Tanker hit og dit.

Det er en ting jeg tenker på utrolig ofte, og det er fattigdom i Norge. Fattigdom i Afrika blir for meg så fjernt så jeg klarer ikke engasjere meg helt i dette, men fattige i Norge er det som er nærmest, og også det som er vanskeligst og gjøre noe med. Når jeg sier fattige i Norge tenker jeg ikke nødvendigvis på de som sitter og tigger langs Karl Johan (selv om det også er grusomt), men jeg tenker i hovedsak på barn og ungdom hvor foreldrene enten er arbeidsløse, går på trygd, er enslige eller er innvandrere. Disse kan selvsagt også klare seg bra, men i mange tilfeller har ungdom og barn det ganske kjipt fordi de ikke kan delta i samfunnet på lik linje som mange andre. De har primærbehovene dekt men i Norge er ikke det nok desverre. De leser kanskje blogger som for eksempel min, hvor jeg går på cafe flere ganger i uken, shopper mye og gjør hva jeg vil, mens de ikke har råd til å være med på klassetur, kino eller å få nye klær. Jeg vil gråte av tanken.

Jeg tenker på foreldrene som føler de ikke kan gi barna hva de vil,jeg tenker på barna som konstant må finne på unnskyldninger på hvorfor de ikke blir med på ting, barna som ikke alltid får feiret jul.. Det er mange som ikke har tv hjemme heller, slik at de ikke kan delta i de samtalene som vi anser som “vanlige”, for eksempel om paradise hotel. Mange har heller ikke internett, iphone eller råd til lunsj i kantina flere ganger i uken. Samtidig må de se at alle rundt seg gjør dette, og deføler seg lite verdt. Så kommer de hjem til foreldre som prøver men ikke klarer, foreldre som ofte blir deperimerte og alt føles bare dritt. Det er SLIKE ting jeg vil engasjere meg i , men jeg lurer bare på. . . Hvordan?

Jeg kunne godt kommet med en preken nå om at det er bare å gjøre det bra på skolen, men det er ikke så enkelt. Plutselig blir det finanskrise og du mister jobben du har jobbet hardt med hele ditt liv for å få, plutselig får du kreft og kan ikke jobbe, plutselig dør mannen din, faren din eller et annet familiemedlem og man sitter igjen med deres gjeld og ingen utvei. Det er ikke en selvfølge at livet går bra selv om du går på skole, derfor blir jeg så JÆVLIG FORBANNA på de politikerne som mener at alle som ikke er i arbeid er trygdesnyltere. Jeg kjenner et par slike som kommer med utsagn om det, jeg blir kvalm og dårlig. Var på cafe med en kompis her om dagen (no offence fordi du vet jeg liker deg som person men må ta dette utsagnet som eksempel) og det var tidlig formiddag men enda var det mange voksne mennesker på cafe og da slengte han ut “trygdesnyltere og innvandrere alle sammen”. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med slike utsagn.. Gjett hvilket politisk parti han tilhører?

Åh, det er så mye jeg tenker på, så mye jeg har dårlig samvittighet for. Men jeg kan ikke være lei meg for at jeg har det bra og for at jeg kan kjøpe dyre ting, og noen dager synes jeg det er helt okei å bruke mye penger på cafebesøk, klær, dingser og ting jeg egentlig ikke trenger. Men dere skulle bare ha vært inne i hodet mitt alle de nettene jeg har vondt i meg på grunn av «vanlige» mennesker i Norge som har noen bekymringer for mange, mens jeg ligger her med en stor blogg og skriver om smoothie når jeg egentlig kunne gjort en forskjell. Jeg vil så veldig gjerne men jeg aner ikke hvordan, jeg kan nå ut til så mange men lurer på om noen egentlig hører.

Nei, vet ikke hvor jeg vil med dette. . Men om noen av mine bloggelsere er i lignende situasjon så er det bare å sende meg mail på [email protected] for å snakke med noen så kan jeg enten henvise videre eller prøve å hjelpe så godt jeg kan. Elsker dere ♥ Og anbefaler alle å sette seg inn i forskjellige politiske partier for å finne ut hva de skal stemme på, det GJØR en forskjell! Jeg stemmer arbeiderpartiet fordi det er likt for alle, ikke forskjell på fattig og rik i samfunnet noe som virkelig er en hjertesak for meg. 

141 kommentarer
    1. Må først få si at hårfargen du har nå er veldig pen:) Men over til innlegget ditt: Hva med å starte lokalt? Det blir vanskelig å gjøre noe for hele Norge, men du kan starte i Harstad!
      Hva med å ta kontakt med utekontakten? De har ofte kontakt med vanskeligstilte ungdom, eller ungdom uten samme mulighet som alle andre. Sett i gang et prosjekt med dem, det kan jo kalles “Livsglede” eller noe annet.
      Her kan dere arrangere forskjellige sammenkomster.
      Søk støtte fra kommunen, sponsorpenger fra lokale bedrifter, spør om gratisbilletter på kino, gratisrunder på bowling, rabatter på resturanter, innsamlinger osv!
      Kanskje det å starte med 1 dag i mnd med gratis kino, bowling, peppes pizza, lage mat sammen (hvis det er egnet lokale) osv. Dersom det finnes egnete lokaler, så kan jo en kveld med brettspill, poker, film, og prating være et alternativ. Dette er jo gratis/veldig billig!
      Jeg tror nok det de fleste av de som er vanskeligstilt økonomisk savner samhold med andre unge uten at de skal måtte bekymre seg for utgifter med dette!
      Kan dette være en ide?:)

    2. Dette er grunnen til at jeg digger bloggen din! Du viser at du virkelig bryr deg om andre og at du har en litt mer alvorlig side også. Jeg ser virkelig opp til deg, Sophie. Stå på! =)

    3. Kjenner jeg blir irritert over de som bare ser på bildene, også for å prøve å vere den som kommenterere først.
      – Men kjempe bra innlegg, Sophie elise! slike som deg liker jeg.

    4. åhh, du er så god du! håper så mange som mulig utnytter dette innlegget og sender deg en mail, det ville i hvertfall jeg gjort om jeg var i den situasjonen, tror du vil hjelpe de som sender på bra vei 🙂 love you sophie <3

    5. Jeg hadde det sånn før. Pappa kastet ut mamma, meg og broren min – og plutselig hadde ikke mamma jobb, og vi hadde ikke bil eller en plass å bo. Vi fant en liten kjellerleilighet, og har gradvis kommet oss oppover. Nå i dag har vi helt normal inntekt, en fin leilighet og råd til å gjøre det vi vil 🙂 Så det er et veldig godt bevis på at man kan komme oppover, man må bare være tålmodig og sterk!

    6. det at folk skriver at du hadde en fin genser på dette bilde etter at du har skrevet om dette gjør meg sint. sier så sykt mye om de personene!!
      bra skrevet foressten!! beste bloggeren

    7. jeg leser alt du skriver og jeg blir inspirert! ikke la alt dette blogg styret gå for mye inn på deg, for du gjør en forskjell bare ved å skrive! that’s the point. ingen forventer noe mer. det du gjør er mye mer enn du trenger. en ting du kan gjøre for å hjelpe er å informere/inspirere! THAT’S ALL YOU HAVE TO DO!!! peace girl, hilsen jente fra ozlo

    8. Hvordan i all verden skal du klare å nå frem til disse “vanlige” menneskene, og du burde jo kanskje ha en plan på hvordan du skal behandle de sakene, som du kommer til å få inn på mail nå. Velger å ikke være anonym, siden dt er teit, og at jeg føler dette ikke var frekt sagt : )

    9. jeg har selv hatt det sånn du beskriver, og det ligger litt igjen enda. heldigvis går det bedre siden mamma har fått jobb, men for ett par år siden fikk begge foreldrene mine penger fra nav, og vi hadde ikke penger til noe annet enn det som var absolutt nødvendig for å holde oss varme og mette. husker spesielt godt en gang på ungdomsskolen hvor vi skulle regne ut en slags statistikk og alle elevene måtte si hva foreldrene jobbet som. var så hardt for meg å si at de ikke jobbet. jeg blir også fremdeles litt deprimert når jeg ser på alle toppbloggerne som får masse drit slengt oppi trynet som de egentlig ikke trenger, og som klager fordi de ikke får sponset ditten og datten. den beste måten du kan hjelpe på er å ikke skryte av alt mulig, det er helt greit å vise frem innkjøp en gang i mellom men slike ting som “ja det er jo ikke så dyrt da, de koster bare 300 kroner”. noen har ikke det en gang, og da føler man seg automatisk litt mindre verdt 🙂

    10. Lol! du er ihvertfall ikke den rette personen til og skrive så ”omsorgsfullt” som her om dagen, ” omgaad blogglesere jeg har et luksusproblem med pengenemine liksom. serr, ta og voks opp sofie, det du skriver og mener er bare bullshit uansett,hvem bryr seg om du har det bra eller ikke 🙂 dumme kjerring

    11. Utrolig bra skrevet! du åpnet nettopp et lys for MEG. Og du har sikkert hjelpet flere med dette innlegget! Du er et forbilde og en utrolig person. Og på måten du skriver på, du burde bli politiker. Du har så mye og si har alltid bra argumenter! STÅ PÅ 🙂

    12. Veldig bra skrevet!
      Har hatt samme tanke, og jeg får vondt inni meg når jeg tenker på dette. Enig med Amanda over meg her! Du er en veldig klok person, og kommer med mye bra! Du er et stort forbilde for mange av oss 🙂

    13. Hvis det er virkelig noen som skiller mellom fattig og rik er det arbeiderpartiet, ihvertfall når det kommer til skatten. De fattige betaler nesten ikke en dritt eller ingenting, de rike må betale så mye at de rømmer jo fra Norge til Sveits. Og pengene deres går til innvandrere/narkomane/uføretrygda mennesker som ikke får seg jobb eller som nyter livet på navsofaen 😉 ++++

    14. ååh, Sophie!! Jeg blir bare mer og mer stolt av deg 😀 Digger at du provoserer og spiller på utseende ditt, for å bevise et poeng. Alle de som ser inn på bloggen din, tenker med en gang at du ikke har noe vet i hodet. mens vi som har lest bloggen din lenge nyter deg og vet at du er verdens søteste, beste og intelligente person! Føler vi er venninner, kjenner meg igjen i alt du skriver. Og jeg bare digger deg mer nå når du tok opp dette, for jeg har det nemlig slik. Nå i denne mnd skal alle i klassen min på klassetur og jeg må fint stå over (igjen) for jeg rett å slett ikke har råd og det har ikke foreldrene mine heller.. Så TAKK 😀 håper du registrerer at vi er kjempe glad i deg!

    15. Jeg er fult enig i hva du skriver her, Sophie Elise!
      Jeg har en far som jobber som barnevernspedagog innen rus og omsorg, men så gikk gården hans konkurs. Eneste pappa ville var å hjelpe rusmisbrukere ut av sin hverdag, å heller få de på rette spor. Men det gikk da ikke, fordi bostyreren han fikk stjal mange av pengene som skulle gå til det, og han solgte gården uten at pappa visste noe som helst. Det er ikke helt i orden enda, men det er utrolig teit at sånn skal skje når folk bare ville hjelpe. Jeg skal selv bli det samme som pappa, bare med rusmisbrukere jeg også !
      Jeg skulle ønske jeg hadde noe penger så jeg kunne støttet slike grupper som hjelper ogsånn, men har en mor på 50% jobb, og en far som har gått uten jobb i tre år… Så det kan bli litt vanskelig, men når jeg blir eldre skal jeg hjelpe så mye jeg kan!!
      Jeg støtter deg veldig i dette innlegget, for tenker sånn selv jeg også!! 🙂

    16. Utrolig bra at du gir denne muligheten til å snakke med noen til leserene dine – det betyr veldig mye for meg og mange andre! Har sendt deg en mail, håper du får lest den 🙂

    17. veldig enig i alt!
      Har selv en pappa som ikke har jobb pga han er syk og ikke frisk nok til å jobbe. Jeg får aldri en ting av pappaen min og er bare hos han en helg innimellom! det er helt grusomt å ha det sånn! fattigdom i Norge bryr jeg meg mye mere om en de i Afrika osv! som du selv sier: klarer ikke helt å sette meg inn i det, sånn føler jeg det også ..! Syntes vi burde begynne å tenke mere på oss selv som ett land en å bare hjelpe utenlandske… for er så mange i Norge som trenger hjelp!

    18. Du har en utrolig bra skrive’egenskap Sophie, det skal du ha. Du formulerer og ytrer dine meninger på en fantastisk måte, og du når frem med det du skriver. Skal man først skrive en viktig sak så skal man skrive den på riktig måte, og det klarer du utmerket! Du burde ha flere innlegg der du ytrer dine meninger, det er sånn du når ut til oss lesere om hvem du egentlig er. I det siste har du vist en mer voksen side av deg selv. Du er ikke bare en barbie som går på barbiedop, sminker deg og sløser penger. Du er en viktig person for samfunnet og enda viktigere kan du bli om du fortsetter med sånne her innlegg. Jeg kan trygt si jeg er stolt over din opptreden i dette innlegget. Vi er mange mennesker som tenker likt, jo fler vi er jo mer kan vi gjøre med det.
      Om du virkelig vil nå ut til de menneskene som har en vanskeligere hverdag en oss må du sette deg inn i hvordan du selv ville taklet hverdagen dems, finne frem problemstillinger og kanskje starte med å nå ut i Harstad. Som en snart 18år gammel jente er du ikke lenger et barn, og du vil imponere mennesker rundt deg.
      Stå på! Denne Sophie får jeg respekt for 🙂

    19. Syns det var bra skrevet, men å bruke orde fattig syns jeg ble litt feil, Fordi tenk de som leser dette nå, som har det sånn, de er jo ikke fattig selvom de ikke ha råd til overfladisk ting. Men selvfølgelig går det utover det sosiale. skole osv. Men man er ikke fattig selvom man ikke har råd å kjøpe mat i kantina hverdag, eller har råd til en iphone. Så syns det ble litt dålige eksempler.
      Men det er jo selvfølgelig synd å bare ha rå til mat og tak over hode, vertfall i det samfunnet vi levre i, Man havner jo litt ned på rangstigen, om man ikke har rå til å være med på ting som resten i klassen.

    20. Ååå !
      Så utrolig omtenksomt…
      Ja, det er synd på de som har det sånn, skjenner ingen som lever sånn, men…
      Fint at noen tenker på de her hjemme også,vi tror ikke at vi tenker så mye på det vi har her i Norge fordi alle som har det bra her i Norge tror at alle andre også har det sånn, men… sånn er det jo ikke 🙁
      Utrolig trist
      P.O.E

    21. du vant akkurat min respekt! jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det, men du virker forbaskades god til både å skrive og uttrykke deg, samt at det virker som om du faktisk ikke bare har litt mellom øra, men ganske så mye. bøyer meg i støvet.

    22. du er en herlig person! du burde være stolt over deg selv, hvis du virkelig tenker som du skriver over så fortjener du alt du har og får uten tvil 🙂

    23. Du kan jo gi litt av alle de tusen kronene du tjener på bloggen til en organisasjon som driver med sånt, enn å bruke de opp på masse annet tull 😉 Du tjener faktisk såpass mye at du kunne ha gitt bort et par hundre kroner i måneden

    24. Veldig bra at du skriver litt om dette også, er selv AUFer, det er viktig for meg å være med på å gjøre en forskjell. Jeg elsker AUF, jeg elsker politikk! Har ambisjoner om å bli helse og omsorgsminister en gang.. Haha:) Tanken på FRP og FpU gjør med sint, av mange forskjellige grunner, var han FRPer? han du var på cafê med?.. Har også tenkt ufattelig mye på dette, hvorfor gi så mye penger til utlandet når vi såvidt kan dekke behov for våre egne, våre egne må ikke glemmes, de er også mennesker og trenger like god omsorg og helsetildbud som oss.

    25. Jeg ELSKER når du skriver sånne seriøse innlegg,elsker bloggen din,du er utrolig pen..det er så utrolig bra at du skriver sånne innelgg syns jeg for, ja vet ikke jeg,er mange som liker å lese det! misunner deg!!

    26. Nå er jo du ed i AUF, hvor moderpartiet mener at enkelte trygda burde få 0 kroner dagen, da Erna så 70. Du er kanskje ikke i rett posisjon til å kritisere.

    27. Hei ! Jeg bruker vanlighvis ikke å kommentere så mye , men jeg må bare si at dette var SYKT bra skrevet !! Håper du vet det .. <3

    28. Ååååh, jeg bare ELSKER dette innlegget! Fy faen som jeg elsker at du skriver slike innlegg, jeg synes du er KJEMPESMART! Drit i de negative kommentarene, det er ikke mange toppbloggere som vil sette seg ned å skrive et politisk innlegg om noe de engasjerer seg i! Du trenger ikke å sette deg i politikken i det hele tatt, for å uttaler deg om det du engasjerer deg i. Stå på videre, du er VIRKELIG et forbilde, det skal du vite! Er kanskje en grunn til at jeg og mange av mine venner leser bloggen din 5 ganger daglig?
      STÅ PÅ, du er RÅ!

    29. Det er ikke lett å vite hva man skal gjøre for folk i sitt eget land. Før jeg fikk barn, når jeg hadde penger å bruke kun på meg selv, gav jeg penger til slike flyktninger-hjem eller hva jeg skal kalle det. Det er norske folk der og altså, men det er folk som har rømt ifra sitt eget hjem av forskjellige grunner, eller folk som rett og slett ikke har råd til en hybel en gang. Det finnes slike steder forskjellige plasser i norge, og jeg følte meg hvertfall veldig bra når jeg visste at nå hadde de råd til en seng til hvertfall..
      Men du bryr deg hvertfall Sophie, det er bedre enn ingenting 🙂

    30. åfyfaen, så bra skrevet.. Jeg kan godt kjenne meg igjen selv med noe av dette, og det er ikke gøy… Vi har litt dårlig økonomi her i hjemmet, så det er litt trangt avogtil. Men jeg, tjener penger selv, og det bruker jeg på kino med venner og klær, om jeg tenger det. Mamma jobber, så egentlig har ikke vi det så galt.. Som noen her i norge (desverre) har det! Så sinnsykt trist å tenke på at noen faktisk har trang økonomi, og ikke får gi eller får det de trenger og vil ha…
      Jeg elsket virkelig dette innlegget, du er serriøst den beste bloggskriveren. Angrer IKKE på at jeg begynte å lese bloggen din iallefall♥♥ stå på, råeste

    31. UTROLIGT bra skrivet!
      dette e ein av grundene tel at eg leser bloggen din!
      for selv om du hi mange penger og kan gjøre mer og være med på mer en dem fleste.. så holder du deg alikavell “nede på jorden”
      e utrolig flott gjort av deg !
      ser masse opp til deg og eg synes du e nydelige innvendig OG utvendig!

    32. utrolig bra skrevet! Syns virkelig at flere i Norge burde begynne å tenke litt sånn også. Jeg har selv vært i den situasjonen! Respekt til deg <3

    33. Er ikke veldig vanskelig å gjøre noe. Ta noen av cafepengene dine og gi de til blåkors. Gi noen av klærne dine til Fretex.
      men for øvrig er det ikke nødvendig å gå på cafe flere ganger i uken eller ha iphone for å være lykkelig. Om det er slike materialistiske ting som gjør deg lykkelig, vil jeg påstå at du har det verre enn de som kan bli lykkelige av en god klem, noen varmede ord og gode venner.
      Velferdsstaten er også lagt opp slik at man får mer enn hva man trenger kun for å klare seg, og fra man begynner på vgs. kan alle ungdommer som har foreldre med liten inntekt få stipend – ikke bare til å dekke utgiftene ved utdanning med til nettopp ting som klær, kino etc. En ungdom kan uansett skaffe seg jobb. Og før man begynner på ungdomsskolen bør utgiftene til et barn være såpass lite at selv en trygdet forelder kan klare å dekke det.
      Det er flott at du engasjerer deg. Men hva med å tenke på de som sulter. De som dør dagelig fordi de ikke har mat i magen sin. De som har mistet begge foreldrene, og i stedet for å komme til en foster familie så går de gatelangs, bor på gaten og selger kroppen sin i en alder av 11 år for å få råd til mat til seg selv og sine søsken

    34. Så fint skrevet! Du er så god 🙂
      Hvis det er noe noen lurer på eller trenger hjelp til enten det handler om depresjoner eller seksualitet kan du besøke bloggen min og spørre anonymt, eller sende e-post til [email protected] 🙂

    35. Sophie, du er så nydelig, både på innsiden og utsiden! Det å bry seg om noe og det å ville gjøre en forskjell, bare det er en start! Det er så flott å lese om noen som bryr seg, og som virkelig tør å stå for sitt, uansett hvor mange usaklige, stygge kommentarer de får. Endelig noen som gjør det, det er supert!
      Jeg må også si at jeg er helt enig i det du skriver, og skulle gjerne engasjert meg selv… Hvis du får inn noen fine tips til å gjøre, tror du du kan lage et lite innlegg om det, så jeg kan bidra med mitt? 🙂
      Ønsker deg en fin uke videre, klem!

    36. Syns du skal tenke litt før du skriver at du har dårlig råd hvis du ikke har i phone og råd til lunsj i kantina hver dag, det er ikke mange som har råd til det, og det beryr ikke at du har dårlig råd, men ellers var det jo bra skrevet 🙂

    37. Mamma samlerklær som er hele som folk ikke vil ha/passer og sender de til en trailer som kjører til et barnehjem i Narva (Tror det heter Narva?) De ungene som trenger medesiner, osv der, får det ikke når de trenger det. Og de som trenger pysoterapaut timer får det max 1 gang i året… kontakt meg på mail hvis du har lyst til og gi klær!

    38. okei, dette her var HERLIG skrevet! Du vant min respekt så syyykt nå! Du åpnet virkelig øynene mine, sophie, jeg begynte virkelig å tenke. Jeg har alltid hatt lyst til å gjøre en forskjell, men for hva? Om jeg spørr en “helt vanlig” ungdom om hva de mener er feil i samfunnet, kommer det alltid et eller annet overfladisk svar. Tusen takk for at du åpnet opp øynene mine!

    39. Hei! Likte dette innlegget. Jeg må si at ikke alle tingene du beskrev går under ordet “fattig”, etter min mening, for jeg har det faktisk slik selv. Jeg har en arbeidsledig far. (han kjøper ting til meg, men ganske sjeldent, og når jeg ber om noe jeg TRENGER) Jeg har ikke råd til å gå på kino særlig ofte, og heller ikke til å shoppe så mye. Har ikke gjort noen av tingene på flere måneder. Jeg føler jeg alltid må si til vennene mine at jeg ikke kan være med på ting man må betale for, fordi at jeg ikke har så mye penger. Jeg har nemlig jobb, men betaler for nesten alt som har med meg å gjøre selv. Jeg går på dansing og får det betalt, men turte ikke spørre om jeg kunne få være med på Gymfest (dansekonkurranse i Haugesund) blant annet fordi at det var så dyrt, og jeg vet det vil knipe litt i lommeboken om jeg skulle gått. Jeg har heller ikke råd til å kjøpe ting i kantinen flere ganger i uken, gjør det bare hvis det er krise. Jeg kunne fortsatt og skrevet en lang liste, men jeg tror du skjønner. Det er noe dritt å ikke tjene nok penger til å virkelig kunne kose meg, men jeg ser ikke på meg selv som direkte fattig. Litt kanskje, men jeg har det greit nok økonomisk sett. Selv om jeg skulle ønske jeg hadde mer penger. Men ellers er jeg veldig fornøyd med livet, og er stort sett positiv.
      Men jeg vil gi deg et smil for at du faktisk bryr deg, og vil hjelpe. Jeg går på helse- og sosial og elsker å jobbe med mennesker, herlig å se at andre også liker det 🙂

    40. For et fantastisk fint innlegg! Ble rørt. Du er så jordnær og reflektert, og du fortjener absolutt din plass på topplisten, spør du meg skulle du lagt på første plass! Fortsett med god blogging, dette innlegget beviser at du er langt i fra en rosablogger. Stå på videre 🙂 klem fra meg!

    41. det du beskriver i innlegge ditt det er ikke nødendigvis ikke å være fattig, men mer noe vi kaller å være reltiv fattig, da er man fattigere enn en vis gruppe av mennesker, men fint av deg å tenke så stort på det 🙂

    42. det er mange barn/ungdommer som ikke har iphone men man er jo ikke fattig for det man må jo ikke ha iphone.

    43. æ les bloggen din fast, men har aldri kommentert før. æ blei så glad over at du skreiv detta innlegget at æ nesten fikk tåra i øyan. du burde være utrulig stolt over dæ sjøl, over kem du e og over det forbilde du sett for unge jente over hele landet. du gjør en forskjell!

    44. det du kan bidra med, er jo for eksempel: siden du tjener en del på bloggen din, kan du jo faktisk donere litt av de pengene til de som trenger det 🙂 hvis du i det tilfelle føler du bare bruker det på unødvendige ting, så er det mye du kan bidra med bare med en 200 lapp å måneden.
      elsker bloggen din sophie! jeg bare digger deg, du sier ting rett fram som det er, og det setter jeg veldig pris på 🙂

    45. Utrolig bra innlegg, Sophie. Det er utrolig at det fortsatt finnes mennesker i dette rike landet som er nødt til å snu på femtiøringen hver gang de skal handle inn noe. Jeg synes faktisk at prioriteringene er helt feil her i Norge. Det går penger til kunstprosjekter, nye broer, turisme osv, mens for eksempel barneskoler, kollektivtrafikken og til og med landbruket blir forsømt! (Ja også selvfølgelig de menneskene som du nevner). Det er utrolig lite lønnsomt å være bonde i disse dager, mange går i underskudd. De gode gamle verdiene blir ikke tatt vare på i det hele tatt, og det blir brukt MYE penger på totalt unyttige ting! Både av privatpersoner og staten. Jeg håper holdningen til folk endrer seg fra ”jeg skal ha alt” til at ”alle ska få litt” i fremtiden. Man er ikke alene i denne verdenen, det er lov å hjelpe. Det er vanskelig å få gjort noe med dette problemet, men slik som du gjør (opplyser mange) hjelper mye! 🙂 Stå på!

    46. Dere over her som begynner å snakke om FrP som en bra ting på dette innlegget, burde virkelig sette seg litt inn i politikk altså. Hadde FrP styrt alt, ville alt vært privat som i USA, sykehus, eldreomsorg, skoler, barnehager, ja det meste igrunn. Og hvis dere klarer å tenke til litt lengre enn nesetippen deres, så skjønner dere vel at et “privat” land ikke er så veldig bra for de som er fattige?
      Veldig bra skrevet innlegg, Sophie. Virkelig. 🙂

    47. jeg er enig med deg sophie, til en viss grad hvertfall…. Det jeg ikke liker er at du fortsetter med overdreven pengebruk og tror ting vil bli bedre av å skrive et innleg på blggen din…! seriøst? jeg kommer fra en fattig familie, og jeg leser mange blogger, riktignok fra pcen på biblioteket…. MEN uansett, jeg vet jeg aldri hadde turt å si dette til noen face to face.jeg liker at du har fokus på fattigdom, men jeg vet at i morgen, neste uke og sikkert en god del år framover kommer du fortsatt til å publisere nye ting du har kjøpt, eller snakke om extensionsene dine til over 2000 kr.en god tanke hjelper ikke meg, og heller ikke alle andre fattige ungdommer og barn i Norge… GJØR NOE! 🙂 <3

    48. Et meget bra innlegg. Liker at du viser frem denne siden ved deg, det gjør bloggen din utrolig bra og jordnær. Ærligheten ved at du forteller at du føler en for stor avstand fra fattigdom i sørlige land, men føler mer på kroppen selv dersom foregår her, jeg liker veldig godt meningene dine.

    49. Du er virkelig et flott menneske sophie!
      Vi er tri i familien, meg, min mor og bror. Vi måtte alltid lage unskyldninger på hvorfor vi ikke kunne gå på turn eller fotball slik som alle andre gjorde da vi var små osv, men jeg må si at min mor er virkelig en helt! Uten henne hadde vi bodd på gata, fikk ikke hjelp eller støtte fra noen, men som mamma alltid har sakkt til meg og bror min siden vi var små “Der det er vilje er det en måte” hun tok og fulførte universitetet og alt alene uten hjelp med to små barn, og får det er jeg virkelig takknemlig. Vi sliter enda litt i månedene MEN vi har et hus vi har hverandre og vi greier oss! Men jeg fårstår jo at ikke alle får seg jobb, å ikke alle greier å fullføre skole osv, å det er veldig trist. Synes de som bestemmer i Norge tenker alt for mye på å hjelpe andre land enn sitt eget.

    50. Synes dette er så sinnsykt topp av deg! Jeg blir så glad når jeg leser slike ting, og at det finnes mange mennesker som vil hjelpe. Og jeg synes det er kjempe av deg, du som kanskje en gang til og med kan få anledning ved å hjelpe noen pga bloggen 🙂

    51. Kjempe bra skrevet! Jeg tenker ofte på dette selv, så jeg synes det var veldig bra at du tok det opp 🙂 Det er jo kjempe mange som leser bloggen din hver dag, og da synes jeg det er bra at du, som mange ser opp til, tar opp en slik sak som denne. Ble utrolig glad nå. You made my day <3 Stå på!

    52. Hei! Jeg er an av dem som ikke har så mye. Både min mor og fra har ikke arbeid pga sykdom..i tillegg er de skillt. Det betyr at min mamma må klare seg på rundt 9000 i mnd. Det skal gå til mat,strøm,husleie, regninger og alt slikt. Det blir ikke mye til oveer for å si det sånn. Jeg spørr nesten aldri om penger om jeg absolutt ikke er nøtt, og da får jeg helt vondt inni meg. Men jeg(vi: min mor og brøfrene mine) vi har det bra, selvom vi må stå over de største fristelsene store deler av tiden. Det kan være veldig kjedelig og frustrerenede til tider, hvor urettferdig det faktisk er. Men jeg vet med hånden på hjerte at det er mennesker her i Norge som har myee mindre enn oss. jeg vil og gjerne være med på å gjøre en forskjell.. Og så det er sagt; AP har ikke gjort en eneste dritt for at det skal bli noe bedre!!

    53. Jeg elsker deg for dette innlegget!
      Tenker ofte på det samme og syntes det er trist at staten bruker mye penger på å hjelpe fattige utenfor norges grenser uten å i det hele tatt følge opp hvordan pengene blir brukt, mens det sitter mennesker her i Norge som er fattige og har det vondt og som ikke får hjelp fordi i Norge finnes det visst ikke fattige. Så helt fantastisk at du tar det opp på bloggen, stå på!

    54. Heii. trur ikke du vil høre på meg, siden eg har sakt att eg synst du bruke litt for mye sminke osv, og sånt. men det du kan gjør, er og være støtte kontakt eller noe i den duren, og då tar du de med på kino, cafe eller whatever liksom, og då har de noen og komme sei ut med oxo, og det kan hjelpe de veldig mye, eller du kan levere klær, leker, du ikke bruker nå, eller du brukte når du var mindre, og du kan velge hvem de ska gå til, diu kan melde deg på reis med undomen, då reise du med et team, det er noen voksene med, også er da ungdomer med som ikke har da så godt, og då reise dere enten på ferie eller noe om somemeren eller helger, også går dere på kino eller noe sånnt, det kan du gjøre, du burde ikke være lei deg for du bruker penger, da er dine, og du har de for ein grunn, alle har da ikke likt, men er bra du vil hjelpe, eg har mye gjeld, og klare meg akkuratt med de pengene eg har, hadde det ikke vert for att mine foreldre hjelpte meg mye, hadde ikke eg heller hatt tv eller internett, så stå på. du klare det om du vil 🙂

    55. Er faktisk helt enig med deg! Men nå er det ikke sånn at alle utlendinger er fattige da. Selv mener jeg SV er det beste partiet, nettopp fordi de har blikk for alle (AP ligger ikke langt unna). Det er mye jeg kan si meg enig med f.eks. Høyre og for meg hadde det sikkert lønnet seg å stemme på de, men syns det blir for egoistisk å stemme slikt. Det er et faktum at de rike må betale mer skatt i Norge enn fattige, men de står fortsatt igjen med MYE mer! Forstår ikke hvordan noen kan klage på det egentlig ? Hadde vi f.eks. hatt en borgerlig regjering tror jeg finanskrisen ville rammet oss mye hardere enn den har gjort.
      Kjempe fin blogg, Elise! Liker at du skriver om slike ting 🙂

    56. Fantastisk blogger som får fram viktige ting. Ikke et sånt: Jeg skriver det her for å ikke virke overfladisk innlegg. Du bryr deg og vil hjelpe. Kult at samfunnet har en som deg.

    57. meget bra skrevet Sophie. blir såååå glad når noen some har ”en høy stilling” innefor blogg osv skriver noe slik. Tusen takk for at slike folk som deg finnes. Takk.

    58. For et flott innlegg, du er reflektert og politisk aktiv 🙂 Noe som er sjelden kost blandt rosabloggerne.
      Du sette faktisk fokus på andre ting enn brunkrem, kaffe latte og sko også! Fantastisk bra, Sophie 🙂

    59. Du er så mye smartere enn så mange andre bloggere! Når man tenker på fattigdom så tenker de fleste automatisk Afrika og forskjellige land i Midtøsten. Veldig få tenker på at det faktisk finnes fattige her i velferdsstaten Norge. Jeg ble veldig rørt når jeg leste innlegget, fordi jeg har på en måte kjent på følelsen litt selv. Det er så rett, det du skriver. Det er ikke nok å ha primærbehovene dekt når man bor i Norge. Man skal helst bo i enebolig, ha fine klær, en Iphone og lignende.
      Noen ganger så ligger jeg og gråter litt for meg selv på kveldene fordi jeg ikke har en Iphone og at jeg bor i ei blokk og ikke i store eneboliger sånn som vennene mine. Da blir jeg så sint på meg selv at jeg finner ikke ord. Så tenker jeg på de som ikke har nok å spise hver dag fordi de må bruke alle pengene de har på å betale husleia. Og de som har det enda verre enn det igjen. Slik er jo Norge blitt. Jeg skulle gjerne hatt en Iphone og bodd i enebolig slik at jeg hadde turt å be venner hjem, ha fester osv. Vet det høres helt latterlig ut, men det er faktisk en ganske ekkel følelse det og.

    60. Det er nettopp dette som er grunnen til at jeg leser bloggen din! Håper du ikke tar dette negativt, men du kan virke som litt rosablogger, sånn kjempebrun, extensions, hadde blondt hår, fin kropp og ja, you name it! Dette var ikke ment som dritt!!! Men man blir på en måte lurt litt, du er ei jente som er smart og har mye tanker, viktige tanker! Når jeg LESER bloggen din får jeg virkelig følelsen av at du er så snill, god, omtenksom, smart jente. De som slenger dritt til deg har tydelighvis bare SETT bilder og ikke LEST det du skriver… Så stå på! Kommer til å fortsette å lese bloggen din 🙂

    61. Du er en person som er litt 2ut-av-boksen-menneske og det er en av tingene jeg liker med deg. Mange har reaksjoner hva hva du gjør, sier og mener, men du står fast i kraften din og lar deg ikke overkjøre. Det er bare slike mennesker som deg som kunne kommet med et slikt innlegg- og jeg håper og tror at du kan gjøre en forskjell ved å være deg selv. Håper virkelig noen hjelper deg så du får veiledning til å ta del i dette du skriver om her- det betyr alt for alle de de gjelder.

    62. Veldig enig med deg! Har også så utrolig lyst til å hjelpe, men siden jeg verken har jobb eller masse penger selv, så vet jeg liksom ikke helt hvor jeg skal begynne.. en annen ting jeg også tenker mye på, er familiePROBLEMER. Har hatt det mye selv, og har en bestevenninne og en i klassen som er veldig triste for tiden pga av krangling osv, når de egentlig er kjempeblide, positive mennesker.. kunne du ha skrevet litt om det også, kanskje? 🙂

    63. Sophie, du aner ikke hvor fantastisk du er! Du er et forbilde for utrolig mange 🙂 Jeg driter langt i om du bruker barbiedop, røyker, drikker eller hva du gjør! Du fortjener så utrolig mye respekt, ikke bry deg om de dritt kommentarene folk slenger, du burde bare le av det og de, som sitter der og rakker ned på deg pga sjalusi. Du er så bra på alle måter, du virker som en ordentlig god jente, som bryr deg om andre og ikke bare deg selv. Ikke minst er du en av de peneste jeg noen gang har sett sophie ! Ingen er perfekte, men du er farlig nærme. Stå på sophie ! <3
      Over til innlegget, jeg er helt enig.. 🙂 men desverre er det ikke så lett for alle å hjelpe til, uansett hvor mye de vil. Jeg er så utrolig enig i at det er viktig å hjelpe folk som faktisk sliter, selvom de ikke sitter på karl johan og tigger, så finnes det faktisk fler folk som prøver så å passe inn. Får helt vondt inni meg av å tenke på mennesker rundt oss som ikke har råd til å kjøpe nye klær til barna sine, som ikke har nok mat, ikke kan gjøre noe litt ekstra for ungene.. :/ Men bra du tar opp dette tema! Love you girl <3

    64. Sophie! Det er når jeg ser innlegg som dette at jeg kommer på hvorfor du er favorittbloggeren min! FANTASTISK, sier jeg bare. Du er en så utrolig søt jente, og det er utrolig viktig at du bruker bloggen din som en talerstol for dem som ikke har stemmer. Det har du visst skjønt, i motsetning til andre.
      Jeg vil si at vi har mange av de samme synene på ting i livet. Jeg vil stemme på det mest miljøvennlige og solidariske partiet (hva det er, får en jo vurdere selv),fordi at selv om likhet er uvurderlig i et samfunn, så spiller det ingen rolle dersom vi ikke har et sted å leve. Klima er min hjertesak. Bruk hodet, vi har bare én klode osv 🙂
      Mitt beste tips til deg er å bli med i Natur og Ungdom for 50 kr. De arrangerer fantastiske arrangementer og er slettes ikke ekstreme “raddiser” som mange tror. Utrolig dyktig og kompetent ungdom som dedikerer mye tid til en sak de selv ikke tjener noe på. Organisasjonen er den absolutt beste jeg har kommet over i løpet av mine år som politisk aktiv (og det er mange!). Og for et privilegium det hadde vært å ha deg med på laget. Haha, innbiller meg å møte deg på et seminar – dét hadde vært artig 😀

    65. Veldig bra skrevet! Virkelig viktig at du som blogger belyser et såpass viktig tema. Men; ville bare komme med noen rettelser. Hvis for eksempel mannen min dør, vil ikke gjelden hans bli overført til meg. Det er noe som heter gjeldsforsikring og livsforsikring som gjør at man slipper nettopp en slik situasjon. Du sier også at du “stemmer” AP. Du kan vel ikke stemme når du ikke er myndig?

    66. Hei! Mye bra i det du skriver, men jeg syntes det blir veldig dumt når du skal begynne å hinte til politiske partier. Du ber oss gjette hvilket politisk parti din kompis stemmer? Ja, da ville nok de fleste enten tippet Høyre eller Frp, kanskje spesielt Høyre da Erna Solberg kom med en uttalelse på problemet for ikke så veldig lenge siden. Det Erna sa, var at de menneskene som ikke gidder å jobbe, ikke de som ikke kan få seg en jobb, men rett og slett de som heller vil slappe av på soffaen dagen lang skal få 70 kr dagen! For du er vel enig i at dine skattepenger ikke skal gå til en person som bare ikke gidder å delta i samfunnet og verdiskapningen i Norge? Derfor er det veldig feil at du fremstiller det som at visse borgerlige partier ikke vil gi noen som helst støtte til de som virkelig trenger det fordi de er uføretrygdet o.l. Et forslag fra meg til deg er også at du faktisk gjøre noe med dette! Du har makten til å skape et stor engasjement rundt problemet og derfor håper jeg du gjør det og ikke bare skriver dette innlegget for å vise at du har noe mellom ørene og dermed glemme saken totalt.
      Stå på!

    67. FpU-er, eller? Kjenner en del selv og, de er oppegående mennesker, men i blant for kapitalistiske. Altså, penger er viktig, men der de rikeste uansett sitter igjen med mer enn nok til å klare seg, gjør hver krone en forskjell for de mindre rike. Jeg kan være enig i sakene deres om at privatisering vil føre til økt utdanningsnivå og høyere konkurranse, men det viktigste er å ta vare på de som sliter i samfunnet. De er ikke tjent med en løsning som gir flere fordeler til de rike. Derfor må flere ressurser rettes mot likestilling av mennesker med ulik sosial status, slik at alle kan få de samme mulighetene til å lykkes i livet. Bare se på USA: et paradis for de rike, men et helvete for de som sliter. Trygdeordningene i Norge er fantastiske i forhold til å ta vare på hver og en innbygger i dette landet, og om det kan hjelpe en del, så får vi heller tåle at noen snylter på velferdsstaten.
      Dette ble litt langt, men det er en sak som engasjerer meg! Som du kanskje skjønte tilhører jeg venstresiden, AUF. Du vet, du kan jo drive litt propaganda her på bloggen…
      En dag skal vår generasjon ta over landet, og det kommer til å bli så bra!

    68. Innlegg som dette er grunnen til at jeg leser bloggen din! Jeg skjønner at mange bloggere ikke orker å blogge om annet enn overfladiske ting, men det er utrolig tøft gjort av deg å ta blogge om seriøse temaer, særlig slik som her hvor det er lett å bli utsatt for negative kommentarer fra anonyme mennesker som gjemmer seg bak dataskjermen. Stå på!

    69. Hei Sophie!
      Du burde kanskje gi pengene du bruker på kafè
      en gang i uken iblant(istede gå 3 ganger i uken enn 4) og gi dem til en organisasjon
      som gir de pengen til de fattige det hadde jeg gjort:)
      så bra du vil hjelpe de fattige!
      PS: Fin blogg<3

    70. Siden du har så stor lønning, kan du bruke litt mindre på klær å heller sende ned til afrika? 🙂

    71. Har vært leser av bloggen din en stund nå (ca halvt år) og jeg har alltid skjønt at du er noe mer enn bare sminke og klær som surrer oppi deg. Du er en fantastisk pen jente som kommer med mye bra. Du gir utrolig mye av deg selv, noe som jeg ser på som positivt.
      Har alltid ønsket å skrive dette, og håper du vet at du har en del lesere der ute som setter stor pris på deg!

    72. Bra skrevet, er jo faktisk en del barn og unge her i Norge som ikke har råd til så mye, eller delta på div. aktiviteter.
      Synes kanskje det med at noe ikke har råd til internett eller iPhone var å ta det litt for langt.. Man kan faktisk ha et veldig bra liv UTEN iPhone (og internett…)
      Men det er nå min mening, da..

    73. Syns det er helt fantastisk at noen her klarer å snu innlegget ditt slik at om man ikke har iphone så er man automatisk fattig. Håper virkelig du har flere lesere som skjønte hva du mente.
      Men jeg er helt enig med deg, Sophie! Det er helt utrolig at pengene her i landet blir sendt rett ut til korrupte statsledere i Afrika istedet for å gå løs på de problemene vi sliter med her i Norge. Forstår det ikke.

    74. Sophie, du er en helt fantastink jente! Jeg ser veldig opp til deg og det du står for, og du har hjulpet meg veldig med min egen selvtillit. Jeg skulle så gjerne ønske at jeg kjente deg, fordi du virker som DEN søte jenta! Stå på, Sophie! Du kommer til å klare alt

    75. Du er ei utrolig jente, Sophie! Jeg blir helt målløs av deg, herregud! <3 Du har så mange forskjellige sider, så mange gode sider, gode meninger! Det du gjorde nå, gjorde nok en stor forskjell. 😉 Jeg har så stor respekt for deg, du er en så sterk person og jeg elsker alle disse "meningsinnleggene" dine. Du har en så sterk vilje at jeg er sikker på du kan klare alt du vil! <3 Du er ei jente jeg ser opp til, for du er så god og varm, du <3 Ikke bare er du pen, men du snakker (eller skriver) så godt. Jeg elsker meningene dine (det har jeg sikkert allerede skrevet, men jeg skriver det igjen, hehe :))! <3 Du er virkelig et forbilde som får meg opp, som får meg til å ta valg, og ikke bare det, men til å tenke ordentlig over valgene. Veie de opp og ned, og se på ting fra forskjellige vinkler! Du er så god - stå på, Sophie!!!! <3 <3 😀 :))))

    76. Hadde aldri trodd dette om deg. Utseendemessig ser du jo helt dum og barbie ut. Unnskyld, men det inntrykket får jeg. Men innvendig er du jo en kjempe smart og snill jente 🙂 du bryr deg om andre, for det ser jo ut som du er selvopptatt og det virker som om alt skal handle om deg. Men du bryr deg jo mye om andre du er bare skjønn<3<3

    77. det er jo arbeiderpartiet som skiller mellom mennesker!!
      de som tjener mye og som virkelig har jobbet for det, må nesten betale bort alle pengene sine, men de som slasker rundt og gjør en liten drittjobb, de slipper jo nesten å betale noe!
      get your fact’s straight
      så jeg stemmer HØYRE og FRP, siden de har best politikk<3

    78. Istedenfor å donere penger, kan du hjelpe vel så mye ved å bidra med tiden din. Som mange sier her, kan du starte hjemme i Harstad! For eksempel Røde Kors har mange lokale initiativer både for generelt vanskeligstilte, for eldre, og innvandrere. Dette kan ta en time eller to i uken eller annenhver uke, og handler først og fremst om mellommenneskelig kontakt, spre glede, og du får UTROLIG mye glede tilbake. Ser også bra ut på cv’en med frivillig engasjement 😉 http://www.rodekors.no!

    79. Syntes det er bra at du skriver sånne innlegg. Første gangen jeg var på bloggen din trodde jeg at du var som TCMN, men det er du absolutt ikke! Syntes og det er bra at du er åpen om at du stemmer Ap:) stå på!

    80. Jeg vil vare si dette til de som mener at Ap lager forskjell.
      I norge betaler vi skatt. Skatten går til skolesystemet vårt, helse og eldre, samferdsel og alt man har i et sammfunn. De som tjener godt er heldige, men må betale mer skatt enn de som tjener lite. Men det er poenget! Norges samfunn hadde ikke gått rundt vis de ikke betalte skatt! Dere så jo USA under Bush sitt styre? Det gikk ikke veldig bra, og helsesystemet gikk jo helt til helvete. Vis Frp fikk styre norge hadde alt blitt verre! I min familie kaller vi frp for bakskritspartiet…

    81. Hei hei. Fint skrevet, men forstår ikke hvorfor du stemmer på Arbeiderpartiet? Du burde lese Høyre sine sider om innvandringspolitikk og andre ting du nevner her i innlegget ditt. Jeg er enig med deg og selv har jeg vært medlem av Unge Høyre i to år nå. Vi i Høyre mener at de som ”Naver”(dette har jo blitt et verb nå) skal få gode muligheter til å få en god jobb og et godt utgangspunkt videre i livet. NAV er et utrolig flott system for de som ikke har muligheter for å jobbe, som feks har blitt arbeidsuføre på grunn av en ulykke på jobb skal få penger så de skal klare seg. Ja, Arbeiderpartiet ønsker å gi mere penger til alle som lever på trygd, men husk at dette er våre skattepenger. Vi i Høyre ønsker at disse pengene skal bli minsket litt. Det er veldig mange mennesker som har muligheter til å jobbe som jobber gjennom NAV fordi de egentlig er ganske late. Ungdommer slutter på skolen fordi de oppdager at de kan få 6000kr i måneden av NAV uten å gjøre noen ting! Min mening er at dette er helt feil. Det skal ikke lønne seg å ikke jobbe. Vår generasjon er nødt til å gå skole, bli flinke ved å ta en god utdanning som igjen fører til en god jobb. Arbeidsløse mennesker som får penger gjennom NAV har faktisk regnet ut at for dem fungerer et slikt liv perfekt. De har nok penger til å klare seg. Men de har ikke nok penger til å feks dra på en ferietur. Det er derfor det er så viktig at man fullfører skolen og aldri begynner å jobbe gjennom NAV. Det fører ikke noe godt med seg. Man blir uansvarlig, kanskje begynner man med narkotika, man havner i feil vennekretser… Du skriver her at du ønsker å gjøre en forskjell! Det er faktisk Unge Høyres slagord. Stem Høyre og DU gjør en forskjell.
      se Unge Høyres valgkampvideo her. Her er alt kort oppsummert 🙂
      http://www.youtube.com/watch?v=nbpPckUTWkE
      Hilsen Hildegunn Hjelmstad, 2.nestleder i Innherred Unge Høyre

    82. wow, dette viser virkelig at det ligger mer i deg enn bare sminke og extensions. Jeg tror at mange stadig blir mer overrasket over hvor smart du egentlig er! Du er en supernydelig, sterk jente. Jeg digger deg, Sophie!! kyss og klem

    83. jeg synes du bør få alle fakta på bordet, det er ARBEIDERPARTIET som skiller mellom fattig og rik, smart og dum, pen og stygg. og da er det de rike, smarte og pene som må lide for det. på skoler; de som er mindre smarte får mye mer ros og oppmerksomhet. de som er smarte blir gitt blaffen i. de som er rike og har JOBBET for det,de må betale bort OVER halvparten av lønna si for en faens skatt. de som er fattige og som ikke gjør noe med det, nei de skal såvidt betale en kvart del en gang!
      get your facts straight
      I høyre mener de at alle skal betale like mye. Hvis f.eks. du tjener 1000 kroner og jeg tjener 100 kroner, så skal du betale 500 og jeg betale 50. det er helt likt! vi begge betaler halvparten.
      fyfader, jeg kan ikke beskrive hvor glad jeg er for at høyre finnes. så jeg stemmer høyre.

    84. Veldig bra skrevet!! Så nydelig du er! Du har en utrolig bra blogg. Flott å lese masse gode tanker du har! Stå på, håper noen hjelper deg med å komme fram med det du mener og står for!! Stolt av deg og leser alltid alt det du skriver <3

    85. Hei Sophie! Leste nettop innlegget ditt om fattige i Norge. Jeg er helt enig i det at man burde fokusere litt mer på de som har litt trang økonomi i Norge, men akkurat det at du snakker så utrolig negativt om folk som støtter partier på høyresiden synes jeg er litt dumt av deg. Synes du burde være litt mer åpen for folk som ikke har likt politisk syn som deg 🙂
      En annen ting jeg reagerte på da jeg leste teksten din var dette utsagnet : “Arbeiderpartiet gjør ikke forskjell på rike og fattige”. Men de gjør det. I Norge i dag er det middelklassen som betaler mest skatt. Dette er mennesker som ofte har jobbet hardt hele livet, både da de gikk på skolen og på jobben. Dette er mennesker som jobber mest og hardest i samfunnet, de kan være professorer, konsulenter, jobbe i staten, polit, iadvokater, lærere. De har god råd, men de er ikke rike. De betaler rundt halvparten av det de tjener i skatt, og de jobber HARDT og MYE!
      De som har litt dårligere råd, de betaler mindre i skatt, men de kan få ekstra ting og barna deres kan også få stipender fra videregående og oppover som ikke bare er for skole, men også til kafé og kino ol.
      Veldig rike har det helt greit. De betaler mye, men ofte er ikke deres jobber like krevende som middelklassen sin. Hvis de blir lei, har de også nok penger til å enkelt flytte fra Norge.
      Det er dette jeg synes er et problem i Norge. Middelklassen, de mest hardtarbeidende menneskene i Norge straffes hardest. Og uansett om du stemmer FrP og Høyre eller ikke, så kommer ikke fattige i Norge til å ha det dårlig. Samfunnet vårt er bygd opp på at alle er like, og jeg tror at en borgerlig regjering vil gjøre det bedre for alle. Se på sykehus for eksempel. De borgerlig partiene vil ha BÅDE private og offentlige sykehus. Slik kan man velge og det at man har et valg vil gjøre standarden på de offentlige HØYERE. Det er en vinn-vinn situasjon. Har du god råd kan du velge mellom å betale for noe spesielt eller du kan gå i det offentlige helt gratis. Har du litt trangere økonomi kan du gå til det offentlige og få god behandling der. Det vil fortsatt være helt mulig å få alt du trenger gratis i Norge, men du har valget! Du kan velge selv hva du vil ha! 🙂
      Norge er et fantastisk land, og du har uendelige muligheter! Det er bare å jobbe hardt, uansett hvor lite penger du hadde til å begynne med, vil hardt arbeid lønne seg. Utdanning er gratis, og vi har en fantastisk mulighet. Så jeg vil faktisk si, at det å jobbe hardt vil lønne seg utrolig mye, og du trenger ikke penger for å kunne komme deg oppover i Norge.
      Og dette var for all del ikke ment som en slem kommentar, du er en kjempeflink blogger Sophie! 🙂

    86. da må æ bare si at når folk dør, dør gjelda med dem. e en grunn til at gamle folk ikke får ta lån, for gjelda slettes og etterkommere treng ikke å betale :p

    87. Det varmer hjerte mitt at du tenker på andre mennesker . Det er ikke alltid man tror det om toppbloggere men du er klok og et godt forbilde 🙂 Helt fra jeg har vært liten har vi hatt litt penge problemer, ikke noen store og jeg klager ikke men det blir noen ganger til at jeg må si nei til å dra til byen, på kino og div. Det er godt å høre at noen der ute tenker på andre mennekser enn seg selv. Og du er klok, syns du burde stå på om dine meninger 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg