Privatist?

Hei alle sammen! Ser at blogsoft har fått nytt design, altså der man logger inn på blogg, skriver innlegg osv. Synes det er veldig vanskelig og ikke minst teit så langt, men jeg vender meg vel fort til det! Har brukt hele morgenen på å gjøre lekser, begynte i går med å få ferdig analyse av “et dukkehjem” og satser på å bli ferdig i dag.. Vanskelig er det i alle fall!

Men dere – jeg har et viktig spørsmål; er det noen av leserne mine som går på skole som privatist, eller kanskje kjenner noen som gjør det? Fortell meg hvordan alt det funker! Skriv enten en kommentar i kommentarfeltet eller send meg en mail på [email protected] og skriv “privatist” i mailemnet. Hadde blitt utrolig takknemlig, har veldig mange tanker rundt dette og lurer på veldig mye!

 

45 kommentarer
    1. Som privatist så trenger du ikke møte opp til timene på skolen og må da studere hjemme 🙂 du får på slutten av halvåret(?) en eksamen som da utgjør din endelige karakter i det faget 🙂

    2. Jeg er privatist i Geografi, og ærlig så er det sykt slitsomt. du må lære deg ALT på egenhånd, og det er lite tid til det i tillegg til vanlig skole, så jeg anbefaler ikke å være privatist med mindre du absolutt MÅ. jeg sitter i hele påskeferien for å ta igjen alt, istedenfor å bare ha ferie. så hvis du har tenkt å være privatist i noe, tenk deg om en ekstra gang, det er sykt slitsomt 🙁

    3. Som privatist møter du ikke opp på skolen, men du må lese igjennom pensum i evt. fag du tar. Når eksamenen kommer så får du vite hvilket tema du skal snakke om, du får 30 minutt (Hvis jeg ikke husker feil) til å øve og sette opp en fremføring. Det var iallefall slik når jeg tok privatist-eksamen for noen år siden.

    4. Tar et fag som privatist. Man må helt enkelt lære seg alt helt selv, man har ingen rettigheter når det kommer til undervisning. Men man får alle timene som man skal ha fårde. Har selv sosiologi som pritatistfag. Da trenger jeg bare ha to valgfag. Slik at jeg får 10 timer, pluss de fem timene jeg tar som privatist. Da har jeg tilsammen 15 timer. Man kan velge man ska ta eksamen før jul, eller før sommeren! Lykke til om du velger denne måten:)

    5. jeg har tatt 4 privatisteksamener:
      samfunnsfag(2 ganger), matte og geografi.
      inne på privatistweb.no kan du lese en del om hvordan selve eksamen foregår og regler osv. det er også der du melder deg opp til eksamen.
      mange syns nok det virker veldig lett å “bare” ha en eksamen også er man ferdig med faget, men som oftest er det lettere å følge undervisningen i faget og ta det på normal måte over et skole år.
      hvilke fag tenker du å ta? hvis du er en sånn person som blir lett nervøs før fremlegg osv, ville jeg ikke anbefalt å ta fag som har muntlig eksamen.
      en ting du også bør tenke gjennom er om du har hatt undervisning i faget fra før? det er lettere å ta opp et fag som du har hatt undervisning i, enn å ta et helt nytt fag der du ikke kan noe fra før.
      ofte er det enkelte deler av boken som er viktigere enn andre, og du bør huske at det er læreplanmålene du skal øve etter. dette gikk jeg på en smell på første gang jeg tok samfunnsfag som privatist. endte opp med å stryke fordi jeg ikke hadde forberedt meg godt nok.
      hvis du lurer på noe mer, kan du sende meg en mail

    6. Jeg gikk et år å tok opp en del fag på privat skole og man kan også gjøre det feks på Sonans. Da har du jo muligheten for å være med på undervisning da. Om du ikke vil gå på skole, så må du selv melde deg opp til de fagene du vil “ta opp” og strukturere lesingen din selv. Om du vil ta mange fag, kan man fordele de ut over året siden det går an å melde seg opp både til jul og til sommeren, men vær tidlig ute 🙂 Jeg tok noen fag som privatist i tillegg til privat skole og det er egentlig bare akkurat som å studere. Når en studerer har en som oftest ingen obligatoriske forelesninger og du må selv bestemme når du skal lese å strukturere deg selv.
      I tillegg koster det 700kr eller noe for å ta opp fag du allerede har hatt fra før, mens skal du bytte ut noen fag med andre eller ta noen du ikke har hatt før er det bare rundt 3-400 🙂

    7. Hvis du skal ta noen fag som privatist må du være veldig motivert for å klare det. Jeg tar hele vg3 almenn som privatist i tillegg til lærlingtiden. og det er hardt! Men jeg er heldig i forhold til skole, for vi får undervisning noe du ikke har krav på som privatist. Men ikke riktig antall timer da selvfølgelig! + at det koster penger da. Det opplegget jeg tar koster 16000 kr, men pga lærlingtiden koster det kun 8000. Men hvis du ikke har skole er jo det eneste du må ut med penger til bøker og avgift til eksamen. Men det blir mye lesing på egenhånd som kanskje ikke alltid er lett å motivere seg selv til! Men man klarer alt om man vil da!
      Skal du studere som privatist? :o)

    8. Jeg har ei venninne som har tatt vg2 og holder på å ta vg3 som privatist. Det er mye arbeid og du må jobbe strukturert og lese kontinuerlig. Men dersom man er innstilt på å klare det – så gjør man nok det 🙂

    9. Jeg er ufrivillig privatist i samfunnsfag… Synes det helt ærlig er helt grusomt. Er ikke motivert og har egentlig ikke lest mer enn to sider.. Selv er jeg egentlig ganske flink på skolen. Har utsatt det to semestre nå for jeg tørr egentlig ikke å gå opp til eksamen for så å fortelle alt jeg har lært på egenhånd. Du burde interessere deg veldig for faget du eventuelt skal ta som privatist.. Et lite tips 🙂

    10. søsteren min er privatist i matte (sånn mitt imellom matte, ikke enkel og ikke vanskelig)
      hun går borte på skole og er bare hjemme i feriene og hun leste hele ferien, hun måtte gjennom hele boka på en ferie. så utrolig slitsomt ut. men selvfølgelig, smak og behag 😛

    11. det ville kanskje være litt vanskelig å ta alle fag som privatist. Jeg tok engelsk vg 1 som privatist i tiende klasse, som gjør at jeg ikke har engelsk i år, det var ganske greit, men det kan jo bli vanskelig om man sliter med et fag, etc.

    12. Har hørt at det er et sykt slit å ta fag som privatist! Du må lære ALT på egenhånd, og på slutten av året kommer det en eksamen. Det er BARE denne karakteren som avgjør hvilken karakter du får i faget.
      Man må ha sinnsykt med motivasjon for å klare å lese jevnt over hele året, altså.. Du vet jo heller ikke hvordan eksamen kommer til å bli, siden du ikke har en lærer i faget, eller har hatt noen andre prøver.
      Har noen i klassen som tar fag som privatist, og de angrer sinnsykt mye på det valget. Så vil nok ikke anbefale det.. Meen om det er et fag du må ha for å komme inn på det universitetet eller den høyskolen du vil inn på, må du iallefall være veeeldig motivert .p
      Om du faktisk tenker på å ta hele VG3 som privatist, vil jeg fraråde deg det på det sterkeste!

    13. Jeg har tatt opp fag etter vidergående ved Bjørknes privatskole i Oslo. Tok opp noen fag jeg virkelig ikke hadde klart og lese meg opp i på egenhånd. Sammen med masse jobbing med skole ved siden av (men med fouks på kun 3 fag) ble det gull! Jeg gikk opp 3 karakterer, og sitter igjen med masse kunnskap. Jeg vil anbefale deg Bjørknes på det sterkeste! Der velger du selv om du vil være sosial på skolen- eller om du ikke vil. Det er okey å være nerd der, noe jeg syns var veldig deilig! haha. Hvis det gir deg motivasjon med forandring- go for it. Men du får ingenting gratis!! Du må jobbe beinhardt. Ekstremt flinke lærere som passer på deg og følger opp, uten at det er noen som helst form for trynefaktor ute og går ettersom eksamen tas uavhengig av læreren din. DIGG!! Man får altså retteferdige karakterer!

    14. Ei jeg kjenner tar et fag som privatist, og det eneste som er obligatorisk for henne er eksamen. Undervisningen er frivillig, og hun trenger ikke gjøre lekser/innleveringer osv 🙂

    15. Privatist er sykt vanskelig… Drit kjedelig, ensomt ogjævlig. Anbefaler det absolutt ikke. Jeg måtte gi opp. 5000 kr ut av vinduet

    16. Hei Sophie.
      Jeg er privatist her på Sonans i Trondheim.
      Opplegget mitt er slik at jeg tar alle 6 fagene mine som nettstudie, altså så trenger jeg ingen bøker. I hvert fag har man en nettlærer som man kan snakke med.
      på Sonans har vi det slik at ettersom vi kommer lengre og lengre i “kurset”så kan man valgfritt levere inn oppgaver og prøver som man får tilbakemelding på av netlæreren sin. Det er et veldig greit system om man er nyskjerrig på hvordan man ligger ann til eksamen.
      Jeg har bare positivt å si om det å være privatist, sett bort i fra at det koster en del. Til gjenngjeld kan man legge opp lesingen etter dagens planer, noe som er ypperlig for meg etter som jeg jobber så mye.
      Lykke til med planleggingen din : ) Bare send meg mail om det skule være noe.

    17. Gikk opp som privatist i norsk sidemål i fjor på Heggen. Det fungerer slik at du melder deg på via internett til den eksamen du ønsker å ta, og til det stedet du ønsker å ta den. Deretter leser du 100% selvstendig til eksamen, og alle bøkene må du skaffe selv. Hvis du vil forbedre en karakter du f. eks har 4 i, og du bare får 3 på privatisteksamen, så vil den gamle/beste karakteren stå:) Hvis du tar opp et fag du allerede har eksamen i (la oss si at du både har standpunkt og eksamenskarakter i matte), så er det kun den gamle eksamenskarakteren du kan fornye – ikke standpunktskarakteren. Du kan altså kun forbedre standpunkt dersom du ikke har eksamen i faget. Håper det var til hjelp:)

    18. Jeg har tatt Norsk påbygg som privatist, vill ikke si det er noe jeg anbefaler. Man må legge utrolig mye mer arbeid i det enn som man tar det på skolen. Så virker det som de er mye strengere under eksamen, enn om man har eksamen gjennom skolen! 🙂
      men har aldri prøvd å ha timene på skolen, å gå opp som privatist. Sikkert litt lettere, for de har kanskje litt mer peiling på hvordan lærerplanen er lagt opp. Men om du har muligheten anbefaler jeg å ta det som elev på skolen ! 😉

    19. eg har tatt ett fag som privatist. eg vil anbefal det, brukt bre 2 uke på å les, og det e bra mye bedre enn å ha 5 tima i uka med det samme faget. e jo bre å les gjennom heile åre så slepp man å sett i to uke i strekk sånn som meg. e ikke nå problem, og det bi mye mindre enn det som du har på skola, med tanke på prøva, innleveringe osv. privatist e null stress så lenge man grei å jobb sjøl på egenhånd. å så vidt eg har førstådd så e du flenk på skola, så eg trur nok ikke det hadde bidd nå problem for deg 😉

    20. Sånn seriøst. Alle sier til deg: “Du må ha mye selvdisiplin”. Man tenker: “Men faen, det har jeg! Massevis!” Så sitter du hjemme og vennene ringer, eller joggeturen må taes eller what so ever. Så tenker du “Litt senere.” For min egen del er det jævlig vanskelig. Tenkte at privatist ville være jævlig chill, lett motivasjon og enkelt. Sannheten er at det er verre enn man tenker.

    21. Du burde gå opp som privatist hos AKADEMIET VGS. Der har de karaktergaranti. Dvs. At om du ikke bedrer karakteren i faget du tar opp får du pengene tilbake 😉

    22. Hei, dette er første gang jeg ser på bloggen din ettersom det var en artikkel om et av blogginnleggene dine på Dagbladet.no. For å være helt ærlig fikk jeg et skikkelig dårlig førsteinntrykk av deg når jeg leste dagbladets artikkel, og noen av blogginnleggene dine. MEN, så leste jeg dette + det lille utdraget ditt av analysen din til “et dukkehjem” av Ibsen, og jeg ble mildt sagt sjokkert! Det var veldig bra, og jeg tror faktisk du er myyye smartere enn det mange folk får inntrykk av i bloggen din! Når det gjelder skole så går jeg siste året på Sandvika VGS nå, og er superfornøyd. Jeg vet ikke hvordan det er å være privatist, men jeg har noen venninner som er det. Dessverre blir det sett på (her i Bærum) at de som ikke er fullt så smarte velger å bli privatister, fordi det ikke er noe spesielt høyt snitt å komme inn på private VGS. Nå vet ikke jeg hvordan de offentlige skolene i Harstad er, men i Asker og Bærum er de veldig gode, og man må ha 4.8 i snitt for å komme inn på de beste skolene. Uansett, lykke til med analysen din + vgs-søket!

    23. Om Trondheim er et alternativ så burde du sjekke ut: BYBROEN.VGS.NO! Det er på en måte som en vanlig videregående skole, hvor du får standpunkt karakterer og hvor det er obligatorisk oppmøte. Bøker låner skolen ut, og prisen på hvert fag ligger på rundt 2500 🙂

    24. Håper du kan skrive ett innlegg om det å være privatist når du har blitt mer opplyst selv. Tror det er mange som er interessert i dette og lurer på mye rundt det, inkludert meg 😀

    25. Hei. Jeg tar samfunnsfag som privatist vg1 samtidig som jeg går på fulltid skole. Jeg må ta det faget som privatist fordi jeg skal på skole i USA til neste år. Jeg har nettopp begynt å lese, men jeg har snakket med noen venninner som og tar fag som privatist og det vanskeligste er å jobbe jevnt og være motivert. Det som er litt dumt på muntlig eksamen er at du får mindre tid til å forberede deg og at du ikke har en faglærer som snakker på vegne av deg, sånn som du hadde på ungdomskolen hvis du skjønner hva jeg mener.

    26. Som privatist må du studere helt på egenhånd og slipper å møte opp på skolen for undervisning der. Derretter på slutten av halvåret må du ta eksamen i de fagene du har valgt å gå ut som privatist i, og da blir karakteren på eksamen, standpunkt karakteren. Det positive er at du kan sitte hjemme å jobbe uforstyrret med fagene, jobbe i ditt tempo, har ingen prøver eller framføringer osv. i faget, og du slitter å møte opp på skolen så klart 😉 Det negative er at du må opp i eksamen, vanskelig å henge med når en lærer ikke er til stedet for å undervise, du vet ikke hva du får i eksamen så du må ha pugget på alt i boka, du får ikke vitnemål, det er vanskelig å være motivert, du må lære alt på egenhånd og du får ikke hjelp om du skulle sitte fast. Så og si ingen rådgivere anbefaler å gå ut som privatist, men om du er motivert og flink til å lese og pugge på egenhånd, så er det opp deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg