Perspektiv.

Kom over disse bildene, og ble virkelig rørt. Bildene dere ser under skal illustrere mennesker med Alzheimers, og de personene dere ser ved siden av skal illustrere mennesker som jobber som hjelepleiere og i helsevesen. Inn i speilet ser de seg selv på sin beste alder, tenk for et liv mange har levd! Det får meg virkelig til å tenke på hvor mye jeg ikke vet om bare bestemor og bestefar til og med, hvor mye de har opplevd som jeg ikke aner noe om. Nei, eldre mennesker skal man virkelig behandle med respekt, de vet MYE mer enn meg. Man behandler ofte eldre mennesker som om de er dumme, det har i alle fall jeg merket . . . Slik er det ikke.

Får en virkelig til å tenke, sant? Ta vare på besteforeldrene / oldeforeldrene deres om dere enda er så heldige og ha de rundt. Elsker dere mormor, morfar, farmor og farmor ♥

Fant bildene på www.beaks.com. Er en stor fan av bloggen hennes! 

 

63 kommentarer
    1. Du er så flott! Liker at du tar opp sånne ting som dette, det er supert. Og ja, dette setter virkelig ting i perspektiv. Jeg har alltid bedt besteforeldrene mine fortelle meg ting, og hver gang er som en historiestund. De har opplevd mye, MYE mer enn oss unge!

    2. wow, er to av besteforeldrene dine lesbiske? så utrolig tøft, respekt til dem!!! og ja jeg er enig, utrolig inspirerende bilder

    3. Ja,det får jo folk til å tenke jeg tenker ofte selv at jeg savner barndommen min,fordi da levde i hvert fall farmor og oldefar,men tiden går fort.Det eneste som går an å gjøre er å leve i nået å bare tenke på det vi har og ikke det vi kommer til å miste,vi blir jo alle gamle.Bare sett pris på vennene/familien du har,og hvor glade dere er i hverandre!

    4. Når jeg ser de disse bildene tenker jeg på mormor, i og med at hun har alzheimers. Veldig trist å tenke på at hun vil etterhvert glemme meg og andre mennesker, som betyr stole deler av livet hennes.. Får tårer i øynene av og tenkte at en gang jeg møter hun vil hun ikke huske hvem jeg er.. Jeg er så ufattelig glad i mormor, hun er den kuleste og mest snille personen jeg kjenner av alle, hun er noen jeg ser opp til.

    5. Hel enig med deg! Blir trist av bildene..
      Du er utrolig pen når du smiler skikkelig med tennene! Ikke bry deg om hva andre mener, du er kul og tøff og sier det du mener <3:)

    6. Veldig fine bilder. Viste du forresten at alzheimer ikke er en “egen” sykdom, men kun én type man kan ha av demens? 60% av mennesker med demens har alzheimer, mens de resterende 40% har andre typer demens. Det at de glemmer er f eks en av tingene som er felles med alle typer demens. Man lærer noe nytt hver dag:)

    7. Du er så god, du 🙂 Eldre mennesker skal man virkelig behandle med respekt, det er noe de ikke får nok av på eldresentere rundt om.. Har vært på utplassering i noen, og det var fullstendig utilstrekkelig slik jeg ser det.. Vanvittig trist..
      Lizbeth Osnes – min hverdag med mine interesser, og lidelsen anoreksi. Lizbethosnes.com

    8. siden du leser alle kommentarer, hååper jeg at du kan svare på denne i et innlegg eller liknende? altså, du er nydelig uansett hva! sikkert med lilla hår og. men i fjor leste jeg konstant bloggen din(gjør det enda) og digga din platinablonde hårfarge. fikk så sykt lyst på samme hårfarge som deg og jeg startet prosessen. men håret ble gult, og mamma lot meg ikke bleke håret mitt mer fordi hun var redd for at jeg skulle miste det og sånn..så jeg farga håret brunt. men siden du fikk det brunt igjen, lurer jeg på om du har tenkt til å få håret platinablondt igjen? for hviiiiiis du skal det, kan du blogge om hele prosessen og sånn da? hadde vært sykt gøy, for NÅ vil jeg virkelig ha helt hvitt hår. leste igjennom arkivene dine, herreguuud du er nydelig som platinablond! du er også nydelig med brunt hår.
      men jeg sier bare takk på forhånd, og håper du kan svare på dette!

    9. siden du leser alle kommentarer, hååper jeg at du kan svare på denne i et innlegg eller liknende? altså, du er nydelig uansett hva! sikkert med lilla hår og. men i fjor leste jeg konstant bloggen din(gjør det enda) og digga din platinablonde hårfarge. fikk så sykt lyst på samme hårfarge som deg og jeg startet prosessen. men håret ble gult, og mamma lot meg ikke bleke håret mitt mer fordi hun var redd for at jeg skulle miste det og sånn..så jeg farga håret brunt. men siden du fikk det brunt igjen, lurer jeg på om du har tenkt til å få håret platinablondt igjen? for hviiiiiis du skal det, kan du blogge om hele prosessen og sånn da? hadde vært sykt gøy, for NÅ vil jeg virkelig ha helt hvitt hår. leste igjennom arkivene dine, herreguuud du er nydelig som platinablond! du er også nydelig med brunt hår.
      men jeg sier bare takk på forhånd, og håper du kan svare på dette!!

    10. siden du leser alle kommentarer, hååper jeg at du kan svare på denne i et innlegg eller liknende? altså, du er nydelig uansett hva! sikkert med lilla hår og. men i fjor leste jeg konstant bloggen din(gjør det enda) og digga din platinablonde hårfarge. fikk så sykt lyst på samme hårfarge som deg og jeg startet prosessen. men håret ble gult, og mamma lot meg ikke bleke håret mitt mer fordi hun var redd for at jeg skulle miste det og sånn..så jeg farga håret brunt. men siden du fikk det brunt igjen, lurer jeg på om du har tenkt til å få håret platinablondt igjen? for hviiiiiis du skal det, kan du blogge om hele prosessen og sånn da? hadde vært sykt gøy, for NÅ vil jeg virkelig ha helt hvitt hår. leste igjennom arkivene dine, herreguuud du er nydelig som platinablond! du er også nydelig med brunt hår.
      men jeg sier bare takk på forhånd, og håper du kan svare på dette!:)

    11. kan du vær så snill å anbefale noen rimelige, billige og fine maxi kjoler? FOOOOORT!
      elsker bloggen din, sophie 😀

    12. nydelige bilder!! farmor,farfar og mormor er noen av de herligste folka jeg kjenner!! min morfar har jeg aldri mått, han døde før jeg ble født 🙁 men min mor sier han var en flott far/mann. man den beste personen er vel min oldemor!! hvis jeg får høre at hun er sendt til sykehus eller noe lignene, begynner jeg å gråte:( jeg vil ikke at noe skal skje med henne, virkelig ikke!! jeg er så glai dem at det ikke kan beskrives!!

    13. har du to farmorer? hehe, men jeg skjønner! det er så sykt spennende å høre alle de sprøe tingene besteforeldre har opplevd som du bare aldri kunne gjettet deg til!!

    14. Bestefaren min har Alzheimer, og er på sykehjem. Jeg har ikke sett ham på mange måneder og jeg er ikke lenger sikker på om han vet hvem jeg er… Jeg har en venn som har en farmor med akkurat samme sykdom, det kan være godt å ha noen å snakke sammen med når man ikke lenger vet om man for sett ham igjen.

    15. Jeg trodde jeg kjente min far, helt til han døde for to år siden. Da innså jeg at det var så mye jeg ikke visste.
      Nå er det for sent.

    16. Kjempefine bilder. Det er så ubeskrivelig viktig å sette pris på besteforeldrene sine mens man har dem, det er så alt for lett å la dem gå litt i glemmeboken. Jeg har ingen besteforeldre igjen, i en alder av 18 år. Savner alle utrolig mye, og misunner, men samtidig unner alle som fortsatt har sine. Ta vare på de, sier jeg bare..

    17. det het var et utrooolig bra innlegg Sophie. Bra du ikke er en sånn bitch, som bare er opptatt av seg selv. Digger deg!!

    18. HELT ENIG! På gamlehjem behandles de gamle rett og slett som dyr. Har jobbet der selv, og fikk ikke lov til å gi en eldre dame en bolle en gang, når hun ba om det. Skremmende!
      Eldre er jo de søteste!

    19. Kjempe flotte bilder som forteller så utrolig mye! Bildene får meg virkelig og tenke, ihvertfall på farmoren min siden hun har alzheimers. Litt trist egentlig, siden sykdom har gjort slik at hun ikke husker meg eller barna sine og kan ikke snakke lenger. Slik er livet desverre…

    20. Herlig av deg å ta opp slike emner på bloggen din!
      Er selv meget takknemlig for stunder der bestefar og gamle onkler forteller om “gamledager”, de har kanskje sine negative sider som alle andre mennesker her på jorden og har opplevd mye som har påvirket dem til slik de er i dag. Både i negativ og positiv retning.
      Noe av det herligste jeg ser er eldre par som går å holder hender med hverandre og viser tydelig at de fortsatt elsker hverandre.

    21. Veldig bra innlegg! Tror også mange har mistet respekten får de eldre. Noe jeg syns er velddig dumt. Det var jo trosalt de som kjempet for norge i krigen og bygde opp lande igjen etter krigen. Jeg har et veldig nært forhold til besteforeldrene mine og da har jeg sett hvor kloke de er og hvor mye de kan. Syns dette var et veldig bra innlegg, Sophie!

    22. jeg er helsefagarbeider lærling på et sykehjem, og når jeg går inn på rommene til pasientene å ser alle bildene av de når de var unge… det er rørende 🙂

    23. mormor, morfar, farmor og farmor. tipper en av farmor’ene skal være farfar 🙂 eeeeeelsker bloggen din <3

    24. Du må se the notebook, om du ikke enda her sett den, da! Utrolig nydelig film, som på en måte her litt med dette å gjøre! Du liker jo å gråte, og jeg skal love deg, det kommer du til å gjøre 😉

    25. Det er virkelig sant man må ta vare på de så lenge vi har dem jeg misstet morfar i 2010 det er en stund siden men når man tenker på de man har mistet blir man leiseg.
      Men man må se fram over ☺
      Bra innlegg ☺☺❤❤❤

    26. ELSKER BLOGGEN DIN og deg !!<3
      (Bare lurte .. er det riktig at det skal stå: farmor og farmor.. ikke det at jeg har noe imot.. bare lurer om du skrev feil <3 )

    27. Det var et utrulig inspirerende innlegg 🙂 lag flere sånne typer innlegg!!! elsker bloggen din 😉

    28. Er lærling på et sykehjem, og de eldre får meg virkelig i godt humør. De er så gode og full av kjærlighet. Mange har misforstått yrket og det er leit! Jeg så det var en kommentar hvor det sto at de eldre blir behandlet som dyr på gamlehjem etc… og det er feil! Hvis du ikke fikk gi det eldre mennesket en bolle var det nok en grunn 🙂
      Virker som om “<3" drar alle eldresenter, sykehjem etc under en kam.. Og det er kjempe dumt!

    29. Helt siden jeg var lita har jeg sett opp til mormora mi. Hun var nok den som betydde mest for meg, og hun hjalp meg masse med alt fra vanskelige ting i livet, til ting jeg ikke fikk til. Kunne også sitte hos henne å snakke i timesvis, og som oftest satt vi også å lo av the simpsons 🙂 Har så utrolig mange minner med henne, som jeg savner utrolig mye. Det siste hun sa til oss når vi besøkte henne for siste gang på sykehuset(meg,søstra mi og mamma) var at hun var glad i oss. Det var 24.desember 2010, dagen de la henne i kunstig koma, før hun sovnet inn 28.desember 2010. savner henne så utrolig masse, og kunne gjort alt for å fått sett henne en siste gang!

    30. Flott at du kan skrive om slike ting som dette, Sophie, men å omtrent kopiere innlegget av BEAEKS.COM er vel litt i det drøyeste laget? 🙂 Og håper ikke det blir en vane for deg..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg