dag 3 i Key West

Det er noe litt feil med bloggen, lengre ned i innlegget klarer jeg ikke å bytte avsnitt osv, av en eller annen grunn. Håper det blir fikset snart!  

 

I dag har jeg gjort noe litt annet enn å bare ligge i solsteken – jeg har vært på båttur! Og ikke hvilken som helst båttur, for her fikk jeg også snorkle, kjøre vannscooter (som jeg måtte ta teoriprøve for å få lovt til, haha..) og jeg har parasailet! Har riktignok ingen bilder fra sistenevnte, for da var både jeg, pappa og lillesøster høyt oppe i luften og naturligvis uten kamera. Men resten av dagens aktiviteter kan dere godt få se bilder av!

 

Vi dro ut med båten til verdens tredje største koralrev  – det var fantastisk fint, og snorkling var ikke så vanskelig som jeg hadde trodd det skulle være. Jeg snorklet MED en skillpadde, altså at vi svømte ved siden av hverandre og “lekte”. Den var virkelig svær! Det er en unik opplevelse å få oppleve dyr i sitt naturlige element, og at de faktisk oppsøker deg og vil være sammen med deg uten tvang. Det er noe jeg definitivt må gjøre igjen!

 

“Nå ser du ganske rar ut!” som pappa sa. Jeg er ganske enig, ja. 

 

 

 

 

Se hvem som også kom for å hilse på! En hel gjeng av delfiner! Jeg trodde jeg skulle begynne å grine, det har jo alltid vært min drøm å få se ville delfiner, og i dag fikk jeg det. . Jeg hørte også at de snakket med hverandre, det var så fint. Herlige dyr, det må være favorittskapningene mine i hele verden! 
Meg og lillesøster ute i vannet, på vei til noen av skliene som sto plassert ute på havet. 
Så skulle jeg endelig få kjøre vannscooter, etter å ha bestått en rimelig vanskelig teoriprøve som jeg ikke ante man måtte ha. Uansett, det skjedde noe helt fantastisk. Vi var en gjeng som var ute på vannet,, og vi fikk være der ute i ca 20 minutter. Jeg fikk masse saltvann i øynene så jeg bestemte meg for å dra inn litt før de andre, men da jeg nesten var kommet fram til båten følte jeg meg fin igjen og spurte om jeg kunne få ett par ekstra minutter. Det kunne jeg, og ble da etterlatt nesten alene ute på sjøen, sett bort fra et japansk kjærestepar og en vakt. Jeg surret litt rundt for meg selv da jeg plutselig så noe jeg tenkte var en delfin, så jeg stoppet vannscooteren og så meg om. Og PLUTSELIG var hele delfinflokken rett ved vannscoteren min! De var under en halv meter fra meg, og gikk rundt og rundt vannscooteren min. Jeg strakk ut hånden og tok på den ene babydelfinen når den kom opp sammen med moren sin, det var et helt sinnsykt øyeblikk at de kom bort til meg på den måten. Til MEG, liksom! Man trenger å se dem i det fri, for å virkelig forstå hvorfor de ikke hører hjemme i fangenskap.

Siden jeg var så stille på vannet trodde vakten jeg hadde fått motorstopp, men jeg ropte bare “SEE! THE DOLPHINS!” og han ble helt fascinert og sa de aldri hadde kommet så nært før. Nå høres jeg sikkert litt hippie ut, men jeg kan en del om delfinner, og jeg har en sterk misstanke om at de kan føle hvilken energi man sender ut. Dere som leser bloggen min vet hvor mye jeg elsker delfiner, det var jo delfindrapene i Taiji, Japan, som inspirerte meg til å bli vegetarianer og jobbe for dyr. Nå er jeg enda mer sikker på valget mitt om at jeg skal til Taiji i November for å bevitne dette med egne øyne, og vidreformidle det til dere her hjemme i norge som forhåpentligvis kan spre det videre. I morgen setter jeg meg ned og bestiller flybiletter. Alene til Japan, uten noen jeg kjenner. . Men det MÅ jeg bare gjøre. Det er det verdt.  Igjen, jeg anbefaler alle å se filmen “the cove”, så skjønner dere nok hvorfor jeg føler så sterkt ovenfor dette. 

Etter en lang, men spennende dag har jeg vært ganske sliten, så jeg avslutter innlegget her. Dere kan få se noen bilder av meg tatt i kveld, og et par fra hotellet for dere som er spesielt interesserte. God natt, dere  ♥
53 kommentarer
    1. Så du kan bare bestille flybilletter til Japan du, og være vekker lenge på ferie året rundt? Gjør noe fornuftig med livet ditt og bli noe!

    2. Hei Sophie! Håper du koser deg kjempemasse i Florida! Jeg og familien min var der for et par år siden, akkurat de samme stedene som dere, først Orlando, så Fort Lauderdale og så Key West, og vi har tenkt å reise igjen neste sommer! Men jeg lurte på om du kunne skrive hva hotellene du har bodd på heter, så vi kunne bodd på de hotellene neste sommer? Tusen takk!!

    3. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA: “Jeg kan en del om delfiner”… “Tror de føler hva slags energi man sender ut…”… Ok, cut the crap.
      Delfiner er smarte dyr, men dessverre såpass dumme at de ikke skjønner at enkelte mennesker er onde (sier ikke at du er ond, slapp av). Men hva kan du om delfiner liksom? Seriøst? Jeg har vært på fest med deg, og helt ærlig så slår du meg som gjennomsnitlig reflektert, og kanskje litt under snittet intelligent.

    4. åh du er så fantastisk! jeg blir så glad av å lese en blogg, toppblogg, rosablogg som virkelig bryr seg om problemer i verden, de ekte tingene som øyeblikket med delfinene. Det er absolutt ikke noe man finner på andre blogger, og jeg er så glad for at det finnes en som virkelig bryr seg om viktige ting, og at du bruker bloggen på en fornuftig måte til å nå ut til folk. Kunne ønske jeg kunne vært med deg til japan, det virker som en fantastisk ide! Hadde jeg hatt litt mer penger skulle jeg jammen blitt med, og blitt med i kampen for dyrene og delfinene. Stå på, jeg beundrer deg!

    5. heldig! gled deg til å dra til japan, jeg har bodd der og vært der på ferie, det er virkelig favoritt landet mitt <3

    6. Du er et stort forbilde for meg Sophie,og jeg er så utrolig glad for at formidler alt dette til flere tusen lesere. Jeg ser virkelig opp til deg! For meg er dyr det aller viktigste i hele verden omtrent, og når jeg blir voksen og får meg jobb osv så er dyrs rettigheter virkelig noe jeg vil kjempe for. Er allerede medlem i NOAH da 🙂
      Min store drøm er å få se delfiner, løver og alle slags ville dyr i sitt rette habitat, ikke innesperret i en dyrepark eller på sirkus. Håper dette er noe jeg kan få se en gang. Du er virkelig heldig som fikk se ville delfiner, det er spesielt!!!

    7. Sebastian, det er sånne mennesker som deg som setter kjepper i hjulene til menneskers utvikling til det bedre. Du hadde vært en av de menneskene som hadde latterligjort alt det som er en sannhet idag. Du hadde vært den presten som sendte galileo til hussarest fordi han mente jorden kretset rundt solen. Du hadde vært en av de som lo av wright brødrene. Du hadde vært en av de som mente svarte mennesker ikke hadde sjel og intelligens. Forntår du hva du er? Hvis ikke er det på tide å våkne opp.

    8. Sebastian: å være smart er når du kan repetere det lærere, politikere osv sier. Å være intelligent er når du går dine egne veier, ikke la samfunnet bestemme hva som er sannheten. Så utifra det du skriver er du en som skårer veldig lavt på intelligens. Men for al del du er sikkert kjempe smart, flink skolegutt. Men det imponere ikke meg, sånne som sophie er noe å se opp til hun forstår og ser gjennom illusjonene, det er intelligens du;) sebastian håper dette planter et frø av intelligens i deg:)

    9. Jeg må ærlig innrømme at jeg var litt raskt ute med å dømme deg Sophie… Jeg så deg bare som en bimbo, men du er så mye mer enn det. Du er et fantastisk forbilde, som jeg virkelig ser opp til! Din kjærlighet for dyr er smittende, og jeg blir så inspirert til å gjøre mer selv. <3 Unnskyld for at jeg ikke så hvem du er før nå... <3

    10. Du er utrolig heldig! Det er min drøm også! Men du jeg er vegetarianer som deg og jeg aner ikke hva jeg skal lage til jule middag har sett på litt forskjellig vet du hva som er ekstra godt på julaften? Kan lage et innlegg om det? Pliz?!

    11. Jeg elsker bloggen din! Også er jeg så glad du ikke er som alle de andre bloggerne..mange av de bryr seg ikke om andre enn seg selv. Mens du bryr deg så mye om naturen og dyrene 🙂

    12. Fantastisk at du står sånn på for dyrerettigheter og delfinenes liv. Jeg har selv sett den grusomme dokumentaren The Cove, og det fikk virkelig opp øynene mine og. Jeg visste faktisk ikke hvor ille det var! Ikke faen om jeg setter mine bein på et eneste “sea world” igjen. Det blir å støtte oppunder fangenskap. Delfiner er en av verdens mest følsomme dyrearter og det at de kan føle hva et menneske føler og hvor vidt man er gravid eller ikke er utrolig å tenke på. Stå på å spre budskapet videre! Mennesker eller udyr kan man vel si om disse folkene som tar livet av delfiner eller spekkhoggere på en grotesk måte. De burde selv fått kjenne på spydet gjennom kroppen mens de kjemper for livet uten håp. Du er en fantastisk jente Sophie og vær stolt av deg selv uansett hvor mye motgang du får fra andre <3 Klem

    13. Meldte meg inn i Noah og Peta pga deg!
      Jeg har vært på båt og sett frie delfiner, det var helt fantastisk.
      En ting til, det hjelper veldig at du sprer dette på bloggen din, fortsett med det!
      Heldige deg som fikk ta og være såå nærme delfinene, missunelig t 1000!

    14. Pass deg for delfiner som ikke er vandt med mennesker. Delfiner er vakre skapninger ja, men når du får vite mer om hva de vil gjøre med menneskene så blir de ikke så vakre lenger. Det har skjedd mange episoder der delfinene drar menneskene ned i vannet til de ikke får puste også voldtar og kaster dem, og det er helt sant. Bare å søke det opp. Har skjedd mange sånne historier. Om du foreksempel blir angrepet av en hai, så klarer delfinen å jage den bort, dette gjør den bare fordi den er etter deg. Så pass på!

    15. Du er så heldig som kan bestille biletter uten å tenke på penger i det hele tatt. Om jeg hadde hatt like mye penger som deg hadde nok jeg også reist rundt i verden for å hjelpe. Du er heeeldig!!

    16. Åh, Sophie! Du er en fantastisk og nydelig jente!
      Jeg bare elsker deg og bloggen din !
      Du er så utrolig omtenksom, og bryr deg om andre, det varmer når jeg ser på både deg og alt du gjør, du har alltid noe positivt å si, alltid en positiv side av saker, noe som er utrolig bra.
      Du får kose deg masse, og masse lykke til i fremtiden ! Stå på ! <3

    17. Synes det er gøy å lese bloggen din. Du er dyktig og har et herlig engasjement for mange ting. Høres ikke ut som du vet at man ALDRI skal ta på ville delfiner. De har en beskyttelseshinne på huden som fungerer på samme måte som immunforsvaret til oss mennesker. Hvis man da tar på dem og bryter hinna kan vi smitte delfinene og skade immunforsvaret deres. Definer i fangenskap har ikke denne hinna…

    18. Er grunnen til at du ikke dro til sea world at de holder dyr i fangenskap? Hvis det var derfor skjønner jeg det veldig godt! Jeg var der for to år siden, jeg jeg syntes det var ganske ille. Noe som ga særlig inntrykk var en isbjørn de hadde der, det så ikke ut som om den hadde det noe bra! Det var 10 varmegrader der hvor den var, og den hadde ca. et 10 kubikkmeter område å være på. Den bare lå der og så skikkelig trist og, jeg og familien ble sjokkerte! Rundt stod masse amerikanere som var irriterte over at den var så kjedelig… Nei, uff, det så ikke ut som om den hadde det så bra. Er jo ganske ille bare i teorien at de plasserer en isbjørn i en random sump liksom (det er jo det Florida er…)

    19. Noen ganger syns jeg det er helt tragisk hvordan noen personer ikke kan se lengre enn til sin egen nestetupp. Hvordan alt de ser er silikonet, restalynet og en fikset nese. Hvordan folk velger å fokusere mer på at noen legger ut bilder av seg selv i bikini enn hva det faktisk skriver i innleggene sine. Jeg vedder hundre korner på at det er mange som bare blar gjennom bloggen din, ser på bildene dine og tenker “For en bimbo, hun der er helt på tryne og folk kaller henne rollemodell,” Og når jeg selv hører voksne sier stygge ting om de såkalte “rosabloggene,” så blir jeg utrolig lei meg.
      Du Sophie er en helt fantastisk person, som faktisk bryr seg om andre enn deg selv, og det at du står opp for dyrene så pass mye som du gjør, er utrolig inspirerende. Jeg mener ærligtalt talt at du kan gjøre en stor forskjell en dag for dyrenesrettigheter, og jeg tror du allerede er på god vei. Du er en stor inspirasjon for meg, og du viser veldig bra at det hjelper ingenting på hvordan du ser ut på utsiden, hvis du ikke har noe bra på innsiden. Og du, Sophie, er helt ufattelig vakker på utisden, og enda mer ufattelig vakker på innsiden. Du gjør som du vil, og jeg får inntrykk av at du ikke bryr deg om hva andre mener, for det burde du virkelig ikke gjøre, for alle de som sier stygge/idiotiske ting til deg er bare barnslige unger som kommer til å ende opp alene i en enroms leilighet jobbende i kassen på Rema 1000, eller på varelageret på monter.
      Tusen takk for du er du og alt det du gjør for dyrene. For hvis dyrene skal få det bedre, kan du ikke bare sitte og vente på at det skal skje, du må gjøre noe med det. Selv er jeg mer på mennesket, hjelpe dem som ikke har det så godt. Der min største drøm er å bli journalist, dra ned til landene der folk rammes av fattigdom, terrorisme og krig. Å fortelle deres historier videre til verden rundt dem, prøve å engasjere mennesker mer i andre, samtidig som jeg gjør alt jeg kan for å hjelpe dem. Og du Sophie, er en av mine største inspirasjoner til å få drømmen min til å gå i oppfyllelse. Tusen takk for det, og fortsett bare med å være den du er, for du er helt fantastisk.

    20. åååå, jeg var i Key West i sommer og det var så herlig!!
      Vil bare si at jeg kunne ikke vært mer enig med deg når det kommer til dyr, du har et godt hjerte 🙂
      Håper du koser deg videre

    21. hei sophie, jeg ville bare si at du blogger så utrolig ofte og så bra. du er en av 3 personer som virkelig fortjener plassen din, kanskje høyere også. du har en så god blogg og jeg håper du blir modell og oppnår alt du vil i livet ditt, med det fine smilet og den personligheten kommer du deg langt. så ville jeg bare si at du er så nydelig, du hører det sikkert VELDIG OFTE HVER DAG. men det er ikke tull, du er så vakker, ikke bare utsendet messig men også sjelen din, hjertet ditt, ALT. JEG VIL AT DU SKAL LESE DETTE SÅ DU SKAL VITE DU ER NYDELIG. du fortjener all respekten du kan få, folk skal vite at det at de har deg i livet sitt må være praktful og noe som kan gi dem mye glede, du er så sterk og så smart. du er virkelig smart, men ikke bare skolesmart, men måten ditt hjertet ditt åpner seg for andre. du bryr deg fryktelig mye om mennseker, det er en av de få tingene som får deg til bli et så vakkert menneke på alle mulige måter, du er det vakreste jeg har sett. JEG VET DU HØRER SÅ OFTE HVOR VAKKER DU ER, KROPPEN DIN, ALT. men du må vite at jeg syntes ikke du er nydelig først og fremst fordi du har så nydelige øyne, et smil som skinner. men viktigst av alt, hvordan hjerte ditt er så godt og varmt. du er NYDELIG, SMART OG DU HAR DET SMILET SOM FOR ANDRE TIL Å SMILE. DU HAR DEN PERSONLIGHET SOM HEISER MAN TIL MÅNEN OG TILBAKE, DU HAR ØYNE SOM SKINNER STERKERE EN DE 2 MEST VERDIFULLE DIAMANTENE, DU er sophie elise, ei jente som skaper glede.
      takk om du leser dette, DETTE ER NOE DU MÅ VITE!

    22. Jeg vet ikke hvorfor, men dette innlegget gjorde meg veldig glad😀
      Dagen din hørtes helt fantastisk ut, jeg har utgolig lyst til å svømme med delfiner i det fri!
      Klem❤

    23. Jeg elsker deg, om jeg hadde hatt penger hadde jeg dratt med deg!
      Jeg har selv sett ville delfiner, og det er helt ubeskrivelig nydelig fölelse, de er só nydelige og smarte, og du kjenner at de er glade og hvil hilse og ha det göy,kunne skrivet om dem i timehvis, nydelig skapninger!

    24. Man trenger ikke å se dem fri for å forstå at de ikke skal være i fangen skap; p brødhue.. pass på litt hvordan du omtaler deg.

    25. Jeg har også sett “the cove”. Virkelig gripende dokumentar. Åpnet øynene mine og jeg kommer aldri til å dra til sea world igjen!

    26. Elsker at du brenner så mye for delfiners sikkerhet! Fra et av dine tidligere innlegg snakket du om at miljø også er veldig viktig for deg, og jeg bare lurte på om du har sett “Home”? Det er en utrolig bra film, som kanskje er litt “tung” i starten, men jeg anbefaler den virkelig! 🙂

    27. synes det står en helt utrolig respekt av valget du tar om å fra til Japan. Hadde jeg vert 18 skulle vi reist sammen!

    28. Først og fremst vil jeg bare skryte av deg! Syns det er utrolig modig gjort at du drar til Japan for å hjelpe delfinene! Jeg elsker delfiner selv, og hadde jeg vært 18 og hatt motet til å dra så langt alene, hadde jeg gjort det uten tvil! Syns det er fantastisk gjort av deg 😀
      Og til sist vil jeg bare si meg enig i at jeg tror delfiner er smartere enn vi tror, og at de kanskje merker energien vi sender ut!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg