Si NEI!

Nå tenkte jeg å ta opp noe på bloggen som har engasjert meg i flere år – nemlig NEI til sirkus med dyr i Norge! Jeg har helt siden jeg var 8 år NEKTET å dra på sirkus, jeg hater det, og blir så forbanna for at norske aviser vil reklamere for noe sånt. Uansett hva man sier, sirkus med elefanter og andre ville dyr som egentlig skal være i naturen er ikke forsvarlig på noen måte, det er forkastelig og kvalmt. Jeg får vondt i hjertet når jeg ser at slike dyr som lever i varme klima skal bli fraktet rundt i små vogner, for å så stå på asfalt med lenker rundt bena. Herregud, jeg gråter når jeg tenker på det. . .

Flere og flere land har nå forbydd dette, men i Norge som liksom skal være et så bra land, her venter vi enda på at landbruksministeren skal ta dette på alvor. Alle dyr har naturlige instinkter og adferd, likevel brukes dyr i sirkus for å gi underholdning til mennesker, og for å gi inntekter til de som driver med dette. Dyr som i frihet ville beveget seg over store områder blir i stedet tvunget til å leve trangt og innesperret, ofte milevis fra der de egentlig skal være. Norge er et langstrakt land med få innbyggere, noe som medfører lange og mange reisedøgn. Livet som sirkusdyr med trailertransport langs norske veier, fastlenket store deler av døgnet og liten eller ingen kontakt med andre dyr av samme art er helt grusomt og ikke noe som burde vært lovlig og akseptert.

Dyr ønsker frihet, akkurat som oss – så jeg håper at ingen av dere drar på sirkus i sommer, og om dere gjør det vil jeg tørre å påstå at dere er kortenkte og ikke særlig medfølende mennesker. Såpass kan jeg faktisk si, jeg har null respekt for mennesker som støtter dette. Så si nei, og skriv under HER. 

Er du for, eller i mot? 



225 kommentarer
    1. Helt enig med deg. Kan ikke huske sist gang jeg var på sirkus en gang, jeg var iallefall ikke eldre enn 10 år.

    2. Er fullstendig enig med deg, Sophie! Tenkte ikke så mye over dette da jeg var mindre, men i de siste årene har jeg vært fullt og helt imot sirkus. Skjønner ikke at det ikke er blitt forbud mot det ennå! Enig med deg. Rett og slett KVALMT! Stakkars dyr!

    3. Herregud. skjønner ikke hvorfor de ikke skjønner att det er dyreplageri. jeg er garantert imot dyr på sirkus!!

    4. Har faktisk ikke tenk over dette serlig før, hvis det finnes sirkus der dyrene har det helt bra er jeg for akuratt de men de med trange vogner og jævlie forhold er jeg helt klart imot:)

    5. Jeg syntes du har et poeng, og jeg støtter det du sier. Allikevel er det jo ikke sånn at man går på sirkus for å se på lidende dyr, men heller for å ha det koselig med mennesker og slikt.
      Selv har jeg bare vært på sirkus én gang, med farmoren min da jeg var kanskje seks-syv år. Og jeg kan oppriktig si at det eneste jeg husker er godt sukkerspinn, store dropser(som jeg ikke fikk=() og en fantastisk kveld med min nydelige farmor.

    6. Helt enig! Dyrene trenger frihet og å omgås med samme art som dem. Helt forferdelig å tenke at Norge, et så rikt og bra land å leve i støtter dette.

    7. Jeg har vært på sirkus en gang, da jeg var liten. Etter hvert som jeg ble eldre og tenkte mer over hva dyrene må oppleve bestemte jeg meg for å ikke dra på sirkus mer i hele mitt liv. Det er mishandling rett og slett, som du sier – dyrene ønsker frihet, og de trenger flere av samme art å omgås med.
      Respekten min for deg er skyhøy…og den bare vokser og vokser. Du tar opp flere viktige tema på bloggen din, og engasjerer andre mennesker til å gjøre verden bedre. Du er virkelig en bra person. DIGGER DEG! 🙂

    8. Nå er det faktisk ikke sånn som du beskriver det i det hele tatt sånn som det er i virkeligheten. Siden at dyrene har det ikke ille, de blir ikke pisket og sånne ting. De bruker pisker, men dyrene blir trent opp av lyden den lager.

    9. åååh, jeg er så enig med deg! har alltid vært imot dette, har skrivd innlegg til siD i avisa osv. bare tull og dyremishandling som burde vært stoppet i Norge og resten av verden for så vidt, for lenge siden!

    10. Har egentlig ikke tenkt ikke tenkt over det før, men nå som du tar det opp, beskriver situasjonen slik det er så er jeg så absolutt i mot. Man skjønner jo selv at dyrene ikke er i sitt mest komfortable sted når de opptrer på sirkus, men hadde ingen anelse om hvor lite komfort og hvor mye dritt de utsettes for utenfor sirkusshowene, så er glad du tar opp dette! 🙂

    11. Jeg har gått på sirkus når jeg har vært for ung til å forså noe bedre. Men etterhvert fant jeg jo utav at det ikke er riktig å sette dyr i bur! Og at mange sirkus ikke behandler dyrene riktig. Har ikke nærmet meg et sirkus siden.

    12. “Nå er det faktisk ikke sånn som du beskriver det i det hele tatt sånn som det er i virkeligheten. Siden at dyrene har det ikke ille, de blir ikke pisket og sånne ting. De bruker pisker, men dyrene blir trent opp av lyden den lager.” kanskje sjekke fakta før du skriver noe slikt? fær på http://noahs-ark.no/ å se videoer der du… de bruker pisker, lenker og andre forferdelige metoder for å få dyrene til å lystre….

    13. Synes det er stor forskjell på “eksotiske” og ville dyr kontra tamme “husdyr” dyr i sirkus. En kan godt ha dyr som hunder, geiter, hester osv. i sirkus synes jeg, men arter som ikke en gang ikke skal finnes i Norge har ingenting i sirkus å gjøre.
      Cikrus Zorba f.eks. har kun norske “husdyr” i manesjen, og det er jo ikke noe verre enn å ha dyrene i “fangenskap” selv. Dyrene ser friske og fornøyde ut 🙂
      Men boikott av andre sirkus som har løver, elefanter etc. har jeg gjort hele mitt liv, og kommer aldri til å sette en fot innenfor et slikt sirkustelt.

    14. Jeg er så enig i disse sakene du engersjerer deg i. Nettopp for jeg engersjerer meg i akkuratt det samme. Har faktisk et leser innlegg som jeg skal levere imorgen, og det er om akkuratt dette temaet.

    15. Flott at du støtter dyr, både med dette og pels. Men da burde du vel også unngå å kjøpe sminke som er dyretestet? blir litt dumt

    16. imot. helvettes dyreplagere.. aarh blir forbannet og lei meg når jeg ser sånne ting. var i spania i sommerferien, og der var der ponnier som gikk i sånn gåmaskin. så ut som om de hadde gitt opp livet helt. ribbebein stakk ut, halen hang og de gikk med tomme blikk. nei faen heller, dyr har like mye rettigheter som oss mennesker, er bare alt for mange egoistiske idioter som ikke ser det! samme gjelder det at de gir hunder til narkomane fordi de narkomane får penger til mat til hunden og så bruker de det på stoff slik at hunden blir utsultet og syk. ASJAMEG!

    17. Er så imot å ha dyr i sirkus at jeg ikke kan få sagt det nok. Det er så lett å overse slike ting som dette fordi man føler man ikke kan gjøre noe, men det kan man. For hvis alle gjør noe smått blir det noe stort, som feks. skrive under på slike nettsider. Kjenner jeg blir irritert og skuffet over mennesker som kan gjøre noe sånt mot uskyldige dyr som ikke har en stemme de kan bruke til å fortelle oss hva de faktsik vil. Mennesker herser med de som er hjelpesløse. Det er utenkelig. Helt utenkelig og hjertløst. Jeg har alltid vært imot det og kommer alltid til å være det. Syntes det er så utrolig bra at noen gjør noe med det. Du er mitt største forbilde, stå på! 😀

    18. Var på sirkus EN gang, men jeg greide nesten ikke å se på. Elefanter kledd opp, og sprayet ned med glitter skaper jo en fin fasade, men jeg så det på øynene at den ikke trivdes. Fikk tårer i øynene da jeg så det majestetiske dyret måtte balansere over stolper, og la ukjente drittunger ri på seg. Hester som sprang i mønster og på rekke, hallo, hester gjør ikke det uten å ha måtte trent/disiplinert MASSE, og det inkluderer såklart pisking osv. Har tre hunder hjemme, så ser godt på de når de er triste, glade osv, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har sett noen dyr så triste som på det sirkuset. Ser av og til for meg den elefanten, med fjær på hodet, og øyne som kan (bør kunne) smelte enhver kald sjel. Alt dette knuser hjertet mitt, stolt av deg fordi du tar det opp, Sophie! <3

    19. Jeg skreiv under!
      Jeg er helt i mot dette, for jeg mener at man ikke skal bruke dyr til underholdning.
      Sist gang jeg var på sirkus var jeg 5 år, jeg husker åssen de pisket etter elefantene. Man så at de ikke hadde det bra. Kommer aldri noen gang til å reise på et sirkus med dyr igjen..

    20. Nå har jeg aldri vært på sirkus før, men vil bare si dette: Jeg er verkrn for eller imot sirkus fordi jeg vet at de aller aller fleste dyr som er på sirkus har det bra. Men jeg skjønner tanken din.
      Men det som irriterte meg litt når jeg leste dette var at du skrev at du hadde null respekt for mennesker som er for dette. Det føler jeg blir litt respektløst av deg og skrive, fordi folk har forskjellige meninger; og selv om du ikke liker meningen så må du uansett vise respekt.
      Bare en liten tanke og mening. Men for all del så virker du son en veldig bra jente og person:)

    21. Visst foreldre vil ha med ungane sine å sjå på dyr, får dei dra i dyreparken der dei behandla dei fint og der dyra faktisk passainn. Sirkus er heilt unødvendig, fælt og urettferdig.

    22. Mot! Var på sirkus forrige uke, kjedelig, men likevel koselig. Liker ikke at dyr blir dratt med overalt i varme og fastlenket, men det er veldig gøy får små og store (ikke alle da..)

    23. Jeg er fryktelig enig med det du sier, har aldri tenkt på det sånn, og nå angrer jeg fryktelig på at jeg har vært på sirkus! DU fikk minst en person til å slutte å gå på sirkus. Jeg har aldri vært på sirkus med elefanter, bare hunder, hester, katter, kamel, også noe lingdende. Men er uansett ikke greit.

    24. Blir så utrolig glad når jeg ser bloggere på topplisten skriver om blant annet det her, for da kan flere folk se hva som egentlig foregår, og at dyrene ikke har det bra. Er helt imot, og har alltid vært det!

    25. Jeg kommer aldri til å gå på noe sånt. Blir så sykt trist, skulle ønske jeg kunne gjøre noe….

    26. KJEMPE BRA AT DU BRUKER BLOGGEN OG YTRINGSFRIHETEN DIN TIL DETTE!! Jeg jobber aktivt mot sirkus, og ble imponert over engasjementet ditt. Døds bra!

    27. For å dele dette, oppford bloggleserne dine (som har blogg)og som er i mot det, om å skrive et innlegg om de, og i gjengeld kommenterer du bloggen deres. Greit det blir mange kommentarer, men tenkt hva du kan oppnå med det. I tillegg del det på face, slik at andre også kan dele der. Sammen kan vi få det til!

    28. Har ikke tenkt over det så mye før jeg faktisk så en video om hvordan de behandlet dyrene… hater dyreplageri, verste som finnes!
      Helt enig med deg og jeg er HELT klart i mot!

    29. Heeelt enig med deg!
      Jeg har absolutt alt imot sirkus og dyremisshandling!
      Det er ikke mulig at noen mennesker vil gjøre dette!
      La dyrene leve der de hører hjemme, IDIOTER!

    30. Jeg er i stor grad enig med deg her, dyremishandling hører ikke hjemme noe sted her i verden og er helt forferdelig.
      Men du tar litt vel hardt i når du sier at du har null respekt for mennesker som er for sirkus osv, det blir litt barnslig og uvitende av deg syns jeg.
      Ta for eksempel Cirkus Zorba. De har kun dyr som hører hjemme i et norsk klima og bruker KUN klikkertrening for å trene opp dyrene sine. Jeg kjenner personlig folkene bak Cirkus Zorba og kan love med hånden på hjertet at alle dyrene der har det bra, under transport, under forestillinger og under trening! Hos dem kan du hilse på dyrene både før og etter forestilling for å se hvordan de har det, og sirkuset består test etter test fra både publikumere og offentlige personer.
      Tenkte jeg bare skulle opplyse om det, slik at folk ikke boikotter nettopp dette sirkuset. Store sirkus som Arnardo og Merano, hvor de bruker eksotiske dyr f.eks, er mer tvilsomme. Skal ikke si noe sikkert om hvordan de behandler dyrene sine der, men tror ikke det fins noen garantier på dyrevern der i gården, dessverre. Og jeg er enig i at akkurat dette er et problem, for det er det! Ingen dyr skal mistrives og ha det vondt, uansett hva.

    31. HELT ENIG! Jeg har aldri dratt på sirkus i hele mitt liv, og kommer aldri til å gjøre det. Bra du tar opp slike ting! 🙂

    32. jeg er enig i at dyr ikke burde vært på sirkus, men jeg synes det blir for dumt at dem som går på sirkus ikke er medfølende mennesker og at du ikke har respekt for dem. tviler uansett på at noen er for dette, men mange tenker ikke på dette og drar med mindre barn for at dem skal ha en hyggelig kveld, er ikke alle som tenker på dyrene og det at du sier at du ikke har respekt for dem synes jeg blir for dumt. alle har ikke like meninger, og det må man bare respektere.

    33. Så flott at dette blir tatt opp! 🙂 Er alt for lite fokus på denne form for dyremishandling =/ Det verste er likevel ikke måten de oppbevares/fraktes på, men måten de trener dyrene på. Kommer stadig frem saker der sirkusdyr lærer triksene sine vha tortur- og sulte-metoder. Er forferdelig at et så “velutviklet” land som Norge kan tillate seg å la dette fortsette! Forkastelig rett og slett…

    34. Jeg er ganske enig. Men jeg er sikker på at det er mange sirkus som passer godt på dyra sine. Det jeg liker på en måte er at barn kan komme å se dyr er ikke farlige å hvor snille de er, altfor mange som hate dyr, og jeg føler slike ting åpner litt opp mennesker, men jeg er enig , de hører til i villa. Men det er ikke akkurat bare sirkus, tenk i andre land der de bruker elefanter til jobb, alså det er jo det samme… Men ikke missforstå jeg ELSKER dyr! Hadde verden hvert perfekt hadde ikke dyr hvert i bur eller i dye hager, de hadde fått levd ute i natur uten å bli drept av et idiotiskt menneske som vill enten selge horna dems eller henge hodet på veggen. Desverre lever vi ikke i en sånn verden.
      Har planer om når jeg blir eldre å få i gang dyrepoliti om det enda ikke har blitt tatt skikkelig serriøst. Det er bra at du skriver om slike ting, får det er de små tingene som gjør enn forskjell!
      Ble kanskje litt rotete på hva jeg skrev, men håper du fatter 🙂 peace

    35. Hei 🙂 Har lest flere ganger at du har skrevet om din kjærlighet til dyr nå, og bare lurer litt på. Hvorfor synes du det er ”greit” å spise dyr men ikke teste sminke, bruke de som show eller som klesplagg? Næringsvis er det ingen problem å leve uten, og selv om slaktemetodene og leveforholdene for dyr ikke er like ille som i resten av verden er det fortsatt dødt kjøtt. Ingen av dyrene får leve i fred og stillhet til de dør av naturlige årsaker.
      Du som er så glad i pølse-tilbud på narvesen?:-)

    36. Følger det oppen ifra jeg skrev.
      Det er akuratt som jeg har en kanin i innebur men egentlig er jo de lagt til å springe utpå åkrer å vær fri. Hest i en stall blir ridd, alså de også var ville en gang. Men det betyr ikke at de ikke har det godt. Gjenomsnitts alder på en kanin er 6-7 år, min lever sitt 10ende år nå:D Påenget mitt er, så lenge dyrene har det godt som de er, er det egentlig alt som betyr noe

    37. Jeg er FOR, synes det er så koselig å dra på sirkus 🙂 Har et forslag til mange av dere, lev livet i steden for å bry dere så veldig mye om hva alle andre gjør ;);););)

    38. Herlighet så ensidig du skriver. Det er bra du engasjerer deg, men for meg som leser føles det som du bare ser en side av saken, og ikke setter deg inn i ting før du skriver. Da klarer ikke jeg å ta deg like serriøst, og du mister da poenget med hele innlegget. Må avslutte med et thumbs up for at du iallefall prøver.

    39. Jeg er helt klart imot sirkus. Men du må da forstå at dette er dyr som enten er født og oppvokst i fangenskap eller tatt når de var veldig små. Du kan ikke bare sette ut et par tamme elefanter som har blitt håndmatet i 10 år å forvente at de skal klare seg helt fint i villmarka.
      Ikke er det en selvfølge at ALLE dyr vil ha frihet. Hvordan vet du liksom det? Jeg vet om maange dyr som er satt fri, men som hele tiden kommer tilbake igjen. Ville dyr som har funnet ut at det var bedre å bli håndmatet.
      Det er et viktig tema det du tar opp, men se nå til helvette å sett deg inn i ting før du åpner kjeften din å hyler å skriker om noe du ikke har peiling på.

    40. Enig.Jeg synes det er dyreplageri, og folk ville garantert kjøpt billetter til sirkus vis det ikke var elefanter det også 😉

    41. Det er så forferdelig! Hvorfor lar sirkus-folka dyrene lide, bare fordi noen småunger tilfeldigvis skal bli i godt humør eller le! Da kan de vel heller få en sjokolade eller noe.. :S Det er helt utrolig dyreplageri! Stakkars dyra!
      Jeg drar ikke på sirkus, jeg heller! Og jeg har heller ikke respekt for folka som gjør det..! Jeg har skrevet under på underskriftskampanjen.

    42. Hater det! Jeg har ikke dratt på sirkus siden jeg var 7, tror jeg? De er så djfhg dum som faktisk tar å plager dyr på den måten. Man kan jo bli underholt med andre ting som ikke gjør sånn at dyr må lide?
      Stakkar ellefanter som og hester som f.eks blir pisket. Alle vil ha frihet, og dyrene fortjener det!

    43. Hahahaha du syns det er feil med sirkus fordi dyr lider men å bruke masse sminke som er testet på dyr er helt greit, og hva med bjørnelua di?! Dette ble et utrolig teit innlegg virker som du prøver å være noe du ikke er med andre ord dette innlegget var fail…

    44. Bra skrevet 🙂
      En liten ting; du vet hun barbien du har blogget om? Navnet hennes er Valeria Lukyanova, om du søker på google, så finner du mange andre bilder av henne. 🙂

    45. Jeg har skrevet under, å kommer nok til å lese mye på siden,dette er helt sykt å må faktiskt ta slutt! nlir så utrolig trist av å tenke på at dyr har det sånn som dette.

    46. Bare fordi at det er folk som drar på sirkus betyr ikke at de er hjerteløse, eller noe sånt… for å si det sånn så er det ikke dems skyld at sirkus gjør det, Alle trenger ikke å “prøve” å redde verden kjære Sophie, og det betyr ikke at de ikke er hjerteløse, for å si det sånn så er DU ganske respektløs nå!

    47. Hei
      Hadde du flyttet bloggen din fra Blogg.no til en annen plattform hadde du blitt en rik ung dame, bare et tips. Spør gjerne meg om råd:)
      Vargas

    48. Helt enig i det du skriver, er fullstendig i mot. Kan nok ikke skryte av at jeg aldri har vært på sirkus. Var ung og naiv, men jeg vet at hvis jeg hadde vært klar over hvordan dyrene egentlig hadde det, ville jeg aldri ha dratt. Derfor syntes jeg det blir feil at mange drar på sirkus “for barna”, de fleste barn ville ikke dratt om de hadde fått forklart at dyrene faktisk har det vondt.

    49. er jo helt sykt! Gikk en gang på sirkus når jeg var liten, da ante jeg selvfølgelig ingenting da.. nå skrev jeg under! 🙂

    50. Altså, ja de kunne ha levd ett bedre liv, men det er ikke slik at de har blitt fraktet fra paradis i afrika og inn til Norge. De har blitt oppdratt her i Norge, og de vet ikke om noe bedre liv. Det er ikke slik at dyrene går rundt og er lei seg? De har innsett at dette er det livet de lever, og de er ikke smarte nok til å forstå at de kan få et bedre liv. Og de torturer ikke dyrene, jeg tror dyrene har det helt fint og at de blir godt tatt vare på.

    51. Det er ikke alle sirkus som misshandler dyra da! Du burde se det fra to sider før du skrive noe !! Å du har sikkert brukt sminke som er testa på dyr også 😉
      Altså elefantene som er i sirkus i norge har sikkert vokst opp i norge og vet ikke om noe bedre liv 😉
      Tenkt deg om to gånger før du skriv

    52. skrevet under 😉 har aldri vert på sirkus med dyr… hater det! Husker jeg så en barne-tv episode av et eller anna.. hvor de var i en dyrehage hvor dyrene var satt i små bur og hadde halt feil klima osv.. husker jeg tenkte “hvordan kan noen gjøre noe sånt?!, så glad vi ikke har sånne dyrehager i norge.. men hva er da greia med at det er helt ok at dyr blir stappa i vogner å kjørt rundt om kring, for å stå foran et publikum å gjøre dumme “triks”?! Så gælii i mot det dær!!

    53. Sophie <3
      Med alle de negative kommentarene du daglig mottar, og blikkene du sikkert får fra sjalusisyke jenter, tenkte jeg at jeg skulle prøve å gi deg en skikkelig fin kommentar. Det at du faktisk ofrer så mye for å gjøre en forskjell for dyrene her i verden, er bare fantastisk. Det sier så mye om deg, og dine verdier. Du er deg selv, du står fullt og helt for det du mener, og det er noe alle mennesker burde ha ved seg selv. Vær stolt av deg selv, du kommer til å gjøre en forskjell! <3

    54. MOT til 1000! Jeg spyr alltid av sirkus, så jeg går ikke på sirkus og jeg skal aldri det heller! Det er helt forferdelig for dyrene, jeg synst så synn på dem<3

    55. Jeg er imot bruk av dyr som ikke egner seg til å være i Norge (elefanter), men dyr som hund, katt, ilder, geiter, hester og lignende syns jeg er helt i orden. Det er SÅ tydelig at dyrene på Cirkus Zorba trives, og da er det en herlig opplevelse å se på. De blir trent med klikkertrening (= aldri straff, kun ros), og det er helt ærlig ingen forskjell fra å opptre på sirkus til å for eksempel gjøre triks hjemme.
      Ene hunden min ELSKER å opptre, og hadde det ikke vært for at han ellers er aggressiv, hadde han vært den fødte sirkushund. Nå kan man jo argumentere med at de må være i biler mesteparten av tiden, men dette stemmer ikke. Hos Zorba kjører de i maks en time annenhver dag, og det er da slett ikke ille! Jeg kjører lenger enn det daglig med mine hunder 😉
      Lizbeth Osnes – Behind the scenes.. Min hverdag med mine interesser, og lidelsen anoreksi. Lizbethosnes.com.

    56. Du er helt fantastisk, Sophie <3 kjempe bra at du bryr deg om dette & skriver om sånt! DET LIKER JEG

    57. Imot det 100%! Dette er grusomt og jeg og helt sikkert de stakkars, uskyldige dyrene er utrolig takknemlig for at du tok opp dette her! Love ya, Sophie♥♥♥
      Du hjelper med å gjøre jorda et bedre sted for dyrene, snille Sophie♥♥♥

    58. har aldri tenkt på det før, sånn egentlig. men jeg har aldri likt det, elefanter er ikke bygd opp til å være i slikt klima som her i Norge..
      enig med deg Sophie!
      stå på med alt i livet, du fortjener det:)

    59. Litt Enig, men husk at de ikke blir PLAGET, ihvertfall ikke så mange av dem, men uansett, jeg er ganse så enig… Kommentere tilbake? Babes98.blogg.no <3

    60. jeg er HELT enig. Jeg er imot all slags dyreplageri og vil gjerne gjøre noe med det! har nok vært på sirkus 1,2 ganger men da hviste jeg nok ikke bedre. men jeg er HELT IMOT det!

    61. Er så å si enig, bortsett fra at de dyra som blir btukt i sirkus, er “tamme” og oppvokst blant mennesker. De får mat, vann osv fra de. Hvordan hadde dyra klart seg ute i det fri etter å ha levd mange herrens år i fangenskap? De hadde ikke klart seg, for de er vant til å få mat og vann. Den evnen til å fange mat, skaffe seg vann,skulle de ha lært som små unger, men i steden så får de alt fra oss. Selv om vi ser at de blir mishandlet, slått og skadet, så hadde de ikke klart seg bedre ute i det fri når de er oppvokst i fangenskap! I motsettning til andre ville dyr som har vokst opp ute i det fri og kan å skaffe seg mat.

    62. fantastisk at du tar opp dette og bruker “makten” du har til å støtte slike aksjoner! Jeg sluttet også med å gå på sirkus da jeg var rundt 9. Herregud så glad jeg er for det i dag når jeg har sett div. videoer av sirkusdyr. Det finnes MASSE videoer av dette på youtube, alle som er for sirkusdyr bør se noen av disse. De som vil se dyr kan dra til dyreparken hvor de har plass til å bevege seg og opptrer frivillig.

    63. Er enig i at dette er dyreplageri, og jeg er selvfølgelig helt imot det. Men du skrev at du har null respekt for de som ikke synes det er dyreplageri? Det er jeg uenig i.. Folk har forskjellige meninger, og det må man respektere! Ikke misforstå meg, fordi jeg er 100% i mot dyr på sirkus selv, men om det er noen andre som mener noe annet må man nesten bare respektere det. Ingen kan mene akkurat det samme!

    64. Er helt enig med deg. Skal aldri mer dra på sirkus. Synes det er utrolig tragisk og trist. Dyr bør få leve fritt. Jeg liker bloggen din, Sophie. Spessielt fordi du er med i så mange slike dyre-saker. Du kjemper, og står for din mening. Noen vil nok være uenig i det du skriver om sirkus/dyretesting/pels osv, men fortsett å dele dine meninger. Synes du er utrolig flink til å få frem dine egne meninger. Du er jo ett forbilde for mange, inkludert meg. Du er ikke en slik blogger som får de som ser opp til deg til å kjøpe pels-jakker, dyretestet sminke og slikt. Stå på.

    65. Jeg er 100% enig med deg om dette! Jeg har aldri likt å dra på sirkus. Jeg har fått tilbud om å dra nesten hvert år siden barneskolen, og har alltid svart akkurat det samme: Nei takk, jeg støtter ikke dyremishandling.

    66. Herregud det er bare teit av det å komme opp med dette nå, og ikke kom her å si at du nektet å dra på sirkus da du var 8 år .. hadde du så mye erfaring om dette da eller? Og litt rart at du ikke har tatt opp dette før nå, når du sier du har tenkt på det siden du var 8..patetisk, du gjør alt det omvende av “støtte” det med dyreplageri osv du bruker ting som er laget av dyre skinnn osv!

    67. Dette her har du seriøst fått betalt for! Det er mer en tydelig at du har hatt en kontrakt angående dette..! du kunne kanskje ha skriv “reklame”

    68. Det har jeg aldri tenkt over før, men jeg skal i alle fall ikke på sirkus noe mer nå. Bra du tar det opp 🙂

    69. Jeg er helt mot sånn sirkus opplegg..DYREPLAGERI 🙁 Så fint at du tar opp sånne saker på bloggen din.. Jeg elsker forresten bloggen din♥ 🙂

    70. Som om vi skal bry oss så mye? Herregud, hvorfor tar du opp noe sånt i det hele tatt. Du er virkelig en rar type til tider. Du er en stor selvdigger som tror du er så jævla fin og bra. Sutrer over alt mulig. Hva feiler deg? Skjønner faen ikke at du ligger på topplisten. Du klager på alt, er ikke rart folk ikke liker deg så godt. Du er et dårlig forbilde.. Er bare min mening..

    71. a: Det e jpo heilt jævlig og snakke sånn om folk, ho e en sterk person som klage på ting som man skal klage på! Æ e GARANTERT imot, sirkus e nokka førbanna dyreplageri..! fine Sophie<3

    72. Syns du også dyreparker er fælt da? Det er dyr i fangeskap det óg.
      Over til en annen ting som du ikke ha reflektert så mye rundt. Sirkusdyrene er født i fangenskap, de vet ikke om noe annet. Javel, vi kunne satt de ut i naturen der de hører hjemme, men de hadde ikke hatt sjans til å overleve, ikke lenge i så fall. De har mistet sine naturlige instinkter og kan ikke overleve i den ville naturen. Så det er en vanskelig sak som jeg ikke kan ta et standpunkt til.

    73. “Synes det er stor forskjell på “eksotiske” og ville dyr kontra tamme “husdyr” dyr i sirkus. En kan godt ha dyr som hunder, geiter, hester osv. i sirkus synes jeg, men arter som ikke en gang ikke skal finnes i Norge har ingenting i sirkus å gjøre.
      Cikrus Zorba f.eks. har kun norske “husdyr” i manesjen, og det er jo ikke noe verre enn å ha dyrene i “fangenskap” selv. Dyrene ser friske og fornøyde ut 🙂
      Men boikott av andre sirkus som har løver, elefanter etc. har jeg gjort hele mitt liv, og kommer aldri til å sette en fot innenfor et slikt sirkustelt.”
      Vil bare legge til noe til deg som skrev dette at hester faktisk sjeldent har det bra når de blir transportert rundt over alt. De er flokkdyr som trenger stor plass å løpe på, trygge omgivelser, en flokk, og ikke en innheining på asfalt for så å bli kjørt rundt i en trailer. Kan godta hunder og geiter hvis de blir behandla bra, og får litt bra med uteplass, men på generell basis er jeg imot dyr i sirkus. Dyr bør få være dyr, ikke underholdningsmateriale som man tjener penger på. Et sirkus med mennesker kan være vel så bra, og da ville jeg faktisk kanskje dratt dit!

    74. Helt imot! 😛 Men når kommer melanotan-innlegget? Og går Amanda også på det? Kan ikke hjelpe for å ha lagt merke til at hun også har blitt utrolig brun i det siste…

    75. Jeg HATER sircus ! Når jeg var liten så var vi og så på dyr i pausen, så begynnte jeg plutselig og grine. Fordi elefanten ble pisket!;O Helt klart imot! Til de som driver sircus: Tenk om dere hadde blitt lenket i fotene og kjørt timevis i en liten vongn? Langt fra der dere bor, og blitt pisket g tvunget til og gjør ting dere ikke vil!! Tenk det hadde vel ikke vært så morsomt;/

    76. Helt enig med deg! Herregud- mange har det ikke så godt nei… :((
      Men det finnes litt verre ting som dyreforsøk og pelsindustri- der dyrene blir fysisk OG psykisk skadet. Det er jo også noen som mishandler dyr med vanskjøtting osv … 🙁 Du er en flink blogger Sophie! <3

    77. jeg synes det er så trist, stkkars dyr.
      Jeg er enig med deg! å det du sier.
      jeg synes synn på alle dyr som har det sånn.

    78. Jeg er helt i mot det!
      Er aldri på sirkus har kansjke vært på det en gang da jeg var liten. Synes så jævli synn i alle dyrene som er der. Sirkus er bare tull, tenkt å utnytte dyr for at vi skal ha underholdning! Det er helt sykt.
      Bra du tar så viktige ting opp på bloggen :)!

    79. Imot, er HELT enig med deg. Jeg syns det er veldig viktig at dyr blir behandlet som mennesker, for om jeg skal være ærlig, er mennesker noen selvopptatte, egoistiske, FORFERDELIGE monstere. Jeg sitter på gråten nå av alt det forferdelige menneskene gjør med verden, og spesielt hva vi gjør med de uskyldige dyra. De fortjener ærlig talt mer å leve på denne jorda mer enn vi gjør.
      Er helt imot sirkus med dyr, og ikke minst dyretesting, og det å bruke ekte pels til å lage klær. Burde vært ulovlig alt sammen.

    80. Helt enig med deg. Stakkars dyr, håper vi blir kvitt dette.
      Jeg så en film som heter Water to the elephants, og den handler om sirkus .. det var da jeg innså hvor ille det må være.

    81. Jeg var på Munch-museet på Tøyen i dag. Da gikk vi forbi et sirkus. En av jentene ropte og skrek av det sto en hest der. Jeg snudde meg, og hesten hadde sto i lenker, og rett ved den sto det en mann med pisk. Det er helt forferdelig.

    82. Greit nok det at man ikke skal ha dyr på sirkus, det sier jeg ikke noe imot. Men det at man er korttenkte hvis man går på sirkus er en annen sak. Folk har ulike prioriteringer på hva man syntes er viktig…

    83. Jeg er enig med deg! Det å ha eksotiske dyr under såpass dårlige forhold + at Norge er et relativt kaldt land, er dyreplageri. Dyrene har også sine rettigheter, det er bare synd at noen mennesker ikke tenker over det. Jeg blir rett og slett irritert…

    84. Jeg er helt i mot! Har vært på cirkus en gang, men da var jeg liten så tenkte ikke over det med dyrene 🙁 men skal aldri på cirkus med dyr igjen!

    85. Jeg har igrunn aldri tenkt noe særlig på det siden det er veldig sjeldent slike ting her og jeg har bare vært på sirkus ei gang da jeg var liten. Men når jeg leste dette så tenkte jeg: Faen heller stakkars dyra! Dersom dyr ikke kan forsvare seg selv synes jeg det er bra du blogger om det for å få ekstra underskrifter på dette! Det er bare helt topp av deg!

    86. Personlig har jeg ikke tenkt så mye over dette, og har ikke vært på sirkus før, men en ting som slår meg i teksten som du skriver er “jeg håper at ingen av dere drar på sirkus i sommer, og om dere gjør det vil jeg tørre å påstå at dere er kortenkte og ikke særlig medfølende mennesker”. Selv om noen drar for å se på dette trenger du ikke å si at dem er kortenkte og ikke særlig medfølende mennesker,kanskje de brenner for en annen sak og ikke dette akkurat! Selv om jeg selv syns dette er noe dem skal slutte med etter å ha lest det føler jeg at det er frekt at du sier det på den måten, prøver ikke å være frekk mot deg bare sier min mening, enig i det du skriver om dyrene men at noe er kortenkte og ikke særlig medfølende syns jeg hørtes frekt ut.
      Det er som å noe skulle ha sakt til deg at bare fordi du tok abort har du ikke medfølelse fordi du “drepte” et barn, hadde du ikke følt at det var frekt sakt? Og nei jeg er ikke imot at du tok abort tok det som et eksempel, selv ville jeg ikke gjort det, men når det kommer til andre syns jeg de skal velge selv og jeg respekterer alles valg.

    87. Link til videoen som er på siden dems! fyfaen for en fæl video! stakkars dyr! jeg er imot dyr på sirkus!

    88. Helt enig i det du skriver! Jeg er klart imot! Det er helt for jævlig om jeg skal si det slikt.. Har ingen respekt for mennesker som drar på sirkus jeg heller!

    89. HELT KLART IMOT! Stakkars dyr, fikk også en skikkelig oppvekker da jeg så filmen “Water for Elephants”. Dyremishandling er helt forferdelig! Jeg var på cirkus én gang, og jeg gikk ut derfra lenge før det var slutt fordi det var tragisk! Det er heller ikke SÅ stort å se dyr som opptrer, la dyrene leve sitt eget liv som de er skapt til!
      Du er flink, Sophie! Stor respekt til deg 🙂

    90. jeg er helt enig med deg! er kjempelenge siden jeg var på sirkus, var så liten at jeg ikke tenkte over det sist gang jeg var det. syntes rett og slett det er dyremisshandling. det er et sirkus i norge nå, det var her jeg bor for 2 uker siden, jeg dro ikke for å se på det.. er også en grunn til at det ikke går elefanter i gatene i Norge, lever ikke de egentlig fritt i bare varme land?
      får helt vondt av å tenke på at de blir fraktet rundt hver eneste dag i små trange lastebiler for så å være vettskremte når showet begynner på kvelden, for så å gå ut i traileren igjen og reise videre..

    91. Det er helt forferdelig! Jeg skrev under på kampanjen i sta.
      Jeg la også ut ett innlegg om dette på min blogg, fikk fem kommentarer, men ingen av dem syntes at det var slemt. 🙁 Og jeg blogget på en dyreside..
      Kjempebra at du blogger om dette, Sophie! :’) Elsker bloggen din <3

    92. åååh, så flink du er til å engasjere deg. hahah, teit du er ass.. blir en helt du bare du skriver om dyra, du er ikke et forbilde for noen din dritt. du er grå og ligner på et mummitroll :))
      Stygg og slapp mage har du og, du ser helt jævlig ut generelt. Bare se på de bildene du legger ut av deg, du er jo HELT grå! du er ikke brun, men grå. hoho, fæææl

    93. LESE HER alle! Cirkus ZORBA bruker ingen eksotiske dyr. Ikke ta alle sirkus under en kam. Zorba fortjener ikke denne motgangen da de behandler dyrene sine med respekt og verdighet. Jeg hadde jevnlig kontakt med denne sirkusfamilien i mange år og var vitne til den ekte kjærligheten de har til dyrene sine. Boikott sirkus med eksotiske dyr, men støtt Zorba!

    94. HELT KLART IMOT! Men jeg har vært på sirkus. Når jeg var 6 tror jeg. Da syntes jeg det var morsomt å se på de søte dyrene gjøre triks som fikk alle til å le. Senere skjønte jeg jo hva dette egentlig dreier seg om og nå er jeg fullstendig imot det.

    95. Sirkusene i Norge er LANGT i fra slik. Norske “sirkusdyr” lever godt under veldig gode omstendigheter og forhold, hvert dyr har egen dyrepasser og blir tatt godt vare på.
      Sjekk fakta før du skriver ting.

    96. Tror jeg har vært på sirkus et par ganger i livet. Da var jeg yngre og forsto ikke at disse “sirkusdyrene” har det fælt. Jeg går ikke på et sirkus før det kun er mennesker som opptrer. Syns også at det er synd at barn blir oppvokst til å opptre, folk har jo delte meninger om det, men de får ikke sjansen til å ta en utdannelse ifølge det jeg vet og velge en karriere når de blir voksne. Hadde jo vært bra hvis de hadde privatlærer (
      litt vanskelig siden de reiser rundt?) og sirkus ved siden av. Da kan de jo trene ettermiddagen og i helga. Lang kommentar, haha

    97. Engasjerer meg egentlig ikke så mye om det, har aldri vært sånn spesielt glad i dyr.. Hater selvfølgelig å se de ha det vondt osv, men kan ikke så mye om det så vet ikke helt hva jeg synes.. Husker jeg var på sirkus en gang da jeg var liten og jeg hatet det, hvorfor vet jeg ikke da, men sa til meg selv jeg aldri ville på det igjen, var bare rundt 5 år da eller noe.. Det er bra du har så mange fine meninger, får håpe noen tar tak i det 🙂

    98. Er imot, men noen dyr burde være i fangeskap for det er ikke alle som klare seg like godt i naturen! Men at de skal ha lite plass og ikke trives osv… det er jeg meget imot!
      ikke alle dyr burde være fri, noen ganger så er de bedere at de er i fangeskap! men de dyrene som virkelig er ville og virkelig klare seg, de burde virkelig ikke komme i fangeskap

    99. Jeg er i mot! Er lenge siden jeg har vært på sirkus, og når jeg først hadde vært, var det når jeg var mindre, å da tenkte jeg ikke klart, men nå.. Hallo? Det er jo dyreplageri…Og jeg hater dyreplageri! Jeg er enig i alt det du sier!

    100. Helt enig sophie, har skrevve under nu, må være æli å si at æ visste ikke at dæm gjorde sånn mot sirkus dyr før æ læste det på bloggen din å så en video.

    101. Sirkus er grusomt, måten de behandler de stakkars dyrene.. Jeg har aldri skjønt hvorfor dyr skal være underholdning for mennesker. Definitivt i mot.

    102. Er i mot, men er ganske sikker på st jeg jobber mer for dyrs rettigheter enn deg 😉 du går jo i ekte pels Og tidligerehar du sant at du er i mot det.. Bestem deg!! Du er jo så tragisk at du ikke gidder å forklare deg i et innlegg. 😉 og hvis du er så jævlig mye i mot dette så bør du jo faen meg skrive under på kampanjer og sende mail til folk!!!!!

    103. looool, blir bare låk av deg! du er et av de mest tragiske menneskene jeg har lest bloggen til! halo? tror du virkelig at alle dyr har det såån`? de fleste sirkus og dyreopptretter hadde det sann før i tiden! men tiden forandrer seg om du ikke har merket det? du tror du vet alt og står frem som et hysteriskt menneske som syter og klager over allt du ikke har peil på! Tragisk er du! begynn å se litt mer inni faakta før du uttaler deg om noe som helst..
      ufff, kjenner jeg blir flau på dine veiner..!

    104. Kjempebra at du tar opp sånne viktige temaer! Jeg er helt enig med deg, det er forkastelig rett og slett. Skal helt klart skrive under på den linken du skrev. STÅ PÅ, SOPHIE!

    105. Helt enig Shopie! Synes det er helt sykt, så ikke misforstå meg nå. Tenkt deg hvor mange folk i verden bruker sminke osv? Veldig mye av sminke, fuktighetskrem, parfyme osv blir testet på dyr. Dyrene lever under syke forhold, å dør på tragiske måter – de lider rett os slett! Det samme med pelsfabrikker driver aktivt med oppdrett, dyrene lever bare for at de skal bli flod, dyr som burde lever ut i det fri? de lever i trange bur! Så det er ikke bare sirkus dyrene, dessverre! Men helt enig, det er grusomt!

    106. du fornermer elefantene !! DE FÅR HVERTFALL GOD MAT HER……,, tenk om du hadde vert en elefant, hva hadde du tenkt?

    107. Ja, dette er helt forferdelig. Disse dyrene blir ikke behandla bra. Helt forferdelig tragisk! Nå synes jeg da at all dyremisshandling på alle måter er forferdelig! Så jeg synes det er veldig synd at du går med pels, vær så snill, let litt på nettet, les og hør hvordan dyret du har på jakka de har hatt det!

    108. du må tenke på at flere av disse dyrene er født og oppvokst i fangenskap, noe som vil si at de ikke vet om noen aen verden. og noen dyr blir faktisk GODT behandlet og elsker sirkuslivet. dyr som er født i det fri og fanget for å bli brukt i sirkus, det er noe helt annet. tenk på det før du uttaler deg slik, syns det er helt undøvendig å angripe sirkuslivet på den måten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg