if you want it, go get it

Når jeg var på hovefestivalen var det noe som overassket meg veldig. Nesten hver gang jeg møtte noen nye spurte de etter hvor kjæresten min var, og om jeg sa “nei, han er ikke på hove”, ble mange helt sjokkerte og spurte meg om jeg tuller, og hvordan det er muuulig å ha et forhold når man drar på festival uten kjæresten sin. Altså, er jeg den eneste som ikke synes det er helt uhørt å være borte fra kjæresten sin litt uten at det betyr slutten på forholdet?

Jeg tror helt ærlig de som ikke tør å dra noen steder uten kjæresten er så usikre på forholdet at man ikke bør være i et forhold i utgangspungtet. Kanskje man er redd kjæresten skal glemme deg mens du er borte? Kanskje ikke savne deg? Men da bør man egentlig revurdere hele forholdet. mener jeg. 

Jeg tror kanskje jeg hadde sett litt annerledes på dette om vi ikke hadde opplevd ting sammen også, for vi har allerede mange felles minner og opplevelser som vi deler. Bare vi to. Og det føles fantastisk! Jeg og Mathias har sett steder og mennesker som jeg ikke har sett med noen andre, og vi har vært i situasjoner med hverandre som har vært veldig vanskelig å takle. Jeg tviler ikke på kjærligheten, for den er ekte, men livet er vanskelig og derfor blir forhold vanskelig. Men, om man vil, så funker det, enkelt og greit :)
Man er nødt til å tenke over hva slags forhold man vil være i. Jeg kunne ikke vært i et forhold hvor alt vi har opplevd sammen er å sitte på rommet å se på film, kanskje dra ut i helgene, spise mat eller gå en tur. Det funker ikke for meg. Såklart, de tingene er koselig de også, men det må være mer. Jeg vil ikke være i et forhold hvor vi ikke har vært mer enn et par netter ifra hverandre, hvor vi ikke vet hvordan det funker. Før jeg kommer til det stadiet i et forhold hvor det blir lån på hus, barn, giftemål, krangler om hvem som skal ta oppvasken og alt det der, så skal vi ha savnet hverandre, vi skal ha opplevd mye, vi skal ha opplevd hverdager og hinder. Alt mulig. Slik vil jeg ha det, slik har jeg det, og jeg er heldig. Så, om andre vil spise sin fjerde pose potetgull mens de ser på simpsons med kjæresten, så skal DE få gjøre det også. ;) 

37 kommentarer
    1. Haha, jeg opplevde akkurat det samme når jeg var der. Jeg var på festival og typen min var hjemme. Folk så rart på meg, nesten sjokkerte over at det i det hele tatt var en mulighet. Stakkars folk som ikke klarer å være fra hverandre, det kan da ikke være godt å være så avhengig av en person at du må være med den 24/7 🙂

    2. Haha! Jeg må bare kommentere på dette innlegget..
      Tar jeg feil om de som spute deg om det var ganske unge? Typ 17, 18? Det er utrolig umodent å ha den oppfatningen at kjæresten må være sammen 24/7 – hvis ikke er det noe galt med forholdet. Jeg er 22 år og har vært i et forhold i over ett år. Det er altså et veldig ferskt forhold. Noe av det jeg er så glad for, er at vi begge har så mye frihet. Jeg elsker friheten min! Og nei – det betyr ikke frihet til å kysse eller date andre. På ingen måte. Det betyr frihet til å være med vennene sine, reise dit man vil, dra på byen uten hverandre. Alt handler om tillit. De som kom bort til deg på Hove sliter tydeligvis med tillitsproblemer. Det er synd at det er et stort problem i samfunnet vårt i dag. På meg virker det som om mange har et behov for å “eie” kjæresten sin. Å alltid vise at “h*n er min”. Utrolig latterlig. Bra at du ikke er sånn. Håper de som kom bort til deg med bemerkningene på Hove finner roen om noen år 🙂

    3. Må sei eg e enig med deg! Ein kan ikkje gløyma vennene sine berre fordi ein har fått seg kjæreste.. Ein må kunne finne på ting med andre og kjennet på det savnet som du seier!
      Bra innlegg!

    4. Synes det er ganske frekt/dårlig sagt av deg å påstå at folk som ikke vil reise steder uten kjæresten er utrygge på forholdet. Jeg kunne ikke tenkt meg å reise på fks. steder som Hove uten kjæresten min, ikke fordi jeg er utrygg på forholdet vårt, men fordi jeg er utrygg på selve FESTIVALEN. Det var flere episoder der ting kunne skjedd om han ikke hadde vært der, skumle ting. Jeg bor riktig nok 10 minutter fra Hove, men likevel føles det som om man er kommet langveisfra og alene. Det er en trygghet for meg å ha kjæresten med på slike ting hvor det er mange folk som har vonde ting i tankene, og samtidig hadde det blitt alt for rart for meg å være borte fra han en hel uke i strekk når vi bor sammen og ikke har vært en dag ifra hverandre på nesten ett år. Du kaller det usunt, jeg kaller det perfekt.

    5. Så er det ikke alle som har råd til å dra på så mye reiser som deg og Mathias og da finner man andre muligheter å hygge seg på! Jeg mener det skal være nok å bare være i hverandres nærvær. Jeg tror man har funnet den rette om man kan kose seg selvom om man sitter i samme rom uten å si noenting, men altså likevel ha det bra! 🙂

    6. Dette betyr bare at du er ung, og at man snakker om puppylove fremdeles.. Når man blir voksen og finner den man skal dele livet og hverdagen sammen med, faller det seg helt naturlig at man gjør ting SAMMEN. Man reiser på ferie sammen, man drar på turer sammen og man nyter hverandres selskap. jeg er en 26 år gammel småbarnsmamma, og dersom jeg skal til syden, er det helt utelukket å dra med andre enn mannen min. I en travel hverdag med jobb og stress, MÅ man gjøre ting sammen som et par for å dyrke forholdet. Man drar ikke på hurratur til syden med jentegjengen mens mannen sitter igjen hjemme. Misforstå meg rett, det er viktig å ta vare på venninner og vennskap, men det er ikke DEM du skal våkne opp sammen med hver dag! Vent til dere blir voksne så skjønner dere hva jeg mener, og enn så lenge, nyt puppylove’n 😉

    7. Jeg er enig i hva du sier om at man ikke skal være nødt til å være med kjæreste sin på ALT. Man skal kunne være med andre utenom kjæresten, osvosv. Men jeg reagerer litt på at du skriver at et forhold du vil ha er ikke bare å sitte med kjæresten å se på film og spise potetgull, osv. Nei, et forhold skal jo selvfølgelig ikke være bare sånn.. Men det er nok ikke alle som har råd til å ta med kjæresten på luksusferier

    8. Hei!
      Lurer på en ting angående matretter. Jeg har vert vegetarianer i snart 3 år, men begynner å bli litt lei og ukreativ over maten. Spiser en god del av de “fake kjøttproduktene” som er laget av sopp og soyaprotein (quorn og anamma produktene), så jeg lurte på om du har noen gode vegetarretter å dele? 😀

    9. Hei!
      Personlig synes jeg det er kjempeviktig å kombinere å gjøre ting sammen og hver for seg.
      Når det kommer til at folk reagerer på at du dro alene på hove, så tror jeg nok det handler mer om at folk flest ikke har råd til flere ferier i året, slik du har. Med andre ord vil mange kombinere hove, ferie og kjæreste:) Ikke verre enn det.
      Men for en normal 18-åring, så er det ikke vanlig å ha mulighet til å reise på flere ting i løpet av en sommer, og de vil sikkert ha med seg kjæresten hvis de skal “feriere” i nesten en uke:)

    10. Helt enig med deg for en gang skyld Sophie! Jeg elsker å dra på ferie og finne på aktiviteter sammen med samboeren, men gud hvor deilig det er med jenteturer! Vi tar ferier sammen og hver for oss, og det er sundt for forholdet å savne hverandre en gang i blant. Jeg er 24 år og har hvert sammen med kjæresten i 3 år nå, og i løpet av den tiden har vi til og med bod i forskjellige land, da han er Dansk og jeg jobbet som reiseleder i Egypt. Og jeg mener det bare gjør forholdet sterkere. Jeg har venninner som ikke får lov av kjæresten å dra på jentetur, jeg synest det er helt absurd og tyder på at det er en del mistillit i forholdet, som sikkert vil by på problemer senere. Stå på Sophie, du er ung og bør se verden før rutiner og dagliglivet slår deg i bakken. Et perfekt forhold har gjensidig kjærlighet, trygghet, frihet og tillit 🙂

    11. Gidder seriøst ikke å lese bloggen din lengre. For om andre ikke deler DIN EKSAKTE MENING, så er de bare feite tapere som sitter inne sammen med kjæresten sin i bikbok genseren fra 2007 og spiser sin fjerde pose med potetgull. Alltså, jeg tror heller det er du som hele tiden prøver å komme med unnskyldninger for at du ikke er med kjæresten din. Om ikke, hadde du ikke skrevet om det hele tiden. Du er så utrolig kynisk og trangsynt.

    12. haha, så har ikke alle råd til å reise til syden og andre utflukter du mathias drar på heller da 😉 så noen må faktisk sitte å spise “sin fjerde pose potetgull og se simpsons sammen”. idiot

    13. Ikke alle har penger nok til å reise mye med kjæresten, det går an å oppleve ting uten å se verden. Finne på andre ting sammen som er gratis 🙂

    14. jeg dro også på hove uten typen min. Følte det nesten styrket det, siden når vi møtte hverandre ble vi bare ekstra glade og gira for å møte hverandre igjen. Det er sunt å ikke bare være med typen hele tiden.

    15. Sykt enig i det du skriver. Tror enkelte her missforsto innlegget litt. Du forteller jo bare hva du ønsker i et forhold, ikke at alle som ikke har rå til å reise har et dårlig forhold. Folk reagerer hele tiden på at jeg drar på byen uten kjæresten min, og jeg har planer om å dra på hove uten han til neste år og ser ingenting galt i det!

    16. haha du domme dæ no bra ut. får sånn såm du hållte på dær, va ikke akkurat kjæresten du hadde i tankan. va væl dærfår du ikke ville ha han med, så du kunne flørte å få oppmerksomhet, å tru du a dronninga sjøl. næi blir kvalm. jør det slutt i stede får å være utro.

    17. herregud, hvordan kan du si at folk som ikke drar på festival/sydentur uten kjæresten sin er usikre på forholdet og ikke burde være i et forhold i det hele tatt? Det vet vell du strengt tatt INGENTING om!?
      Om man har opplevd utroskap tidligere, vet man at det kan skje den beste. Man vet rett og slett aldri hvem som kan være utro uansett hvor perfekt personen virker for deg. Når man har opplevd noe sånt, tar man ikke så lett på at typen feks skal dra på en festival hvor folk bare drikker og røyker hasj! Når det er alkohol inn i bildet er det lett at ting går over streken, og itilegg er det overnatting der. Jeg hadde ikke synes det var greit at typen min dro på noe sånt uten meg!
      Å ikke kom og si at man er usikker på forholdet! Det er en forskjell og være usikker på mennesker, og det er bare dumt og stole blindt på andre mennesker og tro de ikke kommer til og såre deg, for det skjer, ofte! Veldig mange er utro, og det er ikke sånn at man merker at personen kommer til og være det, par som har vært gift i 20 år kan forstatt plutselig finne på og være utro en gang. Man vet aldri. Og om andre har en oppfatning av at det ikke er greit og dra på festival uten kjæresten så har de vell sin grunn til det, og du har INGEN rett til og si at det betyr at de er usikre på forholdet sitt. Synes du er skikkelig frekk som sier dette, og virker som du ser på deg selv om såå mye bedre enn alle andre siden du “aldri kunne tenkt deg det” . DU burde fatte at andre har annen oppfatning enn deg og det gjør ikke at dems oppfatning er mindre riktig enn din!
      seriøst nå får du ta deg sammen!
      Du må jo være dum om du synes det er helt greit at typen din feks drar på partytur til maga med kompisa sine! uten at du har noen beskymringer. da er du rett og slett naiv, og det handler ikke om og “stole” på for det kan man virkelig aldri gjøre 100%

    18. SÅ enig i at man ikke skal være sammen hele tiden!! bra instilling!!
      men OMG så lite dere har vært sammen i forhold! haha! keep it up:D

    19. Helt enig med alt det du skriver om kjærlighetsforhold!
      Jeg har nå vært sammen med kjæresten min i 7, snart 8mnd, og man merker at flere og flere på en måte ikke kjenner meg igjen (?) uten kjæresten? Noe jeg syns er trist… :/

    20. Ble ærlig talt litt provosert av innlegget ditt. Som flere her har påpekt, så er det ikke alle som har råd til å reise på ekslusive reiser sammen med kjæresten sin. Man trenger ikke nødvendigvis å oppleve masse for å ha et bra forhold. Man kan ha det utrolig fint sammen selv om man bare sitter på rommet og ser film. Jeg og kjæresten min greier iallefall å gjøre det gøy og spennende uansett hva vi gjør. Vi opplever kanskje ikke så mye, men likevel har vi det kjempebra sammen. Og det er det eneste som teller for min del.

    21. Jeg er SÅ enig med deg! Selv om man har kjæreste betyr det ikke at man ikke har et liv utenom det også, skjønner meg virkelig ikke på folk som har den tankegangen at man må være sammen 24/7. 🙂

    22. Synes dette blir helt feil å si. At man bør revurdere forholdet fordi man er usikker på om kjæresten ikke savner deg mens du er borte, blir helt feil å si. Jeg var usikker på om kjæresten min savnet meg da jeg var borte i 2 uker. Innerst inne var jeg jo sikker på at han gjorde det, for jeg vet jo hva han føler for meg. Men sannheten er at man kan aldri vite hva som skjer! Plutselig kan det være over, uansett hvor sterk kjærligheten var. Og det var jeg redd for. Det betyr ikke at jeg var usikker på han, men at jeg er redd for å miste han. Og akkurat det sier noe om hvor høyt jeg elsker han.
      Likevel synes jeg ikke redselen for at han ikke savner deg eller for at han skal glemme deg, skal stoppe deg fra å oppleve ting uten han. Men å være redd for det og tvile på det, akkurat det er helt normalt og litt sunt også, vil jeg si.
      Når det er sagt, det viktigste er ikke hvor du er eller hva du gjør, men hvem du er sammen med :)Uansett om det er på Maldivene eller i sofaen hjemme.

    23. Var på hove uten kjæresten min jeg også i 2011, vi er fortsatt sammen 🙂 Feira russetiden uten han og vi gjør mye fra hverandre, men mye sammen også 🙂 Forholdet har vart i 5 år, så en skal ikke være redd for å være borte fra hverandre litt. Det er godt for forholdet og savne noen!

    24. Du er gull Sophie! Elsker bloggen dine, og spesielt innlegg som dette. Har vært sammen med kjæresten min i 3år i dag, og hadde aldri klart det om vi skulle sittet inne på rommet dag inn og dag ut.

    25. Ikke alle har råd til å dra på reiser. Og viss man skal oppleve noe skikkelig bra sammen så er det ikke alle som har penger til det. Da blir det til at man blir hjemme, går turer, ser filmer og slike ting. Jeg har vært sammen med kjæresten min i 1år og 8mnd, og vi bor sammen. Stort sett så er vi bare hjemme, ser film osv. Men vi har det utrolig bra forde 🙂 Men alle kjærestepar er jo forskjellige og interesserer seg for de forskjellige tingene 🙂

    26. Jeg har vært på Hove uten kjæresten min, og han har til og med vært på 3 ukers ferie til Thailand uten meg. Det går helt fint! Kjenner jo litt på savnet, men når man vet hvor man har personen har det ingenting å si. Vi har vært sammen i snart 3 år, og synes det blir teit å kalle det “puppylove” som noen så fint kaller det lengre opp i kommentarfeltet. Alle har forskjellige forhold og alle må nesten finne ut selv hva som passer for forholdet. Har du lyst å være med kjæresten 24/7 – GJØR DET! Men i andre forhold er det kanskje ikke et behov.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg