dag 5 i Key West

 reklamelenke nelly

 

Først ; tusen millioner takk for all støtten jeg har fått etter valget mitt om å dra til Japan. Uten dere, hadde jeg nok ikke klart ♥ 


Mange av dere skriver til meg og sier dere vil bli vegetarianere, men ikke vet om dere klarer. Det forstår jeg vel egentlig, så da anbefaler jeg dere heller å ikke kjøpe kjøtt. Om man spiser det eller ikke når man får det tilbudt er jo egentlig ikke så fryktelig nøye, det viktigste er å ikke kjøpe det. Så om man er ute med venner og spiser, kan det være en ide å kjøpe en salat istendefor burger eller pizza? Det er ett fint tiltak, som ikke krever så mye!

 

Ellers spør mange hvor de kan finne info om dyrevelferd, og hvor jeg henter min info fra. Jeg har sett mange filmer (the cove, earthlings, blackfish) og har likt diverse facebooksider som omhandler temaet, for eksempel peta sin side HER, the cove sin facebookside HER og noah sin side HER. Det kan dere også gjøre, så får man info ganske løpende når det skjer noe nytt.


Nok dyresnakk! Forstår dette kan være litt kjedelig for de som ikke interesserer seg. Av en eller annen merkelig grunn har jeg vært litt irritabel i dag. Jeg følte mest bare for å være alene, så da gikk jeg ned til stranden, leste i litt sladderblader og spiste frokost, uten noen som “plaget” meg. Koselig start på dagen, alle kan trenge litt tid alene!

 

 

Der lå jeg et par timer og fikk irritert litt ifra meg, hehe. . Så var det på tide å dra på delfin-safari med lillesøsteren min + en “kaptein”/instruktør! 

 

Vakker uten sminke, eller? Haha. . Ikke når man kombinerer det med svett og solbrent! Bikinien min er fra nelly HER





Vi var ute på havet i rundt en time før vi fikk øye på delfinene. Kapteinen vår, Richard, var forresten den snilleste i verden!



Men, da vi endelig fikk øye på dem var det så verdt det! Vi så minst 30 stk, og vi fikk se dem leke, jakte og sove. Det er fantastisk å se dyr i sitt naturlige element, jeg må bare si det igjen! Noe helt annet enn seaworld. Og ja, jeg har vært på seaworld, da jeg var 8-9 år gammel. 



Visste dere at delfiner i det fri kan bli 40-50 år gamle? Mens i fangenskap er gjennomsnittsalderen 4 år? Det sier sitt.


 

Vi avsluttet dagen med snorkling i dette klare vannet, og solnedgang. På bildet under er det faktisk et lite stykke ned til havbunnen, selv om det ser ut som kun få cm ned dit. Så klart var altså vannet! Nå er jeg helt ekstremt solbrent, så mye at det nesten gjør vondt! I morgen er vi ferdig i Key West og skal tilbake til Fort Lauderdale, før vi drar til norge på mandag. 

 

 

Snakkes i morgen! 

56 kommentarer
    1. kjempe flink som er så opptatt av dyrevern og sånt :)! men syntes nå at du burde hvertfall slutte med å spise fisk… er så teit at mange “vegetarianere” tror at fisk ikke føler noe.. for fisk føler ting også, feks frykt/smerte, og flere blir fraktet fra det trange garnet, helt til maskinene i fabrikken før de blir drept.
      Hvertfall når du har lest og sett så mye om dyr allerede, da trenger du ikke å fremstå som om du ELSKER dyr så mye, når du fortsatt dreper fisk. Og hvis du sier du er redd for å få næringsmangel eller gå ned i vekt, så er det bare å endre på kostholdet. Det går ann å leve vegansk, glutenfritt og sukkerfritt, og fortsatt få all næringen du trenger, så det handler bare om du er lat eller ikke, eller hvor mye du gidder å ofre for dyrene.

    2. Elsker at du er en av få blogger som virkelig bryr seg med hvilket budskap dere har muligheten til å formidle til SÅ mange personer. Og du får det fram på så mange bra måter Sophie! Jeg personlig er kjempe opptatt av dyrevelferd, og siden jeg er tilhenger av bloggen din har den interessen økt til typ level 99999 (lol). Men det finnes så mange trangsynte mennesker der ute, og du klarer virkelig å sette ting i perspektiv, noe jeg tror gjør at disse uvitne personene også får opp øya og fortelle div saker videre for det er såpass alvorlig.
      Du er en intellektuell og ikke minst dødspen jente Sophie, du har alt! Not to mention at du også outshiner bloggerne topplista hehe, keep going girl ♥

    3. KAN DU VÆRE SÅ SNILL Å KJØPE BIKINI OVERDELER SOM FAKTISK PASSER? DET ER IKKE DEILIG Å VISE FREM HELE PUPPENE MEN DEKKE TIL NIPPLENE!

    4. Lurte på om du kunne ha hatt et innlegg som slike “dyrefakta” som om at en delfin i fangenskap kan bli hele 40 – 50 år, mens en i fangensakp blir gjennomsnittlig 4 år (forferdelig..) Elsker å vite sånne ting slik at jeg kan bruke det i diskusjoner! stå på ♥

    5. Herlige delfiner. 🙂 Men sånn generelt, når du sier utsagn/fakta som at delfiner lever 40 år lenger i naturen, er det fint å få en kilde på den. Kan gjerne bare legge en link nederst i innlegget. Det gjelder ikke spesielt dette eksempelet, men generelt når du skriver dyrevern-innlegg og kommer med fakta. Da blir det med troverdig og vi lesere kan også få lese oss opp på slike ting 🙂

    6. Hei!
      For en stund siden prøvde jeg å bli vegetarianer, men jeg hadde ingen andre matvarer jeg kunne spise for å erstatte proteinene fra kjøttet med, så jeg måtte begynne å spise kjøtt igjen for å ikke gå mer ned i vekt enn jeg allerede hadde.
      Men jeg har fryktelig lyst til å bli vegetarianer, gjøre noe for dyrene, men jeg vet ikke hvordan.. Jeg syns det var en super ide å ikke kjøpe kjøtt, men jeg bor alene, på hybel, så hvordan skal jeg klare det? Har du noen ideer? Vær så snill å hjelp meg, hvis du kan da 🙂

    7. Delfiner må være noen av de vakreste skapningene som finnes! Så utrolig heldig du har vært som har opplevd dem så nært deg <3 Kommer til å være med deg for resten av livet!

    8. På mange av innleggene hvor du legger ut bilde i bikini kan du kanskje ta en som ikke er altfor liten?? Den dekker jo bare akkurat littegrann…

    9. Jeg synst det er så bra at du informerer om dyrevern! Men jeg lurte på om du bruker sminke som er testet på dyr?

    10. Hei=) Jeg har fulgt bloggen din i noen år og jeg må bare få sagt at jeg syns du er helt fantastisk.
      Du baner ny vei der ingen andre har gått, du er utrolig sterk og har en nydelig personlighet.Ressurssterk og kunnskapsrik, reflektert og flink til å snakke for deg. Jeg digger at du ser dybden i det Miley Cyrus gjør og at du klarer å se lengre enn bare overflaten som de fleste andre gjør.
      Jeg elsker at du kjemper for dyrene og at du former livet ditt slik du vil uansett om hele verden skulle være uenig. De som skulle syns noe negativt om deg har bare ikke forstått tegninga enda, noen trenger flere liv for å koble ting tydeligvis, but I see you.
      Blir spendene å følge med på reisen din til Japan, jeg håper jeg også en dag vil få muligheten til å være med på å gjøre en slik forskjell i verden.
      <3 Be the change <3 Hilsen Marit Skree

    11. Elsker disse inleggene dine, det er så bra at en toppblogger hater dyremishandling, og tar opp saker om det! Alle de unge jentene som ser opp til deg, påvirker du så positivt! Det er så bra at du skriver om disse sakene:) hvor har du forresten funnet ut reisen til japan, og hvilke organisasjon?

    12. Et annet tips er å ikke spise kjøtt visse dager i uka, eller for eksempel to (eller tre eller fem) dager i uka 🙂 Gjør det ikke selv, men har vurdert det, og vurderer fremdeles!

    13. tusen takk for at du er et så godt forbilde og blogger om dyr og setter masse fokus på dem<3 det er så vanvittig bra at du gjør det. fortsett med det vær så snill! hadde jeg ikke lest bloggen din, så hadde jeg (og sikkert utrolig mange andre) nesten ikke brydd meg om dette med delfiner og dyretesting.. men takket være deg får jeg informasjon om dette, jeg får sannheten om hvordan dyr blir behandlet og jeg vet hva jeg skal gjøre for å støtte dyrene. Håper du får det lærerrikt i Japan, det er en veldig bra ting å dra dit! igjen, du er et stort forbilde når det gjelder dyr.:-)

    14. Du er så ekstremt heldig med alt du får oppleve! Jeg både unner deg og misunner deg!! ^^
      Kos deg videre 😀

    15. Om man bare slutter å spise kjøttet og ikke tenker hva man må spise for å erstatte dette, så vil man bare ende opp med å bli syk. Er ikke så enkelt du skal prøve å fremstille det og det krever litt kunnskap 🙂

    16. Du er en helt fantastisk person Sofie! Jeg kjenner deg ikke, men det du står for og det du gjør inspirerer meg så mye.
      Syntes det er helt fantastisk at du tar opp viktige emner på bloggen din men samtidig skummelt at du omtrent er den eneste på topplisten som gjør dette. Jeg er en fast leser og forsetter du med å være slik du er nå, vil jeg forsette å lese.
      Stå på <3

    17. Jeg syns det er så utrolig bra at du bryr deg så mye om dyr og dyrevern, og jeg blir helt fasinert av deg! Du er en stor inspirasjon for alle, og et utrolig godt forbilde. Jeg vet du skriver veldig mye om dyrevern, og for min del er det utrolig bra, selvom jeg forstår at du må ta litt hensyn til de leserne som ikke bryr seg like mye.
      Men jeg har bare et lite ønske om at du kanskje kan skrive litt om appen “dyretestet” til dyrevern, slik at alle lett kan finne ut hvilke kosmetikkmerker som ikke testes på dyr! Jeg syns fler skal vite om denne appen, ihvertfall de som bryr seg!
      Stå på Sophie, du er en inspirasjon!

    18. Hva er det du sier for noe?
      Delfiner i fangenskap lever i gjennomsnitt 4 år… For noe bullshit.. Lær deg fakta før du utaler deg om noe din dumme jentunge!! Blir så irritert over folk som deg sier en ting så er det 30000 andre småjenter som tror på deg…
      Fakta er: Forventet levealder for en delfin er da også cirka 20 år ute i vill natur, mens i fangenskap skjer det ikke sjelden at de blir mye eldre, gjerne 45 år eller mer.

    19. Til dykk som seier de har prøvd å vere vegetarianar, men fann ingen mat som erstatta proteina og vitaminane ein får frå kjøt, så har eg forslag til dykk: EGG, HAVRE, MELK, BROKKOLI, SALAT, osv. Alvorleg talt, de spis vel alt dette frå før? Spis omelett, havregraut og grønsakar, så klarar de dykk fint. Dessutan fins det tusenvis av kosttilskudd om det skulle vere nødvendig.

    20. Jeg har valgt å gi deg såå mye mer respekt etter alt dyresnakket ditt! jeg trodde ikke det fantes noen andre som meg med ute.. men så – her er du! har også hatt lysst å reise til japan å vitne det du skal.. men jeg er desverre ingen blogger(hihi) å har ikke rå til det.
      Elsker at du nevner diverse organisasjoner som PETA osv, vil bare føye til en annen organisasjon som går litt mer til “verks” om jeg kan si det slik, de kaller ser ALF – animal liberation front! anbefaler DEG og alle andre å se denne filmen (vet jo ikke om du allerede har sett den men anyways) http://www.youtube.com/watch?v=FfKXq9BL29o
      ang filmen: FØR var jeg litt skeptisk til hvorfor i all verden folk brandt ned bygninger og slikt, men jeg så på filmen med et åpent sinn og nå har jeg full forståelse for alt!

    21. ehmm er det ikke litt kleint å gå med en bikini som bare dekker til niplene så går alle og stirrer på deg og tenker at du sikkert ikke har råd til å kjøpe en ny som faktisk PASSER? Jente, du viser jo hele puppene dine som om det å ha silikon var noe å skryte av.

    22. så utrooolig bra at du reiser til Japan! jeg har så lyst selv, men har ikke peiling hvordan. Om du har tid eller vil kan du lage ett innlegg om det? eller sende meg en mail? 🙂 Jeg er veldig opptatt av dyrevelferd selv, og har veldig lyst å være med og hjelpe. The cove var helt forferdelig, kjempe bra at du reiser ned dit og hjelper 🙂 stor respekt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg