mobbing

Husker dere denne videoen som var ganske “populær” for et år siden? Jeg begynner seriøst enda å gråte av slike videoer. . . Og jeg som nesten aldri gråter. Mobbing er virkelig noe av det verste som finnes, og jeg snakker av erfaring.  Det er umulig for meg å forstå hvordan såkalte “mennesker” kan utsette noen for misshandel, både fysisk og psykisk. Å få noen til å vurdere å ta sitt eget liv, bare for at han/hun ikke holder ut lengre. Det er som å drepe et annet menneske, bare langsomt. Å være med på dette, eller å ha se at det blir gjort uten å stoppe det er mord. Kanskje man ikke er klar over hvor dårlig man kan få andre til å føle seg, men noen ganger kreves det faktisk ikke så mye – det vet jeg godt, jeg som selv har vært med på å mobbe andre når jeg gikk på ungdomsskolen . . . Man vet ikke helt hva man gjør. En liten frekk kommentar kan ødelegge veldig mye for noen som allerede er langt nede. . Sympati og medfølelse for andre mennesker er nok en av de viktigste egenskapene vi har.

Har i ettertid hørt at mange påstår at denne videoen er falsk, ettersom han flere måneder etter la ut en video hvor han er med en venn og forteller at folk liker han. Jeg tror det betyr at folk nå behandler han annerledes når de kanskje skjønte hva de faktisk gjorde mot han? Det synes jeg faen meg man bør være glad for istedenfor for å sitte å kalle han falsk, for at han nå er glad? Han viser jo arrene sine på armen, de er ekte.

Uansett, falsk eller ikke. Budskapet kom fram og folk ble berørt av det, og begynte å tenke over mobbing. Det er det som betyr noe! Jeg er kjempeglad for at han har det bra nå, hvorfor har folk vanskeligheter med å føle det samme?

88 kommentarer
    1. jeg bynte åsså å grine når je så den forste gang men den er fake ;( han inrømmer det i en videoo han la ut senere, men ja det er jo bra han la den ut 😉 falsk eller ikke (Y)

    2. tru meg eg vett hvordan det er og mobbe andre og bli mobbet, eg ble mobbet litt på barneskolen, og første året på ungdomsskolen mobbet eg andre, men tenker jo over nå hvor bitch og dom eg var. angrer sykt på det

    3. Det var faktisk en annen gutt som var veldig lik ham som laget en fake video der han sa den va fake osv. bare for å enten være morsom, eller ødelegge for denne stakkaren. Dette ble faktisk tatt opp på ett eller annet program, der gutten som ble mobbet snakket om dette, og den fake videoen.
      Synes det er flott at du skriver om mobbing sophie! du er fantastisk!! God tvers gjennom, trenger flere sånne som deg ..

    4. Jeg har hatt en kjæreste som tente på håret mitt, slo meg, og kneet meg i magen i et tilfelle vi trodde jeg var gravid og truet med å “drepe” barnet. Han tvingte meg til å gjøre ting som du ikke vil tenke deg til og nå klarer jeg meg ikke på skolen. Jeg ble også misbrukt av denne personen. Så tro meg det finnes mange onde personer der ute.

    5. Er kjempe enig med deg detr falsk eller ikke han fikk budskapet. I oslo hadde jeg ikke hatt den vennen jeg hadde der hadde jeg ikke vært her i dag så hun redde livet mitt

    6. Trist at de filmene som ble vist for et år siden går ut av moten! Det e litt skremmende, men det e bra at du huske på de Sophie! <3 Go bedring btw!

    7. Jeg har også hør disse rytene om at alt bare er fake osv… Men han har vært med på flere amerikanske talkshows og pratet om dette, så regner med det ikke er fake. Her er et eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=vC5TaPzuMKg
      Det er helt utrolig at folk kan oppføre seg ovenfor andre… Har selv blitt mobbet opp gjennom tidene, men det har aldri vært så gale! Hva tenker folk som gjør sånt? Hvorfor gjør de det? Det er INGEN son får det bedre av mobbing, hvorfor kan ikke bare alle forstå det? Får helt vondt inni meg når jeg ser slike videoer….

    8. Bra skrevet! Helt forferdelig at folk tar livet sitt pga mobbing.. Skjønner ikke hvorfor mobbere holder på sånn.
      Du er herlig Sophie! Du er ei å se opp til 🙂

    9. Du har jo selv sagt at du har mobbet? Blir så lei av at du hele tiden skal si imot deg selv. Du gjør det i så og si hvert “dypt” innlegg…

    10. Ryktene om at denne videoen er fake er faktisk sanne. Han har laget en video der han forteller at han bare tulla, og at det kun var på kødd. Det blir indirekte mobbing det.
      Og du san aldri gråter?…. du tok jo bilde av deg selv med maskara i hele trynet og la ut!?

    11. har blitt mobbet selv, og det er helt sant at det er mord. jeg er øddelagt enda og kommer alltid til å være det takket være mobberene…

    12. Syntes det er bra at dere bloggere med såpass mange lesere skriver om dette, for det er jo så viktig og dere når jo frem til så mange med det! Syntes virkelig synd i menneskene som blir mobbet.. Det er fælt!

    13. Kjempe bra skrevet, Sophie. Du har helt rett, mobbing er vold psykisk og fysisk. Det er smerte. Jeg har aldri blitt fysisk mobbet, men psykisk. Blitt kalt stygge ting, det er forferdelig. Mobbing kan føre til at noen dør, og det er mobberen som er morderen.

    14. Han laget en video selv der han innrømte at alt var kødd og sa ting som “How could you believe me, everybody fucking love me” osv. Dumme mennesker dere er

    15. Hei ♥
      Jeg syntes det er veldig bra at du skriver om mobbing, og jeg holdt på å begynne av den videoen! Så trist! 🙁
      (Jeg syntes bloggen din er super bra og jeg leser den hver dag!!)

      -Anine ♥

    16. Er enig med deg, blir mobbet selv, men så sier du at du har vært med på å mobbe… da skjønner jeg liksom ikke. Du sier at du er SÅ imot mobbing osv så har du vært med på det selv! Du angrer sikkert, men… du har allerede ødelagt for noen. Hvordan kan du leve med det? Har du ikke det vondt med deg selv? Det ville jeg hatt. Virkelig. Har ikke noe imot deg egentlig, men å mobbe noen er noe av det verste du kan gjøre.

    17. Kjenner meg igjen i gutten. Blir mobbet selv som har ført til selvskading og noen ganger blir det så ille at jeg tenker på selvmord. Husk at mobbing dreper folkens!

    18. Veit ditte he lite med poenge i innlegget, men du skrive at du nesten aldri grine? Du grine jo kvar bidige gong du ikkje fe til håret/e fornøgd me kroppen/guteproblem osv. Det he jo di skreve her før
      Men helt enig i at det e bra dubskriv om mobbing!

    19. Helt enig med deg Sophie. Det er dumt mobbing eksisteras og der har jo vi et godt eksempel. Det er bra han har det bedre no, og uansett om det var kødd eller ikkje så bry dokke heller, det kan jo hende det var sant, så istedenfor å komme med slemme kommentarar til han kan du enten sei noke fint eller så kan man berre holde kjeft! Det er bra vi har folk som deg her i verden Sophie, folk som bryr seg om andre mennesker rundt seg (og i ditt tilfelle dyr også) eg er glad eg får vokse opp med deg som forbilde 🙂

    20. Nei, den videoen er ikke falsk. Han sier jo i videoen at han skal begynne på high school, og når han startet der ble ting bedre. Han kom blandt annet ut av skapet! 🙂 Det ligger en annen video på youtube der han og foreldrene er i et intervju på sånn talkshow eller noe. 🙂

    21. Herregud. De som mobber folk til de begynner å få tvangstanker, skader seg selv og vurderer selvmord er noen egoistiske idioter! Tenk å gjøre sånn at livet til en annen blir et helvete for at du skal få det bedre selv. Det er feil, men det er slik samfunnet vårt har blitt idag. Det er bare så jævlig, jævlig urettferdig! De som har det slik, har de gjort noe mot de som mobber dem? NEI! Har de gjort noe slemt mot noen? NEI! Og det er det som er så utrolig ubeskrivelig urettferdig i vår tid! Hvem er det som bestemmer hvem som skal bli mobbet? Jo, det er de som har makta. Hvem har makta? Det er de som har vist makt og har mobbet folk før. Det er de som alle kanskje er litt småredde for. Dette ble veldig langt, og med veldig mye banning, men jeg fant rett og slett ingen ord som beskrev det bedre. Så jeg har bare to ord til: JÆVLIG URETTFERDIG!!!

    22. Vet, det er sikkelig bra du skriver om mobbing, men du vet at det var en facke video, han lagde en video etter hvert da han lo masse og sa det var kødd, men det er bra du skriver om mobbeng .. hilsen Nelly / Nyo.blogg.no

    23. Ahh er det mulig! Så trist, jeg har aldri følt den følelsen. Men jeg vet at jeg hadde følt meg helt forferdelig. Dette er en helt forferdelig ting og alle som driver med det burde stoppe med det nå..!

    24. Hvordan kan dere si at den videoen er fake? Da er han utrooolig god skuespiller isåfall, men uansett så får det jo folk til å tenke litt! Bra du skriver om mobbing Sophie!! Er nok mangen som leser bloggen din som har godt av å lese og se slikt, og tenke gjennom ting..

    25. Den videoen er like fake som du er 😉 Han har tilogmed sagt det selv at han la den ut for morro og at den ikke er sann. Så sjekk fakta frøken pupp 😉

    26. første inntrykket av headeren er: dum jente, ser ut som en barbie.
      Men etter å ha lest bloggen din, finner man raskt ut at du er en jordnær person, mye mer enn ordnær. Det at du er vegetarianer betyr sykt mye! Det viser hvordan du stiller opp for andre.

    27. En utrolig tris video! Han sier ingetning om at de er kødd, og han har selv sagt til et magasin at alt sammen var ekte, men at han fikk flere venner når folk skjønnte hva som skjedde! Jeg husker ikke link til artikkelen nå , ettersom jeg leste den ifjor:)

    28. “Det er umulig for meg å forstå hvordan såkalte “mennesker” kan utsette noen for misshandel, både fysisk og psykisk”DU tvang en jente til å farge håret sitt.
      “det vet jeg godt, jeg som selv har vært med på å mobbe andre når jeg gikk på ungdomsskolen”
      Ehem… la meg gjenta det en gang til “Det er umulig for meg å forstå hvordan såkalte “mennesker” kan utsette noen for misshandel, både fysisk og psykisk”
      SKJERP DEG, ærlig talt.Leke verdens snilleste mens du vet selv hvordan du er.

    29. Hei! jeg liker bloggen din veldig godt og du virker som en super person. og jeg tenkte at du kanskje også likte å få litt kritisk kritikk også sånn at du kan forbedre deg. Så jeg ville egentlig bare si at jeg syns at den gråe skriften din blir litt vanklig å lese noen ganger. den er jo ganske lik det hvite underlaget. hadde være helt supert om du kunne endret litt på dette. Jeg syns du skal fortsette å blogge så lenge du orker for du er virkelig fantastisk!

    30. oii, syykt bra du tar dette opp! 🙂 Tror faktisk det hjelper bedre når en toppblogger sier det, for da kommer budskapet ut til flere mennesker <3

    31. Den videoen er så trist!
      Det som er svært forferdelig, er at veldig, veldig mange folk plasserer andre i verdi pga. utseende og klær. Jeg kjenner mange, mange, maange som kommenterer:
      “æææhm, så du ho der? Ho har ei jakke fra h&m!!!”
      og “æææsj, den jakka var på salg og kostet under 250 kr!!”
      Etter mine erfaringer på skolen, står populære folk i gjenger og sender ut blikk til de upopulære.
      Mennesker :s

    32. Det er nok ikke det at folk ikke synes synd på han, men etter at denne ble lagt, kom det senere ut en annen film der han sa at det bare var tull, og det gjorde selvfølgelig folk irriterte. Folk synes synd på han og viste empati også sier han at det bare var tull. Han sa ikke at han hadde fått seg venner osv, men at alt bare var tull. Men så at en annen skrev at den filmen der “han” sa alt var tull, tydeligvis er en annen som ligner på han. Han har vært på tv og fortalt om det, så tror nok at det er sant allikevel!

    33. Det var en jente før han som gjord akkurat det samme og det sto det samme på lappene! Men om han mente det eller ikke vet jeg ikke.

    34. Er bra at du skriver om dette 🙂 Tror det er ekte, for det er helt utrolig hvor flink man kan bli til å fake ett smil.

    35. Bra innlegg. Jeg kjenner meg helt igjenn i denne gutten. Jeghar gjort mange domme ting mot meg selv som denne personen har. Jeg er nå 17 år. Blitt mobbet siden 1.klasse på barneskolen. Hilsen en anonym gutt.

    36. Det kom en video ut etter denne der han sa at alt var bare tull, så denne videoen er falsk.
      Så sier du at du snakker om erfaring når det kommer til mobbing, siden du sier at du har blitt mobbet før. Men når du var på ettermiddagen spurte programlederen deg om hva mobbing egentlig er, så sier du en setning og på slutten sier du “e det ikkje det?” å snur deg fortvilt mot hun andre som sitter der. Er det ikke litt vel mye å legge ut så mye om at du har blitt mobbet hvis du egentlig ikke vet hva det er?

    37. Kan du være så vennlig å slutte å skrive “misshandling”? Det skrives mishandling! ÉN S!!
      Det må vel være en del som kommenterer dette. Det hadde vært greit hvis forbildet til så mange unge jenter klarte å skrive noenlunde riktig.
      Eller hva?

    38. “Jeg som nesten aldri gråter” ???? Unnskyld meg ,men det er ikke så lenge siden jeg så videoen av deg der du hadde farget håret og hyyyylgrein fordi det var feil farge, og du kom til å miste alle vennene dine og bloggen og blabla, over en hårfarge? HYLGRÅT.
      Just sayin.. ellers digger jeg bloggen din!

    39. Har du hørt om Amanda Todd? Henne la ut en sånn viedeo henne også.. Og 4 uker etter tokk hun livet sitt! Bare 15 år gammel! Hun ble mobbet fra hu var 12 til hun tokk livet sitt nå nylig. Du har sikkert sett videoen eller hørt om henne.. Men hvis du ikke har sett den burde du se den! Er vert det! Bare søk på Amanda Todd på YouTube

    40. Om den er falsk eller ikke, så syns jeg folk burde ta det seriøst. Det finnes nok mange andre som har det slik som han beskriver det i videoen, men som ikke tørr å stå frem om det. Folk burde tenke seg om før de sier stygge ting til andre, uansett hvem det er. Alle har ting de ikke snakker om, og en liten kommentar kan skade mer enn man tror.

    41. Er enig med deg om dette. Synes det er viktig at man tar opp sånne temaer.
      Allikevel har du vært en mobber. Ble så kvalm når jeg hørte at du hadde tvunget en jente til å farge håret sitt.. At det går ann å gjøre sånt! Hva synes du om at du har gjort noe sånt??
      Du skriver jo at du ikke skjønner at folk kan gjøre noe sånt mot andre, men herregud..du gjør jo sånt selv!
      Kjenner deg ikke, men på veldig mye av det u kommenterer så har du så jæævlig stygg bitchy holdning at jeg blir irritert. Kanskje du ikke er en mobber lenger, men merker at du driver med jævlig mye “psykisk terror”… det er like ille..

    42. Er enig med deg om dette. Synes det er viktig at man tar opp sånne temaer.
      Allikevel har du vært en mobber. Ble så kvalm når jeg hørte at du hadde tvunget en jente til å farge håret sitt.. At det går ann å gjøre sånt! Hva synes du om at du har gjort noe sånt??
      Du skriver jo at du ikke skjønner at folk kan gjøre noe sånt mot andre, men herregud..du gjør jo sånt selv!
      Kjenner deg ikke, men på veldig mye av det u kommenterer så har du så jæævlig stygg bitchy holdning at jeg blir irritert. Kanskje du ikke er en mobber lenger, men merker at du driver med jævlig mye “psykisk terror”… det er like ille..

    43. start å ha sånne “mobbe innlegg”. Jeg begynte sånn serriøst å gråte, å tenkte vis det var meg det hadde skjed med! Di som mobber skulle jerne ha blitt… ja vett ikke jeg, men verfall få kjent smerten selv på en aen måte!! Stakkar fyr sier nå berre jeg!

    44. Er helt enig med deg fake eller ikke du fikk frem et budskap som er veldig viktig det fins mange folk som har sånn enda. og det med dyremishandling å er jeg helt med deg i. Stakkars fyr.

    45. Assa, sett du serriøst å skriv her at du e så imot mobbing og alt sånt, mens du samtidig e med på å vær dritslæm mot en enkeltperson på twitter? Retweet vennan dine som e fette frekk og deretter skriv du innlegg at stakkars dæm som bi mobba! Du e jo helt på tryne. Det e ihvertfall jævlig mye dobbeltmoral ute å går hær. Før du ha slutta å mobb andre, spesielt over nett, kan du hold deg før god før sånn hære innlegg, trur du ikke?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg