mennesker er de verste

Som dere vet er jeg sterkt imot dyremisshandling og veldig engasjert. I går fikk jeg en mail fra en leser som ville jeg skulle skrive litt om haier og hva som FAKTISK skjer med den arten nå, så det kan jeg gjøre med glede! 

I løpet av de siste 40 årene har haipopulasjonen blitt redusert med 90% , 264 000 haier blir drept HVER DAG og ingen gjør noe med det. De blir hovedsaklig drept fordi visse asiatiske land skal få haifinnesuppen sin. Haien blir fanget, finnene blir skjært av og så blir haien kastet ut i vannet igjen – mens den fortsatt lever. Etter at finnene er skjært av kan haien leve alt fra et par timer til en dag og gjennomgår utrolige smerter. Haien er egentlig utrolig rolige og redde dyr, de er IKKE fienden til oss mennesker. Tenk på hva framtidlige generasjoner kommer til å synes om oss, vi som har utryddet så mange arter? 

Fortsetter dette vil alle haiene i verden være utryddet før jeg fyller 60 år. Alle redder pandaer, men ingen redder haier. Ingen prater om dette, media gir det null fokus, derfor vil nettopp JEG gjøre noe. 

Så her er noe nettopp DU kan gjøre! Skriv under på underskriftskampanje HER (du må skrive inn emailen din der det står “join the movement”) og LIK DETTE INNLEGGET med facebookknappen under slik at så mange som mulig ser dette og kan skrive under. 

Trailer til filmen sharkwater. En film som handler om livet til haier. Utrolig vakker og rørende film men veldig trist også. 

Hva synes dere om dette? 

84 kommentarer
    1. hater dyremishandling! Etter jeg begynte å lese bloggen din har du liksom gjort at jeg har blitt flinkere! Jeg har fått venner til å slutte med dyretestet sminke, og jeg har sluttet! Nå bruker jeg dyrefri sminke, takket være deg! og det er så bra du tar opp andre temaer her, tusen takk Sophie Elise!!
      Også må jeg bare si at du virker som en utrolig fantastisk person, du er mitt forbilde 🙂

    2. Det er så fint at du tar opp slike temaer. Du er ei tøff jente med bein i nesa. er like glad i dyr som du er å syns det er forferdelig det de holder på med.
      Visste du at Moods of Norway er dyrevennlige ? MEN samarbeider med MAX FACTOR, som absolutt ikke er dyrevennlige.. Jeg har skrevet til dem mange ganger og fikk kontakt via facebook. De skrev at de ikke kunne gjøre noe med dette akkurat nå.. Vet jo at det aldri blir gjort.
      Men nok om det.
      Syns det er topp at du som toppblogger bryr deg om dyrene 🙂 Det betyr jo at mange leser bloggen din og kanskje en dag kan vi utgjøre noe for dyrene.
      Stå på Sophie 🙂

    3. Dette er helt grusomt! Jeg skjønner ikke hva det er som feiler folk oppi hodet som ikke bryr seg om slike ting… vi mennesker er forferdelige!

    4. Herregud… Stakkars haier! det er helt grusomt! Men jeg får ikke opna den linken der man kan skrive under…

    5. Fy faen.. da hadde det vært bedre å tatt liv av de med en gang så de slipper å lide!
      For da kan de bruke hele haien som mat i stedenfor bare finnene.
      Men fy faen for noen mennesker. Skulle kutta av de bein og armer, for et menneske trenger det for å bevege seg akkurat som haier trenger finner.
      Det der burde ikke vært lov overhode.
      Fint du tar opp temaet, for det her visste jeg faktisk ikke om.

    6. “Ingen prater om dette, media gir det null fokus” – altåå… hei hei, hvor var du i verden da dette faktisk fikk mye oppmerksomhet og var på tv hele tiden for en stund siden? dette er jo faktisk gammel nytt. og det er ikke bare haier som får gjennomgå men også delfiner.
      syns det er SUPERT at du gjør dette, for det som skjer er virkelig grusomt, men syns kanskje denne bloggen ble skrevet på en litt rar måte. “verden bryr seg ikke, visste ikke om dette, men jeg skal fikse opp” 😛 det var sikkert ikke slik det var ment i det hele tatt, men ja..
      og ikke ta dette feil, jeg leser bloggen din fler ganger dagelig og DIGGER deg, men akkurat dette var litt rart 😛

    7. Du må også tenke på at haier dreper mennesker, det er en av grunnene for at de dreper haier. Men jeg er enig i det du skriver. Men det blir også ganske feil å få folk til å skrive under på dette.

    8. Enig med deg 🙂 synes det er veldig bra gjort av deg og at du bryr deg. De gjør noe for naturen de også. At de der japse folka skal drepe de bare for å få mat synes jeg er bare teit.
      linken er rett på meg..

    9. Synes det er utrolig bra at du tar dette opp! Jeg er 100% enig med deg her. Skulle ønske mange nok fikk vite om dette, slik at vi kunne satt en stopper! Jeg fikk bare ikke åpnet linken..

    10. hei ti du nederste, det blir ikke noe feil å kommentere på dette innlegget… men ja du har rett, haier dreper mennesker. Men da må vi også tenke på hva vi gjør mot haiene! har du tenkt på det? ?? Så ingeting feil med at folk skriver under!!! 😉

    11. Så at noen over her hadde skrevet at litt av grunnen til at vi dreper haier, er fordi de dreper oss. Og det synes jeg er bare helt feil å si! Haier har levd på jorda MYE lengre enn oss mennesker, så de burde hvertfall få LIKE stor sjangse til å leve som det vi har! Så ikke kom å si at haier burde dø fordi noen mennesker blir drept av dem. Haier er som Sophie har sagt, egentlig fredelige dyr. Men så mange mennesker har fått for seg at de dreper hvert menneske de kommer over, men sånn er det faktisk ikke!

    12. Helt forferdelig!
      Også helt forferdelig det med tigre, de er det under 4000 igjen av i verden. Tid­ligere fantes det ni under­arter av tiger, men nå er tre av dem forsvunnet. I tillegg er den sør­kinesiske tigeren svært nær utrydning.

    13. Haier er så utrolig iteligente dyr, får helt vondt inni meg av å lese va som skjer med dem.
      Og greit at haier har drept mennesker, men det er innstinktet deres. dere må jo også tenke at det er vi MENNESKER som har innvadert havet. laget badestrender som ligger nært haienes tilholds sted. Det at det er deres innstinkt å jakte, det kan ikke vi gjøre noe med. De fleste som blir angrepet av haier er surfere, hvorfor? fordi når de ligger på surfebrettet og badler ligner de på seler under ifra. DER igjen, instinktet til haier. De er vant til å jakte på seler, selv om det ikke gir de noen rett til å angripe mennesker, men det er innstinkt folkens. Men å skjære av finnene på haiene, å la de ligge å pines såpass lenge. NEITAKK DU, det har VI overhode ingen rett til.
      Syns du gjør en helt super jobb, sophie. Stå på, virkelig!

    14. Jeg har set dokumentaren med min far engang. Selvfølgelig er det synd for hajerne, men i sidste ende kommer det til at gå ud over os selv!!! Long story short: Ingen hajer = ingen ilt.
      Så ved at slå hajerne ihjel, slår vi også langsomt os selv ihjel. Det er tragisk, hvor barbarisk nogle mennesker er!
      – Emma

    15. Jeg er helt enig med deg!! Mennersker er så ondskapsfulle. Blir serriøst flau av å være et menneske noen ganger!
      Keep up the good work! <3

    16. For noen idioter noen er.. HALLO?! dei var her først og selv om haia drepe nokken få menneske så BLIR VI IKKE UTRYDDA imotsetning til haiene, snarere tvert i mot! Ja det er andre dyr som trenger hjelp men hun skriver om mye forskjellig trenger ikke ta opp alt på engang! Det blir ikke feil å få folk til å skrive under på noe slikt? Vi mennesker feier alt av banen bare for oss selv. Det er ikke kult, det er forskjell på livets sirkel og Menneskets bane! Vi driter i alt og alle men de få personene som bryr seg får hets for det?! Hva er det liksom? Så istede for å klage på at hun gjør noe bra, gjør noe bra selv!

    17. En surfer ble nylig drept av en hai. Du får det til å fremstå som om mennesker dreper haiene KUN fordi de skal ha mat eller fordi vi er lært opp til å frykte de. Jeg er enig i at det er unødvendig å drepe haiene bare for å drepe, men samtidig; Haier dreper så mange mennesker årlig at de er blitt en stor frykt blant oss mennesker. De blir ikke drept KUN fordi folk skal få haifinnsuppa si, de blir drept for å ivareta sikkerheten til menneskene.

    18. Mennesker er ikke alltid så ille, les bloggen på første plass megognatalia så kan du se hvor fantastiske mennesker KAN være. Utrolig trist blogg, men og se en 13 åring som er så flott og empatisk gir igjen stor tro på menneskeheten for mange.

    19. Helt enig… Samme med det andre innlegge om den måsen de drepte. Mennesker tenker bare på seg selv..
      I spania, frankriket, usa osvosv tortuerer de dyrene før og mens de blir slaktet og sendt ut i butikkene. Jeg er i mallorca akkuratt nå og har vert der i 1 uke nå. Spise litt kjøtt som var på en pizza for å få i meg litt mat, men angrer allerede på det lille kjøtte jeg spiste. Aldri om jeg skal spise mer kjøtt i utlandet utenom litt i sverige og norge. Norge klarer å ta vare på dyrene vertfall noen av dyrene.. Utrolig å se andre her i mallorca som sitter å spiser kjøtt. Tipper de ikke vet hva folk har gjort med dyret før de spiser det. Skulle gjerne kunnet litt spansk og rent engelsk og faktisk informert folk.. Onkelen min som er med her i mallorca spiste faktisk hare for noen dager siden.. Ble skikkelig sinna siden de satt å ærta meg siden jeg takler ikke at de slakter dyr bare for å få god mat. Hadde vi plantet frukt og grønt på de plassene det er dyr som går å beiter, hadde vi hatt mat til 10 ganger så mer folk her i verden og ingen hadde sluppet å sultet og betalt mye penger for kjøtt + vi kunne beholdt skoger isteden for å sage dem ned bare for kuene skal gå der å bli feite, isteden for at kuene får gå fritt i fjell osv.

    20. Åh, jeg elsker når du skriver slike innlegg hvor vi får vite litt om sånne saker “ingen” bryr seg om. Skriver alltid under! Kjempebra at du som er så høyt oppe på topplisten, bryr deg, og skriver om det! Dette innlegget blir uten tvil delt på facebook

    21. So true, haien er mer redd for oss enn vi er for haien. Den angriper bare når den føler seg truet

    22. lol, haiene har drept tusenvis av uskyldige mennesker, mens folk har badet osv. finn en unnskyldning for DET, smarting.

    23. Jeg hater de stygge dyremisshandlerne!! Kunne ønske haiene heller kunne ha bite av armene/beina på de menneskene! Mye mer rettferdig!!
      Stakkars haier 🙁

    24. elskerelskerelsker når du skriver slike innlegg, som med måsene også. Du er utrolig flink til å si din mening. Skjønner virkelig ikke hvordan folk mener du bare bryr deg om sminke, extensions osv. Fortsett slik, Sophie!

    25. Hold kjeft alle så sier at haier dreper mennesker? Serriøst? Kanskje haier dreper 4 mennersker på et år over hele verden, men det er bare med uhell (tror du er en sel f.eks) ok, gjennomsnitt 4 mot 250 000? Skutt i hodet er dere

    26. Herregud så ignorante noen mennesker er. Jeg forstår ikke hva som foregår oppi hodene på dere som sier at vi burde utrydde haiene bare fordi de dreper noen ytterst få mennesker i året? Vi er alle arter på jorda, hvorfor har menneskene førsterett til å leve? Oss først, så oss igjen, og kanskje vi kan streve litt for å bevare pandaer og tigrer, ettersom de er søte og folk sjelden hører om tiger- og pandaulykker. Dere er så ufattelig tunge i hodet at jeg blir sliten.
      Haien har levd her lenge før oss, og sist gang jeg sjekka lever ikke vi mennesker i vannet. Der er det andre arter som råder. Når vi breier oss uti og i tillegg greier å se ut som seler(surfere) for haien, er det så absolutt vår egen feil at vi blir angrepet. De har et jaktinstinkt, de må jakte for å overleve, og sel er mat for haien. Vi MÅ ikke bade i sjøen for å overleve, vi gjør det fordi det behager oss. Og for at vi skal få lov til å plaske rundt i strandkanten som de landkrabbene vi er, så mener dere at vi burde rett og slett utrydde hele havets innhold av hai? Nei faen altså. Ta dere sammen.
      Stå på Sophie, det her er et sykt bra tiltak av deg! Digger at du er så engasjert

    27. jeg lurte på en ting.
      Om du er så sterkt imot dyremishandling, er du imot dyretesting også da? (sminke, hårprodukter, hudpleie osv..) Jeg ser at du som mange andre har produkter som er fra selskaper som tester på dyr. Har du tenkt noe over det med dyretesting? Er det noe du kommer til å ta opp her på bloggen og ta til tanke i når du kjøper produkter og blir sponset i framtiden?

    28. kunne du ha lagt ut litt musikk som du hører på? ikke nødvendigvis hele spotifylister, men veldig greit med enkeltsanger fra youtube osv. som feks etter den gangen du la ut “trojan du hatar”, har den komt på topplisten hos meg 🙂

    29. Jeg er målløs. Jeg har nå sittet å sett på nettsiden deres, og jeg satt nærmest og gråt da jeg så hvor NYDELIGE haiene var. De som lagde denne filmen hadde filmet haiene under vann, og det var så fint! Jeg har så lyst å gjøre noe jeg også! Derfor trykte jeg meg inn på “Save the sharks” på deres nettside og skrev meg inn! Jeg skal ikke dø før jeg har gjort noe STORT innenfor stopp av dyremishandling. Om jeg så dør under f.eks ett filmopptak av løver, så har jeg hvertfall oppnådd noe stort, vakkert og fornuftig!

    30. Det er så fælt at det ikke kan beskrives. Jeg kan bare ikke fatte hva enkelte folk tenker oppi hodet dems, helt ufattelig. Det er faen meg så fælt at jeg kan ikke kan uttale meg skikkelig.
      Sophie, du er mitt aller største forbilde. Ingen kan måle seg med deg.
      vanessa: Sophie kjøper IKKE sminke som er dyretestet. Om du virkelig har følt med på bloggen hennes hadde du sett for lengs at Sophie ikke kjøper dyretestet produkter.

    31. jeg har tenkt på akkura dette selv ogsa! Det er så urettferdig og dårlig gjort av menneskene som gjør dette, og jeg blir kvalm av å tenke på det (jeg er imot all dyremishandling, og jeg elsker når du skriver sånne innlegg for å få opp øynene til folk!) Jeg så dette om hai på dokumentar på tv en gang, men da handlet det ikke om at vi skulle stoppe dette, det var bare filming om hvordan de gjorde det. Derfor synes jeg det er veldig bra at dette kommer fram på denne måten! Du er så sykt mitt største forbilde. Det er sant, det virker som om ingen bryr seg om haien… mennesker er bare sånn som gjør som de vil, gjør som de vil til egen fordel. Og det irriterrer meg så sinnsykt mye!!”

    32. åherregud 🙁 syns så utrolig synd på dyr som blir misshandlet på den måten, du er seriøst utrolig snill, sophie! jeg lurer på en ting; du har sikkert sett den kinesiske/vietnamesiske damen som slår babyen sin som ikke er noe med 3 år engang, hva syns du om den saken? jeg selv har undersøkt utrolig mye,siden jeg ble utrolig hissig på damen og begynte selv å gråte som faen. Og nå har jeg hørt at damen har havnet i fengsel, vet du noe om saken som du kanskje vil skrive her i bloggen?

    33. til dere som sier haier dreper mennesker. haier jakter ikke på mennesker, men når folk feks surfer har de brett som kan minne om seler – som er maten til haiene. med en gang en hai kjenner at det er ett menneske de har i munnen spytter de oss ut.

    34. herregud menensker er så syykt slemme. haier liker ikke menennske kjøtt en gang så hvorfor drepe de? haiene spiser pingvin (?) kjøtt og kan ofte tro at menensker er det.

    35. Kan du drite i å skrive så nedverdigende om “visse asiatiske land”? Du sitter her på din høye hest og kan velge helt fritt i hva du vil spise, men andre må klare seg med det de har. Disse “visse” landene har et enormt antall mennesker å mate, så ikke sitt der og tro at du er en så god person fordi dette gir der frysninger.

    36. Ja, ja, ja, ja, JA! Endelig en som forstår meg, haha! Jeg har alltid syntes at mennesker er helt forferdelige. At det er dyrene som fortjener å bo her, ikke vi. Ikke nok med at vi er dømmende og slemme mot hverandre, vi er slemme mot dyrene og naturen også. Jeg virkelig hater oss mennesker. Ikke alle mennesker, selvfølgelig. Men f.eks sånne.. ja, la oss si folk ikke sorterer søpla si, kaster søppel ut i naturen hele tiden, som sparker til katter på gata, som truer hunder, som ikke gidder å bry seg om dyr eller miljø og bare hugger ned skoger og trær og ødelegger naturen uten å bry seg om alle dyrene som døde fordi han eller hun ødela hjemmet deres osv… Sånne folk som det.. Selv bare når jeg tenker på det får jeg lyst til å slå til noe altså! Jeg blir så irritert! Det er spesielt sånne mennesker jeg hater. De kan dra til helvete. Det er liksom noe jeg prøver å få fram nå, som jeg ikke klarer. Jeg prøver å beskrive hvordan jeg føler det, men det går ikke.
      Vi har ødelagt dyrenes verden med vår forurensing og forsøpling, og vi har ingen grunn til å bli tilgitt for det. Vi fortjener bare å dø, seriøst. Jeg er villig til å gjøre alt for at dyrene og naturen skal få det slik det burde være, og jeg er villig til å dø for det. Ingen tvil om at jeg hadde gitt opp livet hvis dyrene og naturen ville få de bedre da.

    37. Sunniva: jeg har bete meg merke i for eksempel Bed Head shampo som hun har fått sponset eller kjøpt selv. Tigi tester på dyr sammen med andre lett tilgjengelige produkter som er produsert av Nivea, MaxFactor, Maybelline, Kerastase, Loreal og mange flere.
      Jeg lurte bare på om dette er noe hun har tenkt på når hun blir sponset av forskjellige produsenter (med tanke på at hun er imot dyremishandling)

    38. Grunnen til at haien har fått så lite fokus forhold til pandaer(f.eks) e fordi d som sagt ikke e like søte. Også fordi de drepe menneske, å haien e LANGT ifra d dyre som drepe mest menneske, flodhesten drepe fakisk flere.
      Men uansett, som sagt folk e redde haia fordi mediaen fokusera kun på d negative, altså “person drept av hai/person bitt av hai” Årsaken til d e fordi haien som oftest blir skremt, de går på deira “område” eller dem bare e nyskjerrige.
      Enkelte dokumentara (om haia) e der folk som e i nærkontakt me haien uten at den prøve å bite dem engang. D de folka kan gjør me haiane e ganske rart, de kan få de til å sovne ved å stryke de på snuten, å blant anna balansere de på fingrene.
      Og vi mennesker er virkelig den verste dyrearten.

    39. Hej Sophie!
      Jeg synes det er fantastisk at du bruger så meget tid, og tænker så meget på dyrene!
      Er dog uenig i en ting i den video… de bedste/værste ‘predators’ i verden er ikke hajer… det er os mennesker.
      Jeg har meldt mig ind, og har også oprettet en bruger… har du en bruger derinde?

    40. Akkurat nå vil jeg ikke være med å “støtte” haier, siden jeg får helt noia om jeg ser en hai i ekte, bilder eller vidioer. Jeg er så redd haier at jeg ikke tørr å trykke play på den youtube lenken du har. Såå støtter gjerne slange, slimedyr eller alt slags dyr! men hai? nei takk 🙁

    41. ENDELIG! Har aldri sett en eneste blogger som har tatt opp det temaet enda. Dette er noe jeg har tenkt mye på. Jeg husker jeg ble så sint på faren min en gang han spiste haifinnesuppe, jeg var sint på han lenge og jeg fortalte han alt om hva som skjedde med haiene. Dette er en sak jeg virkelig synes er viktig, men hvem bryr seg om haier? De er jo så skumle…

    42. Det er feil at ingen gjør noe med det. Har både sett på tv og hørt om mennesker som kjemper for haien.
      Bra du er imot dette, helt forferdelig hvordan noen haier blir behandlet!

    43. Flott at du tar opp dette! Dette er en sak jeg brenner for!
      Ja, haier dreper mennesker – ofte for å prøvesmake på noe som ligner en sel. MEN det er f.eks. større sjanse for å bli drept av en kulepenn enn å bli drept av hai…

    44. Jeg syntes det er kjempebra at du tar opp denne saken og faktisk vil gjøre noe med det,dette støtter jeg fullt ut! Begynte å gråte over traileren 🙁

    45. Jeg synes det er kjempeflott at du tar opp dette Sophie! Jeg er helt i mot dyremishandling. For eksempel, igår var det en liten fuglunge som fløy på vinduet våres, og jeg tok vare på det og gidde den mat og drikke sånn at den skulle overleve. Det gjorde den. Men den ville ikke fly. Så da måtte jeg ha den på rommet mitt i seks timer, og plutselig begynte den og fly inne på rommet. Da tok jeg den med ut også fløy den avgårde. Det er det ikke mange som jeg kjenner som hadde gjort i hvert fall. Hadde det vert venner det hadde gjeldt, hadde de bare drept den.
      Elsker bloggen din sophie!

    46. Jeg er helt enig med deg, og er så glad for at du som toppblogger tar del i en så viktig sak. Fordi dette må stanses, det er helt feil slik de behandler dyr på. Jeg hater virkelig dyremishandling og det gjør meg så glad at du gir kampanjen publisitet om dette, slik at flere vet hva som virkelig foregår. Jeg kan innrømme jeg ikke ante dette, men nå er jeg fullt og helt inspirert til å jobbe for en bedre verden for dyrene. Når du gjør slikt som dette får du utallig mye respekt av meg og flere andre. Tusen takk!

    47. utrolig bra at du gjør dette shopie! jeg ante ingenting om hvordan haiene egentelig blir behandlet :O helt sjukt!! Ha likt innlegget ditt og publisert det på facebook. Håper flere skriver under på den siden om å få stoppet det!!

    48. Jeg må bare spørre… om de ikke er menneskets fiende, hvorfor dreper de så mange uprovosert da? :/ Er ihvertfall det inntrykket jeg har. Derfor jeg ikke tørr å bade lenger for å være ærlig. Har ordentlig noia.
      Greit nok er ikke helt enig i hvordan de blir behandla, finnes jo mer humane måter å drepe de på, but still… Når alt det er sagt så tar vi mennesker overhode ikke vare på jorda og dyrene vi har her på jorda. Jeg syntes det er utrolig skremmende for å være ærlig. Naturen er så fin, også skal vi ødelegge det med masse veier og tull? Jeg personlig foretrekker å heller våkne opp til å bo på lande enn et sted med masse trafikk, bygninger osv. Er vell ti ganger bedre å våkne opp til naturen, bare for å nevne et eksempel på ting vi mennesker burde kanskje legge merke til hver dag. Jeg er så redd for framti’a våres når jeg ser hvordan vi mennesker behandler jorda, tankegangen til folk. Alle skal være så egoistiske, penger er alt! Drit i naturen, vi gjør som vi selv vil. Har jeg et papir jeg ikke orker å holde på “nei da kaster vi det”. Ødelegg regnskogen å prøver å finne en fin forklaring på “hvorfor” det var nødvendig. BULLSHITT. Vi har blitt så bortskjemte og tatt oss altfor godt til rette her i verden.
      Sååå, skal jeg sette meg ned å se denne filmen du har lagt ut å en film jeg så det var noen som anbefalte i kommentarfeltet her. Føre jeg utaler meg noe særlig mer, hehe :).

    49. Du oppe, haier dreper kun om de er syke eller har såvidt mat i kroppen 🙂
      Og om du/dere følger med på dette så er det faktisk endel fokus på dette i media, men du må bare vite når og hvor man kan se disse komentarene, det er en del av de og det er jeg meget glad for 🙂

    50. sykt at de gjør slikt mot dyr, MEN haier er utrolig farlige dyr! om du hadde lest litt nyheter hadde du fått me deg hvor mange mennesker som blir drept av hai i australia Foreksempel, men også andre plasser da

    51. Det første jeg tenkte om dette hai greiene, var egentlig bare: herregud, tenk så mange mennesker de dreper! Tenk så mange de faktisk skader for livet! Men så så jeg traileren av filmen, og da fikk jeg en hel annen oppfatning! De er ikke skapt utengrunn! Det er ingenting her på jorda, de er til nytte for oss, eller andre dyr og planter! Kanskje noe vi ikke ser, jeg vet ikke, men det jeg vet er at de er her for en grunn! Og de er bare helt fantastiske dyr/fisker! Det å se han mate de uten at de gjør deg noe! De er bare så utrolig vakre!

    52. det er så dårlig gjort! det jeg skal si nå har ikke så mye med saken å gjøre, men esler dreper jo flere mennesker enn haier gjør hvert år, så de er jo ingen trussel mot oss.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg