Istanbul neste!

Som jeg nevnte litt kort til dere igår, skal jeg og kjæresten min til Istanbul den 12. desember – det blir en langhelg for å oppleve noe nytt, shoppe masse og ha kvalitetstid sammen. Jeg gleder meg, det er alltid så koselig å dra bort sammen med Mathias ♥

Når det kommer til store byer, har vi tidligere vært i Barcelona og Paris sammen. Denne gangen ville vi prøve noe nytt for oss begge, og da virket Istanbul som et spennende valg. Det er en av de eldste byene i verden, og Istanbul ligger faktisk i både Europa og Asia! Jeg har allerede fått masse tips fra dere lesere om hva man kan gjøre i Istanbul, og det høres ut som om det er masse historiske severdigheter, i tillegg til masse shopping. Det er perfekt for meg! Jeg hører også at shoppingen der er mye billigere enn f.eks London og Paris, jeg krysser iallfall fingrene.. 

Vi reiser fra oslo, og har booket vår reise via Detur. Vi reiste jo med samme reisebyrå sist gang vi dro til Tyrkia og var godt fornøyd med det, så det ble det samme denne gangen! Hotellet vi skal bo på heter Eresin Taxim. Jeg valgte dette fordi det ligger i sentrum, altså helt i nærheten av shopping, resturanter og severdigheter. Det er også gratis internett på rommene, så da får jeg oppdatert dere uten problem når vi er ute på reise. Hotellet har også basseng, så jeg skal bakke med meg bikini. Gleder meg! 

Om noen av dere har vært der, kan dere gjerne komme med litt reisetips til oss!


 

45 kommentarer
    1. Kos dere! Har hørt veldig mye bra om stedet 🙂 kan du og Mathias ha en spørsmålsrunde sammen igjenn😊?

    2. Må dessverre skuffe deg.. Det er feil å si at Istanbul ligger i både Europa og Asia… Istanbul ligger på grenseland, men er i Asia, ikke i Europa. Landet Tyrkia i seg selv ligger både i Europa og Asia, men ikke Istanbul. Og forresten, Istanbul er ikke en av de eldste byene, eller what ever det stod, jeg vet ikke hva den byen heter, men det er umulig Istanbul, med tanke på at det faktisk het Konstantinopel før.
      Men men, ha en fin tur da 🙂

    3. Jeg får helt sånn fangirl attack hver gang du sier at du skal til Tyrkia, hahah det er mitt land jo !! (Er fra Tyrkia)
      Noen shoppe tips i Istanbul:
      Når du er på Istanbul anbefaler jeg deg å gå på et stort senter som heter Istinye Park, det er der er det mange sånne rike folk og tyrkiske kjendiser som handler, hahha man kan liksom ikke gå i det senteret uten å pynte seg liksom xD
      Du bør også gå til en “Kapalı Çarsı” , det er et sted, sånn basar på en måte, men maaaange sånne billige butikker som selger klær, utrolig mange fine smykker og mat og ja, alt mulig egentlig !
      Du kan kanskje skrive det ned og spørre folk om hvor det ligger 🙂
      Men jeg advarer deg, når de ser at du/dere er fra utlandet kommer de kanskje til å sette opp prisen litt , fordi de tror alle fra Europa er styrtrike, haha men det blir vel ike noe problem for dere 😛
      Også kan det hende at mange gutter stirrer på deg, fordi de er ikke så vant til å se utlendinger der, og spesielt ikke når de er så fine som deg <3 hahah selv om Tyrkia er et populært feriested for folk fra andre land, er de fortsatt ikke vant til å se europeere, til og med jeg blir stirret på i gata av både gutter og jenter hvis jeg snakker norsk !
      Håper dere koser dere masse ! <3

    4. hei sophieelise! jeg følte bare skikkelig for å sette meg ned å skrive noen fine ord til deg. Man kan alri få for mange gode ord vet du! For det første virker du som tidenes søteste person, som virkelig har hjertet på rett sted. Du bryr deg om både dyr og andre mennesker, og jeg liker at du alltid klarer å stå for dine egne meninger, uansett hvor mye drit du får. Du bryr deg om leserne virker det som, og du setter liksom pris på alt du har, imotsetning til utrolig mange andre mennesker. Selvom du er såpass kjent som du er, er du fremdeles jordnær, og det er en utrolig bra egenskap. Det som irriterer meg er at jeg på en måte føler at de negative kommentarene du får går inn på deg (?) det kan jeg selvfølgelig ikke være sikker på, men i så fall har du absolutt ingen grunn til det. Du virker, og du er helt sikkert en fantastisk person.. Og ikke nok med det, så ser du dritbra ut! Jeg elsker at du går i mot samfunnets dritt idealer og fikser på deg selv akkurat slik du vil. Det burde absolutt være en positiv ting å ønske å fremstå så bra som mulig for samfunnet. Du er et forbilde på mange måter, og det er på tide at folk innser det. Du gir mye av deg selv på bloggen og som leser vet jeg at du er en slik person en føler en kjenner bare ved å lese om livet ditt, og ikke nok med det en person en ønsker å kjenne.
      Stå på Sophie, du er knallrå!!

    5. Til Hanne: jeg er fra Tyrkia, og jo, Istanbul er den eneste byen i Tyrkia som ligger i Europa, så Istanbul ligger i både Europa og Asia 🙂

    6. Du vet at det er demonstrasjon i Tyrkia nå? Politiet og menneskene er uenige så Istanbul er offeret i borgerkrigen, så det er der alle bombene og sånt blir sendt ut.

    7. Jeg har en idee til innlegg du kan skrive! Ettersom jeg er noob til å ta bilder, det er vel mange andre ungdommer idag også, så kunne du ha hatt et innlegg der du gir tips. Hadde vertfall satt pris på det 😉
      Good job with tha blogg! Keep it going! <3

    8. Må bare nevne at Istanbul har ett av verdens eldste markeder, det er GIGANTISK. LIgger midt i sentrum, og er virkelig ikke vanskelig å finne, og definitivt noe å oppleve.

    9. Asli: Hvis du googler “europakart sørøst europa” så ser man jo at Istanbul ligger på den Asiatiske siden? Haha javel bryr meg vel egentlig fint lite..

    10. Jeg var i Istanbul for litt under en måned siden, så jeg har noen tips til deg: -)
      Dere bør dra å besøke den blå moské, den er utrolig fin og det er en fin ting å finne på når dere er der 🙂 Det som er et veldig godt tips er å ha gode sko som du kan gå lenge i, for det er veldig lange gåavstander der. Og det er veldig vanskelig å få tak i taxi, for de går i forskjellige ”baner”, så om det er 15 minutter kjøre avstand fra et sted til et annet, så må dere gå, for det er ” for kort å kjøre ”.. Det er veldig negativt. Men det går trikker hele tiden, og de er veldig lette og fine å ta om dere skal litt lengre unna. Vet ikke om det hjalp, men håper det:-) Kos dere iallefall veldig veldig masse ! <3

    11. Heisann. dette har ikke noe med dette innlegget å gjøre, men kunne du ha laget et innlegg på forskjellige anntrekk man kan ha på nyttårsaften og julaften til en rimlig penge ? 🙂 med klær og sko og hele sullamitten ? 🙂

    12. Jeg anbefaler å besøke turistattraksjonene. Jeg er selv tyrkisk og var det for en liten stund siden 🙂

    13. besøk den blå moske, hagia sophia og topkapi palace, og cicilia sistern, alle disse ligger rundt sultanahmets plass.
      og du trenger IKKE bikini, er iskaldt der på vinteren. som i norge :P¨
      ellers må jeg bare si lykke til, er en forferdelig by å finne fram i hvis man ikke er kjent, det er heller ikke bare bare å ta taxi rundt pga mye trafikk og sykt mye folk. men byen er fantastisk i seg selv. ta dere en tur med en båt rundt byen så får dere sett masse =)

    14. Therese : bassenget er inne, haha 😀 så jeg tror jeg tar den med likevel! Og tusen takk for tips, forøvrig!
      Emilie : jeg kan prøve å lage et slikt innlegg! 😀

    15. Bor så å si her nede med min tyrkiske kjæreste og vi var i Istanbul for ca 2 uker siden. Utrolig mye fint å se! Det skal være en plass midt i sentrum som selger utrolig billige klær og accessories! Vil anbefale å ta med varme klær og en tjukk jakke. På dagtid kan det være ok tempratur, men på kveldene er det iskaldt. Reiste ned igjen hit i slutten av oktober med kun skinnjakke. Dårlig valg… Håpe dere får en kjempefin tur og ikke minst oppleve my spennende i fantastiske Istanbul!! Vakker by!

    16. har du noen forslag til hva jeg kan kjøpe til kjæresten min til jul? Det eneste han sier han ønsker seg er eg søt og snill jente, men jeg synes det blir for dumt å ikke kjøpe noen julegave til han så jeg har lyst til å kjøpe noe til han men jeg vet ikke hva..

    17. Vær forsiktig, synes Tyrkia er skummelt.. Men bikini er kanskje litt håpefullt ettersom det er ca som høst i norge der (rundt 10 grader). Men kanskje de har hot tub 🙂

    18. Kos deg masse, men det er kaldt der på vinteren. jeg har leilighet der og det kna bli ganske kaldt der etterhvert!

    19. Var en liten tur i istanbul i sommer, og helt ærlig var det en av de verste byene jeg har vært i. Absolutt ikke verdt å bruke penger på det. Shoppingen er bra, så lenge du liker fake-DC-gensere laget av barnearbeidere. Nå var jeg for det meste på bazaren, som er sykt stor, og ikke i shoppinggatene. Men ja. Istanbul er bare en forlengelse av resten av Tyrkia.

    20. Istanbul er en kjempe fin by! Anbefaler virkelig å dra til Blue Mosque, Galata Tower, Grand Bazar og å prøve ut en vannpipe bar (de kaller det nargileh)! Ellers må dere også prøve tyrkisk frokost, kaffe og Turkish delights. Har ikke vært borti så veldig mye shopping, men har vært på et av kjøpesentrene Cevahir, de har de det meste av kjente kjedebutikker bla. Topshop, Zara, River Island osv, i tillegg til Nine West og Guess ++ Hovedgata i sentrum har også et enormt utvalg av butikker, så tror nok dere skal få shoppet fra dere! Rimelig kjølig på vinteren. Var der i Februar og da snødde det! Har heldigvis en venninne som bor i Istanbul som tok oss med overalt, kan se for meg at det kanskje er litt vanskelig å navigere. Tror det er mest praktisk å bruke trikk for å komme seg rundt, men de som jobber på Hotellet er sikkert behjelpelig med å hjelpe dere med slike ting! Følte ikke det var slik at folk stirret så veldig, og jeg ser ikke tyrkisk ut , det finnes jo tyrkere med blondt hår også..
      Veldig morsomt med alle de i kommentarfeltet som er veldig påståelig på det ene og det andre i forhold til Istanbul. Det er IKKE farlig å dra til Istanbul, og langt fra noen “borgerkrig” tilstander.. Og Istanbul ligger i både Europa og Asia. Og ja Istanbul er en av de eldste byene i verden, greit nok det het Konstantinopel før, men byen har jo ikke akkurat flyttet på seg bare fordi den har skiftet navn.
      Uansett, kos dere masse i Istanbul! Husk at dere må kjøpe visum når dere kommer frem på flyplassen! 🙂

    21. Husker ikke navn, men det er et stort kjøpesenter ganske sentralt, som består av mange etasjer. En hel etasje med bare merkebutikker som chanel, armani osv. Og en egen etasje med restauranter som burgerking, mcdonalds osv. Mens i de nederste etasjene er det bowlingsal, spillhall, kinosal og nesten en hel etasje med karuseller. Dette er bare litt av alt det du finner inne på senteret.
      Anbefaler også båttur hvor du ser Asia på ene siden og Europa på andre siden. Båtturen jeg var på tok ca 2-3 timer, men det var verdt tiden 🙂

    22. Heldiggris! Jeg var der i påsken og kan si at dere virkelig har noe å glede dere til! Dere er nesten helt nødt til å prøve en slags tyrkisk massasje som kalles “hamam”. Det er litt dyrt om dere gjør det på et fint sted (som man burde, siden de lokale hamamene kan virke litt for intime ogsån), men det er ABSOLUTT verdt det!
      Ellers annbefaler jeg å besøke en moske. Ta en tur over til Asia også om dere vil oppleve de fantastiske, gammeldagse gatene og den kjente broen mellom Europa og Asia. Noe av det jeg synes var finest med Istanbull var kryddermarkedet som ligger litt bortenfor denne broen. Etter en tur der inne blir luktesansene helt ville (haha). En ting dere må tenke på er at det er turisme hele landet lever av. Derfor gjelder det å gå litt rundt i gatene og finne de fine, små lokale restaurantene og butikkene om dere vil oppleve det ordentlig gamle preget av Istanbull. Finner dere det vil dere ha et minne for resten av livet. På mange av disse lokale restaurantene er det alltids gøy å pipe te fra sånne store vannpiper!
      God tur 🙂

    23. Var i Istanbul på nyttårsaften til 2013 og skal aldri tilbake dit igjen! Holdt på å bygge overalt, regnet og bare et hav av mennesker OVER ALT! I tillegg ble eg kvalm av lukten av maten de stekte ute hver 5 meter. Nå skal det sies at eg var i begynnelsen av et svangerskap da vi var der..hehe. Eneste gøye var at de har tivoli inne på ene svære kjøpesenteret. Håper du får en bedre opplevelse av Istanbul enn det vi fikk 🙂

    24. jeg var der I sommer og ble kjørt rundt av guide, Istanbul ligger I Europa og asia, vi var I begge :). Men det er kaldt der nå på vinteren, så lurt å ta med jakke.

    25. Var nettopp i Belek, og for at man skal få en billig pris når man er på marked eller å shopper i slike småe jallabutikker, bør man si at man er fra Finland. Dette er fordi de har en slik “ordning” om man kan si det, at de tar skandinaviske priser som da er skyhøye og ikke noe billigere enn i Norge. Bare et lite lurt tips! 🙂

    26. Istanbul er kjempefint! Ingen borgerkrig eller noe tull nå!: ) jeg ville anbefale å dra til Basilikasisternen! Det er på andre siden av gaten fra Hagia Sofia. Der får du se hvordan de fikk tak i vannet sitt i gamle dager. Det er masse store fisker der i vannet hvis du ser ned! Og det er noen av de søylene der nede som har tre hoder og litt annet. Husker ikke helt hva det ar med disse, men de er ganske kule! Og jeg vil anbefale å spise børek fra en av børekbodene! Taksim er perfekt plass! Rusleavstand til alt av shopping og det er to Starbucks i handlegaten! 🙂 Kos dere!

    27. Istanbul er helt fantastisk, feiret nyttårsaften og romjulen der i fjord, jeg anbefaler å dra og besøke den blå moske og broen som går fra Europa til asia, den er fantastisk og er veldig fin i mørket, den lyser opp. det er også en bro som ligger i sentrum med masse resturanter under, anbefaler dem veldig, god tur 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg