Helt ok.

Våknet akkurat og har en syk angst angående gårdagen. Ingen alkohol sa du? Jeg vet i alle fall at jeg har brukt ALT for mye penger i går på bare tull, blir helt kvalm når jeg tenker på det. Og det er ingen tid for en medlidenhetssøndag på meg hvor jeg bare spiser junkfood og hater livet.. I dag må jeg øve som en gal til en historieprøve vi har i morgen, og så må jeg skrive opp en slags plan på hvilke lekser jeg skal gjøre på hvilken dag – selv om det kun er matte jeg sliter i og bør prioritere så er det i denne siste perioden ALT av lekser kommer, og det suger!

Så skal jeg ut og sykle! Haha er det mulig, jeg gleder meg faktisk helt sinnsykt mye til sykkelturen. Jeg må også rydde rommet mitt, har planlagt å sette opp masse telys rundt omkring i hele rommet, synes det er så koooselig ♥

Nå trenger jeg virkelig deres tips om dere har noen bra studieteknikker! Hva gjør dere når dere må øve til en prøve? Noen som har noen bra studieteknikker jeg kan dra nytte av? 

81 kommentarer
    1. Når jeg øver pleier jeg å svare på kriteriene, skrive de opp på et ark, lese igjennom dem, og skrive ned kriteriene og spørsmål til det jeg har lest og svare. Også gjentar prosessen! Ender på 4-5 i karakter vanligvis. Avhenger av hvor lenge jeg sitter sånn! Selv har jeg historie prøve i morgen jeg må få 5 eller 6 på! Så må øve som en gal selv!

    2. Det jeg alltid gjør er alt jeg leser side for side og skriver ned spm og svarer på de. Mange spm og trekker ut det viktigste og etter jeg har skrevet ned alle spm jeg klarer å komme på, tar jeg en pause og dujser/jogger elns og etterpå får jeg noen til å spørre meg om spm og det pleier å funke som faen! 😀 lykke til verdens beste blogger

    3. Haha, prøv å lat som om du joks å skriv ned ting i di minste skrift på lappa. Før da konsentrer du deg om å skriv det å når du e ferdig har du ikke behov før lappan 🙂

    4. Ta notater av det du leser, men skriv notatene på din måte ( ikke nødvendighvis ordrett fra boka) for da husker du det lettere. også når du har skrevet notatene fra det du skal lese så pugger du bare notatene. det funker hver gang 🙂
      Lykke til!

    5. Det jeg gjør er at jeg leser og i mens jeg leser så skriver jeg ned notater ut i fra sidene, og så pugger jeg notatene mine. Senere når jeg har lest litt og føler jeg kan det meste får jeg noen til å spørre meg spørsmål ut i fra prøvestoffet. 🙂 Lykke til på prøven!

    6. Les ett og ett avsnitt, og spør deg selv om hva avsnittet handler om og gjenfortell. Det som hjelper meg er å lage fine øveark også, med masse fine farger! Lykke til 🙂

    7. Jeg pleier å skrive et sammendrag som jeg øver på, og kvelden før snakker jeg med en venninne på skype hvor vi spør hverandre om spørsmål og slik 🙂 Lykke til!

    8. Jeg lager meg et slags “hefte” av notaterjeg har skrevet ned det viktigste som står i teksten i. Det er en studieteknikk som funker for meg. Da har jeg det i heftet som jeg kan lese i i stede for å ha med meg boka over alt.
      Lykke til med øvinga, da! <3

    9. Jeg pleier å legge vekk pcen, og jeg liker å ha noen å øve med, for da er det vanskeligere og ta en pause når du ikke gidder mer. Når jeg sitter og øver alene klarer jeg ikke å sitte mer enn 1-2timer i strekk, mens når jeg øvde med en veninne satt vi i 6timer og øvde. Det hjelper! 😀 Lykke til!

    10. Jeg bruker å lese en side av gangen og dermed skrive ned det viktigste fra den. Det viktigste fra hele kapittelet skal få plass på et vanlig A4-ark (både baksiden og forsiden). Så tar jeg en pause på ca 5 minutter.
      Deretter skriver ned alt jeg husker på et nytt ark, før jeg sammenligner de to arkene, og ser hva jeg har glemt. Det gjentar jeg helt til jeg føler meg trygg på at jeg husker det meste. Det tar tid og man er nødt til å ha tålmodighet, men det virker for meg i alle fall!
      Lykke til! 🙂

    11. Jeg vil først si at jeg elsker bloggen din og deg og synes du er en super person ( virker det hvertfall som .. jeg kjenner deg ikke jo ikke).
      Jeg bare lurte på om det er kutt du hadde på handa.. kan være du har skrevet om det før eller at det bare var lyset ellerno .. jeg bare lurte på om du kunne skrive om det om det var kutt .. ( du må ikke om du ikke vil). Lykke til med prøven .. jeg må øve til tre tentamener som kommer nå jeg ..!

    12. Skrive ned stikkord, og setninger som er viktige, og få noen til å spørre deg etterpå for å se om du kan de 😉
      og kanskje lage en kopp t, eller melk for deg da 😛 eller noe du liker, og ha det, mens du øver

    13. Det er sært, det er tidskrevende, men det hjelper for meg,- jeg skriver om igjen alt det viktigste fra kapittelet. lykke til sophie, du er best<3

    14. Skumles først gjennom hele kapitlet, få med deg viktige overskrifter osv. Så leser du nøyere gjennom hele kapitlet. Deretter leser du veldig, veldig nøye, mens du tar notater du kan lese på senere 🙂

    15. Jeg pleier å lese, så skrive kort hva det hadlet om! Da er det lettere å huske, og husker automatisk mer av det som Stod der på en måte 😛 ellers svarer jeg på spørsmålene som er knyttet til kapittelet 🙂 lykke til!!! <3

    16. Bruker å lese gjennom prøvestoffet, og samtidig skrive ned stikkord fra hver side. Deretter prøver jeg å gjenfortelle det som sto ut i fra stikkordene, dersom jeg ikke klarer det, er det bare å lese på nytt å prøve igjen. Kan også skrive mer utfyllende stikkord og bare lese på dette. kan bli tungt å lese 70 sider flere ganger.

    17. Jeg leser ett eller to avsnitt, så sier jeg høyt hva avsnittene handlet om. Når du må bruke dine egne ord for å forklare hva du har lest, sitter det bedre. Synes jeg 🙂
      Ofte leser jeg gjennom de samme avsnittene rett etter at jeg har sagt det høy også, for å være sikker på at jeg fikk det riktig. Da unngår du at du har lært deg selv noe som egentlig er feil.

    18. Det jeg bruker å gjøre, som funker veldig godt er å lese igjennom kapittlet 1 gang ganske grundig, derretter begynne på nytt og skrive viktige notater til hvert avsnitt mens jeg leser det om igjen 🙂 Funker veldig bra, ender som oftest opp med 5-6 😀

    19. Skriv et målark! Finn fram målene/kriteriene, skriv dem ned og skriv så et svar. Dette gjør jeg på alle målene, og pugger så mye jeg kan etterpå. Man kan også bruke tegninger/tidslinjer etc. Et tips til å pugge er å lese gjennom det du har skrevet, se på målene igjen og skrive svarene på et ark. Da finner du ut hvor mye du husker! Lykke til.

    20. hver gang jeg leser til en prøve, så leser jeg igjennom sidene mens jeg tar notater. etter det, så pugger jeg på notatene til jeg husker de. funker veldig bra på meg!

    21. Les gjennom teksten og skriv ned alt du husker. Så leser du gjennom teksten en gang til og gjør det samme, helt du har husket og skrevet ned alle de viktigste tingene. Man husker det mye bedre om man skriver det ned:)

    22. Lag overskrift til hvert avsnitt med overskrift, og skriv tre-fire nøkkelord eller nøkkelsetninger til overskriften 🙂 Noe som oppsummerer så og si hele avsnittet!

    23. Det er lurt å lage seg en tidlinje og skrive på viktige hendelser. Eller pleier jeg å lage et sammendrag og så svare på spørsmålene som står i boken.

    24. Min beste øvemåte er å skrive spørsmål fra hver underoverskrift ned på lapper og legge de i ei skål. Etter at du har lært deg et emne lager du nye lapper og pugger neste emne, funker alltid! Samtidig som jeg gjør dette, hører jeg på musikk. Sett på den musikken som gjør deg glad og ikke tankefull, for da er løpet kjørt.. Lykke til Sophie!

    25. jeg bruker å lese samtidig som jeg tar notater… tar kanskje litt tid men funker for meg iallefall 🙂 å når jeg da har lest gjennom alt stoffet å tatt notater legger jeg det bort en par timer å leser gjennom det en gang til så ser jeg hva jeg ikke har fått med meg å leser da på det 🙂 fuuuuuunker fjeeeeell 😉 å lykke til da 😀

    26. Lage en tokolonne. 🙂 Skriv ett tema som er viktig for kapittelet, til døme: “mayflower”, også viktige stikkord i kolonnen til høyre 🙂 Det er en ganske god metode, synes jeg 🙂
      Elsker bloggen din! Ser virkelig opp til deg! 😀

    27. Det jeg pleier å gjøre er at jeg leser i gjennom hele pensumet en gang. Så ta jeg en liten pause, ser på tv eller går på pcen, og tar meg noe mat. Så leser jeg i gjennom det på ny, og denne gangen svarer jeg på spørsmål for nå forstår jeg det litt bedre, frisket opp minnet litt. Når jeg har svart på spørsmålene så pugger jeg dem. Jeg leser dem opp høyt selv og svarer på dem høyt. Så resten av tiden jeg øver leser jeg litt og svarer på spørsmålene og slik. Leser alltid sammendraget flere ganger også. Rett før jeg legger meg, så leser jeg igjennom pensumet en gang til. Det hjelper alltid! Jeg legger meg litt tidligere, for å få litt bedre tid. Jeg står opp 15 min før jeg pleier bare for og lese gjennom spørsmålene en siste gang, også skumleser jeg gjennom pensumet. 🙂
      Jeg vet at det er veldig mye, men jeg kan garantere deg at det hjelper!

    28. Et veldig bra studietips til fag som historie: stoffet pleier å være fordelt under Underoverskrifter. Det du burde gjøre er å skrive opp disse underoverskiftene og noen stikksetninger som beskriver avsnittet best. Så kan du spørre deg selv etterpå -muntlig- hva avsnittet egentlig handlet om, med hjelp av de notatene du har tatt. Hjelper veldig!!

    29. Studietips: dette er litt tungvint dersom det er mange sider du skal lære deg, men hvis det er mellom 10-20 sider er dette perfekt! Først lese nøye gjennom sidene, minst to ganger. Så lager du et lite sammendrag til hver overskrift hvor du plukket ut det som er viktig. Når du har gjort dette, leser du gjennom det en gang også tar du for deg alle overskriftene i kapittelet og prøver å gjenfortelle!

    30. Jeg pleier å notere imens jeg leser stoffet 🙂 bare skriver ned det som er viktig og relevant, stoffet setter seg ganske fort for min del da ihvertfall!

    31. litt ut av alt her… men har du kuttet deg på armen, eller er det noe annet? jeg elsker hele deg og måten du er så ærlig ovenfor oss lesere, så hadde vært koselig om du kunne fortalt litt om det, men om det ikke er det jeg tror, så trenger du selvfølgelig ikke!
      lykke til med skole osv. <3

    32. Er sykt dårlig til å pugge, ender nesten alltid opp med å sitte på facebook…. men er det et arr etter selvskading du har på arma, skønner hvis du ikke vil svare på det <3

    33. Jeg pleier å lage spørsmål fra teksten å derrester lære meg svarene utenatt.. tar litt tid å skrive spørsmålene, men det er utrolig effektivt!
      eks tekst: slanger legger egg, og det gjør fugler også. hester og kuer føder levende unger som puster ved fødselen.
      så lager man spørsmål:
      hvilke to dyr legger egg? svar: slanger og fugler
      hvilke to dyr øder levende unger? svar: kuer og hester
      veldig dårlig eksempel men man må stille seg selv spørsmål og lære seg svarene, lønner seg og be en voksen(he-he) om å stille deg spørsmål så du vet svaret selv under press… <3

    34. Begynne et “par” dager i forveien, ikke dagen før…
      Skrive ned det viktigste på et ark (pleier å huske det bedre da) og ha med arket på skolen for å lese igjen det…Da slipper du å lese alle sidene i boken, men det viktigste på de sidene på noen få ark du har skrevet selv 🙂
      Vet ikke helt om det ga noen mening :p

    35. jeg setter meg som oftest i sengen med en stor kopp te, også leser jeg igjennom kapittelet nøye og rolig:) da forstår jeg plutselig alt mye bedre

    36. Jeg synes at jeg får best resultat når jeg skriver notater mens jeg leser. Så øver jeg på notatene. Etter jeg er ferdig med det, snakker jeg med en venn som også skal ha samme prøv. Da snakker vi sammen om temaet, og forklarer hverandre ting. Lykke til!

    37. Ta notater mens du leser, og lag deg noen spørsmål til det du leser. Stopp opp innimellom og spør spørsmål til deg selv fra det forrige avsnittet. Ellers pleier det å hjelpe å lage et slags støtteark hvor alt det viktigste av sammenhenger, konsekvenser og årstall står. Få noen i familien din til å høre deg ut fra arket eller spørsmålene etterpå, til slutt sitter det som støpt! Masse lykke til!

    38. Skriv notater mens du leser. Lag kanskje noen spørsmål til kvert avsnitt og svar på dei. Eller vist det er spørsmål i boka, svar på dei 🙂

    39. om det er mye jeg skal huske på, bruker jeg å se på kompetansemål og sammendrag, og skrive ned det som virker viktigest. og så leser jeg kapittelet sammenhengende et par ganger + notatene og så får jeg noen til å spørre meg:) lykke til søta!!

    40. vi bruker på noen prøver å få skrevve ned hva vi får spørsmål om, da skriver jeg svarene på de spørsmålene, leser dem både inni meg og høyt, da får jeg “følt” dem, hørt dem og sett dem. jeg har ganske god hukommelse da..

    41. Pleie berre å lese igjennom stoffet ein gang, der eg skrive notata undervegs av da viktigaste, eller da som eg veit eg ikkje kan frå før av. Etterpå les eg berre igjennom notatane og pugga dei, men eg går og igjennom alt av spørsmål og oppgåver i boka. I tillegg er det av og til i noken bøke at noke er skrive med enten feit eller kursiv skrift, om det er heile setningar eller ord, og dei pleie eg også å sjå over, i tillegg til sammendrag/oppsummering som ofte står i bøker i enden av eit kapittel o.l.
      veit ikkje om da hjalp deg, men da e sånn eg som oftast gjer da! 🙂

    42. Det jeg pleier og gjøre som er den enste tingen som fynker for meg er, at jeg først leser alt jeg skal og etter på leser min mor fort igjennom. Når begge har lest setter hun seg ned med meg snakker om alt, og spør meg spørsmål angående det vi har lest:D Det er hvertfall den eneste måten jeg får til å huske

    43. Den teknikken jeg har brukt helt fra 8 klasse til vg2 er å ta notater underveis. Stoffet setter seg bedre i hodet, det kan jeg love deg. Læreren vi hadde ga oss dette tipset, og jeg tenkte ” Det kommer til å ta lang tid” , men nå takker jeg henne vær gang jeg får god karakter :)Når du står opp om morgningen før skolen, kan du godt oppsummere for deg selv i hodet. tenkt hva du hadde svart hvis du fikk en spørsmål om de forskjellige avsnittene til kapittlene. Det lureste er å dra inn stoff fra andre avsnitt hvis det er relevant. Så svarer du litt ekstra i forhold til det som oppgaven ber om. Viktig at du leser gjennom etter du har tatt notater, da skjønner du stoffet bedre

    44. Pleier bare å lese og skrive ned det jeg synes er viktig. Om jeg blir ukonsentrert pleier jeg å ta en pause der jeg lager meg en kopp med te <3 Det hjelper faktisk synes jeg!

    45. Jeg pleier å skrive ned alle spørsmålene som er i kapittelet, også svarer jeg på spørsmålene og skriver svaret under. Også gjentar og gjentar jeg. Det er garantert at noen av spørsmålene kommer på prøva eller evt. alle . Det gjør det vanligvis når jeg har prøve 🙂 Da er det mye enklere å huske. Lykke til!

    46. les et avsnitt, så skriver du noe om det du las, slik at du klarer å huske det. så fortsetter du slik for vert avsnitt. er sykt kjedelig, jeg vet. men funker sykt bra!
      så leser du bare notatene dine før prøva, slik du har fått “frisket” opp liksom.
      kan være lurt å ta vare på notatene også, til tentamen, eksame, store prøver and so on.

    47. jeg pleier:
      – skrive spm. til meg selv før jeg leser nøye gjennom det
      – skrive ned massssse stikkord
      – ha noe godt å spise og drikke, det hjelper på motivasjonen
      – tenke at “hvis jeg øver kan jeg få til en 5 / 6’er”
      – ha en belønning til meg selv.
      – tar noen pauser innimellom
      – leser gjennom mange ganger og så skrive ned alt jeg husker fra det jeg har lest. gjør dette noen ganger 😀 <3 ilu

    48. Det som gjelder er å finne din egen teknikk, de som får deg til å huske lettest! Selv skriver jeg ned notater som jeg repeterer, og en ting jeg syns er viktig da er farger siden de frisker opp hele det kjedelige notatarket.
      Etterhvert når du har gått gjennom stoffet godt kan det være lurt å ta en pause så du ikke får helt fnatt, en joggetur hjelper veldig for meg. Den får deg til å tenkte på noe annet, og du nyter den enda mer siden du vet hva som venter hjemme.
      Lykke til!

    49. Jeg pleier å lese hele kapitlet en gang, ta gjerne pauser hvis det blir for mye, fordi da mister du konsentrasjonen. Så begynner jeg fremst i kapitlet igjen. Jeg leser en “underoverskrift”, altså de små, også snakker jeg til meg selv, sier høyt absolutt ALT jeg kan og husker om den underoverskriften. Hvis jeg vet at det er noe jeg har glemt så ser jeg ned i boka, også sier jeg det også høyt. Men du må ikke se i boka mens du snakker da… Lykke til!

    50. Jeg bruker en teknikk som heter Pomodoro for å bruke tiden min mer effektivt. Det går ut på at du velger deg et tema eller en oppgave som skal gjennomføres (f.eks lese et kapittel) og så leser du i 25min (uten pauser!) og så tar du 5min pause. Etter 4 arbeidsperioder tar du en lengre pause på 15-20min 🙂 Fungerer veldig bra og brukes av mange studenter jeg kjenner hvertfall! Du kan lese mer om teknikken på internett.

    51. Noe som funket kjempebra for meg var å sette ned en “studiegruppe” i klassen min. Vi var fire jenter som gikk sammen om et stoff, leste oss opp på hver vår del av stoffet og la det frem for hverandre etterpå – som om vi var lærere. Da må man forsøke å finne flere forskjellige måter å forklare stoffet på, og det funket veldig bra for oss, siden det var forskjellige måter vi alle lærte det best på.

    52. Jeg bruker tegninger, det føles veldig merkelig i begynnelsen men funker bra. Setter opp forskjellige (usaklige ) tegninger som beskriver ord, datoer, hendelser osv. Deretter skriver jeg setninger og ord. Så tar jeg med meg notatboka mi og setter meg i badekaret. Vet jeg har usaklige teknikker, men det er fort gjort når man har vendt seg til teknikken. Jeg har elendig husk, men husker bilder og prøvene mine blir ganske brade :)( 4-6)

    53. Jeg leier å Lese ALLE siden i hele kapitelett (eller de sidene du har prøve om da) Og på hver side lager jeg 1-3 spm. Så når jeg har lest og lagd spm så svarer jeg på spørsmålene. så får jeg noen til å skjekke om svarene er riktig. hvis de ikke er det må jeg svare på spm på nytt.

    54. Selvskading??? Sophie,hvorfor det? Du er kjempe perfekt og det vet du. Kanskje du sliter i fag,og kanskje du har det vanskelig,men de arrene du har på armen får meg sånn seriøst til å begynne å gråte ;(
      Håper du ikke driver med det fortsatt!
      Studieteknikk? Hm..pugg,plukk ut og pugg på det du sliter med. Skriv ned ting du synes er vanskelig eller ting du helt sikkert vet kommer på prøven. og skrive ned ting,for deg til å huske mye bedre. For da er det du som skriver,så da går det bedre. Det jeg sier er ikke at du skal skrive hele kapittelet selv,neinei,langt i fra. Bare det viktigste,det dere har hatt om! Lykke til med prøver fremover 🙂 Snart Sommer Sophie,du får trøste deg med det 😉
      Klem fra din super FAN,som begynte å gråte da hun så arrene dine :'(

    55. De gangene jeg øver ordentlig får jeg som regel 5 eller 6, det jeg gjør da er liksom å lage bilder i hode når jeg leser, er litt vanskelig på starten men når man først lærer seg det går det mye fortere å øve til prøver 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg