Er dette ekte?

De siste dagene (og forsåvidt de siste årene) har jeg sett mange statuser på facebook som handler om en jente som heter Teresa Fidalgo, om man ikke kopierer og limer inn skal hun visstnok sove i sengen ved siden av deg resten av ditt liv – personlig syntes jeg det hørtes litt koselig ut og skulle gjerne hatt litt selskap, men folk får mene hva dem vil! I går ble jeg riktignok litt for spent på hva dette egentlig er, og googlet henne og kom til slutt fram til denne videoen. Har faktisk sett den før i min MSNperiode ( jeg var vel 12 år eller noe sånt) og jeg lurer på:

Er denne filmen ekte? Om ikke, er det basert på ekte historie? Synes ikke det virker sææærlig realistisk så derfor må jeg bruke dere litt nå, haha! Spol til ca 4:00 om dere skal se.


128 kommentarer
    1. These Teresa Fidalgo did not exist. It was only invented to advertise for a movie. Therefore, the director has also added a video. It was filmed by Portuguese filmmaker David Rebordão who wanted to emulate the movie “The Blair Witch Project.” This director has even admitted later in an interview. The video should look real to gain more viewers for his film. So he came up with the story of Theresa, so do not immediately notice that it is the video a fake.

    2. Ja, det er ekte. Men det er nok ikke sant at hun kommer til å ligge ved siden av deg i senga da, akkurat den tror jeg ikke på!:p hahah

    3. stod om det på nettet. var visst en tulling som var utrolig god til å redigere som lagde den videoen :p er fake alt sammen

    4. åh, det der gikk rundt på face og msn for hundre år siden, minst.. Tviler på at det er ekte jaa.. Har ihvertfall ikke hatt besøk av hu enda så mye jeg driter i det.

    5. Jeg har hatt mange statuser jeg og i det siste om denne jenta, endte jo da med at jeg søkte henne opp akkurat sånn som du. JEg leste mye men kom til slutt fram til noen artikler om henne. Historien om henne er sann. Det fantes en jente som het dette og som døde i 1983. Hun døde i det området som den filmen her er filmet, og det er flere som mener de har sett henne når de kjører forbi og ellers i det området. Men om den filmen der er ekte eller ikke det vet de ikke…

    6. At hun er død er sant, men videon er noe som har blitt laget i ettertid, var noen universitets folk som lagde denne videoen serbiske ( tror jeg ) om videoen hadde vært sann hadde den heller ike vært ute på internett.!

    7. Om noen av de som kommenterer og sier det er ekte, hadde vært litt smarte å gjort litt research, så står det på internett at det er en etterligning av filmen “Blair Witch Project”, altså ikke ekte. Om man søker opp navnet og leter opp på wikipedia, står hele historien bak 😉

    8. Er ikke en ekte video 😛
      Var en amatør regissør såm lagde filmen. Og han har sakt unnskyld for at det var så mange som ble skremt osv. Så NEI det med Teresa Fidalgo er bare en stor kødd 🙂 Det skulle egentli være en film 🙂
      Elske blåggen din <3 mehe ^^

    9. Hahah, sånne brev er laga for å skremme folk! HVIS DET ER SANT AT HUN ER EKTE.. HVORDAN SKULLE HUN KLART Å LIGGE VED SIDEN AV ALLE DE SOM IKKE KOPIERTE BREVET, RESTEN AV DE SITT LIV? xD

    10. Tror ikke den er ekte, jeg har hørt at gjenferd ikke kan bli tatt på teip, så hvis hun var død, så hadde hun ikke vært synlig på filmen, ettersom hvis du kunne filmet gjenferd, da hadde vi fått bevist at de fantes! etter min mening! 🙂

    11. Haha, den er garantert fake. Utrolig dårlig forsøk på å gjøre den skummel med de windows moviemaker effektene! Uansett, er nok basert på en halvveis “sann” historie

    12. De som er døde kan ikke puste som vi levende kan.
      Og du kan jo prøve å snakke når du holder pusten, det
      er umulig! Hvordan kan hun da snakke i videoen? : )

    13. Jeg vil si denne videoen er fake. Men det fantes en ekte, den var ekte. Men de ødela den videon så den ikke fantes lenger. Etter det har folk laget videoer for og skremme folk.

    14. hahah, jeg har ignonert de statusene hver eneste gang jeg har lest eller sett dem på facebook f.eks.. hun sover værtfall ikke sammen med meg hah, så nei d er fake tipper jeg

    15. Turde ikke sen jeg ;P hahaha, jeg er litt av en pingle på sånt! Den er sikkert ikke ekte, men alikevel…brr

    16. ikke i følge wikipedia:
      Portuguese producer David Rebordão created a popular internet video featuring a fictional White Lady. The video consists of supposedly “recovered footage” found at the scene of a fatal car accident, near Sintra, Portugal. In the video, a woman and two young men are shown taking a car trip to the mountains. One passenger records the trip with a video camera. While driving along the road, the travelers spot a strange female hitchhiker, whom they pick up. The passenger with the camera focuses on the hitchhiker, who seems strangely quiet, but says her name is Teresa, and states that she has not been the same since her accident. She then points out a spot on the road where she says she died. She suddenly turns to the camera and screams, showing her face, which is now apparently badly scarred and bloody and vanishes immediately. The car, according to reports, was found flipped on its side, killing two of the travelers. According to the text at the end of the video, police investigating the accident found that a girl named Teresa Fidalgo died in a car accident in 1983 at that very spot. Many viewers considered the video an imitation of The Blair Witch Project.[13] The producer, David Rebordão, admits this, explaining the story’s fabrication on his website.[14][15] Rebordão confirmed, in a interview with Júlia Pinheiro (channel TVI) that the story was fictional, and that he had created the character himself. He stated that he was very surprised at the notoriety the story has achieved all over the world.

    17. Har ikke sett videoen , men jeg synes det er litt teit med at folk skremmer deg med å kopiere ting hvis ikke kommer hun å legger seg under senga de eller noen sånt… Det er jo mange folk som sikkert ser på det når du også gjør det. den kan jo akkurat hoppe ut av pc din

    18. Lest mye om at alt er fake, at det SKULLE være en film, men ble ikke noe av. Fikk en sånn melding i går, men hvordan i alle dager skal det være mulig å komme å sove attmed deg om du ikke “kopierer og sender til 20 andre!”? :p

    19. tør ikke å se den :p Men mens vi snakker om ”spøkelser” når får vi vite om resultatet til den videoen du satt opp i huset ditt da du sov?

    20. de facebookstatusene er ikke ekte! men om hun jenta så tror jeg det er eksta da før så jeg veldig mye på discovery channel og slike og har sett mange sånn seriere der de prøver å løse om det er ekte eller ikke! Og en gang så jeg på uløste gåter og der er det jo fakta og der så var det mange som hadde sett henne og filmet det da i USA er det vanligt å ha kamera som står fast i bilene slik som politiet har. men filmen er ikke slik folk sier det er. de som har “opplevd” dette sier at hun løper foran bilen og sitter på og hun spør om de vil kjøre henne hjem før hun plutselig sier at hun skal av midt ute i ingensteder.

    21. den er ikke skummel folkens, til den som ikke tør å se! jeg kan innrømme at jeg er overtroisk, men dette pisset tror jeg ikke på! jeg har aldri kopiert noe sånt å limt inn på statusen min, og har dermed aldri fått noe besøk! sophie, ikke tro på dette 🙂 du kommer til å sove søtt i senga de forde om!

    22. seff e det ikke ækte, trur verkeli ikke den veetj`a sett på facebook og går på all verdens profila før å se om kem ho ska fær te inatt ^^ haha, trukke på sånt spøkelsegreier

    23. Hva vet du hva som er ekte eller ikke. Lever du? Eller er du bare i en drøm om ditt eget liv?

    24. Om jeg ikke husker heelt feil, så er Theresa Fidalgo fra filmen “The Blair Witch Project”, som er kåret til verdens beste skrekkfilm fordi den fikk alle til å tro det var sant, og fordi de som lagde den hadde veldig lavt budsjett. Den lå først kun ute på internett før det etterhvert ble til en film.
      Legger til denne linken, selvom du sikkert allerede har lest det; http://teresafidalgo.org/
      Anbefaler forøvrig å se filmen!!

    25. ”The Blair with a Project” er en skikkelig ekkel film syntes jeg!!:# Men du burde se den;#) Uansett er det fake det med henne:P Elsker bloggen din!!:D<3

    26. det e jo ikke sant da? Tenk kor mange som ikke kopiere den status tingen, skal liksom ho rekke å dra innom alle folkan å sove der hver natt ? haha, vet at ho e ett spøkelse.. men ho e bare ETT spøkelse ikke fleree :p

    27. har sett den før 🙂 vet ikke om det er ekte da men.
      Vi er så utrolig like! Jeg liker så godt å utforske nye ting og alt, og det virker som du er det også 🙂

    28. Det var jo bare noen som satt å babla i en bil, så kommer hun jenta på så skriker hun så kræsjer de? Hva var skummelt med det egentlig? :p

    29. Nei den er fake. Turte forresten ikke se den, blir så lett skremt ;P
      PS: 1. Det går ikke han å filme gjennferd.
      2. Hun kan ikke sove sammen med alle som ikke har kopiert statusen samtidig for evig og alltid.
      3. Jeg har aldri sett den statusen, så hvis hun finnes, så trenger heldigvis ikke jeg å sove sammen med henne resten av mitt liv ;P
      Men hvem er hun egentlig, skjønnte ikke ?

    30. Jeg trenger ikke å se den for å skjønne at dette ikke er ekte. Lol, det er mest sannsynlig en slags promovideo for en eller annen grøsser. Dette er god viral reklame og er ikke uvanlig.

    31. har sett den statusen for noen år siden uten å poste den videre, så det skjer værtfall ikke noe hvis man ikke poster den videre !
      Dessuten er det jo veldig liten sannsynlighet at noen skulle filme noe slikt? Normale folk sitter jo ikke akkurat og filmer haikere oppi trynet x)

    32. Nei, den er ikke det:-) Det er en produsent som har lagd en fiksjonal historie som spiller på emne “den hvite damen”. Han sier selv at den er staget og var aldri ment for å utgis som ekte!
      Utrag fra Wikipedia: Portugal
      Portuguese producer David Rebordão created a popular internet video featuring a fictional White Lady. The video consists of supposedly “recovered footage” found at the scene of a fatal car accident, near Sintra, Portugal. In the video, a woman and two young men are shown taking a car trip to the mountains. One passenger records the trip with a video camera. While driving along the road, the travelers spot a strange female hitchhiker, whom they pick up. The passenger with the camera focuses on the hitchhiker, who seems strangely quiet, but says her name is Teresa, and states that she has not been the same since her accident. She then points out a spot on the road where she says she died. She suddenly turns to the camera and screams, showing her face, which is now apparently badly scarred and bloody and vanishes immediately. The car, according to reports, was found flipped on its side, killing two of the travelers. According to the text at the end of the video, police investigating the accident found that a girl named Teresa Fidalgo died in a car accident in 1983 at that very spot. Many viewers considered the video an imitation of The Blair Witch Project.[13] The producer, David Rebordão, admits this, explaining the story’s fabrication on his website.[14][15] Rebordão confirmed, in a interview with Júlia Pinheiro (channel TVI) that the story was fictional, and that he had created the character himself. He stated that he was very surprised at the notoriety the story has achieved all over the world.

    33. det med at folk skriver at hun kommer til å ligge i sengen ved siden av deg resten av livet visst du ikke kopierer (bla. visst du ikke kopierer denne kommer hun til å stå utenfor vinduet ditt i natt) det kalles sjelebrev, og det er egentlig ulovelig og lage sånne på facebook og andre lignende nettsteder.

    34. hun døde xD husk å kopier det til andre visst du ikke vil ha ein jente liggende i senga de om natta visst det er sant 😉

    35. Det var snakk om at det var en mann som hadde lagd et film om dette, men det var også funnet en video som ikke var ment for film eller noe.. Får frysninger nedover hele ryggen..
      -Koselig med kommmentar tilbake-

    36. Historien om Teresa Fidalgo ble stammer fra en video om spøkelse. Videoen ble skutt i Portugal. Det er mange diskusjoner om denne videoen fra fortid til nå og det er mange mennesker som mener at dette er en sann video. Men det er også mange som sier at denne videoen ikke gjenspeiler sannheten. I stedet var det bare en kort skrekkfilm. Folk trodde at det var Teresa Fidalgo i videoen Teresa Fidalgo ble jenta i videoen. I videoen, var hun jenta som fikk en tur med haiker med noen mennesker. Teresa begynte å snakke om seg selv da hun kom på bilen og hun prøvde å være en venn med folk som plukket henne opp i motorveiene. Men plutselig ble ansiktet til Teresa Fidalgo en blodig en, og hun begynte å skrike og hadde mye forferdelige handlinger. Plutselig rullet hele kameraet, og hele bilen ble antatt å være skadet på grunn av en mystisk ulykke. Etter etterforskning av politiet, ble det antatt at Teresa Fidalgo dukket opp i videoen var Teresa Fidalgo som døde for flere år siden i samme motorveien. Hun fikk tilsvarende trafikkulykker i den tiden og døde. Derfor ble det antatt at hun prøvde å spøke andre mennesker i […]

    37. Jeg kan jo ikke vite noe, men jeg tror ikke på det.Det er mange som sier at denne videoen ikke gjenspeiler sannheten. I stedet var det bare en kort skrekkfilm. Og jeg er en av dem som tenker dte 🙂

    38. Jeg vet ingenting og lurer veldig på hva som er sant her! Det med at hun kommer og legger seg ved siden av deg på natten tror jeg bare er tull. Men jeg tror at Teresa Fidalgo kansje har levd en gang og har dødd nå. Men om filmen er sann vet jeg ikke…Er det noen som virkelig vet sannheten eller er det ingen, i hele verden som vet om dette er sant eller ikke ???

    39. Oversatte det som står i slutten av videoen på Google Translate.. :James og Tania døde i denne ulykken. David overlevde men klarte ikke å forklare hva som egentlig skjedde den natten. Politiet etterforsket saken om å få ham nysgjerrig informasjon. I 1983 led ung drue navnet Teresa Fidalgo, en bil ulykke som foregår.- Det er ikke alltid de oversetter rett.. Men dere forstår det vel 🙂

    40. Den er ikke ekte! De som har laget den har også fortalt at det bare er fiksjon for å illustrere hva som liksom “skal skje” hvis man plukker opp “spøkelses-haikeren” 🙂

    41. Nei det er ikke sant.. det er nok lett å finne på ting.. hvem som helst kan gjøre det og legge det ut på nettet eller finne på falske bevis og legge det ut… men slapp av det er ikke sant.. Historien om at hun ble påkjørt er sant, men ikke at hun viser seg eller noe sont <3 Men BTW du er driiiit peen og jeg digger deg, håper virkelig jeg ser deg en dag på ete da skal jeg gi deg verdens største klem <3

    42. Æsj tror på sånt jeg – Men må jeg sende til 20 personer hehe så er jeg hvertfall sikker? Men denne er jo postet her er vel ikke en kjedemld? når jeg ikke fikk den ??

    43. jeg tror det ikke er ekte
      1. det er lagd 5 filmer om den samme tingen
      2.hvem har tilfeldigvis kammara med 5 ganger
      3.det er andre mennesker i alle filmene
      så slapp av det er ikke sant <3

    44. haha, fårstår til og med hva de sier, ikke bekymr deg sophie.. den er en del av en film (kan portugisik hvis du lute XP) <3 elsker deg og bloggen diiin!

    45. blir litt lei meg når noen faktisk tror på dette ;oo det er mulig at historien er ekte, at hun døde alstå, men denne filmen er fake! dessuten finnes ikke spøkelser;))
      den er ikke engang skummel og utrolig kjedelig ;oo

    46. Personlig syns jeg det er tåpelig. Jeg mener, det er jo sikkert tusenvis av folk på facebook som ikke gidder å sette det med at hun kommer til å sove ved siden av deg som status. Skal ho liksom klare å ligge i tusenvis av senger på samtidig da eller? Tror ikke det nei!;) Men dere får nå tro hva dere vil ^^

    47. Har sett den, men skjønner den ikke? Er det ei jente som bare setter seg i en bil med mannfolk, også plutselig kræsjer de, og hun dør, eller?
      Uansett så tror jeg ikke hun ligger i sengen din eller noe, for hun kan ikke ligge i alle sin seng? :p

    48. Jeg så på videon, men jeg så på en måte ikke no skummelt? Jeg skønner ikke noe! Kan noen forklare meg hvem hun er og hva denne videon handler om?

    49. Den e ekte, det ble publisert et innlegg på vg elns, å der sto d at d e ekte, og at flere har omkommet på den plassen

    50. Nei, der er ikke ekte.. Det står at – this story is not true.. Kanskje det ikke skrev det ord rett, men den er iallfall ikke ekte! 🙂

    51. Det er INGEN som vet om den er ekte eller om den er sann! For det første så er det ikke noen som levde hær når dette skjedde. For det andre så har ikke politiet lov til og si hele saken videre i offentlighet før at de vet hele saken selv, og politiet har ikke sagt noe helt klart ennå ;D

    52. Er litt lenge siden jeg har sett den, men jeg er sikker på at den ikke er ekte. Selv om det er mange som trur på det, så er ikke det ekte. Den scenen er bare tatt ifra en film, og ikke noe mer enn det. Men jeg elsker bloggen din 🙂 <3

    53. Jeg vet ikke helt, men jeg skjønte ikke videoen siden jeg skjønte ikke hva de sa?<3 noen som kan fortelle meg, hva videoen handler om egentlig?:P

    54. Den er ikke ekte! Kjæresten min som er portugisisk fortalte meg at det var noen som studerte film på universitetet som lagde den.

    55. Det er en kjedemelding herregud! Det er noen som gidder og sette seg ned og skrive en melding, for og skremme barn og unge! Men det er ikke sant! Politiet for et eksempel, har lagt ut i avisa at man ikke skal sende videre, for det må bli stoppet! Det er ikke sant! Lissom hvorfor i alle dager skal hun komme bare for at vi ikke sender en kjedemelding videre? Det er bare teit! Fatter ikke at det finnes visse personer som vil skremme folk på den måten?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg