hits

en ond sirkel


Haha herregud for en dag jeg har hatt . . Skulle egentlig til Lisa etter skolen, men hun ble tydeligvis helt borte i hodet hos tannlegen s hun var det umulig f tak i. Etter en halvtime med desperate forsk p komme inn i huset hennes + en kjretur rundt hele byen dro jeg hjem, tok et bad og etter det har jeg prvd hente meg inn igjen mentalt p grunn av lite svn. Trodde helt serist jeg skulle d p skolen i dag, svimmel, skjelvende og generelt drlig. Men n fler jeg meg mye bedre!

Noen av dere har stilt sprsml ved hvorfor jeg ikke fr sove, det er en ganske enkel grunn til det. Jeg kjpte koffeintabeletter fra sverige for et par r siden, jeg trodde jeg hadde mistet dem men fant de igjen sist uke. Har (heldigvis) ikke s mange igjen, for man blir virkelig avhengig! Akkurat n trenger jeg bare en god natts svn om jeg skal slutte, vet det har blitt en ond sirkel. . Jeg fr ikke sove om natten, og tar derfor koffeintabeletter slik at jeg klarer holde ut skoledagen, men ettersom jeg jevnt fr koffein ( i overdoser ) s blir det enda fler svnlse netter, and so on. . . Men hvordan skal jeg komme meg ut av dette? Noen sovetips?






62 kommentarer

er det aldersgrense p og kjpe koffeintabeletter??? PS jeg ELSKER bloggen din <3<3

unng sove midt p dagen (etter skolen osv), tren mere og f ut energien din! da blir man trttere p kvelden! sklart hvis du har en "sykdom" som gjr at du ikke fr sove s hjelper det nok ikke..

Elsker bloggen din, du er s pen <3

Skulle ikke du annonsere vinneren av konkurransen i gr??

Jeg er ingen ekspert men... Stakkars, visst det hjelper.. (Haha det gjr jo ikke det da men..) :/ <3

digger deg.♥:)

unng sovne p dagti, hadde teenkt ta en powernap istad, men pinte meg selv ved holde meg vken, s jeg er super trtt i kveld nr jeg skal legge meg, er som oftest det som funker best nr jeg har snudd dgnet.. :P

Valerina NATT er et urteprodukt som beroliger kroppen fra innsiden. Fs kjpt reseptfritt p helsekostbutikker. Anbefales p det sterkeste :-)

HAr hrt at kako fr man skal sove er braa!

Og jeg har hvertfall alltid sovet godt etter kako p kvelden.. :) <3

Ogs burde man trene, eller gjre noe som gjr kroppen sliten, det hjelper ogs p svnen. Og ha et vindu pent.

Haha, fikk ikke sove fr 3 tia i natt, pga vinduet var ikke pent. Men nr jeg pnet det, da fikk jeg sove!.. -.-

Lykke til <3

Sov om natten og vr vken om dagen, er ikke s vanskelig, men det virker ikke som du gidder prve la vr sove etter skolen :) man skal legge seg til ca samme tid hver dag, til og med i helgene (noe ikke jeg gjr, men jeg er aldri oppe hele natten). Det er viktig ha jevn svn, s begynn med slutte sove om dagen, og som noen sa lenger opp: tren!

mediter!

for meg funker det se p tv til jeg blir s trtt at jeg nesten sovner :)er det aldersgrense p koffeinpiller, og hvilken butikk kjpte du dem p? <3

uffda, hres ikke godt ut :o

Er det ikke bare og legge dem vekk? Kast dem i do s vet du at du ikke fr tak i dem lenger ;)<3

Tren, ikke sov om dagen, ikke vr p pc eller andre strmkilder som tv, mobil osv ...nr det er en time til du skal legge deg det ker stressnivet ditt og du blir mere vken av det.

Drikk en kopp varm te rett fr du pusser tennene, det roer ned kroppen din, snn at du blir mere avslappet og sovner mye fortere.

Ha et vindu pent selvom du syns det er kaldt. Ha littegran lys p rommet snn at det ikke er helt mrkt(det hjelper hvertfall for meg) , og lukk igjen ynene dine nr du har lagt deg behagelig i sengen.

PS:g p do fr du legger deg, og om du vkner midt p natta prv g p do om du fler at du m, ellers om du ikke m p do bare lukk igjen ynene dine igjen

PS: igjen hahah... Ha et glass med presset appelsin juice og vann og sett det et eller flere steder i rommet ditt, da sover du stt

Nora Heen Mellevold

Nora Heen Mellevold

stakkar deg..♥♥

Gi deg selv litt fri, rett og slett! Ta deg fri fra skolen i et par dager for innhente deg litt og glem tablettene. Slutt og bruk dem og gjr dgnrytmen din normal s fort som mulig! Tror det er det beste for bde deg og kroppen din! Good luck <3

Mitt sovetips: Spis en banan fr du legger deg,ikke tren nr du snart skal legge deg og du m ikke se p tv,vre inn p pc-en din,mobil og andre lignende ting fr du skal legge deg eller nr du ikke fr sove! Det har jeg gjort og det hjelper:) Hper det hjelper til deg ogs Sophie!..

Ikke vr oppe s sent, og ikke spis rett fr du skal hjelpe deg. Spis minst 1 time fr. Pleier hjelpe :D elsker deg Sophie Elise<3

http://www.klikk.no/mote/article792463.ece ....

Sku du kje trkk vinner av konkuransen p sndagen?

http://www.klikk.no/mote/article792463.ece

Lees det er om deg !

der som funker p meg noen ganger er legge vekk mobil og pc og alt det slik at jeg ikke blir fristet til se p blogg eller face osv. Ogs m man finne en god stilling i senga, lukke ynene prve og tmme tankene.

Eller noe som ogs har funket er slite deg veldig ut, med trening eller lekser (evnt lese) ogs bare ligge rolig ig sovne :) St opp kjempe tidlig slik at du trenger svn p kvelden. Prv ogs legg deg en-to timer fr og bli stirrnde i taket de frste dagene s kommer rutinen inn :) Hper dette hjalp <3

Ta deg en laaang gtur i kulda om kvelden, s kommer du inn, tar deg en varm og god dusj og legger deg i senga di med nyskiftet sengety! S digg. Og viktig - ikke bruk pc eller tv etter dette, for da blir du vken igjen.

Du m bare ikke sove etter skolen og nr du har mulig heten til det. Fr du skal legge deg s tar du et varmt bad eller noe lingnene. S legger du deg under dyne og lukke ynene. Si til deg selv at du ikke fr pne de. S sovner du (hper vi)

Dette funker i allefor for meg!!

jeg hadde det helt likt fr, men s kom mamma hjem med noen tabletter som hete melantonin (tror jeg). etter som det ikke en medisin, trenger du ikke kjpe det p resept. Prv det, fungerer utrolig bra !

Hvis du har det varmt p rommet, blir man svnig/trtt. Da har du lettere for og sove :)

Bare skru opp varmen litt (ikke s mye at du ikke fr sove), men det hjelper! Er en underskelse som sier det, hjelper p meg ihvertfall!

Fine bilder :)

Settter pris p en kommentar tilbake ? <3

http://www.h-avis.no/stjern/semifinalister?videoId=2671

aww se henne !!

Hehe,har ikke s mye tips men jeg ogs har veldig mange svnlse netter.. Det eneste jeg kommer p akkurat n er at du er p pcen din og sitter lenge og leser veldig mye p pcen din og du m ha rommet ditt mrkt da s blir liksom lyset p dataen din ganske sterkt s da blir du p en mte mer svnigere..

Eller s leser du lenge i en bok og da blir du av og til atomatisk svnig i ynene dine.. Okei,dette var dritdrlige tips! Men jaja,prvet verfall..

Du er syyykt pen,og dritfin blogg :-)

St opp til en fast tid hver dag, legg deg om kvelden nr du blir trtt og st igjen opp til samme tid dagen etterp. Dette funket for meg :) n sover jeg som en Stein om natta og er utkvilt hver morgen :)

http://xjenny18.blogspot.de/

Du er veldig inspirerende, kan du ha en egen kategori der du har alle de personlige tekstene du har skrevet. De gir utrolig mye inserasjon <3

sk p slike "relax" "meditation" -sanger p spotify/youtube, de er kanskje ikke _sykt_ fine, men de er greie - og du blir faktisk mer avslappet av det! nr jeg kommer inn i en drlig sirkel, tar jeg ansiktmaske, renser huden skikkelig, dusjer osv slik at jeg fler meg fresh, og etter det legger jeg meg mens jeg hrer p slike sanger. ikke alt for hyt, ganske lavt. prv det - det har hjulpet meg gjennom mange svlse og tunge perioder/netter!

Ta et laangt bad, hr p sovermusikk, ikke tv eller data 2-3 timer fr du skal legge deg. Ikke tren heller veldig seint for da fr du s mye energi. Hper det blir bedre! :)

Men skulle ikke du kre vinneren igr?

Hadde skrevet ned noen tips p bloggen min for en stund siden, men her har du det jeg skrev som ihvertfall fungerer for meg:

Unng koffein - unng bde cola, kaffe, sjokolade osv fr du skal legge deg. Koffein virker inn p sentralnervesystemet vrt og gjr oss mere vkne, de kan ha effekt opptil 14 timer etter inntak.

*Unng sigarretter og alkohol.

*Unng ettermiddagshvilen - greit med en powernap p 10-15 minutter, for den virker ikke stor grad innp natterssvnen.

*Trening fr du legger deg - tren litt fr du legger deg, men stopp minst 3-4 timer fr natterstid.

*Ro deg ned - forbred kroppen p legge seg. Ikke anstreng deg med enten jobb, skole, fysisk eller mentalt.

*Sperr lyset bort - du sover faktisk bedre i et mrkt rom. Kanskje du kan prve en sovemaske ?

du er s vakker . http://xjenny18.blogspot.de/

Det er ingen mystisk greie som gjr at natten din blir drlig. Du er for stressa til at kroppen din kan bli mottakelig for svn akkurat n. Svn har lite med hva du spiser og drikker, men mere gjre med spenningsnivet i kroppen din, og hvor mye tankekjr du har. Og IKKE MINST hvor mye du velger "slenge deg med p" tankekjret ved tro p det.

Kanskje du burde begynne ta litt bedre vare p deg selv. Koble bort tv og pc tidlig om kvelden.

Tenk p det, og dette gjelder ikke bare deg,men hele din generasjon; hjernen din m forholde seg til alle bilder som vises p TV. Alle bilder som klippes i en vanvittig hastighet. All musikk med 1000 ulike lyder. All ytre pvirkning. Du kan ikke velge at hjernen IKKE skal mtte forholde seg til det. Er det rart man blir mentalt og fysisk utmattet?

P tide ta noen valg, Sophie. Ta vare p deg selv. Du er den eneste som kommer til gjre det.

Klem

Btw, avspenning er bra. Det finnes mange gode apper avspenning, og noen skal btukes spesifikt for svn. Jeg anbefaler de av Darren Marks. Har alle selv.

slutt med tabelettene. pin deg igjennom dagen selv om du er trtt. til slutt vil du f sove p kveldene:)

Hva med bare slutte med pillene, ogs tar du det der ifra? :)

♥ Lizbethosnes.com - Vinn clip-on hair extentions p min blogg (Kategori: Konkurranser)

Du tar jo bare bilder av hret ditt "som egentlig ikke er ditt" :P + at clipsene visses HELE tiden i sidene p bildene dine :P

Sett p www.rainymood.com med eventuelt en fin sang litt lavt i bakgrunnen og tull deg skikkelig inn i et mykt pelspledd!:)

Drikk kakao eller varm te, ta et varmt(!!) bad og se p tv/film/dataen til du sovner :)

veldig spesielt av deg g p koffein tabeletter, du virker litt lite lrd egentlig, har du ikke lest om hvor skadelig dette er? og allikevel velger du g p de?

veldig vanskelig f tilbake de gamle svnrutinene etter noe snt noe, akkurat som nr man spiser sove tabletter delegger dette rutiner.

man m bare gi det tid og slutte stappe i seg slike ting..

Vurderte kjpe koffeintabeletter elle noe jeg , nr jeg var i Bularia, men hadde s lite penger. Shoppingen gjor meg fulklstendig blakk!! xD

(er forresten begynnt kommentere litt etter eg leste att du leser hver eneste kommentar du fr :) Det er forresten syykt bra gjort!)

Haha holdt liksom p sove n nettopp i timen, bra jeg har bloggen din til holde meg litt i live, og ikke D av kjedsomhet! Haha, er fast leser forresten, er sikket kjekt hre snnt ;)

Prv lavendel lukt p skuldrene, det skal f deg til og bli svni :)

Les fr du legger deg, det blir du virkelig trtt av!

Ellers er lavendel duft veldig beroligende, :)

Hvis man kun er p Rommet sitt om natten og om kvelden nr man skal sove s sovner man mye lettere.

Les alle kommentarene over fr du legger deg! Haha, ble serist trtt av lese s mye om soving! begynte gjespe og greier.

Kast tablettene! Du blir sikkert trtt i starten, men da fr du bare spise noe mat som gir energi :)

1.Kjp deg en GOD bok som du kan lese om kvelden.

2.Ikke sov midt p dagen (etter skolen eller noe)

3.Bruk mer energi om dagen , F.eks. Jogg en tur i byen eller rundt nabolaget forr bruke litt energi.

4.KAST tablettene.

ELSKER BLOGGEN DIN SOPHIE! ;)

Hei Sophie!

Ville bare starte med og si at du har en fin blogg. St p med det gode arbeid. Mye interessant lesestoff her, og liker bloggen din veldig godt.

Siden jeg jobber p apotek, har jeg noen rd til deg. Om du er veldig vken nr det nrmer seg kvelden, kan du starte med prve deg p en god joggetur, (eller noe annet som sliter deg ut) slik at du er skikkelig sliten nr du kommer hjem. Om morgenen foreslr jeg at du str opp gjerne 1-2 timer tidligere enn du pleier, og med en god frokost. Disse to rdene vil nytralisere dgnrytmen din ganske bra, og du vil merke forbedring allerede etter frste dag.

Om dette fortsatt ikke skulle hjelpe, har vi reseptfrie alternativ, som valerinaurt og johannesurt som kan virker mot uro og lette svnforstyrrelser.

Alternativ 3, vil vre og snakke med lege og evt. prve circadin som er dgnrytmenytraliserende (vil flge sola, at du blir trtt nr det blir mrkt) eller noen andre innsovningstabletter som imovane, stilnoct (regner ikke med det er s ille), merk deg ogs at de de to sistnevnte er avhengighetsskapende.

Hper noen av disse rdene kan hjelpe deg :)

Du m slutte ta de til helga, s nr sist du tok en var p fredag, m du bare dyne helt til lrdags kveld, s legger du deg i 8-9 tiden, for da er du s trtt at du vil sovne. S sover du til 10 neste morgen s du IKKE snur dynet! da blir det hundre ganger verre

Hvis du spiser ett godt mltid fr du tar koffein, vil du oppleve en stigende energikurve, i forhold til hvis kroppen gr p tomgang. Da vi man bli en berg -og dalbane, som gjr at kroppen slites ut raskere og brenner av seg selv. Dette virker mot sin effekt med andre ord.

s, spis godt, derretter koffein. Det kan holde hele dagen. Dessuten har koffein en varighet p opptil 8 timer, s beregn slik at du ikke tar de for nrme leggetid.

Du kan drikke en spesiell te som fr deg til sove bedre, tror den heter kamomille elns.. Spr p apoteket eller supermarkedet!

Monicha Andersen

Monicha Andersen

Kjre deg... Koffeintabletter...avhengig?? Dette ER virkelig ikke bra..du utsetter kroppen din for stress nr den ikke fr sin naturlige svn og/eller svnrytme. Ikke bra ikke bra... Det er godt du ser det selv at det er en ond sirkel.

Vr s snill kast resten av disse j.... tablettene.

Skriv en ny kommentar

Design laget av Kine Skjerpen