the cove

Her om dagen fikk jeg en kommentar som gikk noe slik som at det er kjedelig at jeg blogger om dyr og hva som FAKTISK skjer på denne planeten, at jeg heller bør blogge outfits, sminke osv. Først vil jeg bare si – jeg blogger 90% om ting som egentlig ikke betyr noe, ting dere vil lese, ting jeg interesserer meg for. Men dere må nesten akseptere at jeg interesserer meg for flere ting enn hva man kan kjøpe i butikken og hva som er det nyeste på bikbok. Og så fikk jeg også en kommentar at jeg heller bør blogge om hva som skjer angående krig, barn som sulter ++. Og joda, men det er ikke min hjertesak. Jeg er mye mer interessert i dyr sine rettigheter fordi de har INGEN valg. Mennesker har ødelagt hverandre, om dere skjønner? Dyr har aldri gjort oss noe. Derfor er det noe jeg bryr meg om. 

Jeg prøver å ikke blogge for mye om det, men det er noe jeg MÅ ta opp. Denne filmen som jeg legger til trailer av under heter “the cove” og er den beste dokumentaren jeg har sett i mitt liv, og jeg er så sur for at den ikke er pensum på skolen men det skal jeg riktignok snakke med kontaktlæreren min om når skolen starter slik at vi forhåpentligvis får sett den på skolen – det anbefaler jeg alle dere å gjøre også!  Den handler om ulovlig delfinjakt i japan, og det er helt UTROLIG at slikt skjer i verden. Delfiner er de smarteste dyrene i verden, de har et eget språk, de er som mennesker med et unntak – de er snille. I filmen the cove får man blandt annet se et klipp av delfiner som blir slept bak en bil mens de enda lever. SYKT! 

 Dere kjenner sikkert til skuespiller Hayden Panettiere? Hun er veldig interessert i dette og denne filmen under her er UTROLIG sterk. Hun er talsperson for http://savethewhalesagain.org/ – på den siden kan du adoptere en delfin og donere penger. Det hjelper VELDIG!  Og om dere ser på nettsiden, så kan dere også se at Norge er et av landene som er “verstinger ” på dette med å drepe hvaler osv. 

Delfinkjøtt er på toppen av det hele giftig, og mange skolebarn spiser dette i japan. Flere har faktisk dødd av det. Så hvorfor skal man fange og drepe de da? Om du liker å spise tunfisk, se etter et merke på tunfiskboksen som sier at ingen delfiner har blitt drept i sammenheng med det. Fordi mange delfiner blir fanget i de nettene som tunfisk også blir fanget i. 

For all del, uansett hva dere gjør, om dere besøker et land hvor man kan dra i en vannpark å se på delfiner, bade med dem, ta bilder osv – IKKE GJØR DET! Da støtter dere en industri som IKKE skal støttes. Som de sier i dokumentaren, at en delfin smiler betyr IKKE at den er glad. Så ta facebookbildet ditt hvor du poserer med en delfin og gjem det fra verden fordi da viser du at du støtter en industri som dreper det fineste dyret vi har. Hard sannhet:-)

Dere kan kjøpe filmen the cove på http://www.dyrsrettigheter.no/.   Traileren kan dere godt se, den viser ingenting ekkelt og er heller ikke skummel. 

144 kommentarer
    1. så enig med deg! utrolig glad for at du blogger om dette jeg!
      syntes du burde blogge 80& om det du interesserer deg for og 20 med ting som er viktig, da kan du faktisk gjøre en forskjell her i verden!

    2. Du er ein blogger som blogger om serriøse ting og du må ikkje bry deg om dei andre! du fortjener 1plass!<3
      PS: Elsker bloggen din<3

    3. DU E SERIØST DEN BESTE BLOGGEN I VERDEN, elske at du blogge lange innlegg om sånne her ting! du åpne virkelig øyan til folk. stå påå <3

    4. du er bare helt utrolig! blir stolt av og være nordmann når man ser sånne som deg, søt lita jente som ligner en fin barbie(positivt ment) med et hjerte som mor Theresa!:D bra, stå for den du er og hva du mener! bare flott:)

    5. Utrolig intresant å lese om dette sophie! Kanskje du framstiller som blond barbie, men det betyr jo ikke at du har samvittighet! Blir så utrolig inspirert av innleggene dine, og begynner å tenke på andre ting en det vanlige! Stå på, og skriv flere sånne innlegg!! :))

    6. det er kanskje jævlig av meg å si dette meg jeg synes mer synd i dyr enn mennesker.. jeg begynner å gråte bare av å tenke på at akkurat nå er det mange dyr som blir misshandlet å lider. Så jævli verden er, og mennesker, jævligste skapiningene i hele verden. Jeg skulle gjerne sprengt bort hele japan, men utelatt de som er uskyldig da selvfølgelig. Og samme med alle de andre landene som driver med dette. Selv i Norge er det slike jævler. Fyfaen, jeg skulle ønske jeg kunne stoppe all dyremisshandling i verden. Det er mitt største ønske over noe annet

    7. Få i det minste faktaene dine riktig. Japanske skolebarn får ikke lengre servert delifinkjøtt. Hadde du virkelig elsket den filmen så mye hadde du kanskje FULGT LITT MED? I tillegg er det ikke vits å ødelegge selvtilliten til 11/12-åringer som har vært på delifinshow eller liknende, disse er IKKE de “grusome” menneskene du referer til. Har sett filmen du referer til 3 ganger og er også engasjert. Men hele grunnen fordi du er på topplisten er nettopp disse innleggene dine som er overfladiske, ikke på grunn av disse “moralske” innleggene dine. Hard sannhet;-)

    8. Synes det er utrolig flott og ikke minst viktig at du tar opp disse temaene! Uten dyr og insekter osv hadde ikke engang vi mennesker levd. Det er de som gjør denne planeten levbar, vi mennesker bare ødelegger og tenker ikke engang over konsekvensene.. Synes vi mennesker har utviklet oss til noen naive jævler som lever i våres egen boble, hvor jorden tilhører kun mennesker og vi kan gjøre hva som helst uten at jorden/dyreraser osv tar skade. Vel.. Nå er mesteparten av dyrerasene på vei til å dø ut, så hurra for mennesker 😉

    9. Jeg skjønner ikke at folk klarer å være så hjerteløse og drepe dyr! Hva hadde de tenkt om de hadde vært en delfin og noen hadde stukket de med spyd? det er med 110% sikkert at de ikke hadde likt det…
      Jeg synes det er utrolig bra det at du tar opp slike temaer. for som de andre har sagt, du får opp øya til folka, får de til å tenke, å får de til å se et annet lys her i verden… Stå på videre! Gjør det du selv har lyst til å bloggen din, det er tross alt din blogg, ikke de andres, og hvis de absolutt ikke liker det du skriver, ser jeg ikke hvorfor de i det heletatt gidder å dra innom bloggen din, hvis de ikke har interesse for det du skriver 🙂 Men jeg i grunn syns det er veldig bra at du tar opp slike temaer, for meg er det veldig interessangt og lese :-)Keep going’ gir1 ; D

    10. Du burde ha sett mer på den harde faktaen, denne filmen er “fake” på mange plasser, når hun kommer skrikende inn på land, så var det ingen delfiner i den bukta, Den filmen med delfinene var filmet en annen gang! altså den var satt sammen av mange forskjellige opptak!

    11. Det er så bra å bruke det at du er topp blogger til å få folk til å åpne øynene sine! Tårene kom virkelig frem

    12. Heregud Sophie! Folk må nu få lov til å synes at delfinparker o.l. e interessant! Å dm må nu få lov til å fær i dem utn at du ska kom å skriv kor grusomt d e osv! Folk har egene meininge, men ut i fra d du skriv her så tolke iaf æ at folk ikje ska få låv til å ha egene meininge, MEN at DU ska bestemme ka andre ska mein. Jesus altså! Du diskriminer alle de som like å fær på delfinshow! Tænk dæ om neste gang du skriv nåkka sånn herre. Alle har egene meininge, å d må dm få låv til å ha, utn at du ska se ne på dm 🙂

    13. synes det er bare kjempe positivt at du skriver om noe du brenner for, vertfall et tema som dette! det er helt rett det du skriver, dyr er forsvarsløse og kan ikke snakke som oss mennesker! får så vondt inni meg av å se slike videoer..

    14. Jeg støtter deg av hele mitt hjerte Sophie! Har alltid elsket delfiner, begynte å gråte av intervjuet med hayden. Forguder deg og bloggen din! Du skulle ha vært nr1 på topplista :))

    15. En av hovedgrunnene til at jeg leser bloggen din fast er nettopp disse seriøse inleggene dine. Jeg syntes det er fantastisk at det finnes noen som kan sette fokus på nettopp slike saker, og ikke bare tragedier som gjelder mennesker. Dette er helt klart min hjertesak også, så håper du fortsetter med slike innlegg!

    16. Superbra at du faktisk bryr deg! Og siden du er på topplisten synes jeg det er utrolig stort og imponerende av deg å ta deg tid til å imformere oss om ting som vi aldri ville fått vite på vg. Dette er sånne nyheter som blir holdt skjult, og vi -som faktisk kan gjøre noe med det- får ikke vite om det… det er tragisk synes nå jeg. Jeg er utrolig takknemmelig for at vi har folk som deg som er åpen nok til å vise oss dette.
      -Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg viste dette innlegget til min kjære mormor, og hun fant frem bankkortet med en gang!
      så nå kan du være stolt av deg selv, sophie! Med å skrive dette innlegget har du påvirket hvertfall min familie, og vi hjelper nå til med å redde delfiner, og det kan du ta halve æren for selv; hvis ikke du hadde skrivd dette hadde aldri vi fått vite om det, så du er en del av å redde delfin “opplegget” du også, selv om du kanskje ikke har gitt penger!
      -jenny

    17. Det eneste jeg sier: Endelig er det noen som blogger om noe annet enn innkjøp og sminke! Ikke missforstå meg, elsker jo det, men sånne ting som dette er viktig!

    18. Det med at du ikke skal bade med de er ikke sant, jeg har gjort det før i du i og der hadde vi ett langt foredrag først om hvordan de hdde det og vi måtte ta av oss alt av smykker sånn at det ikke skulle være farlig for delfinen og de bodde i DE store områdene og det at i skriver at du ikke skal gjøre det uten og ha undersøkt er veldig feil av deg 🙂

    19. Så bra du skriver om slike viktige ting !
      Det er helt grusomt hva folk faktisk gjør mot dyr. Måtte holde tilbake tårene. Grusomt !

    20. Det er helt utrolig bra det du gjør! Du burde ligge på 1 plass! Du er helt fantastisk og jeg synes du skal fortsette med disse innleggene. De som ikke liker det trenger ikke bry seg. Elsker bloggen din og jeg er utrolig stolt over deg som gjør dette 🙂

    21. Hei
      Ville bare skrive til hu Hilde som har komentert her oppe..
      Sophie skriver HELT perfekt, delfin show er delfiner som har blitt plukket ut fra akkurat sånne steder som er med i The Cove, dem fanger inn delfiner med båter som lager grusomme lyder og får “trenerne” til og komme ut og velge hvem delfin de syntes passer til ett akvarium og som dem vet lærer fort.. resten blir slaktet RETT NED!!!
      Det at du sier at henne ødlegger selvtillitten til 11/12 åringer har INGENTING med dette og gjøre, henne er flink som faktisk skriver om hva som egentlig skjer med dyrene, og bra at henne lærer folk egentlig hva som skjer med dem!
      Det er ingen dyr som velger og være med på delfinshow og være innesperret resten av sitt liv i ett akvarium UTEN noen ting!!! Delfiner er ett fantastisk dyr som er helt utrolig og se på i det fri!

    22. Åh, endelig en toppblogger som tar opp noe annet enn alt dette overfladiske stoffet! Dette er også et tema jeg er veldig interissert i, og det er et tema som er UTROLIG viktig og ta opp!

    23. Så enig med deg, og syns det er fantastisk bra at du tar opp alt dette med dyr som toppblogger!
      Har du adoptert? 🙂

    24. Jeg er fullstendig enig med deg Sophie, og det at du fremmer denne saken viser hvor reflektert og empatisk du er.
      Men når du skrev “Og så fikk jeg også en kommentar at jeg heller bør blogge om hva som skjer angående krig, barn som sulter ++. Og joda, men det er ikke min hjertesak. Jeg er mye mer interessert i dyr sine rettigheter fordi de har INGEN valg. Mennesker har ødelagt hverandre, om dere skjønner?” mener du virkelig dette Sophie!? Å si at et barn som er født inn i fattigdom, hvor foreldrene blir skutt og drept, og barnet må leve en evig kamp mellom liv og død, å si at dette ikke er så viktig fordi det er noe mennesker har lagt opp til, det er helt sykt! Det/de barna er like mye (om ikke mer) verdt enn delfiner. Jeg sier ikke at det er rettferdig, det som skjer med delfinene, og jeg vil virkelig få en slutt på det! Jeg har respekt for meningene dine, og dette er ikke ment som en “hater-kommentar”. Men det utsagnet fikk meg til å stusse litt. Kan hende jeg misforsto meningen du prøvde å fremme.

    25. Det er så utrolig bra at en toppblogger som deg, som har så stort publikum og påvirkningskraft kan gjøre folk bevisst på hva som virkelig foregår i verden, som media ellers ikke legger så stor vekt på. Jeg synest det er så viktig at du bruker makta di til slike vikrige og meningsfulle tema og ikke bare overfladiske ting!

    26. Jeg elsker dyr, og brenner virkelig for dyrs rettigheter, på akkurat samme måte som deg! Syns det er FANTASTISK at du bruker bloggen din til noe fornuftig når du faktisk har sjansen til å nå ut i verden med det! <3
      ♥ Lizbethosnes.com -Behind the scenes. Min hverdag med mine interesser, og den psykiske lidelsen Anorexia Nervosa. Lizbethosnes.com

    27. du skaffer deg virkelig respekt fra min side nå, å helt sikkert mange andres også. jeg støtter 100% at du tar opp disse viktige tingene. endeli har saken men å redde delfinene og hvalene kommet opp, noe vertfall jeg har ventet på lenge. og siden du har så stor ”makt” om jeg får lov til og kalle det det, så lurte jeg på om du ikke kunne vertfall spørre om det var noen som faktisk ville ha kommet til, jah la oss si oslo kanskje stilt oss uten for regjeringen#?# og protestert mot dette. norge er jo trosalt en av landene som holder på med dette noe jeg er 100% mot! og skuffet og rett og slett flau over, det er skammelig.. så om du ville hadde det nåkk vert til hjelp om du spurte om none ville ha blitt med så kan vi filme det og kanskje sende det til savethewhalesagain og vise dem at vi også gjør noe? det ville nåkk de og menge andre satt pris på. elsker disse inleggene dine! stå på!

    28. Det er utrolig bra at du skriver dette også! Haha, tåpelig kommentar du fikk btw, du er utrolig god til å uttale deg, skrive om litt av hvert! Og jeg elsker når pene folk bryr seg om andre enn bare seg selv, at de ikke er sånn ”im sexy and i know it” hvis du skjønner. Støtter deg sophie, du er et utrolig bra forbilde!

    29. Utrolig gripende trailer.
      Er veldig takknemlig for at du deler dine synspunkter
      angåend dyremishandling, dyrevern osv. Har lært mye fra denne bloggen som egentlig alle burde vite. Du har helt rett i at dette burde være pensum på skolen. Jeg er helt sjokkert etter å ha sett denne filmsnutten. Skal definitvt aldri dra på et delfinshow og skal
      snakke med pappa og mamma om å adoptere en delfin. Takket være deg holder jeg meg også langt unna Circus. Er veldig
      glad for at du skriver litt om slike ting også, fremfor kun extentions, sminke osv. 🙂
      Keep up the good work, bestebloggern!

    30. Lo litt av “Louise” sin kommentar her. Sophie har all rett til å synes det er grusomt at folk går i slike parker, det synes også jeg etter å nettopp ha sett denne filmen. Og det at alle har sine meninger, JA hun har sine også. Hvor skutt i hodet kan du bli?
      Elsker at du skriver slike innlegg, Sophie. Har aldri tenkt over slikt med delfiner en gang, men nå satt du virkelig det i gang. Stakkars dyr. 🙁

    31. og til dere som LURER PÅ HVA DERE KAN GJØRE med dette så besøker dere den linken sophie la ut, da kommer dere rett til nettsiden og kan se videoer shoppe der pengene går til denne sakten og blandt annet SE EN LISTE OVER HVA DERE KAN GJØRE. der dere også ser at landet vårt er en av de landene som driver med dette…skammelig

    32. Synes det er veldig bra at du som “rosablogger” velger å ta opp viktige emmner, men at du sier at dyr er viktigere å forsvare enn mennesker, blir litt feil.. Joda, dyr kan på ingen måte forsvare seg, men det kan heller ikke et lite barn. Viktig å forsvare dyr, ikke det jeg sier, men barn er også like hjelpesløse som dyr, noen ganger også mer hjelpesløse…

    33. I en vannpark jeg har vært i har de reddet f.eks spekkhoggere og slikt fra døden. Ved at de har tatt de inn der og foret de og slikt. Ellers ville de ikke levd, da ville de vært døde. Fordi di har vært underernært og rotet seg bort fra familiene sine og sånt. Skal vi ikke dra i slike vannparker da? Skjer det noe med Delfinene i vannparker? Hva galt skjer med de?

    34. Synes det er utrolig bra at du blogger om slike ting og tenker på dyrene! håper du er en inspirasjon for mange! 🙂

    35. Syns at du skriver veldig bra, og at du tar opp en utrolig bra sak! Digger deg, og liker utrolig godt at du står for det du står for! Men må bare si at det høres ut som om barn som blir fødd inn i grusomheter som mishandlinger, sult, fattigdom, voldteker osv fortjener det fordi noen mennesker forårsaker det. Jeg er helt sikker på at det ikke var meningen å skrive det på den måten og at det ikke er det du mener, ville bare påpeke det sann du ser at det kan misstolkes 🙂 Stå på!

    36. Jeg syns det er bra at du blogger om slike ting. Og det viser også at du intrresserer deg for andre ting enn bare sminke, klær osv 🙂

    37. Det er greit du vil at vi mennesker skal bynne å se på dette fra din side, og kanskje engasjere seg mer i akkurat dette! Men da må du først og fremst komme med riktig fakta. Japanske skoleelever blir ikke servert delfinkjøtt eller noe lignende. Og hvis du mener at skoleelevene blir servert delfinkjøtt, ja da kan du godt linke til den siden, så skal jeg sjekke når det du leste ble publisert. Jeg forstår deg veldig godt! Jeg er veldig i mot dyremisshandling. I Tyrkia for 2 år siden begynte jeg å hylskrike når jeg så Hundevalper i glassbur, hadde bare lyst å ta med meg alle valpene å stikke. Jeg er seriøs! Men det er bare sånn det er Sophie. Delfinene trenger næring, og den næringen finner de blandt annet i fisk, og den fisken trenger vi også! Du kan ikke skrive under på at delfinshow er dyremisshandling, for det har du ingen bevis på 🙂 du påpeker ting du ikke vet og det er en dårlig måte på å vise at du er engasjert. Delfinene du ser på show, er vandt til å leve i fangeskap! Hvis du kalller delfinene i fangerskap som dyremisshandling, ja da skal du bare tenke over hva du har i garasjen din! En fugl? Det skulle blitt andmeldt! ” jenta lot fuglen være i garasjen” . Fin overskrift

    38. Er utrolig bra at du blogger om dyrene sine rettigheter og at du bryr deg så mye om dem ! er helt enige med at vi mennesker har ødelagt oss selv, men husk at ikke alle mennesker har noe valg de heller ! vi som bor i Norge er utrolig heldige som har vunnet den “lottopremien” og få bo i det landet vi gjør. Ikke alle får det, ingen velger slik noe som er utrolig urettferdig. Urettferdig at et menneskets og et dyrs liv baseres på utseende og land ! Skal se denne dokumentaren men vil opplyse deg om at det skjer mye jævlig elendighet her i Norge med transport av dyr til slaktehus. Du kan egentlig bare slutte å spise kylling, fordi de lever i 40 dager og fores og fores og fores til de slaktes. kyr og sauer blir opptil flere ganger transportert på grusomme måter hvor ben knekkes og skinn rives av under transporten. En kjent av meg såg en dokumentar om det. Ville bare opplyse om at man egentlig ikke børr tro så mye godt om landet vi selv bor i om dette temaet selv om vi er bedre enn mange, men ikke perfekt – langt ifra. Hvalen vi fanger blir drept på en grusom måte ! så visst du er så imot mishandling av dyr som du egentlig er (jeg er og det og har tenkt på dette flere ganger) så er det egentlig bare til å bli vegetarianer. For man kan aldri vite om kjøttet fra grisen eller kuen vi spiser fikk en forferdelig død ! Ikke ta dette til deg, men det er en opplysning ! Setter veldig pris på bloggen din og du virker som en fantastisk og oppegående jente. Forsett slik som du gjør og forsett med å kjempe for dyrenes rettigheter, for vi trenger flere som deg og du når ut til mange via bloggen din med tanke på at du sikkert er et forbilde for flere av dine lesere ! Stå på !

    39. Jeg har alltid følt at det er viktigere å hjelpe dyr enn mennesker. Dyrene har INGEN rettigheter. De er helt forsvarsløse mot de fæle menneskene. Mye av dyremishandlingen som skjer i verden er til og med lov, ting som aldri ville vært lov å gjøre mot mennesker. Det er så utrolig urettferdig. Det så mange som engasjerer seg for menneskerettigheter, men dessverre alt for få som gjør det samme for dyrene. Mennesker kan virkelig være grusomme. Helt utrolig at noen kan gjøre slike ting. Kunne virkelig ønske at det ble slutt på dyremishandlingen i verden. Tusen takk for at du får mennesker til å åpne øyene for dette. Du har en stor blogg og det er bra du formidler noe viktig gjennom den. You go girl!!

    40. jeg synest det er virkelig bra at det er noen som bryr seg om dyrenes rettigheter! er helt enig med deg, uansett om jeg ikke arrangerer meg så mye i det(noe som er negativt ofc).
      blogg om det du vil! bloggen din er helt super, stå på!

    41. så enig!! sånn er det når jeg ser filmer også, hvis mennesket dør, ok, men hvis hunden dør FYFAEN

    42. synes det er dritbra at du blogger om dyremisshandling, og om dyrenes rettigheter! Du bør blogge om det DU synes er interressant å blogge om, kanskje noen vil lese bloggen mer da? Jeg er veldig imot dyremisshandling og gjør hva som helst for å stoppe det! Forsett å skrive om det!!

    43. Jeg synes det er bra at du blogger om slike hjertesaker. Det er faktisk du som har fått meg til å både donere penger og melde med på flere sider som er i mot dyremisshandling. Du er en av de få toppbloggerne som faktisk blogger om annet enn sminke og hår all the time. 🙂

    44. shit det var sterkt… ble nesten helt på gråten av å se de filmene. jeg elsker dyr og har ingen forståelse for hvorfor noen skader dyr. det er uakseptabelt å bevisst skade eller drepe et dyr. en verden uten dyr er en verden uten mening.

    45. Måten tunfisk fiskes på er minst like ille som hvordan de behandler delfiner. Tunfisk, scampi etc er mat som burde boikottes.

    46. Utrolig bra innlegg! Har stor respekt til deg, som faktisk bryr deg, og tar opp dette!
      Jeg var i Florida i 3 uker i sommer, og da tok vi en båt ut for å se på delfiner som lever FRITT, de var ikke fanget eller noe, de bare levde livet sitt.

    47. det som er så fint med at du skriver det er at når vår generasjon vokser opp, er vi enige om dette, og som voksne kan vi kjempe dette mye enklere. vi må alle starte ett sted, og bloggen din (som har mange tusen lesere) er et flott sted å starte!

    48. “En vanlig fangstmetode er å jage delfinflokker med hurtiggående gummibåter inntil dyrene er utmattet. Deretter fanges de utvalgte individene med nett og tau. Dette er selvsagt en meget stor påkjenning, og en stor andel av delfiner dør under innfanging, transport og temming ? altså før de blir solgt til delfinariene. Når de så har kommet seg til delfinariene dør over halvparten av de innfangede delfinene innen to år, ifølge National Marine Fisheries Service i USA. De overlevende dyrene lever i gjennomsnitt 5,8 år i fangenskap. I det fri kan delfiner leve i 25 ? 40 år.”

    49. ELSKER at du blogger om dette, Sophie! Er utrolig bra at du bruker plassen din på topplisten til å informere andre om slike viktige ting 🙂 støtter deg og har et helt likt syn som deg når det gjelder slike ting! Er så utrolig viktig at noen av oss mennesker står for dyrenes rettigheter ettersom det ikke er noe de kan gjøre selv!
      Digger deg, Sophie! Du er et fantastisk forbilde 🙂

    50. GUD! Få faktaen din riktig og gjør litt research før du åpner kjeften din, du har en blogg med mange lesere og da er det utrolig synd at du gir feil informasjon! Hvis du er så engasjert må du få informasjonen riktig!

    51. Jeg er så utrolig glad for at du blogger slike innlegg som dette. Fortsett med det, for det trengs, virkelig!
      Jeg får helt vondt inni meg..

    52. Fortsett og blogge om slike ting!! Vår generasjon må virkelig gjøre noe med dette, for voksne jeg har snakket med har ikke akkurat brydd seg så mye om dette. Det er helt forferdelig, og jeg er utrolig glad for ut du informerer leserne dine om dette fordi dette er faktisk viktig!! Fortsett med det.

    53. Nå provoserer du meg faktisk. La nå folk få dra i dyreparker for å se på delfinene. Skjerp deg, Sophie! bra at du bryr deg og er engasjert og tror du har rett hele tiden, men ikke si at folk IKKE skal få lov til ditt og datt fordi DU ikke vil. Du styrer ikke alle 13åringene som leser bloggen din vet du:)

    54. Syntes det er kjempe bra at du snakker om dette!! Jeg blir så sint når jeg ser at mennesker dreper dyr uten grunn!!

    55. Helt enig med deg sophie! De som ikke liker at du kan blogge om andre ting noen ganger får bare slippe å lese det, men folk må faktisk få med seg hva som virkelig skjer i verden og ikke bare overflaten med sminke og klær, uansett hvor gøy det kan være..
      Digger deg, og fortsett med det du gjør! Du er SÅ sterk og et av mine største forbilder:)

    56. Da jeg var i San Diego dro vi for å besøke Seaworld. Vi betalte 1000 kr per person for å få klappet på og tatt bilder med delfinene. I Seaworld behandler de alle dyrene bra og de lærer dem opp på en riktig måte. De redder dyrene som trenger det, som ikke hadde overlevd på egen hånd. Så ikke kom her å si at overalt, uansett hvor man drar, hvis vi betaler for å ta bilder med delfiner osv så støtter vi det vi nettopp så! Det er ikke sant! Selv så tar jeg aldri bilder med aper og andre stakkarse dyr i utlandet, men når det kommer til Seaworld så vet jeg at de dyrene har det bra 😉

    57. Hei, jeg fortalte om dette til min far, og han var veldig enig, og jeg fikk kanskje lov til og adoptere en delfin på den siden, men det jeg lurer på er om når vi adopterer en delfin, så må vi jo gi penger til den, men må vi gi penger til den vær måned eller bare en gang, og hva gjør de med pengene, hjelper de delfinene, eller tar de bare pengene selv? 🙂 Elsker bloggen din, du bør blogge mer om ting sånn som dette!

    58. Blir så glad når jeg ser hvor engasjert du er om disse tingene Sophie! stå på, du gjør en forsjell :)!

    59. Synes det er kjempebra at du blogger om slike ting! Er helt enig i det du skriver, Sophie 🙂 Dyr har faktisk ikke noe valg, og det er nødvendig at mennesker gjør noe sånn at dyrene kan få det bedre .. Er helt forferdelig hva enkelte mennesker gjør mot dyr, og jeg blir rasende når jeg hører at noen folk er så stygge i seg at de faktisk dreper dyr bare for å drepe de! Det er helt forferdelig .. Så at noen kommenterer at du burde slutte å blogge om dyr, så ber jeg deg om at du absolutt ikke slutter å blogge om det. Du er verdens beste blogger, Sophie 🙂 I mine øyner er det du som burde vert på 1.plass på topplista 😉 Digger deg 🙂

    60. Er så fantastisk at en toppblogger, en rosablogger, faktisk skriver om sånne ting. Jeg hadde verken hørt om hai- eller delfinindustrien på denne måten. Man vet at slike ting skjer, men velger å ikke engasjere seg, fordi det virker som en “lost case” uansett. Derfor er det så viktig at folk på vår alder, folk som straks skal ta over hele verden får vite om det. At de leser om det på en forståelig måte og av en flere tusner av unge ser opp til.
      Dette burde resten av bloggverden engasjere seg så mye mer i, og spre budskapene.
      Du er et godt menneske, Sophie, tvers gjennom. <3

    61. Å herregud, vi så den filmen på skolen og det er noe av det værste jeg har sett.. Ble kjempelei meg og når jeg ser videoene du legger ut sitter jeg med tårer i øynene. Jeg elsker at du engasjerer deg for ordentlige saker Sophie! og det er kjempefint å vite at det er flere som deler likt syn og at det er flere som vet hvordan dyr egentlig BØR bli behandlet. Du er et kjempebra forbilde for både unge og eldre, og jeg håper og tror du åpner øynene til flere slik at de ser den egentlige sannheten..

    62. Kjære Sophie! Du virker som en svært reflektert jente, og når denne typen innlegg dukker opp mellom alle anbefalinger av sminke og hva du har gjort i dag blir jeg svært glad 🙂 Men hva jeg reagerer på er den den dobbeltmoralen du fører, du skriver om hvor fælt dyr har det og hvor fæle vi mennesker er, men dette til tross du spiser kjøtt og er også litt for glad i å til stadighet gå til nye innkjøp av både sminke og klær. Det bare, blir litt feil i hodet mitt at noen som er veldig glad i dyr, spiser dem.. At noen som bryr seg om miljø til stadighet handler nye ting.
      Det jeg har skrevet ovenfor er ment som saklig kritikk, og som jeg nevnte tidligere virker du som en svært reflekter jente og å lese bloggen din er virkelig en avkobling i hverdagen. Men kanskje du kunne skrevet et innlegg hvor du tar for deg dette? 🙂

    63. jeg lurer på en ting.. spiser du krabbe? fordi det er jo sånn at den faktisk blir kokt levende, for viss den ikke er levende når du hiver den i vannet eller noe så kan det være farlig for deg.. ?

    64. Du er en utrolig filnk blogger! :-))
      De fleste bloggere er jo bare folk som bryr seg om seg selv og utseende 24/7. Men du er jo helt anderledes! Så klart, du bryr deg om utseende og sånt, men også veldig mye om dyr! DDu har jo til og med reddet en måseunge! 😀

    65. Har sett The Cove for nesten ett år siden, og måtte se den om igjen, startet bokstavelig talt å gråte av traileren, var så sinna etter å ha sett filmen, skal spørre mor og far om jeg kan adoptere en delfin!

    66. Det er jo helt sykt at noen kan tenke sånn, det viser jo bare hvordan vi menneksene har blitt!! STÅ PÅ sophie, elsker at du skriver om dyr er veldig imo dyremisshandling selv

    67. Men Sophie, du må huske at de delfinene som er født i fangenskap, ikke vet hvordan et annet liv hadde vært. De vet ikke hvordan det er å være “fri”
      Og de som blir slippet fri, overlever ikke lenge. De er vant til at de får maten, ikke at de må finne den selv, så de sulter ihjel. Å de kjenner ikke den plassen de kommer til. Men selfølgelig, de som ikke er født i fangenskap, bør heller ikke bli tatt i fangenskap. Og jeg er heeelt enig i at det de gjør er forferdelig men pleaz, husk det jeg sa, jeg er ikke et fælt menneske, men de delfinene som er i fangenskap ( og som alltid har vært det) vet ikke hvordan de skal ta vare på seg selv.

    68. Shit!! Er det slik det henger sammen!!?? Utrolig bra at du blogger om dette Sophie Elise! Så forferdelig de dyrene må ha det :O Skjønner godt at du bryr deg mer om dyrene og dyremisshandling enn fattigdom og krig, ikke fordi det er noe bedre med fattigdom og krig men det er enklere å få stoppa dyremisshandlinger.

    69. Herregud jeg skjems over hvor mange idioter(ja!) som blir sure fordi Sophie mener folk ikke bør dra å se på delfinshow/hvalshow. Jeg er helt enig med henne!
      Hvorfor i alle dager skal man det? Fordi det er gøy? Tror dere delfinen/hvalen synes det er like gøy? Tror dere de har det bra bare fordi “de er født i fangeskap”? Tror du en delfin som i fritt hav svømmer flere mil hver dag, trives i et lite basseng på 30x 30meter? Uten noen ting å utforske? Og noen til og med helt alene? Dette er lekne sosiale dyr, som aldri burde vært i fangeskap!
      Folk som går på delfineshow/hvalshow er rett og slett ignorante idioter. Jeg kan føye meg til å si at det er ok om det er steder hvor de har delfiner som de har reddet av ulike akseptable grunner, men det er også mange steder som sier dette, bare fordi folk skal tro det er ok å gå der.
      Alle med litt vett i hodet boikotter alt som har med dyremisshandling å gjøre! Om det så er delfinshow, pels, sirkus med dyr etc. BOIKOTT!

    70. hvis æ nån gang møte deg, ska æ gi deg en klem! Du e så flink som sir ifra om sånt her, hadde ingen anelse egentlig. Nu har æ lyst å skrike. Æ vil gjøre nokka, og håpe det engang finnes nokka æ faktisk kan gjøre og.

    71. Jeg synes det er utrolig bra at du er en av toppbloggerne som blogger om det som faktisk betyr noe her i verden. Det er det som gjør at jeg leser bloggen din. Jeg har sett The cove tre ganger, og jeg blir stadig vekk like følelsesladd. Jeg har fortalt alle jeg kjenner om filmen, og prøvd å få folk til å åpne øynene deres for det som virkelig skjer. Men i forhold til deg er jeg ingen, så det er utrolig bra gjort at du formidler det videre for alle til å se. Jo fler som boikotter og protesterer, jo større er sjansen for en slutt på noe så grusomt. Du inspirerer virkelig, you can’t read a book by it’s cover, det sier mye om deg. Du er en omtenksom og smart jente, bedre enn de andre overfladiske bloggerne. Takk for at du viser verden mer enn øye kan se!

    72. Herregud, superfrysninger da jeg så videoene. Skal definitivt se dem, og støtte! Dette er bare helt grusomt. Topp at du blogger om slikt Sophie!

    73. Jeg må bare si at det virkelig er utrolig bra at du blogger om sånne ting! Mange bloggere er redd for å skrive om sånne sterke meninger på bloggene sine fordi de er redd for kritikk og derfor syntes jeg det er utrolig bra at du gjør det! At du tørr og stå opp for det du mener og ikke bryr seg om hva andre sier. Det er også veldig mange som bare driter i sånne ting som handler om dyremishandling og lignende, de tenker at det ikke har noe å si og at bare andre kan ta seg av det. Jeg bli virkelig forbanna på sånne folk! Kan de ikke åpne øynene og snart innse at noe faktisk må gjøres?

    74. det er SÅ bra at du blogger om ikke bare det overfladiske, IKKE slutt med det!!! Herregud drit i de som bare bryr seg om ting som egentlig ikke betyr noe! Bryr meg også veldig mye om slike ting, å det er bra at du som har en så stor blogg blogger om det!:)

    75. Mennesker er de eneste dyra som dreper for morroskyld, bruker andre dyr for underholdning og for egen opptjening. Det er helt grusomt!
      Mennesker kan tale for seg selv, dyr kan ikke det! Derfor er det viktig at vi har mennesker som deg, Sophie 🙂 Som har innflytelse på unge mennesker og sprer viktig informasjon. TAKK 😀

    76. det er utrolig bra at du engasjerer deg så mye i dyrerettigheter og slikt! det man ikke må glemme er at dette gjelder ikke bare delfiner, skilpadder o.l,det gjelder faktisk dyrene vi har her til lands også.
      i andre kulturer er det forskjellige dyr man spiser osv. her står kyllinger i trange trange bur, vi slakter griser som om de aldri skulle ta slutt, og det samme med kuer. hvem sier at de ikke har noe mer rett på å leve enn en delfin??!!
      det er bare fordi vi i den vestlige kulturen er så vant til disse dyrene, så vi tenker ikke over det. men det er like jævlig! om ikke verre..de avles opp og blir født for å bli store og så dø igjen. I India er kuer hellige t.o.m – hva synes de om hva vi gjør her til lands??
      det finnes så mange forskjellige perspektiver på ting. det de gjør i the cove er grusomt!!men å drepe griser her til lands, og det er også bevist at griser er veldig intelligente dyr, er ikke noe bedre!
      vi må ikke bli blinde på det vi gjør, og støtter her til lands heller. å spise på Mcern, der det blir vist i dokumentarer at dyrene ofte lider til de dør, er ikke noe bedre enn å posere med en delfin på et bilde.
      alle som virkelig engasjerer seg for dyrenes rettigheter og liv må passe på hva man spiser osv, for mange store bedrifter driver med like mye jævlig dyreplageri som feks de mennene i the cove.

    77. Viste du at delfiner er de eneste dyrene på lik linje som menneskene har sex kun for nytelse og ikke for å formere seg slik som andre dyrearter? Delfiner har faktisk voldtatt mennesker, tro det eller ei. Ikke fult så snille alikevel. Men for all del – jeg elsker alle dyr og vil de alt godt.

    78. Jeg er så glad for at du blogger om dette!
      Kunne du tenke deg å en gang lage et innlegg om hvordan man kan “hjelpe til” viss du skjønner? Jeg vil kjempegjerne hjelpe dyr så mye jeg kan, men jeg er veldig usikker på hvordan! Så kan du være så snill å lage et innlegg om nettopp dette? På forhånd, takk 🙂

    79. Jeg tror jeg har sett den filmen eller noe lignende, der jeg så hele sjøen bli fult av blodet til døde delfiner. Jeg gråt til jeg ikke fikk puste, det er så utrolig trist!

    80. Jeg er så UTROLIG glad for at du blogger om dette! Når jeg kommer med slike “meninger” hjemme eller blant venner, blir jeg relativt upopulær, og ingen gidder å høre. Utrolig bra at du sprer det til alle leserne dine, dette trenger virkelig oppmerksomhet 😉 Støtter deg og dine meninger om dette 100%!

    81. Hei Sophie! Mange teite kommentarer du får, ja. De verste er vel de bedreviterne som sier at de også er engasjert, og som prøver å undergrave moralen i innlegget ditt. Synes det er kjempebra at du blogger om delfiner! Siden du er så utrolig sympatisk og bryr deg om det som skjer i verden, så synes jeg at klimaendringene hadde vært ideelt for deg å engasjere deg i også. Jeg brant for dyrs rettigheter , og det førte meg videre til å engasjere meg i miljøproblemer, for jorden er faktisk på et så kritisk bristepunkt nå at man risikerer å ødelegge flere millioner økosystemer. Hvert 10. minutt utryddes en art for alltid. Og når temperaturen forandrer stiger nå, så blir verdens fattige enda hardere rammet av tørke, flom og ekstremvær – og dermed også krig. Dermed vil ingen legge merke til at viktige medisinplanet og nøkkeldyrearter som fisk i havet og diverse viktige regnskogsdyr, og for ikke å snakke om BIEN, forsvinner sakte men sikkert. Det er helt sykt. Og det er selvfølgelig en grunn til at vi hører så “lite” om global oppvarming i forhold til hvor stort problemet faktisk er, men det er at de store industriene i verden, spesielt i USA, betaler media til å holde kjeft. Det er lett å bli oppgitt, men jeg får håp igjen når jeg ser at f.eks. du engasjerer deg så mye. Det finnes heldigvis mange gode dyreorganisasjoner som også fokuserer på klima, og i Norge har vi også Natur og Ungdom som gjør en helt super jobb for dyrs rettigheter og for klima. Uansett, tommel opp for deg, Sophie!

    82. Måtte bare kommentere på det med delfin-parkene. Jeg er en stor støtte av dyrevern-organissjoner, og når jeg besøker dyreparker eller vannparker, så er jeg 100 % sikker på at dyrene hører faktiskt til i en dyrepark. For eksempel, der jeg var i sommer nå nylig, så var det delfiner og spekkhoggere som var utsatt for giftige midler i havet, varig skadete dyr og rett og slett ting som gjorde at dyrene hadde det bedre i fangenskap. Dette er jeg for. Har selv profilbilde på facebook når jeg er med en delfin, og synes det er rett og slett dumt av deg å fraråde oss til å ikke ha det der. Syns det er uansett flott å se en rosablogger bry seg om slike ting, men akkuratt i dette tilfellet så måtte jeg reagere. Selvfølgelig er det tilfeller der diverse parker burde rett og slett bare stenges, men parker som oppdrar og behandler og tar inn syke og trengende dyr som får det bedre i fangenskap, det er jeg for.

    83. Syns det er flott at skriver sånne innlegg! Drit i hva andre sier! Dette hadde jeg aldri tenkt på før, skal virkelig se the cope og håper at folk slutter med å skade dyr! Stå på, du er en super blogger! ;))

    84. Ikke tenk på hva andre skriver, sophie! Det er altfor mange “mote”bloggere der ute, og helt ærlig, så er jeg dritlei av det! Alle skal bli framstilt om å ha fint hus, dyre merkeklær – ALT skal være perfekt! Jeg er så sykt lei av det.
      Derfor gleder jeg meg bare til å gå inn på bloggen din, fordi du skriver om ting som faktisk er aktuelt. Fortsett sånn!
      Har alltid syns det har vært ille med dreping av delfiner, hvaler og alt. Men de blir drept på en så fæl måte at det ikke skulle vært lov! De skal være fri.

    85. Ikke alle parkene er slik. Enkelte bruker deler av “turisme pengene” på redningsarbeid for dyr som f.eks er skadet eller utryddningstruet.
      Seaworld i Australia f.eks.

    86. Hei ! 🙂 Ville bare si at det at du skriver dette på bloggen din sånn at folk får øynene sine opp for hva som skjer i Japan er kjempe bra! Jeg så denne dokumentaren for første gang på tv Norge en natt i fjor høst. Kunne virkelig ikke slå av før den var ferdig. Tror jeg aldri har vært så lei meg på grunn av noe som jeg har sett av dokumentarer/film. Stå på Sophie å forsett å skriv om meningsfulle ting som dette! 🙂
      Fra en annen dyrevenn 🙂

    87. Nå ble jeg bare så mektig provosert! Det er bra at du bryr deg om andre ting enn sminke osv, og det er forferdelig at så mange dyr lider… men at du bryr deg mer om det enn andre mennesker, “fordi menesker har ødelagt for hveradre” er bare så utrolig støtende og bare forferdelig sagt!
      Mennesker kan tale for seg selv? Hva hjelper denne stemmen for et lite forreldreløst barn som sulter og har levd hele sitt liv under krig, hjelpesløshet, frykt for å dø hver enste dag, enorm utrettferdighet og hvor de voksne menneskene rundt ikke er til å stole på? Det er da ingen som hører hva dette barnet har å si heller! Bare fordi noen mennesker ødelegger for andre syens du ikke det er verd og hjelpe mennesker som over hodet ikke har fortjent det de har blitt født inn i? Om du hadde vært i en slik situasjon, hadde du følt at ditt liv og dine rettigheter var mindre verd en delfiner sine, bare fordi du kunne utrykke deg verbalt?
      Alvorlig talt, HVA I ALL VERDEN ER VELL VÆRRE EN BARN SOM LIDER? Barn er like hjelpesløse som dyr, er ikke dette noe som river deg opp innvendig?
      Beklager, jeg greier bare ikke fatte hvordan du kan sette dyrs rettigheter forran barns. Jeg blir rett og slett lei meg av å tenke på det.

    88. blir så jævlig sint og lei meg av å se på dette! Vite at jeg ikke bare kan stoppe det med en gang… Tusen takk for tipset om filmen ihvertfall! Synes det er bra du blogger om dette

    89. Helt enig!! Så selv dokumentaren for kanskje et år siden, og den har satt sine spor. Jeg nekter å bade i basseng med delfiner.. De skal være fri! Det er helt utrolig at mennesker behandler dyr slikt.

    90. helt enig !!!
      vi mennesker er ganske slemme 🙁
      delfiner og så videre er nesten ingenting for noe.
      det var en video som jeg så på der det var en japan eller kina mann som spiste en liten baby , babyen var dø men ingen kan være helt sikker på om det var han som drepte den, det var den værste videoen som jeg hadde sett i mit liv !jeg skal aldri reise til et land der de spiser delfiner,slanger,barn osv
      tenk deg at de spiser et barn , så delfiner,slanger er sikkert ingen ting for dem..stakkars babyen

    91. HELT forferdelig!
      Min lidenskap er helt klart dyr, også se at noen klarer å utføre noe sånn. Jeg er rystet!

    92. Jeg er helt enig, Sophie. Mennesker er etter min mening det mest barbariske vesenet som lever på denne planeten. Selv elsker jeg dyr av hele mitt hjerte. Jeg prøver å gjøre så mye jeg kan for å stoppe mishandling av dyr, som a kjøpe kosmetikk som ikke tester på dyr og ikke kjøpe dyrepels. Jeg er spesielt glad i ulver og synes det er utrolig dumt at vi mennesker har drept så mange uskyldige individer. I Norge er ulver nesten utryddet. Det finner ca. 20 ulver igjen her i Norge som vi deler med Sverige. Jeg har utrolig lyst til å gjøre noe og få opp ulvebestanden igjen, men det er utrolig mange som er imot og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvem vil høre på en 14-åring liksom? Heldigvis finnes det mer ulver i andre land. Og vi har jo en del i fangenskap, men det er jo ikke der de hører hjemme. Når jeg blir voksen håper jeg å få se en vill ulv i Norge, men da skal jeg være utrolig heldig. Hvem vet, kanskje ulver ikke lenger finnes i Norge når jeg er voksen? Uansett, støtter deg Sophie, stå på!

    93. Hei hei 😀 Tenkte jeg skulle fortelle deg en ting om Hayden. Visste du/dere at hun har sendt brev til Jens Stoltenberg om hvalfangst og sånn ? Hun gjorde det for en stund siden. Leste om det i topp. Jeg elsker dyr og kommer aldri til å ta livet av et dyr så lenge jeg lever. Elsker deg og bloggen din 😀 Stå på 😀
      Hilsen Karoline 😀

    94. Ditta er sånne ting som eg ALLTID unngår å sjå, for eg blir så sinnsjukt deprimert, og kan grine i DAGAR fordi det gjer så ildt inni meg. Men den filmen må eg nesten berre laste ned og sjå, grusomt kor forferdelige mennesker kan vere. Er heilt enig, det er GRUSOMT!!

    95. Stå på! Dette innlegget er virkelig inspirerende og ikke minst oppsiktsvekkende. Jeg skal hvertfall engasjere med litt mer fra nå.

    96. FY SØREN! jeg er sjokkert! tusen takk for at du blogger om dyreplageri ! dette er FOR sykt, jeg ser veldig mye opp til deg, du viser bare mer og mer at du ikke bare er blond og fin, men smart og har et stort hjerte, jeg hadde blitt kjempeglad om du fortsatte med dette. det er så mye vi ikke vet om, og dette er en sykt bra måte å få fram ting på.<3

    97. ELSKER DEG!! <3 <3 <3 jeg syns det er så bra at du blogger om dyr og delfiner og sånt, jeg blir såå glad at du ikke aner det!!!!! alle vi dyrevenner skal sammen klare å få stopp på delfindreping!!

    98. Det er så utrolig at noen fantisk tar seg tid til å blogge om noe som faktisk betyr noe. Utseende og sminke er bare små ting, det andre handler om samfunnet og det å redde dyrelivet. Tidligere har jeg ikke orket å lese bloggen din, sminke, hår og alt det køddet, men nå.. Jeg er fast leser, stå på!!

    99. Det er veldig bra at du støtter en slik sak og står for det du sier, men det å si at “gjør du det så støtter du delfinmord” etc, blir litt feil. Enda man spiser kjøtt så betyr ikke det at man hater dyr, enda man bruker pels så betyr ikke det at man liker å se dyr lide etc. Jeg sier ikke at jeg gjør noen av de tingene ovenfor selv, men det er ikke alle som er like engasjert i slike saker, og da er det ikke bestandig slik at man setter seg inn i slike situasjoner. Men igjen; veldig bra at du informerer om slike ting, og at du ikke er helt “OMG. DU SPISER KJØTT. DYREMORDER”. For jeg har sett fler saker hvor folk som støtter en slik sak klikker helt og oppfører seg helt umoralskt. Og det eneste de oppnår er å provosere folk til å gjøre det stikk motsatte. Keep up the good work.:)

    100. Utrolig sterkt at du har dine egne meninger, begynte å grine av den filmen… NÅR KOMMER DEN PÅ KINO???

    101. hei! jeg var nettopp i Portugal, hvor vi var i en sånn sea world park, og hvor jeg svømte med delfiner. dette var før jeg hadde sett dette innlegget og visste noe om dette. jeg var stolt og la ut bilder på face, men med en gang jeg så dette slettet jeg alle. jeg skjønner egentlig ikke helt at jeg ikke skjønte at de ikke bare hadde tatt noen delfiner fra havet og ikke gjort noen noe vondt eller noe annet, men så virket de folkene som jobbet der, så omsorgsfulle og det virket som om de tok godt vare på delfinene, men så kan jeg jo selvfølgelig ta feil… angrer VELDIG på at jeg dro dit.

    102. Filmen er nå på netflix, ser den nå.. Helt forferdelig, mine barn skal læres opp med at delfinshow er galt.. Gjerne blogg om den igjen, si at den er på netflix

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg