winter wonderland

Herregud så fort dagene går unna! Nå er plutselig sent, og jeg kom nettopp hjem. . Angående i går, så var jeg bare i dårlig humør helt enkelt, og føler det blir feil å blogge da. Noen dager er bare mørkere enn andre, slik er det vel for de fleste regner jeg med. Jeg personlig blir fort i litt dårlig humør om vinteren, men i dag føles alt mye bedre! Hadde en morsom skoledag, og etter det dro jeg, Lisa og Jørgen ut og spiste. Veldig koselig, og jeg hadde nesten glemt hvor gøy det kan være å spise ute! Husker dere før når jeg spiste ute ca hver dag? Det var tider, det.

Det har kommet sykt mye snø her i Harstad foresten, det er mer snø nå enn det var i hele fjor! Jeg synes det er koselig, så har ikke noe i mot det. Snøen lyser jo opp ute! 
Men vi må nesten bare blogges senere, jeg må rydde rommet før jeg får besøk av en kompis (hemmelig hehehh neida). Blogges mer senere ♥ 

Btw – jeg er på utikk etter et nytt kamera som jeg skal kjøpe, noen som har erfaringer til et bra kamera + en bra linse? Vil at bildene skal være veldig klare stort sett uansett lys, og ha godt fokus på enkeltobjekter slik at bakgrunnen blir uklart. Jeg tenker også å kjøpe ekstra blitz, should I? Kom med tips! 

123 kommentarer
    1. Jeg fikk canon 650d idag, og er superfornøyd med det! Og det du må huske på er å lese bruksanvisningen, for det kan hjelpe mye til om bildene dine er kornete/skurrete o.l 🙂

    2. Huff, jeg hater vinteren.. snø er noe dritt..
      Anbefaler deg å kjøpe Nikon, har hørt veldig mye bra om Nikon D5100! Som objektiv vil jeg anbefale Nikon sin 35mm f1.8, har det selv og kunne ikke vært mer fornøyd! Det takler ALLE situasjoner, og er vanvittig lyssterkt! Og sist men ikke minst, det er billig! Koster litt over 1000 lappen!
      Forresten så heter det objektiv og ikke linse. Linse er glasset inni objektivet, så det blir helt feil å si det 😉 Haha, blir litt småirritert hver gang jeg ser noen sier linse og ikke objektiv x)

    3. Jeg har Canon Eos 1100d, er suuper fornøyd:) En vennine av meg har Canon Eos 600d, å vet om flere som har det kamra, så vil kanskje anbefale 600d? Er sånn at du kan ta ut skjermen på kamra, å du får det ikke noe dyrere en de andre?:)

    4. candon eos 600 D
      e et knall kamra, men kamra som e kommet ut i test i år e candon eos 550 D. det blir klare bilda utav den så råde den :))

    5. Åååå, dere er heldig som har så masse snø ! Idag begynte det faktisk å snø pitte litt her eg bor ( Bergen). Gjett om alle var i godt humør da! Eg har et kamera som heter Sony a35 ! Det er døds bra, og tar bra bilder ! Kan filme med det også og det har autofokus! Eg har bare 18-55 linse nå ( den eg fikk med da eg fikk det ). Men har hørt at 50mm linse er ganske bra ! Kan bare gå innpå bloggen min å se hvordan bildene blir når eg tar bilde med Sony a35 !
      Lang skrift, men love youu ! Hhaha, beste bloggeren <3 og du er døds pen !

    6. canon eos 7d, sinnsykt bra i alle situasjoner! med canon 50mm 1.4/canon Ef-S 18-200 Har det selv og er superfornøyd 😀

    7. Jeg vil virkelig anbefale deg å anskaffe en ekstern blits! Det gjør bildene såå mye finere!! Spesielt hvis du snur blitsen oppover, vil lyset og resultatet bli mye mer naturlig 😉

    8. Jeg går medier og kommunikasjon, og vet at blitz bare bør brukes i studio 🙂 Anbefaler deg å lære deg manuell-innstillingen på kameraet, som gjør at bildene blir klåre uansett. Da kan du justere blender, iso og lukkertid, som egentlig ikke er så vanskelig!

    9. Hei!
      elsker bloggen din å har lest den i flere år, men dette er faktisk første gang jeg kommenterer.
      Jeg vil anbefale deg et 50mm objektiv med f/1.4. Jeg kjøpte dette objektivet i sommer, å har aldri vert mer fornøyd. Nytt kamera tror jeg egentlig ikke at du trenger, for hvis du lærer deg litt med innstilingene på det du har så tror jeg at du kan få kjempefine bilder. Feks på det nederste bildet kan det se ut som om du har for høy ISO, noe som gjør at blidet har blitt kornete. Prøv å få noen du kjenner til å vise deg litt frem med instillinger, så vil du få skarpe å fine bilder. En ekstra blitz er heller ikke dumt når du tar bilder inne, da det gir masse ekstra lys 🙂

    10. Kan du skrive et innlegg om hva du mener om pels på hetter på for eksempel canada goose/svea osv? 🙂 Du er så flink på slike tema innlegg!

    11. Elsker bloggen din! Den er en helt klar favoritt 🙂 Jeg ble skikkelig glad jeg da snøen kom. Den nederste bildet var helt nydelig av deg! Håper du får en fin kveld

    12. Jeg andbefaler Sony a57! fordi den er enkel å bruke. og bildene blir kjempe bra viss du setter deg inn riktig. Det er jo enkelig et “amatør kamera.” Men bryr meg ikke som mye om det, siden det er et skambra speileflekskamera!!!!!!

    13. Jeg har Nikon d1300, og kjenner flere andre med ulike Nikon-modeller som alle er veldig fornøyde. Jeg har ikke investert i noe ny og fancy linse, men har en kompis som har kjøpt til sitt Nikon-kamera, og han kan mer eller mindre stå på bakken og fokusere på en fyrstikk å fjelltoppene, dessuten tar han nydelige nordlysbilder! Men nå skal det sies at jeg synes du tar gode bilder allerede, så kanskje det holder å kjøpe ny linse til det, og lære seg litt med innstillinger og slikt?

    14. Hvis du lærer deg å bruke kameraet du har, så kan du ta slike bilder du beskriver. Uansett hvor bra kameraet og objektivet er, blir ikke bildene bra når en har på autoinstillinger.

    15. Jeg har selv canon 600D, og har ingenting negativt å si om det. Nå vet ikke jeg om du vil bruke penger på et litt mer “proff-kamera”, da nærmer det seg 10-20tusen og enda dyrere for de enda bedre. Men man må jo kunne bruke det også, derfor anbefaler i alle fall jeg 600D, lett å bruke og rimelig pris. Er jo kommet en ny modell og, men er ikke store forskjellene.

    16. Det spørs hvilken pris du er ute etter. Men mitt kamera koster i underkant av 10 000,- med et objektiv på 18-200 VR objektiv. Kameraet i seg selv er helt fantastisk! Men er ikke særlig glad i slike objektiv som vi får med. Men dette overrasket meg. Selv om jeg anbefaler deg og kjøpe et 50 mm objektiv. Eller et objektiv med macro 🙂
      I alle fall så er kameraet jeg bruker Nikon D7000, og kunne virkelig ikke vært mer fornøyd 🙂

    17. Lyset kan bli dårlig på kameraer i en høy prisklasse og. Det kan godt være en får like gode bilder på en gammel modell som en ny,det handler om å stille inn kameraet etter hvordan lyset er. Det er ikke så komplisert som det høres ut som,bare lær deg om lukkertid og ISO så får du klare bilder med fint lys 🙂

    18. du har jo et dritbra kamera + line, du må bare lære deg å bruke det! Det hjelper jo ikke å ha alt på auto (eller f.eks. “ikke-blitssymbolet”) hvis du vil få bra bilder. 🙂

    19. Jeg har Nikon D3000 og er veldig fornøyd, det koster ikke så mye, mitt kostet 2 500kr. Linsen jeg bruker er en Tamron 18-200 mm. Er veldig forbøyd!! 😀
      P.S elsker bloggen din!!!

    20. Jeg anbefaler canon 60D. Da har du vippeskjerm i tillegg som du kan se deg selv på hvis du tar bilder av deg selv.
      Jeg anbefaler også allround objektivet 18-200 mm. Der kan du komme ganske nært, og ganske langt unna.
      Ser mange anbefaler 50 mm linse, men jeg anbefaler deg å kun kjøpe den hvis du har et spesielt behov for det. Det som er negativt med 50 mm linsa er at den har lik brennvidde som ikke kan justeres, slik at du må stå på lik avstand hvergang man tar f.eks outfit bilde. Og siden det er lav blender på den, har alle bildene lett for å bli skurrete.
      Av erfaring er det ikke lett å ta bilde aleine med 50 mm linse, så anbefaler heller 18-200 mm og eventuelt kjøpe 50 mm senere 😀

    21. Å få bakgrunnen uklar som du nevner, går på blenderen, og klarheten går på riktige innstillinger. Dersom du hadde brukt riktige innstillinger(ISO, blender, lukkertid, osv.)så hadde du fått pene bilder med det kameraet du har nå også. Ellers må jeg si at Nikon D3100 eller Nikon D5100 er gode nybegynnerkameraer.

    22. Det er ikke kameraet det er noe galt med, det er personen bak kameraet. Vil anbefale deg å kjøpe boken “Fotoglede” der finner du mange tips!

    23. Canon 7D med Sigma 17-70 mm linse. Får kjempe fine og klare bilder, men du må vite åssen man bruker manuell-innstillingene på kameraet, får å få best mulig bilde. Det gjelder uansett hvilket kamera.
      Om du vil lære mer om innstillingene så kan jeg gjerne hjelpe 🙂

    24. Jeg har canon eos 650D, er nesten det samme som 550D bare litt bedre og er kjempefornøyd med det!
      Anbefaler linsen f1.4 50mm til det, da jeg har det og får kjempebrae bilder 🙂
      Har også kameraet Nikon D5100, det er bra men jeg trives bedre med canon 🙂

    25. du kan kjøpe verdens dyreste kamera, men bildene blir ikke bra om du ikke lærer deg hvordan du skal bruke det.

    26. jeg har canon eos 7d med sigma 17-70 macro objektiv og det er helt SINNSYKT bra.. men du må gidde å stille inn kameraet selv noen ganger i og med at det ikke har “amatørfunkjsjoner” men etter min mening er det kjempelett og autofokusen er vanvittig bra! det funker også utrolig bra med canon ef 1.4 50 mm objektiv 🙂 dette kameraet er ganske dyrt, men definitivt verdt det! ellers er også 60D veldig bra ! 🙂

    27. så gøy at du skal kjøpe nytt kamera! synes bloggen din er aller best, men bildene har vært i utrolig dårlig kvalitet.. anbefaler canon eos 600D eller den nye versjonen av 600D 🙂

    28. Egentlig er det ikke så nøye 🙂 Vet om en som har myye dårligere kamera enn meg, men bildene hennes blir likevel sykt mye finere. Og det er fordi hun kan med innstillingene og fordi hun er flink til å redigere. Jeg er helt sikker på at du kan få bildene dine mer som du ønsker om du bare googler litt rundt:) Har du en bra linse, har ikke kamerahus så syykt mye å si.
      Men du burde slå til med 50 mm linsa til canon! Den er veldig mye anbefalt 🙂

    29. Hvis du lærer deg å bruke kameraet du har, så kan du ta slike bilder du beskriver. Uansett hvor bra kameraet og objektivet er, blir ikke bildene bra så lenge en ikke vet hvordan man bruker apparatet riktig.

    30. Kvakk kvakk, hvorfor tror jenter at andelepper er fint? Det ser ikke bra ut, ta det vekk, vær naturlig.

    31. Heldig, her i oslo har det bare vært full med vind og småfnugg med snø.
      Ellers til kamera (er fotostudent) så vil jeg anbefale canon 7d, eller canon mark ii, disse har god sensor når det kommer til mørke, og får bildene til å bli bra uansett lys. I tillegg kan man gå noksåhøyt opp på isoen (lysmåleren på kameraet) uten at det blir kornete. Linse/objektiv vil jeg nok anbefalle 50mm 1,4 blender.

    32. Nikon D7000! til under tusenlappen, og er et utrolig bra kamera. men helt ærlig, hvorfor skal du egentlig kjøpte deg nytt dyrt kamera og objektiv, når du ikke tar særlig fine bilder?.. ikke vondt ment, men de bldene du legger ut av deg selv er som regel tatt i et skittent speil med blits. jeg elsker deg sophie, men akkurat det å ta bilder og redigere er du ikke spesielt flink til 🙂

    33. Jeg har hatt Canon i alle år, men nå har jeg nettopp kjøp Nikon D5100! Beste kjøpet noen sinne!! Det har vendbar LCD-skjerm slik at du kan se deg selv hvis du tar håndholdt selvportrett f.eks. Lettvint for deg vel?:D i tillegg er det mange ulike scener og effekter man kan velge, som f.eks. velge kun én farge som skal vises på bildet og at resten er svart/hvitt. Det er også en tegneserieeffekt som er veldig kul! Som objektiv vil jeg anbefale 50mm 1.8 til ditt bruk. Det kan være litt vrient å få bildene slik du vil i starten da det er en vanesak, men øvelse gjør mester. Bildene blir suuperfine! Selve kameraet kostet 4999,- og objektivet kostet 1599 ,- (dette var på salg, hehe). Lykke til med kamerakjøpet! Kan virkelig ikke få sagt nok hvor fornøyd jeg er med nikon D5100!:)

    34. Jeg har et nikon D3100, jeg er veldig fornøyd med det!
      Du må egentlig finne deg et kamera som passer til ditt bruk. Så jeg anbefaler deg å gå på f.eks Elkjøp og spørre noen av de som jobber der om de kan fortelle deg om de forskjellige kameraene og at du sier hva du skal bruke kameraet til, så kan de gi deg en bedre anbefaling enn det noen av oss andre kan gi deg. Vi kan gi deg et navn og våre erfaringer, men du må nok få dine egne erfaringer med et kamera for at du skal finne et bra kamera for deg.

    35. du burde ikke kjøpe deg et nytt kamera bare fordi du suger til å ta bilder. Les bruksanvisningen til kameraet ditt, les foto-guides på nettet og sett opp riktige innstillinger. Hvis du bruker flere tusen kroner på et nytt speilrefleks når du allerede har et som kan ta bra bilder, så er du rett og slett bare dum og burde ikke eie et speilreflekskamera

    36. Haha, skjer med det duckface trynet a?
      Syntes du seriøst at det ser bra ut?
      Det ser helt jævli ut, asj.

    37. Vet ikke hvilket kamera du har, men et hvert speilrefleks kamera skal kunne gjøre alt dette 🙂 prøv å Google litt, det har med innstillingene på kameraet ditt å gjøre, oppe på hjulet på kameraet har du forskjellige ting du kan velge der du kan stille videre på dybdeskarphet, lysstyrke, lukkertid og blenderåpning (de tingene som du nevnte her) men du burde enten få noen som kan med det til å lære deg å vise deg eller du kan søke litt rundt på nettet 🙂 kanskje finner du tutorials på YouTube hvor noen forklarer de forskjellige innstillingene for deg 🙂 (søk på navnet på kameraet ditt for eksempel) man bør helst se og lære av noen som kan for det er vanskelig å forklare over tastatur, men det kan som sagt hende du finner noe på Google 🙂 jeg tror ikke du behøver nytt kamera i og med at et enda bedre kamera bare har enda fler innstillinger og blir enda mer forvirrende 🙂 det aller beste er å finne noen som kan det og få de til å vise deg 🙂 men en større blits er ingen dårlig investering, bruker du mye blits er det kjempesmart å kjøpe en større og bedre 🙂

    38. Canon eos 600D med objektivet 1.8 55mm er supert! anbefaler det virkelig på det strekeste. klare bilder, uklart i bakgrunnen, bra blitz/lysstyrke, rett og slett perfekt:) i tillegg har det kun fått positive tilbakemeldinger….:)

    39. Sony alpha 55! Teke utrulig fine og klare bilder! Har fem ulike objektiv! Er mest fornøyd med tamron objetivet 28-200 og macrolinsa mi! Blitz utenom er fint å ha vis du klara å bruka den ordenteleg!

    40. Nikon er veldig lett og bruke og er veldig bra. Jeg har selv hatt nikon i flere år og er superfornøyd.
      Som linse så anbefaler jeg 50mm 1.4 STERKT! Jeg er selv kunne ikke vært mer fornøyd. Da får du skurrete bakgrunn og det du skal ta bilde av kommer ordentlig i fokus. Det objektivet er også veldiig bra når det kommer til lys. Men lyset kommer veldig mye an på innstillingene du gjør på kameraet. Så anbefaler å lese deg litt opp på det 🙂

    41. Du har faktisk et veldig bra kamera, er nok bare du som ikke vet hvordan man skal bruke det 🙂 Et kamera kan ikke gjøre opp for fotograffeil skjønner du vel 🙂 Blir iritert av sånne folk som deg som skal kjøpe dyrere og dyrere kamera fordi de SELV ikke kan ta ordentlige bilder. Du kan kjøpe det beste og dyreste kameraet i verden, men du vil uansett ikke få noen bedre bilder enn det du har. Gå på et kamerakurs så sparer du peng + at du får bilder du er fornøyd med. Du kan prøve å undereksponere bilder når det er litt lyst, så slipper bildene å bli uklar 🙂 Og sett fokuseringen på manuell så du selv kan bestemme hvor fokus er sånn at bakgrunnen blir “blurry” 🙂

    42. De kamerae du har e jo sykt bra? Du må bare lære dæ bedre me de, å førr “uklar” bakrunn må du still inn ISO..google de. Bildan blir jo ikke bedre om du kjøpe nytt kamerahus t titusn kr

    43. Så fine bilder av deg, du er så utrolig pen! 🙂 Når det kommer til det med kamera har jeg selv cannon 550D, synes det er lett å bruke samtidig som det tar kjempeklare bilder og filmer. Autofokuset er også kjempebra! 😀

    44. Jeg har et canon EOS 600d, med et 50 mm objektiv med 1.8 blender. Kommer nok til å kjøpe meg et 50 mm objektiv med 1.4 blender også. Blenderen er det som gjør om bakrunnen blir skurrete og motiv i fokus. Jo lavere tall på blenderen, jo mer “blurry” bakgrunn. Både kamera og objektiv funker veldig bra, og er veldig “vanlig” å bruke som blogger. Det er et veldig brukervennlig kamera, lett å forstå, og ikke noe “proffene” bruker, men utrolig greit til bloggbruk f.eks. Det kommer også på en bra pris, ville tro canon sitt 50mm m/ 1.4 blender vil komme på rundt 3000, og selve kameraet mellom 5-7000, litt usikker akkurat der, google it! 🙂 Går selv media og kommnuikasjon, og hvordan bildene blir handler mye om hvilke innstillinger du bruker. Første uka sa læreren at auto aldri var lov, så jeg anbefaler deg å lese litt om innstillinger, det kan hjelpe deg utrolig mye på veien, selv det!

    45. Canon EOS 600d er Kjempebra! Pluss at man kan snu på skjermen som er veldig praktisk når man for eksempel skal ta bilde av deg selv, som du ofte gjør 🙂

    46. Det siste bildet var såå fint av deg, Sophie! Du er så vakker 🙂 Vi har ingen snø her ved Oslo! litt glad for jeg da, er ikke så glad i den. Men du kunne du skrevet et innlegg om hva du mener om canada goose og svea og de der jakkene med ekte pels? Vi er flere som vil det tror jeg! 🙂

    47. Glem alle puslete nybegynnerkameraene. Canon EOS Mark 2 er tingen! Det er HELT fantastisk, bare se på http://www.marenviks.blogg.no! Bildene blir utrolig klare. Det selges for 13k for bare kamerahus, og da anbefaler jeg 50mm linse fra canon 1/4f! koster 2,5k 🙂 Haha jeg vet det er jævlig dyrt, men du har vell råa! 🙂 Ellers er Canon EOS 600D er veldig godt kamera.

    48. Jeg har nikon d90 og er storfornøyd! 😀
      Har nikkor 50-130mm tror jeg og det gir kjempefin fokus, kjempefin bildekvalitet og er enkel å forstå.du kan også bestemme hvor lyst bildet er ogsånn! Og du kan velge manuell eller auto fokus ogsånn<3 anbefaler virkelig!!

    49. DET ER IKKE OBJEKTIVET SOM BESTEMMER OM BAKGRUNNEN ER KLAR ELLER EI. DET ER DYBDESKARPHETEN (I INNSTILLINGER)

    50. Du har jo kjempe bra kamera, og hvis du skal ha uklar bakgrunn og skarpe bilder er det innstillingene du må endre på. Det er ikke objektet som bestemmer om bakgrunnen er uklar. Det endrer du på dybdeskarpheten 🙂

    51. Jeg bruker nikon d90. Synes det er kjempebra! Jeg bruker ikke ekstra blitz eller linse, for jeg synes det allerede er god linse og blitz på det 🙂

    52. Lær deg og bruke kameraet.. Ikke vits å kjøpe et kamera for 15 000,- hvis du skal bruke auto. OG det heter objektiv, ikke linse! Get your facts right.

    53. Jeg har ekstra blitz, kjempekjekt! Kan ta bilder i ganske mørke rom, også blir de kjempefine selv om:)

    54. Siden du ikke er veldig pro enda vil jeg anbefale canon 600D. 🙂
      Objektiv ville jeg tatt 50 mm 1,4 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg