What a day

Nå sitter jeg på skolen, har nettopp fått tilbake tysktentamen og jeg er så lykkelig for karakteren min, halleluja! ♥ Er ferdig på skolen klokken 0950 i dag, men blir en stund igjen på skolen fordi jeg skal snakke med blandt annet mattelæreren min for å finne ut hva jeg kan gjøre for å forbedre karakteren min i det faget.. Jeg har et spørsmål, når man søker seg inn på tredjeåret på videregående, søker man da med karakterene før jul eller de til sommeren? Hvilke av karakterene er det som avgjør om man kommer inn eller ikke? For om det er karakterene fra før jul man søker med så kan jeg like gjerne bare gi opp her og nå, føler jeg aldri får et ordentlig svar på det, til og med ikke fra rektor. 

Jeg drar til legen klokken 11:45 og etter det tenker jeg at jeg skal kjøpe meg litt junkfood for å feire at denne dagen er over, haha. Gruer meg alltid så mye til tysk og må jo feire karakteren min! Høres senere, klem!

 

69 kommentarer
    1. eeeh. fikk ikke du 5 i snitt før jul da , Sophie? Da er vel ikke karakterene et problem?
      Du snakker en del om matte karakteren din, og det virker ikke som om du har 5 i matte akkurat. Hvordan kunne du da få 5 i snitt? Hadde du mange seksere? Dette skjønner jeg virkelig ikke… altså.

    2. På studiespesialiserende i Oslo søkte vi ikke til tredjeåret i det hele tatt vi! Det var bare de som ville bytte skole som trengte å søke, alle andre var garantert skoleplass hvis de hadde kommet inn i andreklasse. Trodde det var sånn overalt? Hvilken linje går du på?

    3. Jeg tror karakterene før jul er med på å avgjøre kanskje 10-20 % av inntaket du søker til neste år.. men at det er karakterene til sommeren som teller aller mest! og det er de du bør ha mest fokus på, selvom du bør være flink hele skoleåret! 🙂

    4. Karakterene du får til sommeren blir ettersendt, og det er kun snittet av de som gjelder : ) Forøvrig må man ikke søke om man skal ta siste året på den samme linjen som man går nå.
      Lykke til!

    5. Vitnemålet fra vårsemesteret blir sendt inn automatisk. Det er jo derfor du ikke får vite før midt i sommeren om du har kommet inn eller ikke. 🙂

    6. Du bør kanskje slutte å gi et inntrykk av at du er så veldig skoleflink hvis du faktisk tror at du kommer til å ha trøbbel med å komme inn 3 året. Det er vel det klareste beviset på at du ikke er spesielt skoleflink.

    7. 1 inntaket søker man med de karakterene man fikk til jul, og så 2 og 3. inntak med de man får til sommern 🙂 Tror det er sånn…

    8. Ville bare si hurra for deg som har fått så gode karakterer, nyt dagen og feir det litt :)) Lekre sko du har forresten, sommerstemning <3

    9. På skolen min er du sikret plass alle tre år når du går studiespesialisering. Vet ikke hvordan det er hvis du stryker. Men tror faktisk ikke det har noe å si. Og hvis du søker offentlig er det ALLTID karakterene du får til sommeren som teller.

    10. Du søker med de fra 1.termin, men det er 2. termin som avgjør om du kommer inn eler ei. Derfor får du vite inntaket i juli(?) engang:)

    11. Man søker med de karakterene man fikk til jul, men det er karakterene du får til sommeren som avgjør. Altså hvis du f.eks. Har 2 i snitt til jul, og ikke kommer inn, kommer du allikevel inn dersom du forbedrer snittet til sommeren. Slik fungerer det omvendt også, at du kan miste plassen din dersom du får dårligere snitt til sommeren. Fravær har også endel å si.
      Håper det var et forståelig svar 🙂 Stå på!

    12. Man søker med karakterene fra 2. termin. Men tror det skal mye til for at du ikke kommer inn. Har aldri hørt om noen som ikke har kommet inn 3. året på Heggen, var mange håpløse tilfeller med stryk i fag som kom inn da jeg gikk der. Så det så.

    13. Du søker med karakterene du får til Jul siden det er de du har når du søker! Men ettersom du får sommerkaraterene er det de som GJELDER når du skal inn tredje året.

    14. Du søker deg inn på tredje året, men dette er bare en formalitet. Når det er på videregående så har du både krav på og sikret alle tre årene. så karakterer har absolutt ingenting å si når du søker. det at du må søke er egentlig bare en bekreftelse fra din side om at du vil fortsette på samme studie. Så det er ingenting å bekymre seg for. Du kan ha 2 i alle fag, men fortsatt komme inn. når du skal ta en utdanning derimot. Da går det på om du har gode nok karakterer, men når du fortsatt går grunnskolen så er det ingenting å bry seg om hvis du har litt dårlige karakterer. ( selv om det er en fordel å ha det siden når du søker deg videre til universitet eller høgskole så ser de på karakterene du har fått alle tre årene).

    15. Da jeg begynte i 3. søkte vi med karakterene vi fikk til jul, men vi fikk jo svar allerede før sommeren begynte om vi hadde kommet inn eller ikke 🙂

    16. På privatskole søker du med de til jul, men på offentlig søker du med de til sommeren tror jeg 🙂

    17. æ har søkt på vgs til høsten og da fikk æ vitee at det va sommerkarakteran som teltes.. hvis ikke hadde æ vært så sykt fucked.. :p

    18. Karakterene fra før jul er de du søker med, men de etter jul spiller en veldig stor rolle de også 🙂

    19. Du skal ikke søke deg inn til 3.-året. Det er iallefall ikke vanlig. Man søker seg inn til 1. og 2. men ikke til 3. Som sagt er dette det vanligste, men tviler på at du trenger å bekymre deg. Men det viktigste er å få gode karakterer i de fagene som du ikke ha neste år. Norsk feks har man jo alle 3 årene, og da er neste år viktigst. Men sånn som tilvalgsfag (spansk, fransk osv) Er bare 2 år. Og da må du passe på å få god karakter det 2. året (med mindre du velger det som programfag i 3.)

    20. Det er både før jul og etter, men de ser mest på de etter. Btw jeg har også tysk som språk og er helt ræva på det, så du er heldig som er god i tysk hvertfall!

    21. På skolen jeg gikk på så søkte vi oss kun inn for å komme inn i systemet igjen. Var aldri snakk om at vi søkte for å få plass på en måte.

    22. Sier jo selv hvilke karakterer du søker med når du søker i mars.Nemlig de karakterene du får til jul,men du kan legge til sluttkarakterene etterpå når du har fått de 🙂

    23. Du skriver veldig mye at du har vært på legen eller skal til legen.. Har det med de ”psykiske” problemene du har hatt eller er det noe annet ? For når du nevner det blir man jo nysgjerrig ;p Leser bloggen din hver dag 🙂

    24. du SØKER med karakterene til jul for at de ser for du ligger ann, men de som bestemmer om du kommer inn er de til sommeren. ALTSÅ det er de til sommeren som teller.

    25. De eneste karakterene de får nå som du søker er de du fikk før jul, men i løpet av sommeren går de ut ifra de karakterene du fikk når du gikk ut (altså karakterene du fikk til sommeren) 🙂 De ser også an mønsteret (bedre eller dårlige karakterer enn før jul) 🙂
      Lizbeth Osnes – Behind the scenes.. Min blogg med mine interesser, og lidelsen Anorexia Nervosa. Min blogg ER meg. Lizbethosnes.com.

    26. __ 1D To Norway __
      Friday: 04.05.12
      18.00 (6pm)
      TWEET: ‘ 1D To Norway @NiallOfficial @Real_Liam_Payne @ZaynMalik @Louis_Tomlinson @Harry_Styles ‘
      SPREAD THE WORD!

    27. Tror ikke man trenger å søke på vgs til 3.året. Det må i hvertfall ikke vi, hvis vi kommer inn 2.året er vi sikret plass til 3.året

    28. Tror det vanligste er at når man har kommet inn på vgs, så har man plass. Om du ikke får karakter i matte dette året, kan du ta det opp som privatist mens man går 3.året og om du står da får du vitnemål som vanlig 🙂

    29. Du søker med karakterene fra 1.termin, men vitnemålet ditt for 2.termin ettersendes før inntaket er avgjort! 🙂

    30. Er bare karakterene etter jul som teller, med mindre det er noen fag du har avsluttet før dette. Men det står i såfall på karakterutskriften du fikk før jul. da står det standpunkt. Ellers er det kun karakterer etter jul i 3.klasse som teller når du skal søke videre utdanning;)

    31. Ikke synk i kjelleren pga dette. Når jeg gikk i 2. klasse på vgs var det mange i klassen min som strøk i matte og tysk. De kom jo selvsagt inn på 3. året. Det er bare til å ta eksamen opp igjen. Du kan jo også spør om du kan få ta prøver og eksamener muntlig. spesiellt tilrettelagt for elever kalles det. Tror kanskje du har krav på det 🙂 Stå på!

    32. karakterene til sommeren. men hva skal du søke på? du skal ikke studere enda, du skal fortsatt gå på vidregående? fordi du kan komme inn med stryk i ett fag hvis det faget skal være på neste linjen.
      skal du gå allmenn påbygg feks, så kommer du inn med styrk i matte (ihvertfall på venteliste, de med best kommer jo inn først) hehe. men en god del i min klasse som hadde stryk 🙂 håper det ordner seg for deg;D

    33. Søker med karakterene ifra andre termin. Men stryker du i ett fag da, og fremdeles har ett eller flere år igjen på videregående så kommer du inn. Du må bare ta eksamen innen andretermin i det neste året er ferdig, altså.. eksamen i det faget man har strøket i, før du går ut. Hadde en venninne som strøk i matte førsteåret, hun kom på andreåret, men måtte ta en eksamen og stå – selvfølgelig 🙂

    34. Anbefaler deg å gå sommerskole hvor du tar opp matta. Venninna mi gikk opp en karakter i matte etter det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg