en ond sirkel

Haha herregud for en dag jeg har hatt . . Skulle egentlig til Lisa etter skolen, men hun ble tydeligvis helt borte i hodet hos tannlegen så hun var det umulig å få tak i. Etter en halvtime med desperate forsøk på å komme inn i huset hennes + en kjøretur rundt hele byen dro jeg hjem, tok et bad og etter det har jeg prøvd å hente meg inn igjen mentalt på grunn av lite søvn. Trodde helt seriøst jeg skulle dø på skolen i dag, svimmel, skjelvende og generelt dårlig. Men nå føler jeg meg mye bedre!

Noen av dere har stilt spørsmål ved hvorfor jeg ikke får sove, det er en ganske enkel grunn til det. Jeg kjøpte koffeintabeletter fra sverige for et par år siden, jeg trodde jeg hadde mistet dem men fant de igjen sist uke. Har (heldigvis) ikke så mange igjen, for man blir virkelig avhengig! Akkurat nå trenger jeg bare en god natts søvn om jeg skal slutte, vet det har blitt en ond sirkel. . Jeg får ikke sove om natten, og tar derfor koffeintabeletter slik at jeg klarer å holde ut skoledagen, men ettersom jeg jevnt får koffein ( i overdoser ) så blir det enda fler søvnløse netter, and so on. . . Men hvordan skal jeg komme meg ut av dette? Noen sovetips?

62 kommentarer
    1. unngå å sove midt på dagen (etter skolen osv), tren mere og få ut energien din! da blir man trøttere på kvelden! såklart hvis du har en “sykdom” som gjør at du ikke får sove så hjelper det nok ikke..

    2. å unngå å sovne på dagti, hadde teenkt å ta en powernap istad, men pinte meg selv ved å holde meg våken, så jeg er super trøtt i kveld når jeg skal legge meg, er som oftest det som funker best når jeg har snudd døgnet.. 😛

    3. Valerina NATT er et urteprodukt som beroliger kroppen fra innsiden. Fås kjøpt reseptfritt på helsekostbutikker. Anbefales på det sterkeste 🙂

    4. HAr hørt at kako før man skal sove er braa!
      Og jeg har hvertfall alltid sovet godt etter kako på kvelden.. 🙂 <3
      Også burde man trene, eller gjøre noe som gjør kroppen sliten, det hjelper også på søvnen. Og ha et vindu åpent.
      Haha, fikk ikke sove før 3 tia i natt, pga vinduet var ikke åpent. Men når jeg åpnet det, da fikk jeg sove!.. -.-
      Lykke til <3

    5. Sov om natten og vær våken om dagen, er ikke så vanskelig, men det virker ikke som du gidder å prøve å la vær å sove etter skolen 🙂 man skal legge seg til ca samme tid hver dag, til og med i helgene (noe ikke jeg gjør, men jeg er aldri oppe hele natten). Det er viktig å ha jevn søvn, så begynn med å slutte å sove om dagen, og som noen sa lenger opp: tren!

    6. Tren, ikke sov om dagen, ikke vær på pc eller andre strømkilder som tv, mobil osv …når det er en time til du skal legge deg det øker stressnivået ditt og du blir mere våken av det.
      Drikk en kopp varm te rett før du pusser tennene, det roer ned kroppen din, sånn at du blir mere avslappet og sovner mye fortere.
      Ha et vindu åpent selvom du syns det er kaldt. Ha littegran lys på rommet sånn at det ikke er helt mørkt(det hjelper hvertfall for meg) , og lukk igjen øynene dine når du har lagt deg behagelig i sengen.
      PS:gå på do før du legger deg, og om du våkner midt på natta prøv å gå på do om du føler at du må, ellers om du ikke må på do bare lukk igjen øynene dine igjen
      PS: igjen hahah… Ha et glass med presset appelsin juice og vann og sett det et eller flere steder i rommet ditt, da sover du søtt

    7. Gi deg selv litt fri, rett og slett! Ta deg fri fra skolen i et par dager for å innhente deg litt og glem tablettene. Slutt og bruk dem og gjør døgnrytmen din normal så fort som mulig! Tror det er det beste for både deg og kroppen din! Good luck <3

    8. Mitt sovetips: Spis en banan før du legger deg,ikke tren når du snart skal legge deg og du må ikke se på tv,være inn på pc-en din,mobil og andre lignende ting før du skal legge deg eller når du ikke får sove! Det har jeg gjort og det hjelper:) Håper det hjelper til deg også Sophie!..

    9. Ikke vær oppe så sent, og ikke spis rett før du skal hjelpe deg. Spis minst 1 time før. Pleier å hjelpe 😀 elsker deg Sophie Elise<3

    10. der som funker på meg noen ganger er å legge vekk mobil og pc og alt det slik at jeg ikke blir fristet til å se på blogg eller face osv. Også må man finne en god stilling i senga, lukke øynene prøve og tømme tankene.
      Eller noe som også har funket er å slite deg veldig ut, med trening eller lekser (evnt lese) også bare ligge rolig ig sovne 🙂 Stå opp kjempe tidlig slik at du trenger søvn på kvelden. Prøv også å legg deg en-to timer før og bli stirrnde i taket de første dagene så kommer rutinen inn 🙂 Håper dette hjalp <3

    11. Ta deg en laaang gåtur i kulda om kvelden, så kommer du inn, tar deg en varm og god dusj og legger deg i senga di med nyskiftet sengetøy! Såååå digg. Og viktig – ikke bruk pc eller tv etter dette, for da blir du våken igjen.

    12. Du må bare ikke sove etter skolen og når du har mulig heten til det. Før du skal legge deg så tar du et varmt bad eller noe lingnene. Så legger du deg under dyne og lukke øynene. Si til deg selv at du ikke får åpne de. Så sovner du (håper vi)
      Dette funker i allefor for meg!!

    13. jeg hadde det helt likt før, men så kom mamma hjem med noen tabletter som hete melantonin (tror jeg). etter som det ikke en medisin, trenger du ikke å kjøpe det på resept. Prøv det, fungerer utrolig bra !

    14. Hvis du har det varmt på rommet, blir man søvnig/trøtt. Da har du lettere for og sove 🙂
      Bare skru opp varmen litt (ikke så mye at du ikke får sove), men det hjelper! Er en undersøkelse som sier det, hjelper på meg ihvertfall!

    15. Hehe,har ikke så mye tips men jeg også har veldig mange søvnløse netter.. Det eneste jeg kommer på akkurat nå er at du er på pcen din og sitter lenge og leser veldig mye på pcen din og du må ha rommet ditt mørkt da så blir liksom lyset på dataen din ganske sterkt så da blir du på en måte mer søvnigere..
      Eller så leser du lenge i en bok og da blir du av og til atomatisk søvnig i øynene dine.. Okei,dette var dritdårlige tips! Men jaja,prøvet verfall..
      Du er syyykt pen,og dritfin blogg 🙂

    16. Stå opp til en fast tid hver dag, legg deg om kvelden når du blir trøtt og stå igjen opp til samme tid dagen etterpå. Dette funket for meg 🙂 nå sover jeg som en Stein om natta og er utkvilt hver morgen 🙂

    17. Du er veldig inspirerende, kan du ha en egen kategori der du har alle de personlige tekstene du har skrevet. De gir utrolig mye inserasjon <3

    18. søk på slike “relax” “meditation” -sanger på spotify/youtube, de er kanskje ikke _sykt_ fine, men de er greie – og du blir faktisk mer avslappet av det! når jeg kommer inn i en dårlig sirkel, tar jeg ansiktmaske, renser huden skikkelig, dusjer osv slik at jeg føler meg fresh, og etter det legger jeg meg mens jeg hører på slike sanger. ikke alt for høyt, ganske lavt. prøv det – det har hjulpet meg gjennom mange søvløse og tunge perioder/netter!

    19. Ta et laangt bad, hør på sovermusikk, ikke tv eller data 2-3 timer før du skal legge deg. Ikke tren heller veldig seint for da får du så mye energi. Håper det blir bedre! 🙂
      Men skulle ikke du kåre vinneren igår?

    20. Hadde skrevet ned noen tips på bloggen min for en stund siden, men her har du det jeg skrev som ihvertfall fungerer for meg:
      Unngå koffein – unngå både cola, kaffe, sjokolade osv før du skal legge deg. Koffein virker inn på sentralnervesystemet vårt og gjør oss mere våkne, de kan ha effekt opptil 14 timer etter inntak.
      *Unngå sigarretter og alkohol.
      *Unngå ettermiddagshvilen – greit med en powernap på 10-15 minutter, for den virker ikke stor grad innpå natterssøvnen.
      *Trening før du legger deg – tren litt før du legger deg, men stopp minst 3-4 timer før natterstid.
      *Ro deg ned – forbred kroppen på å legge seg. Ikke anstreng deg med enten jobb, skole, fysisk eller mentalt.
      *Sperr lyset bort – du sover faktisk bedre i et mørkt rom. Kanskje du kan prøve en sovemaske ?

    21. Det er ingen mystisk greie som gjør at natten din blir dårlig. Du er for stressa til at kroppen din kan bli mottakelig for søvn akkurat nå. Søvn har lite med hva du spiser og drikker, men mere å gjøre med spenningsnivået i kroppen din, og hvor mye tankekjør du har. Og IKKE MINST hvor mye du velger å “slenge deg med på” tankekjøret ved å tro på det.
      Kanskje du burde begynne å ta litt bedre vare på deg selv. Koble bort tv og pc tidlig om kvelden.
      Tenk på det, og dette gjelder ikke bare deg,men hele din generasjon; hjernen din må forholde seg til alle bilder som vises på TV. Alle bilder som klippes i en vanvittig hastighet. All musikk med 1000 ulike lyder. All ytre påvirkning. Du kan ikke velge at hjernen IKKE skal måtte forholde seg til det. Er det rart man blir mentalt og fysisk utmattet?
      På tide å ta noen valg, Sophie. Ta vare på deg selv. Du er den eneste som kommer til å gjøre det.
      Klem

    22. Btw, avspenning er bra. Det finnes mange gode apper avspenning, og noen skal btukes spesifikt for søvn. Jeg anbefaler de av Darren Marks. Har alle selv.

    23. Du tar jo bare bilder av håret ditt “som egentlig ikke er ditt” 😛 + at clipsene visses HELE tiden i sidene på bildene dine 😛

    24. veldig spesielt av deg å gå på koffein tabeletter, du virker litt lite lærd egentlig, har du ikke lest om hvor skadelig dette er? og allikevel velger du å gå på de?
      veldig vanskelig å få tilbake de gamle søvnrutinene etter noe sånt noe, akkurat som når man spiser sove tabletter ødelegger dette rutiner.
      man må bare gi det tid og slutte å stappe i seg slike ting..

    25. Vurderte å kjøpe koffeintabeletter elle noe jeg å, når jeg var i Bularia, men hadde så lite penger. Shoppingen gjor meg fulklstendig blakk!! xD
      (er forresten begynnt å kommentere litt etter eg leste att du leser hver eneste kommentar du får 🙂 Det er forresten syykt bra gjort!)
      Haha holdt liksom på å sove nå nettopp i timen, bra jeg har bloggen din til å holde meg litt i live, og ikke Dø av kjedsomhet! Haha, er fast leser forresten, er sikket kjekt å høre sånnt 😉

    26. Les før du legger deg, det blir du virkelig trøtt av!
      Ellers er lavendel duft veldig beroligende, 🙂

    27. Les alle kommentarene over før du legger deg! Haha, ble seriøst trøtt av å lese så mye om soving! begynte å gjespe og greier.

    28. Kast tablettene! Du blir sikkert trøtt i starten, men da får du bare spise noe mat som gir energi 🙂

    29. 1.Kjøp deg en GOD bok som du kan lese om kvelden.
      2.Ikke sov midt på dagen (etter skolen eller noe)
      3.Bruk mer energi om dagen , F.eks. Jogg en tur i byen eller rundt nabolaget forr å bruke litt energi.
      4.KAST tablettene.
      ELSKER BLOGGEN DIN SOPHIE! 😉

    30. Hei Sophie!
      Ville bare starte med og si at du har en fin blogg. Stå på med det gode arbeid. Mye interessant lesestoff her, og liker bloggen din veldig godt.
      Siden jeg jobber på apotek, har jeg noen råd til deg. Om du er veldig våken når det nærmer seg kvelden, kan du starte med å prøve deg på en god joggetur, (eller noe annet som sliter deg ut) slik at du er skikkelig sliten når du kommer hjem. Om morgenen foreslår jeg at du står opp gjerne 1-2 timer tidligere enn du pleier, og med en god frokost. Disse to rådene vil nøytralisere døgnrytmen din ganske bra, og du vil merke forbedring allerede etter første dag.
      Om dette fortsatt ikke skulle hjelpe, har vi reseptfrie alternativ, som valerinaurt og johannesurt som kan virker mot uro og lette søvnforstyrrelser.
      Alternativ 3, vil være og snakke med lege og evt. prøve circadin som er døgnrytmenøytraliserende (vil følge sola, at du blir trøtt når det blir mørkt) eller noen andre innsovningstabletter som imovane, stilnoct (regner ikke med det er så ille), merk deg også at de de to sistnevnte er avhengighetsskapende.
      Håper noen av disse rådene kan hjelpe deg 🙂

    31. Du må slutte å ta de til helga, så når sist du tok en var på fredag, må du bare døyne helt til lørdags kveld, så legger du deg i 8-9 tiden, for da er du så trøtt at du vil sovne. Så sover du til 10 neste morgen så du IKKE snur døynet! da blir det hundre ganger verre

    32. Hvis du spiser ett godt måltid før du tar koffein, vil du oppleve en stigende energikurve, i forhold til hvis kroppen går på tomgang. Da vi man bli en berg -og dalbane, som gjør at kroppen slites ut raskere og brenner av seg selv. Dette virker mot sin effekt med andre ord.
      så, spis godt, derretter koffein. Det kan holde hele dagen. Dessuten har koffein en varighet på opptil 8 timer, så beregn slik at du ikke tar de for nærme leggetid.

    33. Du kan drikke en spesiell te som får deg til å sove bedre, tror den heter kamomille elns.. Spør på apoteket eller supermarkedet!

    34. Kjære deg… Koffeintabletter…avhengig?? Dette ER virkelig ikke bra..du utsetter kroppen din for stress når den ikke får sin naturlige søvn og/eller søvnrytme. Ikke bra ikke bra… Det er godt du ser det selv at det er en ond sirkel.
      Vær så snill å kast resten av disse j…. tablettene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg