd på delfinene! det endte med at vi ikke dro, fordi jeg var så sterkt imot det 😀

    4. du har gjort slik at jeg har blitt veldig bevisst på dyrevern, og skal aldri sett mine ben innenfor noe slikt! jeg overbeviser også alle rundt meg om å ikke kjøpe canada goose, pels osv. det er ikke noe jeg hadde gjort for et år siden, før du begynte å skrive om slike ting. jeg er utrolig glad for at jeg endelig har fått opp øynene litt mere for akkurat dyrevern. har forresten vært fast leser av bloggen din helt fra du startet og ikke var kjent i det heletatt! 🙂 det står veldig mye respekt i det du gjør!

    5. Jeg hadde aldri trodd at du som er “rosa blogger”, kan være et forbilde for mange(på andre ting en motefronten) og “vekke” oss opp og åpne øynene våre for det vi ikke ser! Jeg har ærlig aldri tenkt over at disse dyrene lider, har ikke falt meg inn å tenke over det! Du er virkelig inspirerende. Stå på, Sophie!

    6. Da vi var i USA i sommer anbefalte familiemedlemmene vi bodde hos å fra til seaworld og resten av familien min ville dra dit, men jeg nektet. Det endte heldigvis med at vi ikke dro

    7. Hadde det ikke vært for deg hadde jeg ikke blitt like opptatt av dyrevern som deg. Takk for at det er noen som blogger om det! Og det første bildet er jo bare “helvette” man ser.

    8. Begynner å du å kjenne på at Barbie klarer å formidle og gjøre noe med dyrevern bedre enn det du gjør nå?

    9. Utrolig bra at du skriver om dette, har selv ikke sitt hele filmen enda, men det skal jeg gjøre! Er helt fantastisk at en så ”rosablogger” som deg kan vise folk at personer som blir dømt for utseende, eller valg (tenker operasjoner osv.) ikke trenger å være dumme, eller ikke bry seg om samfunnet OG dyrene! Har lest bloggen din i flere år, å blir glad hver gang du blogger om noe sånt! Er selv imot all dyremisshandling, å ser utrolig opp til deg!

    10. Hei, jeg skal ut å fly om to uker og har ekstrem flyskrekk. Jeg lurer derfor på om du kan skrive et innlegg eller kanskje svare på denne kommentaren med noen tips for hva du gjør under en flytur som får tiden til å gå. Jeg sitter ofte uten noe å gjøre, og blir da enda reddere. Gruer meg veldig, håper du kan svare på dette:)

    11. Fantastisk Sophie. Jeg har selv vært på slike underholdnings parker med dyr. Da var jeg liten viste jeg ikke hvor mye dyrene lider. Hadde aldri hørt om det. Jeg trodde at dyrene hadde det godt og trivdes der. Men nå vett jeg at de IKKE TRIVES i parker. Når jeg begynte å lese din blogg fikk jeg virkelig øynene opp for dyrene. Har ikke tenkt på at dyr lider i fangenskap. Nå ser jeg at de har det så mye bedre fritt der de egentlig kommer fra. Delfiner og andre ville dyr skal leve fritt og ikke bli satt i bur. Dette mener jeg helt og fult, skal ALDRI mer gå på seaworld. Tusen takk Sophie som lærte meg dette. Skal oppfordre alle til og ikke gå på seaworld. Synes du gjør en fantastisk jobb med bloggen din. Oppfordrer deg til å skrive mer om dyr.
      Du er fantastisk på alle måter Sophie Elise. Elsker deg. Du er mitt største forbilde.

    12. Herregud så grusomt, kjenner eg blir helt dårlig. Eg skal ALDRI på Seaworld eller noen andre type sånn show. Stakkars dyr, vi mennesker er jo ikke riktig klok sånn som vi holder på!! Stå på for dyrevern.

    13. stakkars dyr. At noen kan gjøre noe sånt er uforståelig. Takk for at du skriver om dette så vi kan gjøre noe med det. Takket være deg har du fått mange jenter til å forstå at det ikke er greit slik vi mennesker behandler dyr. Blir skamfull av å se og lese..

    14. Hei.
      dette er den beste filmen jeg har sett på lenge! Jeg lurer på om du er like imot dyrehager som seaworld, eller hva du tenker om det? som f.eks. dyreparken i kristiansand. Det er jo akkurat det samme som seaworld, bare med landdyr! det er synd hvoran så mange ignorerer livene til de dyrene. er det noe du kunne skrevet om?

    15. Den filmen skal jeg se! Jeg var i seaworld i orlando i sommer, men var ikke på noe delfinshow eller noe, jeg dro der bare på grunn av karusellene, men jeg føler det var galt uansett..

    16. Sophie, du er så utrolig reflektert og smart! Det er så mange som forhåndsdømmer deg, jeg blir såå lei og provosert!
      Du har holdninger og bryr deg om både medmennesker og dyrevern – hvis jeg hører noen snakke stygt om deg blir jeg KVALM. Du er rett og slett en veldig klok kvinne og verden trenger flere som deg!! Bare digger at du stiller opp for dyrs rettigheter, imotsetning til andre toppbloggere som hiver på seg pels, skinn og generelt ting som skader dyr for å føle seg bra selv. Siden du når ut til utrolig mange ungdommer er det sykt bra at du benytter den muligheten til å få sagt sannheten uten å pynte og ‘sugarcoate’ den.
      Ikke bare når det gjelder dyrevern, men også ellers virker du som en fantastisk person og et stoort forbilde som kan forskjellen på rett og galt. Du er vakker på innsiden og ut!
      Det er mange som er sinnsykt stolt av deg, håper du vet det selv<3

    17. Superbra at du får ut budskapet!
      Jeg har vert et par gangen på clearwater aquarium i Florida, det er et sted der de tar inn skadet sjødyr for rehabiliterin, og så for å slippe de ut igjen. Superbra sted! Det er der den haleløse delfinen, winter, bor. Som nå har fått sin egen film. Det er sånne steder folk burde bruke pengene sine på

    18. Helt fryktelig å se, at mennesker kan gjøre slike ting, og at vi andre kan så fort bli en del av det. Men vil bare si at du er så flink som skriver om slike ting!! Blir stolt av deg, Sophie. Stå på å spre budskapet og motiver andre til å engasjere seg:)

    19. Dobbeltmoralen kommer i mye større grad om folk ikkje klarer å se filmene om ribbete kaninen for angorapels eller flåete levende dyr for du skal ah pels på jakken din eller du kjøper merini ull og Uggs fra lam i Asutralia som er mulestet ( klippet eller kuttet kjøttstykker av på baken for å ikkje få en sykdom pga den tykke pelsen) Eller spiser haifinne suppe som kun er laget av finne og resten av haien dumpet i havet for å drukne siden den ikkje kan svømme. Eller kjøper dyretestet og sier at de ikkje orker å se dyr lide. DET er dobbeltmoral det
      Å spise kjøtt eller fisk er ok det så lenge det gjøre med respekt -spis maten din, ikkje kast halve middagen. Bruk råvarer fra sunne kilder og ikkje lev i en illusjon at alle kan bli vegetarianer over natten. Hva skulle vi gjor da? Slaktet alle kyrene og hestene og sauene og grisene som de gjør med delfinene og spekkhoggere? Folk må åkne opp og ikkje leve i en drømmeverden der alt blir bra over natten fordi vi skriver at vi bryr oss. Våre HANDLINGER viser om vi bryr oss eller ikkje -ikkje hva vi sier.
      I samme slengen anbefaler eg ALLE å signere på linken om å stoppe levende nøkkelringer -altsås må dyr mini skildpadder, firfisler og fisk lever i en pose som levende lykkenøkkelring til folks underholdning-Kina er sykt sorry.
      har du ikkje lest om det kan du droppe innom bloggen min eller lese mer her https://www.google.no/search?q=lucky+keychains+with+live+animals&rlz=1C1CHVZ_noNO530NO536&oq=lucky+keychains+with+live+animals&aqs=chrome..69i57.14863j0j4&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8
      Tusen takk for at du tar opp sånne ting Sophie <3
      Lin;)

    20. Utrolig bra skrevet !! jeg håper virkelig folk begynner å få øynene opp for hva som faktisk skjer bak fasaden og bak slike organisasjoner som Sea World… Og ja som du skriver; kan spekkhoggerne bli over 20 år i det fri, de kan faktisk bli opp til 80-90 år gamle.
      Jeg skjønner ikke HVORFOR folk vil se dyr lide ved å plaske rundt i et basseng eller på en scene, der de gjør ting som er helt uforståelig og unaturlig for dem, i stedet for å oppsøke dem i det fri, der de oppfører seg naturlig. Det er faktisk bevist tilfeller at man kan oppnå like nær kontakt med dyrene i det fri som i fangenskap. Og hvor mye bedre vil det ikke føles å svømme med en delfin i det fri, der du vet at delfinen oppsøker deg av egen fri vilje ? enn å se de lide i et lite basseng kun for menneskers underholdning?
      Jeg synes der er utrolig bra gjort Sophie, du som har muligheten til å nå ut til så mange, faktisk bryr deg og tar deg tid til å formidle slike saker ut til folk som kanskje ikke har like mye informasjon om hva som faktisk foregår.

    21. Leser bloggen din hver eneste dag og du er en inspirasjon. Kjemper for dyrene slik du gjør! Har nå laget meg en blogg, for å informere om internasjonal dyrevelferd. Hadde vært fint om du kunne besøkt den, og kanskje fremmet den på bloggen, slik at jeg kan få informert folk om all grusomheten som skjer med dyrene. Tusen takk for at du tar deg tid, til å lese!
      bareetdyr.blogg.no

    22. Du er en fantastisk person Sophie Elise! Har lest bloggen din ganske så lenge nå og du er virkelig helt fantastisk!
      Jeg tørr rett og slett ikke se videoen du la ut.. jeg er så utrolig glad i dyr og alt som er så det geier jeg ikke.. 🙁 Men ut i fra det jeg leste er dette noe av det tristeste jeg noen gang har “lest”! Stor respekt for deg! ♥

    23. Herregud, jeg elsker deg! Er en utrolig svær dyreelsker selv, og det knuser hjertet mitt å se når dyr har det vondt. Vi har hatt leilighet i Orlando i flere år nå, og har alltid sett “Killerwhales showet” frem til de siste par gangene pga hvor sterkt uenig jeg er når det kommer til måten disse majestetiske dyrene blir behandlet. Jeg kommer ikke til å stoppe å dra til Seaworld, men det å se showene er ikke noe jeg støtter. Takk for at du sprer budskapet videre! Det betyr masse for oss som faktisk bryr oss om dyrs velvære.

    24. Så utrolig bra at du åpner blikket til folk og viser at det er slettest ikke greit i det hele tatt med dyreplageri. Men når du sier dobbeltmoral så stusser jeg litt på at du syns det ikke er greit å kjøpe sminke som er testet på dyr, men når det kommer til restylan og spesielt silikon er det liksom greit. Dyrene kan lide bare jeg får det bedre med meg selv i bikini på stranden, det blir så absolutt dobbeltmoral for meg… Skulle ønske du kunne skrive et innlegg der du skriver at silikon ikke er bra fordi det er dyretestet. For lets face it, jeg tror faktisk det er flere unge jenter som tenker på å ta silikon nå enn fra før du gikk ut med det i media. Hadde blitt utrolig glad hvis du har en forklaring, kanskje den silikonen du brukte ikke var dyretestet? Formidle det til oss ihvertfall, slik at vi går en mer dyrevennlig verden i møte!

    25. er seaworld det samme som marineland? 🙂
      jeg var på marine land i frankrike i år, men er det det samme som seaworld?
      du er ett STORT forbilde for meg. utrolig bra skrevet!

    26. ELSKER at du deler dette med oss, det er såå viktig å vite hva som skjer bak fasaden!! Du er fantastisk

    27. Er så bra at det faktisk finnen noen bloggere som bruker bloggen til noe godt, det er de færreste på topplisten som gjør det! Du er et utrolig godt forbilde Sophie, stå på <3

    28. jeg synes det er kjempe positivt att du legger ut innlegg som dette. Det viser att du er en god person, og som faktisk bryr deg om dyr som har det vondt. Jeg synes det er veldig bra att du legger ut innlegg som dette. 🙂

    29. Vi dro på seaworld for karusellene, men skår meg jo at vi har gitt penger inn til parken da, men jeg støtter absolutt ikke dette, og du kan se flere ganger på videoen at ryggfinnen er bøyd, det er et veldig Dårlig tegn!

    30. Jeg klarer ikke se på slike filmer. Og de enste stedene jeg har vært hvor det har vært dyr i fangenskap er på steder de lever med enorm innhegning. Er jeg fortsatt et dårlig menneske? Jeg spiser forresten kjøtt også, jeg er helt grusom.

    31. hun mener ikke bare sea world. det er helt generelt. dyr som blir tatt fra friheten sin blir syke. har sett det cove. visste dere at delfiner kan ta selvmord? delfiner i fangenskap gjør det. ved å dra til parker hvor de har hentet dyr fra naturen og plassert dem et annet sted, da støtter dere det. tenk på det før du sier at du har lyst til å svømme med feks delfiner eller ri på en elefant. hadde det ikke vært mye mer fantastisk å svømme med en delfin i det fri, når du vet at den er der fordi den vil, ikke fordi den er sperret inne i en glassboks? hadde det ikke vært mye bedre å se elefanten på avstand, se hvordan de lever og oppfører seg, og se hvorfor elefanter i sirkus på alle mulige måter er feil.
      oppfordrer alle til å se “the cove”.

    32. Leste dette, og minnene strømmet tilbake fra da jeg så Slipp Willy Fri som jentunge. Lastet ned filmen og så den rett etter du publiserte innlegget, og jeg er tom for ord. Jeg elsker spekkhoggere, og har vært fasinert siden jeg var 8. Denne filmen satte dype spor. Oppfordrer ALLE til å like siden på Facebook om Lolita, som har vært ALENE i fangenskap i 40 år. Selv om et “like” på Facebook ikke slipper henne fri, så vil mange likes bidra til enda større mediaoppmerksomhet, som igjen kanskje vil føre til at hun får den friheten vår egen art tok fra henne.
      Siden heter: Free Lolita the Orca!
      LIK denne siden!

    33. Hunnene kan bli opp mot 80-90 år gamle, selv om 50 år er mer normalt. Hannene kan bli 50-60 år gamle, men det normale er omkring 30 år i det fri. De blir ca. 20 i fangenskap. Sjekk fakta før du skriver innlegg.

    34. TUSEN hjertelig takk for at du setter lys på dyrevelferd osv.
      Blir så glad når dere bloggere prioriterer litt viktige saker også- ikke bare “glitter & glamour” :p
      Dere påvirker veldig mange!
      MAMMATILMICHELLE skulle lært litt av dere andre som bryr seg om dyra. Det gjør henne ingen ting om hun setter på dattera pelslue eller en Canada goose jakke til eksen… Æsj!

    35. flere mennesker burde lese bloggen din. Jeg har lært så mye av deg, takk for at du gjør dette. Du endrer så mye for mange unge mennesker. Uten din blogg hadde jeg ikke visst så mye som jeg vet nå om slike dyrevern ting. Uheldigvis er jeg kjøttspiser, men jeg bruker ikke sminke som er testet på dyr. Jeg bruker derimot såper som er testet på dyr. Vet ikke om noe slikt som ikke er testet. Liksom tannkrem, shampoo, såpe og alt det der er vel også testet på dyr, ikke bare sminke ?

    36. Er alle dere som styrer unna pels vegetarianere i tillegg? Hvis ikke er dere også et tilfelle av dobbeltmoral og hykleri 🙂
      Beskytt pelsdyr fra fangenskap ja, men aner dere i det hele tatt hva som skjer med maten dere spiser før den havner på bordet? nope, men sånn er det, om dere skal være imot pels og lignende må dere også legge om til veggis, deal with it.

    37. Sirkus også, helt jævelig og se på ka dem gjør for og få stakkars dyran til og gjør det dem gjør

    38. Delte innlegget på Facebook og håper fler blir mer informert angående dette. Jeg sitter med tårer i øynene for de uskyldige dyrene som må gå igjennom dette. Vi setter da ikke spedbarn i bur for å få penger av andre som ser “hvor søte de er”..? Grusomt. Skulle bare ønske det fantes en fra høyere makter som kunne få en slutt på dette.
      Dette er på lik linje med da “de svarte” ble sett ned på av “de hvite” og gjort til slaver. Lærte vi ingenting fra den gang? Nå ser befolkningen ned på dyr, fordi de er litt ulik oss mennesker. Hvem ga mennesker retten til å styre verden på den måten?

    39. Klarer virkelig ikke å se slike filmer:S men jeg støtter IKKE noen slike attraksjoner eller noe som har med dyremishandling å gjøre! Det er helt forferdelig det mennesker gjør det dyr…det gjør meg så utrolig trist, for dyr er virkelig det vakreste vi har. Etter at jeg selv fikk hund er min avsky mot slik behandling av dyr forsterket! bare tanken på at noe vondt skal skje med han er helt grusomt…NEI til pels, NEI til dyr i fangenskap for idiotiske menneskers glede!!

    40. I USA, så er Seaworld MER enn underholdning med dyr. De har karuseller og andre serverdigheter der også. Men, ser den med at man støtter en opp under slik behandling av dyr, om man betaler for å komme inn der.
      Jeg er, dessverre, en av de menneskene som ikke klarer å ta innover meg alt det fæle som skjer med dyr rundt om i verden. Jeg BØR jo klare det, men skal jeg tenke på det hele dagen/året, blir jeg rar i hodet, og til slutt gal :-/
      Jeg styrer unna sirkus som bruker eksotiske dyr, men Cirkus Zorba drar jeg på, da de kun har norske dyr i forestillngen sin. Dyrene gjør som de vil, og blir trent opp vha klikketrening. Vil ikke dyrene gjøre triksene sine, neivel, så gjør de ikke de da 🙂 Ingen problem!
      Nå kommer det vel kommentarer på at dyr har ingenting på cirkus å gjøre, vel – så har hunder ingenting på dressurkurs å gjøre, og katter på utsilling, eller hester på hesteløp osv… 😉

    41. Hei Sophie!
      Kommenterer sjeldent blogger, men nå klarer jeg ikke la vær, hehe. Jeg har virkelig fått øynene opp for bloggen din i det siste! Jeg syntes det står stor respekt av alt det du driver med, fra babeadventure til dyrevern. Du tar utrolig flotte bilder, og jeg forstår virkelig ikke de som gir deg negativ kritikk! Du er flott og jeg syntes du skal være utrolig stolt av deg selv! Etter å ha lest bloggen din en stund tvang jeg kjæresten min til å se The Cove med meg i går, og DET var en tankevekker for oss begge. Jeg ante virkelig ikke at industrien rundt delfiner var så ille… Blackfish må jeg også få sett. Jeg tar avstand fra pelsindustrien, nå har jeg også begynt å kun kjøpe sminkeprodukter etc som ikke er dyretestet. Lærer stadig noe nytt gjennom bloggen din, så tusen takk!
      Keep it up 😉

    42. Hei! Sett at kristinaandersen har skrevet om akkurat det samme, bare noen timer etter deg? Flott at tema blir belyst, men snakk om herming :p

    43. elsker bloggen din! Jeg er generelt opptatt av dyrevern og er selv vegetarianer 🙂 Dette med seaworld er faktisk noe som plager meg ekstremt, fordi de er ignorante idioter hele gjengen! Blackfish er en veldig bra film fordi det virkelig får fram det som skjer på innsiden .. Det at spekkhoggeren Tilikum fikk skylden fordi en eller annen idiot av en tilskuer bestemte seg for å leke Free Willy etter stengetid er forkastelig .. men hvertfall; spekkhoggere kan faktisk leve opp til 80 år i det fri (omtrent som et mennske!!) men bare 20 år i fangenskap. På filmen sier de at 20 år er gjennomsnittlig levealder, men dette gjelder bare i fangenskap. Sier litt om levekårene til de stakkars dyrene…

    44. Så Blackfish i går, faktisk. Hunn-spekkhoggere kan faktisk bli opp mot 80-90 år i det fri(hannene litt yngre), mens i fangenskap lever spekkhoggere sjelden lenger enn 20 år(noen få har levd til de ble kanskje 30-40).

    45. Hei Sophie! jeg ville bare utnytte anledningen til å si at du er helt utrolig når det gjelder dyrevern! Du er overraskende opptatt av dyrets beste, og det må jeg si er veldig imponerende! Det å konvertere fra å være kjøtteter til helvegetarianer er helt fantastisk. Du har virkelig overbevist meg at du er en GOD og snill person, og du har all grunn til å være stolt over deg selv når det gjelder å være et godt forbilde blant dine lesere. Du støtter dyrevern, spiser ikke noe fra animalsk opprinnelse, og bare TANKEN på å dra til Kina var virkelig rørende! Takk for at du er du, og at du lar ingen ødelegge dine meninger.

    46. Er så glad for at du som toppblogger skriver om dette! Er så viktig at dette når ut til flest mulig mennesker slik at de og kan begynne et dyrevennligere liv! STÅ PÅ SOPHIE, forsett med slike innlegg 😀

    47. Du har mange tusen lesere daglig, og at du som et forbilde for mange tar opp slike etiske dilemmaer vi har i samfunnet, er helt fantastisk. Du intresserer deg for sminke, klær, og kan lett bli oppfattet av mange som “barbie, og dum”. Men man kan ha interresser som går på tvers av hverandre. Bare fordi man går i høye hæler og har silikonpupper, betyr ikke dette at man ikke bryr seg om verden. Du er en av de få som prøver å få dette fremstilt på bloggen, og jeg setter så stor pris at du gjør det! At du tar deg tiden til å finne informasjon om dette forferdelige som gjøres mot dyr i verden, jeg kan ikke si annet enn takk! Og takk for at du er deg selv, det er det viktigste her i livet!

    48. Johanne : tusen takk, det er så sant som du sier! man kan godt ha interesser som går på tvers av hverandre, ja. det er virkelig viktig å få fran!
      Maria k : Tusen tusen takk<3 det betyr mye for meg!

    49. Det er helt utrolig at man kan behandle dyr på denne måten.. Jeg så filmen “The cove”, og kommer aldri til å kose meg på et delfinsow igjen. Det er helt utrolig hvor dårlig disse dyrene faktisk har blitt behandlet, og det kommer til å fortsette dersom ingen er oppmerksomme på det: Der syns eg du gjør en fantastisk jobb! At du, sophie, som har så mange lesere deler slike ting og viser oss hvor brutalt vi behandler dyrene, tror jeg vil gjøre en forskjell! Dritbra at du gjør det, og du har fått meg til å tenke mer gjennom slike ting i hverdagen.
      Digger at du er en blogger som har IQ over gjenomsnittet, og som faktisk er reflektert.
      KEEP UP THE GOOD WORK!

    50. Problemet med sånne som deg er at du forteller folk at de skal være imot noe du selv ikke har tilstrekkelig kunnskap om. Javel, du har sett et par filmer og lest noen artikler på wikipedia. Vet du faktisk hvordan disse dyrene er? Den treneren ble druknet fordi spekkhoggeren ville leke og skjønte ikke at hun ikke kunne holde pusten under vann. De må faktisk ta vare på dyrene sine fordi hvis de ikke har det bra så vil de ikke underholde og det er dårlig for business. Jeg sier ikke at det er okay det seaworld gjør, bare vit nok om tema før du snakker. Det holder ikke å se et par filmer, du må vite evolusjonen deres og hvordan de lever i det fri, og hvordan fysiologien deres er. De er ikke så smarte som folk skal ha det til. De skjønner ikke en dritt om verdenen og har teknisk sett ikke tanker. At de er vakre bør heller ikke ha noe å si på om man skal verne om dem. Tenk heller på alle fiskerne som overfisker og dreper havene. Boikott heller tunfisk fordi den industrien dreper ikke bare tunfisk, men masse andre arter også.

    51. Denne filmen skal ses! Jeg er imot sirkus og etter denne filmen, kan jeg nok banne på at jeg har flere grunner for å være imot seaworld.
      Takk for innlegget!

    52. Skal til Bulgaria med familien neste år. Var der også i år, og minstejenta som var med på åtte år, ville gjerne se delfinshow. Men vi glemte det, så til sommeren så skal vi på delfinshow, og jeg gleder meg. Til alle som er i mot pelsbruk; er dere vegetarianere? Har dere sminke som ikke er testet på dyr? Dunpute eller dunjakke? Har du det, er du bare dobbeltmoralsk og hyklersk. I mens kan jeg kose meg med gode biffmiddager og Canada Goose-jakka mi og leve mitt liv lykkelig. Jeg setter mennesker foran dyr, og det høres kanskje ondt ut, men det gjør jeg. Er selvfølgelig i mot tortur og alle dyr skal ha det godt før de blir avlivet på en human måte, men jeg er ikke i mot hverken pelsbruk, dyr brukt i sirkus eller kjøttproduksjon.

    53. Dette er grunnen til at jeg har så mye respekt for deg. Mange mener at du er falsk fordi du har silikon, men jeg synes det er helt feil. Du skjønner hva som virkelig betyr noe, og jeg vedder på at alle som skriver og sier noe slemt til deg ikke skjønner det. Det er helt fantastisk at du bruker den virkningen du har på så mange på noe som faktisk betyr noe. Jeg står så mye respekt for deg for det du mener. Selv om man er pen trenger man ikke være dum. Husk det alle haters.
      Takk Sophie. Du vet hva som er viktig.

    54. Hei!
      Jeg lurte på om du kunne skrive litt om dyreparker/akvarium i norge, hvordan det er der? Feks akvariumet i Bergen og dyreparken i Kristiansand? 🙂
      Elsker bloggen din btw! Er innom hver dag 🙂

    55. Vil ikke være pirkete eller noe sånt men gjennomsnittsalderen til en vill spekkhogger er 70 til 100 år. Seaworld vrir på det ved å si at de lever 25 til 30 år.( er iallefall det jeg har lest 🙂 ). Endelig noen som er enige med meg! Kom over bloggen ved en tilfeldighet men skal definitivt komme innom igjen! Til alle! Se Blackfish om dere kan og les Death At Seaworld! Dere vil IKKE angre ett sekund!

    56. åååh: gåsehud, vet du hva? spekkhoggere var yndlings dyret mitt allerede fra jeg var 1 1/2 år gammel, jeg hadde en kosebamse som het killi ( heter jo killerwhale) på engelsk og jeg prata engelsk før norsk så derfor navnet 😛
      eneste grunnen til at jeg leser din blogg er nettop fordi du står for så mye fint og bra! er vegetarianer med hint av vegan trekk sjøl, går ikke på underholdninger hvor dyr er misbrukt for menneskers underholdning, kjøper ikke produkter inkludert sminke som er fra eller testet på dyr.
      så stå på! 😀 bare bonus at du er pen også 😉

    57. Hei!
      Jeg lurte på om du kunne skrevet i et eget innlegg om hvordan turen din til Japan egentlig skulle foregått og hva du skulle ha gjort og litt sånt?
      Ha en super dag videre. 🙂

    58. Jeg synes personlig at haier har det hellt forferdelig!!!
      Mange tror at det er beist som spiser alt de kommer borti, i tegnefilmer kommer alltid haien fram som den slemme. Dette synes jeg er grusom, fordi haier er ikke slem eller ond eller noe i den retningen! De er som oss, de må spise ellers dør de. Hvis de spiser mennesker så er det en grunn til det. Enten er det selvforsvar eller så har mennesket terget haien. Men det finnes agressive haier også, som faktisk spiser et menneske med vilje, men det skjer hvor mange gang i året? Hvis du tør å sette deg i en bil og kjøre, så skal du heller ikke være redd haier. Jeg har selv svømt med haier i havet og de er helt fredelige og fine dyr. Det som er helt forferdelig er at mange fisker ut haier, skjærer av dem finnene og kaster haien tilbake. Det gir jo mat til andre fisker, men bør ikke de heller død på en god å naturlig måte?…

    59. Kan ikke beskrive hvor gla jeg er for at du tar dette opp! Det er et viktig tema som mange glemmer . Kjenner jeg blir veldig provosert av alt av dyremishandling for jeg forstår ikke hvorfor folk ikke kan la være å late som de bryr seg og heller ta tak og støtte som fks dyrebeskyttelsen !
      Fortsett sånn,dyrene trenger et menneske som deg

    60. Hei Sophie, tusen takk for at du deler slike filmer, dette er et aspekt av saken som ikke alltid kommer så godt frem, og det er så utrolig viktig at folk tenker over dette. Industrien styrer oss jo i noen retninger, og utnytter det faktum at folk ofte tar lite bevisste valg og velger det enkleste og mest tilgjengelige, også for å underholde barna på bekostning av dyrenes velvære. Det er jo absolutt ikke riktig!
      Jeg setter aldri mine bein i SeaWorld etter å ha sett dette..! (Har aldri vært der heller som jeg nå er veldig glad for!)

    61. Jeg er 100% enig i det du skriver og synes det er grusomt at folk synes dette er underholdning! Jeg blir helt dårlig med tanken på at dette skjer nesten vær dag! Dyrene fortjener ikke dette!
      Fortsett med slike innlegg! Det miner folk på at dette er forferdelig grusomt og at det IKKE skal være slik!

    62. Syns det er så komisk hvordan folk kaller DEG blond, dum og selvopptatt, når du er en av de få topp bloggerne som snakker om viktigie temaer som dette !

    63. The Cove is blue. Slaktinga har tatt slutt der, nettopp på grunn av opplysningen som filmen har gitt blant folk.
      Det du gjør i dette innlegget er flott for å fremme saken!

    64. Vet det er flere Sea Worlds der ute, men den i Florida redder også skadede dyr og slipper dem fri igjen om de kan ta vare på seg selv. Det er feks. flere sjøkuer der uten finner og delfiner med ødelagt ryggfinne som har blitt skadet av motorbåter osv som ikke hadde klart seg i det fri i lengden, pluss at de tar til seg skildpadder som er veldig gamle og fugler med diverse problemer. De gjør også en veldig god sak for de dyrene som hører hjemme i staten også og får den pleien de trenger. Jeg kommer ikke til å slutte å besøke Sea World, men heller unngå showene, enkelt å greit.. Spekkhogger- og delfinshowene har ikke noe der å gjøre.

    65. Tusen takk for at du linket til denne filmen. Jeg så den og lærte utrolig mye. Filmen og slike hendelser bør være en oppvekker for trenere og folk som driver med slike dyr. De bør vite at dyr ikke bør leve i fangenskap og at de som oss mennesker blir gale av det. Jeg synes det er utrolig bra at du sprer budskapet ditt om dette, og det gjør deg til et godt forbilde for mange. Stå på! 🙂

    66. Endelig noen som skriver om dette! Jeg kunne ikke vært mer enig med deg på alle nivå. Det er rett og slett galskap og da jeg såg blackfish dokumentaren gråt jeg faktisk. Jeg håper virkelig at en dag kommer seaworld til å innse at det de gjør er så gale.
      Men bare en liten ting jeg vil pirke på…. Det stemmer at spekkhoggere lever mye mindre i fangenskap, men 4 år er kanskje i det minste laget. Det er jo ikke helt sant. En mannlig spekkhogger kan bli over 80 år i det fri (gjennomsnittlig) mens i fangenskap kan de bli maks 30. Det tragiske er at seaworld er så manipulative at de lyver om dette også! De sier at de redder dem fra en grusom skjebne og at de lever lenger i fangenskap! Syke syke jævler.

    67. Det der er faen meg så sykt, at!! Skrev nettopp et innlegg, jeg også. Ikke at jeg er noe ekstremist, men det er langt ifra greit å behandle dyr på den måten der.

    68. Huff!! Dette er forferdelig!
      Jeg håper så mange ser denne filmen, og at så mange slutter å besøke Seaworld, at de går konkurs og blir nødt til å slippe fri alle dyrene de holder i fangenskap.

    69. Jeg elsker at du skriver så mye om dyrevern/mishandling! Du er min favorittblogger, ikke fordi du bruker masse sminke eller har store pupper, men fordi du er så opptatt av dyr! Bak den pene jenta har du faktisk vett i hue, i forhold til andre rosabloggere, jeg synes absolutt du burde skrive mye mer om dette og jeg støtter deg 100%!! Du er en person jeg ser opp til (i forhold til dyra, ikke silikonet ogdet).. Haha! Men selv om du er opptatt av å se bra ut å leve livet slik du vil, har jeg ikke noe i mot det, its Your life! Men det hadde betydd mye om du skreiv tilbake da❤️! Og jeg håper det kommer fler slike innlegg Sophie?!
      Iværtfall så virke du som en fantastisk godjærta person! <3

    70. Ja, og du forandre på mye husk det! Du har forandra mæ og, med fler sånne innlegg kan du forandre fler! Æ skal selge alle mine pels/skinn ting. Og det e nesten bare fordi du hadde de her innleggan, ikke fordi du sir at folk må, men fordi du fikk mæ til å tenke å du har Informert mæ! Det skal du virkelig ta til dæ!husk det foralltid! Du har inspirert mæ til å snakke om sånn hær til andre og æ e 100% imot dyremishandling og æ har helt sykt dårli samvittighet for at æ kjøpte de hær tingen, men da visste æ ikke så mye om det her, men DU harinformert mæ å æ e takknemlig, æ skjønne ikke at æ faktisk har gådd rundt med en død kropp på mæ, æ skamme mæ Nokka sykt! Dessverre kan æ ikke bli vegetarianer Elns fordi æ bor med 3 andre familiemedlemma som ikke kan ta hensyn til det men når æ blir eldre skal æ virkelig vurdere det, men da kan æ jo spise kjøtt som æ vet har hadd det godt da. Men stå på! Æ trur også du kunne fådd fler lesere av de dyre innleggan, æ les personlig bare dem.

    71. Hei Sophie! Jeg er veldig glad i bloggen din, og jeg ønsker meg veldig ett innlegg der du forteller om hvordan det er å være vegetarianer i sosiale settinger hvor mat er inkludert. Sier du i fra på forhånd, eller tar du med noe mat selv, eller spiser du bare “tilbehøret”? Og kan du legge ut hva du pleier å spise til middag, på brødskiva osv? Alltid morsomt å få inspirasjon fra andre vegetarianere og se om man kanskje kan prøve noe av det selv! Håper du har lyst og tid til å lage et innlegg om dette!

    72. Jeg får så vondt inni meg. Jeg støtter deg 100 prosent ( eller mer). Du er tøff om du reiser til Japan. For der skjer de verste ting.
      Du må hugse at uansett hvor mange som sender dritt om at du ikke reiser, så må du ikke bry deg.
      De er bare misunnelig for at de ikke skal.
      Jeg er også dyreelsker, og setter dyra framfor alt.
      Selv har jeg 2 katter!
      Dem passer jeg på som om de var barna mine 🙂
      stå på videre!

    73. Biologi-student: Eh hva for slags kommentar er det der? Jeg er biolog. Delfinen er absolutt utrolig intelligente og fordeom det Sophie Elise skriver ikke er 100% (at de kan bli 20 år i det fri når de egentlig kan bli 60-80) betyr ikke det at innlegget ikke er bra og viktig.
      Jeg vet ikke hva slags biologiutdannelse du har, men jeg kan også mye om evolusjonen dems i tillegg til en stor interesse for deres atferd og intelligens, så jeg syns kommentaren din er litt rar…
      Og nei, det at dyrene på Seawotld utfører triks betyr slett ikke at de har det bra. Triksene er den eneste formen for mental stimuli de får, resten av døgnet skjer det ingenting. Så det er ikke rart de vil utføre triks. Det er også da de blir foret, så de gjør dem ikke kun for moro skyld. Det er ikke at de blir trent som er problemet, de har godt av mental stimuli – problemet er at det er altfor lite for et dyr som er så intelligent og sosial. Pluss at i parker blir de plassert med fremmede hvaler , i mange tilfeller også en annen art. Mens de i det fri kun holder seg til familiemedlemmer … Orker ikke skrive mer, se Blackfish du.
      Kjempefint innlegg Sophie. Viktig.

    74. Jeg hater at vi tar dyr til fange for å sitte å se på dem… jeg mener, du har havet hvor du kan se de, hvorfor i helvete skal vi taue de inn for å se de sakte me sikkert dø i fangelskap? Jeg håper at dette lærte sea world at de ikke burde ha så store dyr fanget…

    75. Jeg har sett den delfin dokumentaren og det er noe av det værste jeg har sett. jeg fatter ikke at noen kan påføre dyr så mye vondt bare for å få penger for det. Skjønner ikke hvorfor folk i det hele tatt vil dra på disse forskejllige parkene når de vet at dyrene blir misshandlet.
      Å Hvorfor skal dyr lide for at mennesker skal få pels ? osv. Synd jeg ikke får gjort så altfor mye når det gjeller dyremisshandling, men jeg gir hvertfall det jeg kan 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg