kropp og slikt

.. Som jeg har snakket en del om skal jeg slutte å spise usunt. Vet at noen av dere liker at jeg “ikke bryr meg” om hva jeg spiser og at jeg bare kjører på, så derfor føler jeg kanskje at det blir litt dumt av meg å skrive dette. Vil ikke at noen skal føle et press på seg til å gjøre likt om det ikke er noe man selv føler seg 100% klar for! Jeg leste i et magasin her om dagen at ei jente hadde begynt med å kutte ut godteri så hadde det utviklet seg til anoreksia.. Slike ting er så farlig, og ikke noe jeg vil at noen av mine lesere skal havne opp i!

Derfor er det utrolig viktig for meg at dere forstår at jeg ikke gjør det for å gå ned i vekt. Jeg har – enn så lenge – en forbrenning som er utrolig høy. Jeg går ikke opp i vekt uansett hva jeg gjør, eller uansett hvor mye jeg skulle ønske det. Det siste jeg vil er faktisk å gå ned i vekt! Men jeg har spist så utrolig mye dritt nå, og jeg kan seriøst føle at kroppen min ikke har det bra på grunn av det. Jeg føler meg sliten, rett og slett! Føler meg nesten syk, er ofte kvalm, har vondt i hodet.. Ja, listen er lang. Jeg har dårlig samvittighet over hva jeg gjør mot kroppen min, og har helt angst over hvor usunn jeg har vært den siste tiden!

Jeg skriver dette mest som et stempel for meg selv, for nå som jeg har skrevet om dette på bloggen kan jeg ikke jukse, da har dere full rettt til å gå løs på meg i kommentarfeltet og minne meg på hva jeg har skrevet her! Høres det ut som en deal?

Håper dere skjønner at jeg ikke skriver dette for å provosere på noen måte, og dette er ikke begynnelsen på en gal diett som innvolverer barnemat, for å ta et eksempel. Håper dere kjenner meg bedre enn som så! ♥

På spørsmål om hvordan jeg vil se ut:



Jeg vil se.. glad ut. Lykkelig. Fornøyd og komfortabel med meg selv, på innsiden og utsiden. Jeg mener det når jeg sier det, hvor lykkelig og komfortabel tror du de aller fleste supermodeller ser ut to sekunder etter at kameralinsene er slått av? Sikkert ikke så veldig.. Og hvor lykkelig tror du blondinbella på bidlene over var to sek etter? Sikkert akkurat lik, virker det ikke sånn?

114 kommentarer
    1. Skjønner deg veldig godt, Sophie. Jeg spiste utrolig mye godteri og sånt før, var rett og slett avhengig. Glad jeg slutta med det og begynte å trene, føler meg mye bedre nå enn noensinne!

    2. Elsker hvordan du skriver å ærlig du er på bloggen!
      Selvom folk vil bli sunne mener de ikke at de skal gå ned i vekt, de vil ikke ha ett høyt kolestrol, sjanse få å diabetes osv.
      Jeg skjønner hva du mener, man føler seg alltid bedre når en spiser f.eks salat enn hamburger fra mcdonalds.
      Stå på å skriv hva du enn føler for! 🙂

    3. Tren styrke og cardio 🙂 da vil du gå opp i vekt pga MUSKLER, og du vil bli markert og stram. og gjør det på et studio og få opplæring. Er for dumt å prøve ut selv og gjøre alt feil, teknikk jeg er veldig viktig!

    4. Min bestevenn begynte også med at hun bare skulle få flaterestrammere mage med å kutte ut snop og sånn men nå har hun fått spise forstyrrelser.. Og det har blitt skikkelig ille, hun snakker med psykolog og blir mest sannsynlig innlagt også :s Så bare sier det til alle som tenker på det samme, vær forsiktig! Du blir ikke bare kvitt fett på en eneste plass.

    5. Tro meg, du vil ikke se ut som henne. Jeg ser ut som henne, og er så langt i fra lykkelig og glad som du kan komme. Flere timer av dagen går til å se på bilder av jenter på nettet, lese at de, som har så perfekte kropper, vil gå ned i vekt. Jeg har ekstremt vanskelig for å gå ned i vekt, og har i tillegg en skjelettsykdom som gjør at jeg ikke kan være i like mye aktivitet som mine jevnaldrende. Alt jeg skulle gitt for å se ut som deg sophie!

    6. Startet med det samme i dag selv. Har en “diett” jeg skal følge i en uke nå. Skal se om det fungerer eller ikke, og vurdere om jeg blir for sulten og må legge på litt mat eller om jeg må ta vekk noe 🙂 Lykke til med å være sunn!

    7. Er bra du skal slutte å spise snop Sophie! Uansett, tingen er jo at blondinbella er motsatt av det du skriver her. Hvis du har lest bloggen hennes i noen år så spiser hun veldig mye usunt!! Aner ikke hvor mange ganger jeg har sett henne spise f.eks Ben&Jerrys.. Så hun oppfordrer jo heller til usunnhet, man kan gå opp i vekt på andre måter, som å trene styrke! CrossTraining er sykt bra, det anbefaler jeg! 😉 Dessuten er det bare til å skaffe proteinpulver osv. og spise mer en du egentlig orker.

    8. Bra 🙂 Man kan se perfekt ut mens kroppen har det vondt innvendig. Etter noen dager uten snop og sukker vil du nok føle deg myye bedre 🙂
      Også, folk må skjønne at det skader ingen å spise sunt! Det er mye mellom usunnhet og anoreksi. Støtter deg i dette, spiser “rent” selv og har gjort det i over en uke, jeg føler meg kjempefresH!

    9. Gleder meg som faen til å se resultatet ditt til sommer, om ikke før!! Stå på Sophie, du er best:D

    10. du er så moden for alderen! og jeg liker hvordan du har leserne dine i sentrum og at du tydeligvis oppriktig bryr deg. stå på videre Sophi! hvorfor du ikke er på første plass forstår jeg ikke..

    11. Elsker at du virkelig mener dette, og at du tør å skrive det. Om man ser lykkelig og tilfreds ut er man tiltrekkende uansett hvordan kroppen ser ut! Du har igjen klart å hjelpe meg (og mange andre) til å få et bredere perspektiv på ting jenter ofte tenker på, og mange har komplekser med. Tusen takk!

    12. Elsker deg,du er utrolig possitiv på hva du gjør ! Og vet hva du skriver
      Du er virkelig heldig som har høy forbrenning :)) Føler at jeg kjenner deg ved å lese bloggen din ,vet jeg ikke gjør det ;pppPPPpp

    13. Bra skrevet Sophie! er viktig og være fornøyd med seg selv men man behøver ikke å se ut som en fyrstikk fordet liksom..
      Må også nevne at jeg bor i samme by som hun som har/hadde anoreksia og mamma er sykepleier og har hatt hun på sykehuset, hehe:) Men det kan fort utvikle seg til alvorlige problemer selvom man ikke vet det. Man trenger ikke nødvendigvis å trene hver dag eller ha dietter men bare spise godteri/kaker/brus i helgene er et godt mål. Selv trener jeg 5/7 dager i uka og prøver å ikke spise så mye usunt men allikevel koser jeg med venner og familie med god mat og cafebesøk en gang iblant. Et viktig tema du tar opp og jeg må også nevne at blondinbella er utrolig flink til stå fram med sin kropp og er stolt av det!! Hun er ikke syltynn men hun har fine former og har selvtillit og bryr seg ikke om andre og det er superviktig:))

    14. jeg digger deg! du er et forbilde på så mange måter! et av mine største ønsker er å møte deg! ååh fortsett slik du er! du er best!

    15. wow, liker deg virkelig! Du virker veldig smart når jeg får høre deg snakke på videoblogg, og jeg har respekt for deg!
      Jeg har et ønske, kan du ha en spørsmålsrunde? 🙂

    16. Jeg og har begynt med å spise sundt, det er nok en hard og lang vei. Største problemet mitt egentlig er å finne noe som er salt, men samtidig sunt!

    17. det er veldig fint å se at hun er lykkelig med kroppen sin 🙂
      men, jeg syns det er synd at så mange mener man ikke kan være sunn OG lykkelig. i dag er det blitt en greie om at alle skal prøve å gå imot kroppsidealet og påvirke hverandre til å ikke tenke på mat og trening men heller være lykkelig. når noen trener masse og spiser sunt, ja, da hører man alltid jenter snakke om at det er dumt at de presser seg selv, ikke unner seg det å slappe av og ikke tenke på mat, and so on.
      det jeg prøver å komme fram til er at noe så positivt som trening og sunt kosthold ofte blir framstilt som dumt fordi alle mener man da bare er hard mot seg selv og presser seg selv! poenget er ikke hvordan kroppen ser ut, hun har en veldig fin kropp og har all grunn til å være fornøyd, men som nevnt sier hun jo også selv at hun spiser veldig usunt. og selv om man skal være fornøyd med seg selv, så burde man tenke på helsa til kroppen og! kroppen bygges opp av det man spiser og dritmat gir en svakere kropp, rett og slett.
      trening også, man kan godt sitte og rakke ned på personer som drar inn og ut av treningsstudioet – men akkurat disse personene sitter jo igjen med det beste av alt, en sunn og sterk kropp og et lengre liv! det handler ikke bare om utseendet man får av treningen (og godt kosthold), men det faktum at man sitter igjen med et sterkere hjerte og lunger, mindre sjanse for dårlig rygg som eldre and so on. en sterkere og sunnere kropp gir ingenting annet enn ØKT LIVSKVALITET!:)
      ja, man skal selvfølgelig unne seg kos iblant, men problemet er at mange bruker denne unnskyldningen absolutt hele tiden, og da går jo poenget bort.

    18. føler akkuratt det samme, sophie! jeg spiser ALT for mye usunt og føler meg hele tiden sliten o.s.v …
      Idag startet min første dag som sunn og selvtilliten er på topp 🙂

    19. veldig bra skrevet! synes det er viktig at du tar det opp på bloggen, men må si at jeg kommer til å savne litt “samme det”-stillingen din iforhold til mat <3

    20. Jeg og har skikkelig høy forbrenning. Mange sier jeg er alt for tynn og må gå opp i vekt osv, men jeg kan ikke gjøre noe for det. Jeg veier 56 kilo og er 1.70 høy. Syntes det er helt ok, men kunne gjerne vært litt tyngre. Men blir bare så jævlig irritert over hvordan folk er, og skal kommentere det hele tiden osv…

    21. Søsteren min begynte med et snopeløfte, som førte til anoreksia og angst! Hater den sykdommen.
      Begynner med sånne tanker eg også, når eg ser nesten alle som er 165cm høg og veier 45kg. Da begynner jo eg selfølgelig å tenke om eg veier for masse. 159cm høg og 50kg? ALTFORmasse.

    22. Digger bloggen din, Sophie! 🙂 og dette var ett veldig bra og oppvekkende innlegg.
      jeg har i lengre tid slitt med mitt kroppsbilde. syntes magen min var stygg, og lårene for store. jeg prøvde ofte iherdige dietter,men det nyttet aldri. FØR jeg la om kostholdet mitt. da oppnåde jeg resultatet jeg ville, og er idag en medium – 38 i klær, og jeg stortrives i min egen kropp. og jeg er lykkelig i min nye sunne kropp 🙂
      <3

    23. Mener du at du vil se ut som henne? Unskyld for at jeg spør – men hvorfor? Du har jo en fin slank kropp, du trenger jo ikke gå opp i vekt som henne.

    24. jævlig bra sophie 🙂 lika at du si det på den måten og at du påminna læseran om at supermodellan heller ikke e så lykkelig. Alle e jo førskjellig, og man må vær førnøyd sånn som man e. 🙂

    25. Derfor syns jeg at du er verdensbeste blogger! elsker deg!
      + du kunne jo faen meg vært modell i Victoria’s sicret, du er så jævli perfekt! digger deg

    26. Tipper 50% av alle som leser bloggen din leser den fordi du ser ut som du gjør.. Hvis du har planer om å gå opp 20kg så vær så god, men da leser jeg en annen blogg =)

    27. Jeg har alltid vært veldig tynn. for 3 år siden veide jeg 46 kg og var 1.55 høy . i dag er jeg ca 1.62 høy og veier 62 kg. ser ca sånn ut som hun på bilde, er litt tynnere. jeg har vært veeeldig misfornøyd med det og har hatt lyst å slanke meg helt siden jeg begynte å gå opp i vekt, men får det bare ikke til, får ikke til å prøve en gang. men no når jeg har blitt mer “voksen” (snart 17 år) så merker jeg at jeg ikke synst det er så gale og ha litt ekstra fett på kroppen. det er jo ikke sånn at man må være tynn for å være fin ? jeg er ikke overvektig, BMI-en min er helt normal så hvorfor skal jeg slanke meg ? bare fordi alle modeller og store bloggere osv er tynn så betyr ikke det at det er sånn det skal være . kjempe bra skrevet sophie! du er et godt forbilde <3 🙂

    28. Jeg tror ikke lykke har så mye med å gjøre med vekten. Så lenge man kan bevege seg fritt, ligger lykken på innsiden, ikke i kiloene. Det er kanskje bare sånn man tror at man blir lykkeligere hvis man er tynnere. Det viktigste er å ha tid til å leve, kunne nyte det uten å tenke så mye på utseendet? Ha en fin dag 🙂

    29. Så bra, Sophie. Du vet jo det at livsstilssykdommer, som hjerteinfarkt osv er noe som øker i omfang, og det kommer av dårlig kosthold og mangel på mosjon. Og med den slekta du og jeg deler, er det faktisk litt viktig for helsa å tenke på hvordan man behandler kroppen.:)
      Man trenger ikke være så veldig tynn, men kroppen har godt av sunn mat og trening, uansett hvordan man ser ut!:)

    30. Bullshit. Complete bullshit. Det er dette alle de “store toppbloggerne” kommer med fra tid til annen, at de aldri kunne tenke seg å gå ned i vekt og at de bare ønsker å leve bedre liv med sunnere mat. Jeg tror ikke på det ett sekund.
      Hvorfor ikke bare innrømme at man ønsker å gå ned 2-3 kilo? Nå sier jeg på ingen måte at du TRENGER det, men jeg syns det blir for gjennomsiktig å si at du gjør det for andre grunner.
      “jeg er imot dyremishandling!”, sier de, mens de spiser skive med leverpostei og drikker melk, i en skinnsofa med vakre sauepledd. Nå snakker jeg ikke om deg, men om toppbloggere som skriver slike ting.
      Det er en dobbelmoral jeg bare ikke helt forstår ikke får folk til å få opp øynene.

    31. likte innlegge veldiig godt! men hvorfor er du så opptatt av at magen din er fin. hun jenta i innlegge har ikke flat mage, du trener for å holde kroppen i form og for å få flat mage. jeg skjønner ikke hvordan du kan si at du vil se ut som jenta i innlegge og samtidig vil ha flat mage ??

    32. Bra du tenker på egen kropp 🙂 husk å unne deg selv noe godt innimellom fordet! er en ganske ny leser, men liker bloggen din mer og mer etter hvor mye jeg leser 🙂 Så noen bloggvideoer på youtube, og jeg må bare si at jeg synes du kler det mørke håret sinnsykt bra (:
      Du virker faktisk utrolig gjennomtenkt når det kommer til mer seriøse temaer til tross for at du tuller masse! Og det liker vi! Hohoo! Stå på(:

    33. Jeg syntes du burde gjøre det du vil. og jeg er superglad at jeg så deg på topplista på blogg.no for hvis ikke hadde ikke jeg hat blogg takket hvere deg..

    34. meningen med bilde(blondinen i bikini) er jo at man kanskal være happy selv om man er litt lubben eller feit, så det var jo ikke akkurat det at hun var lei seg over kroppen sin selvom hun hadde fett på den, men omvendt.

    35. synes det er litt feil av deg å si at du ikke kan gå opp i vekt egentlig, du virkelig helt normal altså verken syltynn eller skikkelig feit, sånn fin kropp og midt på treet og har sett mange som deg og til og med tynnere som har kommet seg ordentlig opp i vekt ved og spiste masse snop, så jeg skjønner ikke helt greia, men det er nok fordi du trener jevnlig og har en høy forbrening, men betyr nok ikke at du ikke kan gå opp i vekt!?

    36. Kjempebra skrevet! Ikke ta dette negativt eller noe, men jeg tror kanskje du burde være fornøyd med kroppen din som den er nå! For du har en kjempefin kropp! Jeg er noe mitt imellom deg og henne, kanskje mer henne. Jeg er kjempelei meg nesten hver dag og gråter over hvor mye jeg hater kroppen min, skulle gjort nesten alt for din kropp!! Selv om jeg ikke er så tynn, har jeg ikke noe pupper i det hele tatt, i 8. Klasse, det er kjempeflaut fordi alle de andre har pupper!! Du er tynn og har ganske store pupper, det er drømmekroppen!! Som sagt, ikke ta dette negativt, ta det som et kompliment! Elsker bloggeeen!<3

    37. Endelig noen som skjønner at det å spise sunt ikke kun handler om utseendet! Det er som du sier ikke bra for kroppen å spise usunt 🙂 Jenta på bildet ser fantastisk ut og det samme gjør du! Det handler om hvordan man selv føler seg 🙂

    38. Har du noen tips til hvordan man kan få flat mage? Og hvordan trener du? :- ) Kjempe bra blogg, du innspirerer masse!!

    39. Det hun mener når hun sier hun vil se ut som jenta på bildet er at hun vil se lykkelig ut. DET STÅR I TEKSTEN.
      Syns dette var veldig positivt og fint innlegg. Du er kjempe flink 🙂 Men jeg lurer litt på om du skal ha godteri dager, eller om du skal kose deg i blandt?
      Må forresten si at du virker som en veldig søt og kul (hehe,kleint) jente!

    40. kjempe bra skrevet! 😀 jeg har lenge tenkt på å kutte ut godteri (for spiser utrolig mye jeg også..), føler meg rett og slett dårlig noen ganger fordi jeg spiser så mye + at jeg ikke trener :|.. men er alt for glad i godteri, så er vanskelig :/

    41. Dette er grunnen til at du ligger så høyt oppe på topplista som du gjør! Du har egne meninger, er deg selv fullt ut og skriver litt om private ting som vi andre kjenner oss igjen i. Stå på!:-)

    42. Hvis du vil se ut som Blondinbella gjør på de bildene.. kan jeg spørre hvorfor du lager innlegg hver uke om at du trener og legger ut bilder av magen din og sier at du vil ha markerte magemuskler fordi du syns det er så sexy på jenter??? Henne på bildet har ikke akurat markerte magemuskler…er det fordi du lyver til leserne og syns selv det høres bra ut eller er det fordi du faktisk mener det??? Hvorfor kan du ikke bare være ærlig om hva du EGENTLIG mener? du høres så enormt falskt ut!

    43. kjempebra skrevet, stå på, haha hadde aldri klart å slutte med godteri selv da 😛
      Men en ting: det “magasinet” du leste om hun jenta som hadde kutta godteri og så fått anoreksia og bulimi, heter det bladet topp? leste det nå netopp på side 72-72 i nr 1213, 04/2012. heter hun Ingrid norberg-schulz hagen og er 17 år?

    44. Bra skrevet !! Jeg vil legge til at det er sant det du sier, jeg er selv en av de som gikk i den fellen. Kuttet godteri, kaker, brus og slikt, kjørte på med trening. Noen måneder senere var jeg gått ned 13kg og fikk diagnosen anoreksia! Det er utrolig skummelt dette med slanking og “sunnhet”. Ta vare på deg selv <3 Ingen fortjener det som skjedde med meg, det er virkelig et helvete!!!

    45. Jeg er 145 og veier 46 kilo. Alt for masse og tenker på å kutte ut godteri. Men det har jeg bestemt at jeg ikke skal, en på skolen min fikk anoreksia av å kutte ut godteri, brus og slikt. Hun spiste BITTELITT i helgene, men allikevell .. Du kommer hvertfall til å gå mye ned hvis du kutter ut det meste og fortsetter å trene, så anbefaler og kutte LITT. Altså hvis du spiser godteri 7 dager i uken så kutt det ned til 5 eller 4 dager. Da er det nok ikke skadelig.

    46. så nettopp et bilde av deg med hestehale, dødsfint!
      skjønner ikke hvorfor du ikke går med det oftere 🙂

    47. Har det akkurat likt. Har dårlig samvittighet over kroppen min på grunn av all den drittmaten jeg stapper i meg, men jeg klarer ikke å slutte. Veldig vanskelig for meg, er vel kanskje som å slutte å røyke?
      Elsker bloggen din Sophie, du er virkelig et bra forbilde for alle leserne dine, og du virker som ei klok og utrolig bra jenta.

    48. sykt flaks for meg at du skrev dette i går! for jeg hadde engelsktentamen i dag og jeg brukte myye fra dette innlegget, tusen takk!!!! jeg må si fra hva jeg får på den haha, jeg føler du hjalp meg sykt 😀 tusen takk igjen!

    49. du sa du skulle kjøpe deg en ny jakke for ikke så lenge siden? hvor var den ” jean paul” jakken fra? svar plis

    50. ÅÅ, det var et såå fint innlegg! Selv om du ofte kan fremstå som en litt fjortis type, så bare elsker jeg deg, bloggen din og hvordan du blogger!!!(jeg er ganske dømmende, så ta det til deg. Hater feks blogger som tcmn osv)

    51. Sånne innlegg som dette liker jeg. Utrolig bra skrevet av deg 🙂 Liker deg bare bedre og bedre og du fremstår så utrolig sterkt når du skriver slikt!
      Ha en fin dag 🙂

    52. Jeg er overvektig, og ting du skriver på bloggen bare for og tulle eller bilder du legger it bare på tull, er med på og skape hverdagen min for jævlig. Virker som du er stolt over kroppen din, og syntes at overvektoge er stygge, og ikke klarer og ta seg bra ut på bilder.

    53. Jeg må si en ting, jeg er like stor som hun blondinbella, har like former osv… Men en ting du glemte er at hun var like tyn som deg å hun syntes det var stygt så hun bestemte seg for å legge på seg til hun fant ut de formene osv hun ville ha. Å hun er stolt over kroppen sin å hun elsker kroppen din hu på bildet. Så der tok du rimelig feil 😉
      Å tenk litt på hva du skiver om kropp og former, kan såre folk! Å det har gjort så jeg tør ikke bade om sommeren pga kroppen min foretrekker å ha på t-shorte. Så tenkt 😉

    54. Veldig bra innlegg!
      Jeg synes du er nydelig, og heldig med den forbrenningen du har. Jeg ser ca. ut som henne på bildet, og har slitt med dårlig selvbilde. Men når du la ut det bildet av henne, og ikke dømte på noen måte, ble jeg kjempe glad. Jeg føler et ekstremt “slankepress” rundt meg. Familien min er kjempetynn, og trener hele tiden, og alle vennene mine er veldig slanke. Jeg vil liksom trene, men det er ikke kjekt, så jeg mister motivasjonen.
      Men det med å kutte ut dritt maten, holder jeg på med 🙂
      Du gjorde akkurat ting litt lettere for meg ! <3

    55. Kjempebra at du vil spise sunnere, det vil kroppen din takke deg for 🙂 Synd at mange setter likhetstegn mellom det å spise sunt og vektnedgang… I mine øyne er det like ille å “oppfordre” til overvekt, latskap og en usunn kropp som å “oppfordre” til spiseforstyrrelser. I mine øyne er BEGGE de ytterpunktene to ulike former for spiseforstyrrelser 🙂
      Lykke til med en sunnere livsstil!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg