en evig ond sirkel

Jeg kjenner vel neppe noen som kan si at man er FOR mobbing. Det er forventet at alle skal være i mot mobbing, sant? Man ser en film med et mobbeoffer, synes synd på offeret og tenker “herregud, slik skal jeg aldri gjøre”. Men jeg tror det finnes færre mobbeoffer enn det faktisk finnes mobbere – det finnes fysisk mobbing, psykisk mobbing, og det mest vanlige..stille mobbing, altså utestenging og blikk. Den mobbingen hvor det blir stille når du går inn i et rom, der hvor du ikke blir invitert og innkludert mens andre forventer å få alt fra deg, og den der du blir baksnakket av de du trodde sto deg nærmest. Når du finner ut at dine beste venner gang på gang sier bort hemmeligheter, når du er baksnakketemaet på en drikkelek eller når du blir kastet ting på i byen av mennesker du ikke rekker å se hvem er. Hva skal man gjøre med sånt?

For nei, nå som jeg går på videregående skole ser jeg ikke mye mobbing – men man kan føle ubehaget på kroppen. Himlingen med øynene noen sender til hverandre om du setter deg ned,  å sitte sammen med noen som skriver stygt om deg på facebookchatten til venninna som sitter på andre siden av rommet, og å bli frastjelt verdisaker fordi “hun toppbloggeren har jo så mye, så om hun er så rik bryr hun seg vel ikke”. Jeg har opplevd dette, jeg er sikker på at DU har opplevd noe av det også, enten som offer eller som mobber – eller kanskje begge deler?

Det er utrolig ekkelt å bli satt i en slik situasjon, men da må man tenke – er jeg slik selv? Får jeg andre til å føle det på den måten? Hele barneskolen ble jeg mobbet av de eldre og yngre elevene, heldigivs ikke de på eget trinn. Ble holdt utenfor i åttende og niende, men i 10ende, når jeg endelig fikk litt “makt” ( det vil si, pupper, extensions og eldre kjæreste med bil..) ble JEG den personen som holdt andre utenfor, den personen som trodde man var bedre enn alle andre. Men ingen har RETT til å få andre til å føle seg som dritt, og det skjønte jeg i sommer. Jeg har virkelig endret meg, og bestemor sa det til meg i dag “Sophie, du er en ny person. Du er så mye bedre nå” fordi før var jeg frekk med alle rundt meg, og behandlet de som dritt.

Poenget er – ikke kast stein i glasshus. Det er så mange hyklere, en evig ond sirkel av mennesker som snakker dritt om hverandre. Så bryt sirkelen, hold avstand fra mennesker dere ikke liker, og ellers – hold kjeft. Det finnes ikke noe verre enn falske venner. 

Fant noen gamle bilder hos farmor, har fått med meg at dere liker sånt! Utrolig rart å se tilbake på, jeg har bare levd i 16 år og enda føler jeg at jeg har lært så mye.. Tenk hvor mye jeg ikke ante da, og hvor mye jeg enda forandrer meg. 

101 kommentarer
    1. ” Så bryt sirkelen, hold avstand fra mennesker dere ikke liker, og ellers – hold kjeft. Det finnes ikke noe verre enn falske venner. ”
      Likte den steningen veldig godt:-D

    2. hehe, hvis det hjelper så synes en i klassen min at du er DEN sexbomben og han er ganske så vill etter deg:) Synd vi bor i oslo! har er også 97, haha<3 stå på!

    3. Dødsbra skrevet Sophie!! Stå på og ikke la andre “dra” deg ned. Du fortjener kun det beste 😀

    4. Sykt bra skrevet! du er utrolig flink til å snakke om viktige tema og får det fram slik at folk begynner å tenke! mener du er den som fortjener 1.plassen 😀 du blogger mye mer og bedre enn de over deg,Stå på!

    5. jeg har nok vært både mobber og offer som du beskriver det her.
      mange mobber nok selvom de sier at de ikke gjør det. omtrent alle sier at de hater mobbing, men hvis alle hater det sånn så synes jeg det er rart at det ikke gir seg??

    6. Du virker så snill og god, Sophie! Mye mer jordnær, oppegående, hyggelig, snill og omtenksom enn for eks. TCMN og de andre, som ikke ser andre enn seg selv og sitt. Stå på, du er best i bloggverdenen!!!:)

    7. Dette hjalp utrolig mye! Jeg har aldri blitt utsatt for direkte mobbing, sånn som det du fortalte.. Men fyfaen… Dette var dagens! Kjempe herlig.. Opplever drittslenging og falskhet hele tiden..

    8. Utrolig bra skrevet. Du sier så mye klokt! Og det er utrolig bra at disse temaene blir tatt opp her hvor så mange kan lese det. 😀
      Også over til noe som ikke har noe med dette innlegget å gjøre:
      1: hva syns marco om at du har blogg, og at hvem som helst kan lese om livet ditt?
      2: Hva syns marco om de ‘lettkledde’ bildene av deg?
      3: Hva liker marco best på deg -blondt eller mørkt hår?
      4: Kan du ha en spørsmålsrunde der marco svarer på spørsmålene?
      Stå på videre. elsker bloggen din!<3

    9. Du vet den videoen du la ut om han gutten som mange mener er fake? Vel, han har nettopp endret på teksten under videoen:
      “UPDATE, PLEASE READ
      To all my friends and supporters,
      I made this video 4 months ago just before school was about to start. I was 13. It was a very emotionally dark time in my life. I made the video at 4:00am in the morning; I hadn’t been sleeping at night for a long time, too many things going on in my head. I was dreading going back to school and I had not come out to my family yet. Only my closest friends knew. I didn’t know how to say what I needed to say. All I could think about were all the bad things that had been happening at school last year, every year for that matter. I just couldn’t bare to go through that anymore. I was done being fake happy, pretending hateful words didn’t hurt, done hiding it from my family.
      So this video was made for my friends that had moved on to High School who were worried for me, to say to them that I was going to take a stand, and to the haters at my middle school that I’m not going anywhere. I am who I am. I posted the video here and told people were to find it. That was it.
      My friends were moved by the video and thought I did something important. I was encouraged to upload it to my Facebook page so more people could see it. Maybe it could help someone else going through the same thing. So I linked it Dec. 1st. My Parents saw it for the first time Dec, 2nd.
      Then….. all this happened.
      I never expected in a million years that it would have such a wonderful impact on so many people. I am truly humbled and truly thankful for all the love, encouragement and support from people all over the world. It’s been incredibly overwhelming. I don’t know what to say. Thank you so, so much!
      Lastly, yes you have seen me happy in a couple short videos replies I posted; I would think that would be a good thing , and yes I do have friends, my High School friends, and I have made friends because when I came out they realized that they had hurt me and that they fealt sorry. The video is real, and true.
      In the last few months everything eventually came out in the open, I felt a huge weight off my shoulders; I’m happy, I’m excepted for who I am, I’m more confident and feel stronger every day.
      Thank you all, Love and peace to all who are hurting.
      Jonah Mowry”
      Så ting er ikke alltid som en tror, og man skal ikke si for mye før man VET!

    10. kjempefint skrevet sophie! du virker som en helt fantastisk person! skulle ønske jeg hadde en venn som deg..
      stå på<3

    11. Heihei!:)
      Skulle bare si at du skriver utrolig bra og leser bloggen din ofte!<3
      Du var kjempefin med brunt hår! Kledde deg veldig godt!:D
      You know what they say, Brunettes Roule!;)<3

    12. du er fantastisk sophie. jeg kom over bloggen din for en stund siden, å tentke egentlig ikke det beste. hvorfor veit jeg ikke.. men så fant jeg ut at du egentlig er en herlig person. det du sier er så sant! å det du sier er så sterkt. du er en god blogger. ikke fordi du har bra outifits, brae bilder å alt det der. (jo du har det også), men fordi du skriver så utrolig mye bra. som treffer folk rett i hjerte. jeg også blei mobba hele barneskolen. det var den stille mobbinga. alle blikk, alle blei stille da jeg kom inn i et rom, ingen spurte om jeg ville være med på ting, fant ut at min bestevenninne baksnakka meg og fortalte alt videre. uansett hvor mye jeg holdt hemmelig som hu sa. en annen venninne av meg på barneskolen ville aldri være med meg. fant på unnskyldninger hele tia. det blei så ille at jeg ikke turte å rekke opp handa i timen. turte ikke si noe til alle, å lata som jeg var syk for å ikke dra på skolen. sånn var det alltid. på ungdomskolen blei jeg en av de som mobba. uheldigvis. jeg mobba ikke med ord, men satt med gjenger som snakka dritt til folk å jeg lo, eller var helt stille. jeg forandra meg, begynte å gå til psykolog, å til slutt blei jeg lagt inn på psyk. avd. jeg har hatt MANGE selvmordsforsøk etter all mobbing + personlige ting. familie problemer å sånn.. å jeg skulle så gjerne ønske verden kunne bare være fredelig.. hvertfall for en dag. hvis ikke en time. bare litt. så alle som blir mobba, eller har andre problemer kan få det bra, den ene dagen, eller den ene timen..

    13. UTROLIG BRA INNLEGG! kjente meg igjen i det meste, har vært begge deler selv. er liksom en mellom ting nå.. hvis du skjønner? haha.
      BTW du fikk dype blåe øyne av brunfargen. det ble sykt bra da!

    14. jeg er 21, og jeg merker det nå at jeg har forandra meg en del siden ungdomsskolen. Jeg prøver heller å holde meg unna tull og ubehageligheter i dag. Jeg orker ikke tull og snakk, og går heller unna. jeg viker mennesker som er slik.

    15. Det som er så fint er at det går an å forandre seg! Det er så fint når folk innser at de har gjort noe dumt, slik at de slutter med det.
      Som læreren min på barneskolen sa: “vend det andre kinnet til” hvis noen gjør noe mot deg, så skal du ikke gjøre det samme tilbake.
      Du er et veldig bra forbilde Sophie, stå på!

    16. Sophie ! <3
      du ser såå mye eldre ut med mørkt hår! det er ikke mange personer her i verden som kler både lyst og mørkt hår bra, men du er seriøst en av de få!! 😀
      Søteedeg! <3
      må bare si at jeg er misunnelig på hvor utrolig pen du er! 😀
      stå på sophie!
      utrolig bra'e innlegg! 😀 tror de fleste kommer til å tenke over alt med mobbing, når du skriver så bra som du gjør! <3

    17. Æ veit ikje ka det e me dæ, men æ mislike dæ veldig.. Du virke veldig “veslevoksen” å trur du e veldig bra, så e du egentlig ganske tætt i papen :/

    18. Du virker som en super person! 🙂 folk som kommenterer negativt om deg, skjønner jeg meg ikke på…

    19. “Lol”, du har faen mæ fritids! Du er vel bare sjalu du, fordi hun er penere enn deg! Sophie skriver utrolig bra, tar opp alvorlig tema og er så absolutt ikke tett i pappen!
      Hvis du ikke liker henne er jo egentlig det greit nok, men du kan vel drite i å kommentere hvis du ikke har noe hyggelig å si?
      Og til deg Sophie; du skriver syykt bra og jeg blir utrolig inspirert av deg! <3

    20. Jeg skjønner virkelig ikke alle de negative kommentarene du får. Du er jo smart, god og ikke minst en veldig reflekterende jente!
      Likte innlegget her, for du får virkelig sagt det. You go girl! 😀

    21. Så utrolig bra skrevet:-) enig med deg!
      PS: måtte bare si at det ser ut som du har rødt hår på headeren og svart på bildet under (til høyre)(det er positivt) og det ser skikkelig fint ut på deg, du kler jo så mange hårfarger!

    22. å jaa, jeg digger å se på gamle bilder fra barndommmen til folk. helledussan du va sykt nusselig <3:D du e nydelig, uansett.

    23. SophieElise !
      Du er så inni helvette pen ! Misunner deg sånn..
      Eneste grunnen du får sånne stygge kommentarer tilbake tror jeg er fordi de er sjalu å deg..
      Jeg digger utseende ditt du er liksom 100% perfekt Sophie … vakkre deg ! <3

    24. Har du noen gamle bilder av deg? Fra ungdomsskolen og slutten av barneskolen. Hadde vært skikkelig gøy om du kunne vise noe slikt. : )

    25. Utrolig bra skrevet! Blir så glad av å lese det, for du virker som en barbie på en måte (ikke slemt ment) men inni deg så har du en utrolig bra personlighet. Det er på en måte sånn at på utsiden ser du litt sånn “frekk” ut på en måte fordi du ser populær ut, men inni deg så er du en snill og god person!
      Du er forresten FANTASTISK FIN med den nye hårfargen!!

    26. Du har så rett i det du skriver! <3 utrolig bra at du faktisk er en ekte blogger som blogger om ting son faktisk betyr noe, i steden for å gjøre om bloggen din til en reklameplass til å tjene penger på son VISSE andre bloggere...

    27. Åååa herriguud! du er så fin med det brune håret ditt! Jeg digger deg veldi mye sophie!!
      Du er mitt store forbilde!! I LOVE YOU!! <3<3<3

    28. Kjempebra skrevet! Synes også du har forandret deg siden du startet denne bloggen, og du har blitt en mye snillere og voksnere person! 🙂 Du er utrolig nydelig, Sophie! 😀

    29. kan aldri huske at du blei utestengt i 8. og 9.ende klasse? du va midtpunktet temmeli ofte så d va nu ikke av klassn du blei utestengt fra! kommenter gjerne tilbake på face.

    30. Utrolig bra skrevet, er enig med deg! Jeg var den slags pøbelen i 8 klasse, ikke fordi jeg var pen ens, men fordi jeg bare gjorde det. Folk syns jeg var morsom. Men den dagen i dag angrer jeg. Er glad for at ingen tok skade av det.. Jeg har sagt unnskyld for det jeg har gjort faktisk, havnet oppe hos rektor flere ganger i uka og greier. Er glad for at mennesker kan forandre seg! (:

    31. helt rett i det du skriv, men tenk sånn: smil til alle, ikke se stygt påå noen… bare smil, når æ går på bussen så smile æ til dem som sitt der:) man får et smil tilbake som føles godt, ikke se ned på noen å se stygt på dem.. da gjør de det tilbake!

    32. jeg har faktisk tenkt mye på dette og jeg opplever dette så ofte og så tenker jeg på sender jeg blikk ?? stirrer jeg?? men jeg vet ikke å det blir for domt og spørre vennene sine “stirrer jeg?” men jeg prater med mange folk fordi jeg er så lei av folk som gjør sån men tenk om jeg gjør det selv 😀
      foresten såå fiiinnn med brunt hår du kler alt <33

    33. Vet du hva, Sophie, jeg må bare si det; du ser aldeles nydelig ut med brunt hår!! Så mye mer voksen ut, og litt mer…. “Sofistikert”, på en måte! Øynene dine ble fremhevet så godt, og det sto rett å slett helt perfekt til hudfargen, øynene, ja rett å slett hele deg!
      Du er nydelig, Sophie, stå på :*

    34. Vet du hva, jeg syns faktisk ikke synd på deg. Etter alt som du skriver på bloggen din og rakker ned på folk – så er ikke det NOE synd i deg i det hele tatt. Og at du sitter å skryter over at du tjener så mye penger på bloggen din er latterlig. Du vokser vell opp en gang du også.

    35. Hei Sophie Elise ! Jeg syntes du er en fantastisk jente som deler dine tanker og meninger med oss lesere . Du har ikke gjort noe galt i det hele tatt ! Vet at du ikke ser dette men tenkte bare og si det til deg ! Jeg er på alder meg deg og for 2 år siden ble jeg regnes som bitch pga . jeg tok solarium og brukte fondaution . Er det galt ! Men i hvertfall . Lev livet ditt du lever bare en gang !!!

    36. Du blir bare bedre og bedre Sophie! Har alltid vist at det er noe spessielt med deg 🙂 Snakker ikke om utseendet, for det er heller ikke til å måles med, men personen DU er. Du har opplevd mye skjønner jeg, og jeg elsker slike som deg som er ærlige, som tørr og være seg selv. Veldig bra innlegg forresten, og fortsett med det bra i livet ditt. Det du liker og lever for! klem

    37. Så skjønn du var som liten, og du er en pen ung kvinne 🙂 moden for alderen og har opplevd så alt for mye! Jeg har selv blitt mobbet i alt for mange år, så jeg kjenner til den psykiske smerten. La oss smile til verden og vise at vi har det mye bedre nå! 😀
      Ha en fortsatt fin kveld!

    38. Utrolig bra skrevet! Eeeeelsker det brune håret ditt, du er nydelig både inni og utenpå! Elsker bloggen din! 🙂

    39. Nesten alle i min klasse tøyser og sånnt hele tiden, men når det er noe seriøst, prøver jeg å si i fra, å be de jobbe eller noe sånnt, derofor, går folk rundt å sier at jeg er sur hele tiden, og fucka oppi hode, er bare meg selv. Å si til folk såm bråker at de må være stille, med en bestemmt tone, er ikke å være sur, og fucka oppi hode. Høres rart ut, men pga. dette har jeg veldig dårlig selvtillit, og gråter hver natt…. -Sunniva Hansen Hamsund <3

    40. Da jeg begynte å lese bloggen din, tenkte jeg at du bare var en typisk rosa-blogger, og ganske lik alle andre som tok solarium og hadde extensions.
      Men så begynte du å skrive om saker og ting, og jeg fikk vite mer og mer om deg. Du har opplevd veldig mye, og du forteller om ærfaringene dine. Der er kjempebra at du er så åpen, du inspirerer oss, og ikke minst er det sikkert mange som er i samme situasjon som deg uansett hva det handler om.
      Uansett synd at du må oppleve så mye vondt, men fokuser på det positive. Det er så mange bra sider med deg, og du fortjener det beste !

    41. Aww du er så søøt! Jeg visste fakstisk ikke at jeg var en mobber.. Har holdt en jente utenfor etter at jeg fikk “makten” … Angrer.. Takk for å ha hjulpet meg igjen Sophie! <3 <3

    42. U go girl! Har blitt mobba selv hele livet, men etter ungdomsskolen har det blitt bedre.. Jeg kjenner meg så igjen!

    43. jeg har bestilt kjole fra ASOS!! Kjolen min var SYKT liten i størrelsen, bare til info. Var 7 cmn smalere i livet enn det som stod i størrelsesguiden. Jeg betalte ca. 260 kr i toll, men gratis frakt. Jeg fikk ikke til å bytte den i en annen størrelse, måtte returnere varen og deretter bestille kjolen på nytt i den nye størrelsen jeg ville ha. Men kjolen var kjempefin!

    44. “For å dra det litt mer personlig, jeg blir ENDA snakket dritt om av en gjeng som er sur på meg for at jeg baksnakket en av “deres” i sommer, mens de var minst like ille og enda mot meg den gang da, og er like ille. enda”
      haha neinei Sofie, du e dessverre ikke et samtaleemne i gjengen vårres, så de der små uttalelsan dine kan du fint spare dæ for:)

    45. Du skriver utrolig mange bra seriøse tekster, du får frem masse jeg ikke har tenkt på før, men begynner å tenke etter jeg har lest det du skriver. 🙂

    46. Heei sophie 🙂
      jeg sier kun en ting: takk gud for at vi har mennenesker som deg på jorda, du er en herlig jente! sterke meninger, som gjør at folk faktisk skjønner hvor ille mobbing er. jeg elsker at du skriver det du mener, jeg elsker rett og slett hele deg! du har en fantastisk personlighet ut i fra det jeg har lest du har skrevet på bloggen. det er som om du sier til folk: åpne øynene dine, mobbing er ikke bare bare. sophie, stå på !! du er forbilde for utrolig mange personer, jeg er en av dem! du har fått meg til å si meningene mine og si det jeg virkelig mener.
      klem fra en som ser opp til deg :))

    47. hva er det med deg å ta så utrolig stor plass sophie?
      nei vent, det var bare hjerte ditt!
      måten du smiler på, måten du snakker, og ikke minst måten du skriver på. du er fantastisk. du rører noe ved meg hver eneste gang du skriver noe. du fortjener 1 plassen, no doubt 🙂

    48. Fikk helt frysninger utover teksten her! Du skriver så bra og gir leserne dine alltid noe å tenke over. Elsker at du skriver tema som er store i samfunnet, og at du som regel gir oss personlige eksempel. Håper du fortsetter med det innimellom! 🙂
      Helt enig med “T”, over her. Du er fantastisk, du er dønn ærlig i uttalelsene dine, og du er ikke redd for å speak your mind! 🙂 Innsatsen din på bloggen fortjener virkelig 1. plass i forhold til innsatsen til den som nå har 1. plassen, just sayin’ 🙂

    49. ikkje at æ kanskje kan si så mye, men den så kalte gjengen du prate om kjenne æ ganske godt til og æ love dæ at du e ikkje akkurat det store temae dæmmes. Det e jo klart at du blir nevnt i blandt, men aldri om det som du gjorde i sommer(det synes føræssen æ at va temmeli drøyt av dæ). faktisk så har æ lagt merke til i det siste at de e veldi positiv til dæ og kommentere så flott du e begynt å skrive og kor fin du e blitt på håre i det siste! så æ trur du ikkje burde si ting før du e 100% sikker på ka du prate om

    50. Hei, ikke for å være frekk og gjemme meg bak et “anonymt” navn, men jeg vil bare si det at du er nok fortsatt litt jeg-tror-jeg-er-bedre-enn-deg.. Men før var du mye værre, så du har rett i at du har endret deg. Når du f.eks. kommer bort til min skole for å besøke Marco, så ser du alltid stygt bort på alle som ser på deg. Venninna mi VAR gal etter bloggen din og elsket deg, men en dag da du kom bort på skolen vår, så sendte du oss DET stygge blikket og bare så bort på venninnen din som var med deg. Jeg orket ikke se bort på deg, for du oppførte deg så anneledes og rart i forhold til det du gjør på bloggen. Vi ser opp til deg, men når du ser rart bort på oss og fniser til venninnen din blir jeg bare så irritert, for jeg HATER slike personer. Jeg blir ogsås flau over å si at jeg bor i Harstad fordi da sier alle “der sofie elise bor?”.. Hvis du bare kunne ha sluttet med akkurat det ville vi lesere som faktisk bor i samme by som deg likt deg mye bedre. Hører ofte at du baksnakker folk og at du egentlig er mye frekkere enn du sier på bloggen, det begynner jeg faktisk å tro på når du oppfører deg sånn.
      Jeg sier det ikke for å være frekk sofie, men jeg føler bare at du ikke fortjener å ligge så høyt når du oppfører deg så frekt, men samtidig vil jeg ha deg så høyt siden du er så flink til å blogge! Elsker bloggen din, men oppførselen din i virkeligheten er ikke lik den du utgir deg på bloggen for å være. Jeg blir bare så lei meg over at du må være en av de som alle er redd for å møte i byen, møte på sin egen skole eller bare møte på gata… 🙁
      Hilsen meg.

    51. Hei!:) jeg pleier egentlig aldri å kommentere blogger(fordi jeg føler aldri de blir lest uansett) men nÅ må jeg bare.er en stund siden jeg har vært innom bloggen din fordi jeg ikke har hatt Internett,men idag fikk jeg det som du kanskje skjønner,anyways,HERREGUD så fin du var med det brune håret!!!fikk helt sjokk når jeg så det først siden jeg trodde du aldri kom til å bli mørk,men du burde være skikkelig fornøyd altså!det var helt nydelig! Passet deg mye bedre 😉 du var veldig fin før altså men nå så du skikkelig frisk og sunn ut!og ikke minst så det mye finere ut til brunfargen din 🙂

    52. Hei ! 🙂
      Det var ett utrolig fint inlegg, men veldig sterkt fra min side. Jeg har selv blitt mobbet gjennom hele barneskolen, fra ca 3 klasse til nå. Eller blir det enda, det er så utrolig tungt. Jeg går nå i 9 klasse, og kjenner det har hatt alt for mye på kroppen min.. Jeg har gjort alt, når jeg gikk i 6 klasse da startet helvette ORDENTLIG ! Jeg ble slått / banka hver dag, av guttene i klassen. De så ned på meg og det var som om jeg levde i min egen verden der jeg ikke fikk komme med. Jeg er kanskje ikke den peneste, men jeg er den med mest omsorg i klassen ! det er jeg sikker på. Jeg kjenner meg så igjen i dette inlegget, og jeg griner her jeg sitter og skriver.. Jeg har prøvd å tatt selvmord ( noe man ikke skal gjøre), det var kun fordi jeg slet med deprisjoner. da visste jeg ikke at hvor jeg skulle gjøre av meg, så jeg tok massemasse tabeletter og la besvisst løs fram til mamma kom hjem.. Noe jeg angrer på, men GLAD JEG LEVER ! Jeg er kjent for å være en sterk jente, men jeg datt helt ned i bånn ! Ingen klarte å lyse opp hverdagen min.. Jeg håper du har lest det jeg har skrivd.. så til alle mobbere, tenk litt på hva dere gjør. Dere kan faktisk gjøre så folk selv skader seg eller tar livet sitt !! 🙂

    53. SÅ utrolig fint innlegg:) Du er så voksen person =) Har selv ikke vært flink i munnbruken OG vært utsatt for mobbing. Jeg tror ikke alle tenker på at de mobber når de kommer med ting.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg