Helt ærlig..

Jeg satt og tenkte her om dagen på hvorfor man egentlig trener, hvorfor man spiser sunt, hvorfor man tenker på at man skal miste de ekstra kiloene..

Jeg har alltid tenkt at det har vært for min egen del, og hver eneste gang jeg studerte meg forann speilet for bare noen uker siden fant jeg noe feil. Kanskje det var strekkmerkene mine, kanskje det var appelsinhud, kanskje hadde jeg lovehandles på siden av magen, null hofter. . . Listen kunne fort bli lang. Men så innså jeg en dag at jeg tenkte ” jeg kan ikke ha lovehandles fordi kjæresten min kanskje synes det er stygt.”. Det er den veste tankegangen i verden og jeg ble rett og slett flau over meg selv. Var egentlig jeg missfornøyd, eller var jeg bare ute etter å imponere noen andre..? En GUTT!?

Jeg føler meg god nok for meg selv – men følte jeg meg god nok for han? Nei. Da fant jeg ut at jeg rett og slett ikke levde for min egen del, alt handlet om å være bra nok for han, se fin ut på håret, ha fin kropp, fin sminke. Jepp, listen er lang. Da innså jeg også at selv om han var snill og ikke gjorde noe galt følte jeg meg ikke 100% komfortabel med han. Selv om slike ting kommer etterhvert i et forhold så skal man føle seg trygg hvor man er, ting som utroskap og løgn kan fort føre til mye mer annet enn mistet tillit – men også mistet SELVtilitt. Da er det viktig og snakke om det, og nå? Nå er jeg superfornøyd! Jeg spiser godteri med god samvittighet, jeg trener når jeg har overskudd og føler for det, jeg bestemmer over meg. Alt dette kun fordi jeg innså hva det betydde, og at jeg vet at det er ingen andre jeg trenger å gjøre glad enn meg selv. 

Så helt ærlig – om du føler noe press på utseendet, er det fordi du skal bli bedre for noen andre eller bedre for deg selv? Man tenker jo ofte “herregud de synes håret mitt er stygt, de synes jeg er for brun, de synes jeg er blablabla”. Så helt ærlig, hva synes DU? 

Noen motivasjonsbilder jeg ser på en gang i blandt når jeg trenger litt energi:

infinitefitness:
fit-coco:
Trying this tomorrow!
Doing this now though I need to look up many of these terms lolol.

reasonstobefit:
submitted by revelry-club
~ I love this reason so much. I remember when I first starting being healthier and getting fit I realized my body was pretty much just going to waste with all the horrible foods I ate. I treat it much, much better now.

 

 

92 kommentarer
    1. Synes du er for bimbo.
      Okey, du er ganske grei men kle deg mer og kanskje prøv og se mer naturlig ut. Fordi du ser ikke naturlig ut :L
      Du er søt, men hør på det jeg sier. plisss !!
      HVIS DU SKAL BLI BLONDT IGJEN SÅ KANSKJE RO NED LITT MED BRUNFARGEN 🙂
      Men du er SØT !!!! <3

    2. Jeg føler det akkurat slik selv, og jeg syns det var veldig fint at du tok det opp 🙂 Jeg skal nå tenke over dette, og prøve å være mer meg selv. Tusen takk for et veldig bra skrevet innlegg – det satt jeg pris på!

    3. fikk inspirasjon til å begynne å trene igjen.. har vel vært på sats sånn 5 ganger siden januar.. ikke bra! haha. men nå har vi så mange prøver og lekser så har aldri tid :/

    4. Om en gutt ikke synes du er perfekt som du er, og når det er snakk om en kjærest? Da er det ikke mye å holde på. Det e alltid noen som syns du e perfekt for AKKURAT den du e! 🙂

    5. tenker ofte på hva guttene tenker, men også jentene.. vi er så jævlig flinke til å dømme andre, og jeg er REDD for at de skal tenke jeg er litt for tjukk, aalt for småe pupper og resten av listen der. men jeg har heldigvis selvtilitten til å stå på egne ben, men alle har jo dager der man føles seg ultramegasuperSTYGG..

    6. Hvorfor har du strekkmerker?
      Hvis du har vært litt kraftig, kan du legge ut en bilde?
      pliis, svar..

    7. Jeg føler det presse om å bli tynnere. Jeg er 1.59 har kjempekorte ben og har kanskje litt mye “fett” på magen, men vekten min vil jeg ikke nevne, fordi jeg har tung benbygning og jeg har veldig mye muskelmasse i overarmene. Hvis jeg sier vekten min offentlig blir jeg bare flau. Vennene mine er lange og tynne. De er passe høye, flat mage, perfekte ben og alt. Jeg føler meg så annerledes i forhold til de. Så jeg føler at jeg må bli tynn for at de vil godkjenne meg som venn og alt sånn.
      Jeg har begynt å tvile på meg selv… som om jeg må endre meg for å få venner.

    8. helt enig! er personelig veldig misfornøyd med meg selv, og kan i noen perioder gjøre ekstreme ting for sjønnheten:) men sånn er det i noen sammenhenger. ingen er perfekte, viktigste er å godta seg for den man er

    9. Du skriver at du har strekkmerker, det har jeg også. Jeg er 14 1/2 år, ca. 1.73 cm høy og veier ca 62 kg. Og jeg er livredd for at folk skal se strekkmerkene mine, når jeg bader så bader jeg med shorts. Jeg har dårlig selvtilit pga disse. Jeg føler meg utrolig stygg.. Jeg er ikke overvektig, alle sier jeg er tynn, men tynn kan ikke jeg kalle meg. Jeg har ikke vært gravid så jeg lurer på hvorfor jeg har disse, men når jeg leser at du også har det blir jeg lettet. Du en toppblogger, har strekkmerker! Så jeg lurte på om du kunne skrive et innlegg om det, hva du syntes om det? Og om du kjenner mange som har det, vennene dine osv? Hvordan du våger og snakke om det… Jeg våger ikke og snakke om det til noen, jeg er så flau. Jeg gråter meg selv til søvne, det har blitt bedre ved tiden. Men alikevel det er helt forferdelig… Hvorfor får folk som ikke har vært gravide det? Og er heller ikke overvektig?… Vær så snill og svar meg på dette, jeg føler meg så stygg og selvtiliten min er på bånn… Jeg føler at det er bare jeg på 14 år som har det, alle andre våger jo å gå rundt i bikini, dysje på skolen osv… De har det ikke så vondt som meg, det er så urettferdigt!

    10. Akkurat nå gjør jeg det faktisk for min egen del. Jeg går på cheerleading, noe som er en krevende sport. Vi må spise rikelig med proteiner og være lette slik at vi får til mer. Vi må være sunne og trene mye for å være best – enklere sagt.
      Men jeg er ganske enig i tankegangen din!

    11. Jeg trener egentlig bare for å holde meg i form, fordi jeg alltid har vært utrolig lat av meg. I tillegg har jeg lenge slitt med depresjoner, og det er ikke noen hemmelighet at det å trene utløser sånne greier ut i kroppen som hjelper på humøret – altså hjelper det å trene et par ganger i uka utrolig mye. Jeg har faktisk aldri brydd meg noe særlig om hva andre synes om meg; jeg bruker ikke sminke til hverdags, går i akkurat det jeg vil, ordner meg nesten aldri på håret… Jeg får ofte kommentarer på det, men jeg gjør det som får meg til å føle meg bra. Så egentlig, trener og oppfører jeg meg som jeg gjør bare for min egen del, og for at JEG skal ha det best mulig – ikke alle rundt meg som på liv og død skal mene noe som helst om hvordan jeg velger å gå offentlig:)

    12. Sophieelise skjerp dæ!! æ trur nesten alle e enig at du e fin! Det e greit å trene sånn 2-3 ganga i uke.. men hvis man bynne å skal trene 24/7 pga du e så opptatt av ka andre suns om dæ? da e det nokka galt! drit i de folkan som e så helvetes dom å skal trekke ned folk/dæ! det vise jo bare at de ikke e førnøyd med sæ sjøl. æ sir det før siste gang les detta veldig nøye og husk det! “DU E FIN”.

    13. Nå når du sier det, så er jeg faktisk enig. Grunnen til at jeg trener nå er jo faktisk for å få en bikinikropp, fordi jeg vil at andre skal synes jeg ser ok ut i bikini.
      Så jeg prøver vel egentlig bare å se bra ut for andre .. Hadde jeg vært alene på jorda, så hadde jeg jo ikke brydd meg noe om hvordan jeg så ut, nettopp fordi ingen andre kunne se meg!

    14. du har et poeng .. jeg bryr meg ikke om klesstil osv. men trener for at andre skal synes jeg er fin. ikke for min egen del..

    15. veldig enig med deg <3 men om det er for min egen eller andres skyld, så SKAL jeg ned i vekt. Jeg er bare ikke fornøyd, og jeg tror hadde vært mye lykkeligere med en fin kropp.

    16. Godt poeng du kommer med. Jeg har altfor ofte tenkt slik selv, at jeg vil se best mulig ut for kjæresten min. Men på en annen side, hvis jeg ikke er fornøyd, føler meg feit og slakk, så går det utover sexlivet og humøret mitt, og jeg kan rett og slett la det gå utover ham ved å ha dårlig selvtillitt eller ikke la ham ta på meg etc.
      Så jeg vil være fornøyd med meg selv, så jeg kan slappe av og ha selvtillitt i min egen kropp.
      Jeg elsker å trene og å føle meg vel, så det er bare et bonus hvis han synes jeg ser bra ut også!

    17. Jeg ser mange kommentarer hvor jenter føler at andre legger press og dømmer dem for utseende.
      Jenter som kommenterer her: Fra nå av skal vi alle gjøre vårt beste for å ikke dømme andre jenter, og heller gi komplimenter med et smil istedetfor å dømme eller bli sjalu? 🙂

    18. Jeg synes at det ligger sånn stort press på hvordan man ser ut, så jeg har begynt å trene litt, slik at andre folk ikke klager.. Så jeg gjør det vel for andre..
      Du er kjempepen, Sophie! 😀 Elsker bloggen din 😉

    19. Dette er så bra! Du er så bra! For tiden er jeg litt usikker på mitt eget forhold. Jeg føler at han ikke synes jeg er pen nok, fin nok, at jeg ikke trener nok, osv. Jeg føler at han synes jeg burde gjøre mer enn det jeg gjør. Sannheten er at jeg er veldig fornøyd med hvordan livet mitt er, og har ikke så lyst til å forandre så mye. Men den søte kjærligheten.

    20. du er bere helt råkul!du er sykkelig pen! kan du kansjke skjekke mine to blogger og skrive kommentar? det hadde vært sykkelig kult
      rom307.blogg.no
      mspinge.blogg.no

    21. Sophie, du er en nyderlig, pen søt og kul jente. Du er tyn og ser veldig snill ut. Har lenge hatt lyst til å møte deg fordi du ser så snill og morsom ut å være ilag med. Og du har hjelpt meg masse med selvtilliten min og har lenge følt at jeg må være perfekt for kjæresten min men no har jeg innsett at han likte meg før vi ble ilag og no.

    22. Hei 🙂 du har en kjempefin blogg! men ville bare si ifra at på det ene bildet i innlegget som heter “Hva er det som skjer?” så har du buksesmekken åpen. Prøver ikke å være frekk, men tenkte at du kanskje ville vite det så du er obs på at det ikke skjer igjen 🙂

    23. Enig i det du skriv her! 🙂
      Men eg træne no før at eg ska bli fornøyd m meg sjøll! Og eg ekje tynn akkurat, men ikje smellfeit, men har litt å ta i.. Og vil stramme d litt opp. Derfor træne eg 🙂 Før min EGEN DEL! 🙂

    24. Du er nydelig, Sophie.
      En av de nydeligste og søteste jeg noen gang har sett.
      ”I love you just the way you are”
      Ingen er perfekte, alle har noe de ikke er fornøyde over.
      Men du burde og være fornøyd, faktisk.
      klem fra Helene<3

    25. Hei:) vil bare si ifra at i innlegget “Hva er det som skjer?” så har buksesmekken åpen på det ene bildet. Prøver ikke være frekk. Liker bloggen din kjempegodt!! <3

    26. Hei, jeg leser bloggen din hver dag !! du er virkelig et skikkeli forbilde for meg, når jeg får høre sånne ting på bloggen din så blir jeg så glad for at du ikke er som alle andre bloggere ! Du er best hilsen din største faan<3<3

    27. Så sant 🙂
      Begynner virkelig å like deg som person og blogger, Sophie! Ikke kjenner jeg deg, men det å følge bloggen din er ikke så dumt. Jeg kan godt tenke meg at mange tenker negative tanker om deg, for det finnes alltid noen “haters” der ute som rakker ned på mange bloggere på topplisten. Disse haterne rakker ned på andre for å føle seg selv bedre. Jeg tror, eller vet, at du er en av de sterke jentene som klarer å se positivt på ting. I steden for å sette seg ned og trøstespise/klage, gjør du faktisk noe med det!
      Likte tanken bak dette innlegget veldig godt også, fordi det er så mange som er usikre på seg selv fordi de føler at andre krever ting av deg. Det kan til slutt bli veldig slitsomt. Det blir et press om hvordan andre vil at du skal se ut og oppføre deg. Det viktigste er jo helt klart hvordan DU føler deg.
      Dersom man føler seg bra og trives i egen kropp og væremåte, bringer man også positiv energi til andre 🙂 Men dersom man hele tiden jobber og sliter med å oppnå noe for å imponere andre, blir man til slutt utslitt og tar negative ting lett til seg. Da er hele poenget borte!
      Keep on the good work, SØTA!

    28. veeldig bra skrevet sophie:) har tenkt på dette også lenge, og nå driter jeg i hva andre mener og sier om meg!

    29. Får mye bedre selvtillit når jeg føler meg tynn. Vet jo at gutter ikke bryr seg om jenter har litt ekstra fett, de liker det faktisk!
      jeg trener fordi jeg føler meg bra da!
      syns egentlig at innlegget var litt paradoksalt.

    30. Kjempe bra skrevet! 🙂
      Hadde veldig dårlig selvtillit før. Etter jeg forandret meg med utseendte, på både klesstil, hår og vekt, så har jeg mye bedre selvtillit faktisk enn før. Men etter jeg begynte å trene på treningssenteret føler jeg et stort press på meg. For nå må jeg være tynn, prøve å få den fine magen, rumpen og muskler. Spise sunt? Off, får bare trene det usunne jeg spiste bort. For å holde seg unna noe usunt på en dag går ikke.

    31. Helvette! der ble jeg veldig lettet! jeg har også selv strekkmerker på lårene mine og lit på rumpen min. jeg føler at det ødleger veldig mye for meg, spessielt nå som det snart er sommer og jeg har SKREKK for bikini. Jeg har nok litt ekstra fett på kroppen og slikt men vil faktisk ikke si at jeg føler meg tykk, men det hadde vært greit å gå ned et par kilo fra de rette stedene. Jeg fikk strekkmerkene mine pga jeg gikk litt opp i vekt når jeg fikk mensen når er var 12 år. Nå er jeg 14 år og de er nesten vekke. Jeg tror ikke strekkmerkene oppsto kun pga vekt, jeg vokste 15 cm i høyde på et halvt år. Ja, det høres rart ut men det er faktisk sant. Nå som sommeren snart er her har jeg et mål, ikke å gå nødvendigvis gå ned i vekt, men å blir fornøyd med meg selv!å tørre å gå i bikini!
      Tusen takk Sophie! <3

    32. Jeg har alltid vært veldig tynn og når jeg flyttet ifjord ble det værre. Jeg er 15år og vel da var jeg vel 1.60 ca og veide rundt 35 kilo. Nå har jeg en fantastisk kjæreste, men krangler ofte med familien på moren min sin side, siden foreldrene mine er skilt. Jeg var smal og kinnbenene mine stakk ut, men det gjorde ikke meg noe da. Fordi jeg egentlig trivdes sånn, jeg følte meg bedre når jeg bare spiste når JEG hadde lyst og ikke når alle andre VILLE at jeg skulle spise.. Nå har jeg gått opp, men er ikke fornøyd selv lenger. Jeg føler meg feit og gjemmer meg i gensere eller ting som gjør at magen min ikke syntes.. Det suger sånn fordi er jeg fornøyd er ingen andre fornøyd og er de fornøyd er ikke jeg fornøyd..

    33. Sier meg enig med deg. Jeg trener en del og spiser så sunt som det går, men jeg er ikke sikker på om jeg gjør det for min egen del eller noen andre. Jeg vet bare så mye som det fjerde bildet du har lagt ut i dette innlegget.

    34. Veldig enig med deg! Synes det er trist når noen føler de må gjøre det og det for at andre skal like dem og synes dem er pene.
      Selv trener jeg og spiser relativt sunt for min egen del. Jeg føler meg bedre når jeg trener og jeg vil gjerne ha en bedre karakter i gym så jeg kan komme inn der jeg vil til neste høst 🙂

    35. Jeg er veldig enig med det du sier, og kjenner meg igjen. Jeg har vært i ett forhold i over ett år nå og jeg føler bare mer og mer at jeg ikke er god nok. Jeg trener sykt masse og prøver og være sunn, prøver egentlig å se best mulig ut hele tiden foran han.. selv om han sier jeg ser bra ut, tar jeg ikke til meg det han sier. Har følt det sånn, siden jeg så noen meldinger han har skrevet til en annen jente. Fra den dagen har selvtilliten min bare gått nedover.. Det du skriver, stemmer helt med hvordan jeg selv har det..

    36. Flott at en toppblogger skriver et innlegg som dette. Det er slike innlegg som påvirker oss jenter (og gutter) i ungdomsperioden på en POSITIV måte.
      Sliter selv med at jeg får dårlig samvittighet med en gang jeg har spist noe usunt. Kanskje dette hjelper meg og mange andre med å spise med god samvittighet:)
      Bra jobbet denne gange Sophie!;)

    37. Jeg var sånn før, brydde meg aldri om hva noen syntes om meg. Har aldri vært noe spesielt feit heller, men så fikk jeg kjæreste og gikk ned nesten 10 kilo. Ble kjempetynn, fordi jeg ville se bra ut for HAN naken.

    38. Har tenkt på det samme lenge nå, over alt blir man påminnet at man ikke er god nok. Reklameplakater, TV og ikke minst bloggere har utrolig påvirkningskraft på folk og “oss ungdommen”. Spesielt nå som det begynner å nærme seg sommer merker jeg at jeg nesten er litt stressa over alt styret.
      Utrolig glad for at du valge å skrive et innlegg om dette, for det er altfor mange unge rundt omkring som sliter med selvbildet!

    39. Hvorfor har du strekkmerker ? Kan du fortelle litt om de ? Kor du har de og litt sånt? Og kanskje noen bilde og ?

    40. skikkeli bra skreve, du har faktisk helt rett! helt sia kjærestn min var utro me nån andre er det liksåm ikke det samme mere.. har liksåm slitt me dårli sælvtilit si ada :/

    41. Jeg synes presset på å være “perfekt” er alt for stort. Jeg ble lenge mobbet på skolen, å jeg kan ikke si at å bli kallt feit flere ganger til dagen ikke gikk inn på meg. Om jeg trøstespiste eller bare var veldig glad i mat vet jeg ikke, men jeg har aldri vært spesielt tynn, men langt ifra overvektig. I 6. klasse begynte vel problemene så smått å dukke opp, og nå sitter jeg her, to år senere med en spiseforstyrrelse. Så går jeg inn på bloggen din å leser, og ser bildene du har lagt ut av deg selv og tenker: “Hvordan får hun det til? Helt flat mage, perfekt rumpe, alt er så prikkfritt!”
      Jeg kan ikke si at jeg synes det er spesielt bra at du legger ut slike bilder med tanke på at de fleste av oss ikke ser sånn ut. De aller fleste har vel litt mer flesk enn det du har. Men jeg synes allikevel at du er fantastisk motiverende til å trene og ha et normalt forhold til mat. Skulle gidd mye for å ha det..
      Stå på, du er en av de beste bloggerene jeg vet om, og et av de beste forbildene for unge jenter (ifølge meg)! 🙂
      Lykke til med alt 🙂

    42. Hei Sophie! Du er et av mine store forbilder! Både når det gjelder utseende og personlighet. Må si at du har en lekker kropp, og hadde blitt så ufattelig glad om du kunne vist oss hvordan du trener rumpa? Jeg har selv sluttet å spise godteri, og vil virkeig få frem bikinikroppen innen sommeren er komt. Og den rumpa du har, kunne jeg virkelig tenkt meg! Har du noen gode treningstips? Håper på svar! 😀 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg