Mørket

Herregud så påvirket jeg blir av kveldsmørket, det kommer så alt for tidlig nå. Det er jo mørkt ute allerede når klokken er fem, det er faktisk utrolig vanskelig for meg. Jeg føler meg veldig trøtt og energien forsvinner helt.
Når jeg gikk på ungdomsskolen og i fjor var dette et stort problem for meg, jeg mister lyst til å gjøre alt ? inkludert skole ? og jeg blir veldig nede på grunn av vinteren, mørket og at man nesten aldri ser lyset. Det er mørkt når jeg våkner, mørkt når jeg sovner, mørkt når jeg drar til skolen og mørkt når jeg kommer hjem fra skolen? Og så skal det være kaldt og regne på toppen av det hele.

Dette gjør at det blir utrolig vanskelig for meg å stå opp om morgenen, og kulden gjør at jeg ikke klarer å stå opp fra sengen. Da virker bare den gode varme dynen så mye bedre enn å stå i mørket på busstoppet.

Men mørket er riktignok kun slitsomt når man er alene, eller synes jeg faktisk det er veldig koselig!

Noen andre med små ?vinterdepresjoner??

65 kommentarer
    1. Kjøp sånn wake up light da vel 🙂 Du får tak i det på vanlige elektrobutikker som elkjøp, lefdal og expert.

    2. Jeg er akkurat samme som deg på det der 🙂 Hater at det er så mørkt hele tiden ! Blir så søvnig ;O

    3. Har depresjoner fra før av, som er ganske sterke.. så jeg merker egentlig ikke noen forskjell :/
      Men stå på, Sophie! Du er en sterk jente, ikke la mørket ta deg! 🙂

    4. Du er absolutt ikke alene! Jeg har mistet motivasjonen til både skole, trening, venner og generelt ting som ikke har med soving å gjøre. Blir bare vanskeligere og vanskeligere å stå opp om morgenen, i tillegg er jeg konstant lei meg. Er på gråten nesten hver dag. En god blanding av drama, hormoner og vinteren gjør meg rett og slett deprimert :/

    5. ja, jeg er helt enig. jeg øver ikke til prøver, karakterene mine går veldig dårlg og jeg gjør ikke lekser. jeg har sluttet å spise, og jeg har lyst til å spise og gråte hele tiden. jeg syns det var veldig fint at du skrev dette, sånn at jeg vet at jeg ikke er alene! tusen takk for hjelpen, du har hjulpet meg masse! jeg vet ikke om du har skrevet om det før, men jeg lurer på om du kan skrive om spiseforstyrrelser eller noe lignende. jeg er egentlig ganske usikker på om jeg sliter med det, og vennene mine er bekymret for meg. jeg mener selv at jeg ikke har det, men nå i høst har selvtilliten min synket veldig og jeg har nesten sluttet å spise. jeg er ganske tynn, og har alltid hørt at jeg er for tynn. når jeg nå ser meg i speilet føler jeg at jeg har masse fett på kroppen, og at jeg er ikke er tynn lenger. jeg føler meg ikke tykk, men ikke tynn heller. jeg vet ikke om du kjenner noen eller selv har hatt problemer med dette, men jeg hadde satt stor pris på om du kunne skrive noe om dette. på forhånd – tusen takk!

    6. Er enig med at mørket er slitsomt når en er alene. Jeg blir selv ganske deprimert, og oftere irritert om dagene 😮 haha.
      Men mørket er som du sier, koselig når en er flere. Gjerne bare to, aller helst.

    7. Da er det vel bare på tide å gjøre sånn som bjørnen gjør, gå i vinterdvale. Så våkner du når våren kommer fram og det meste av snøen er borte! Frister for meg hvertfall. Men det blir jo også lysere når snøen faller ned, koslig & kaldt! 🙂

    8. Du burde prøve Wake up Light – vekkerklokke. Den har jeg! Du stiller inn når du skal stå opp, også begynner den å lyse svakt 20 min før og jobber seg opp til max lysstyrke (som du kan stille på selv). Og når det er tid for å stå opp er det lyst i rommet, og klokkeradioen slår seg på! At det gradvis blir lyse hjekper deg å skru av “sovnehormonene” og skru på “våkenhormoner”. Verdt et forsøk, ingenting er værre enn å gå hele dagen uten å føle at man noen gang vokner. På sommern har jeg maxlyset lavt, men om vintern må det skrus helt opp! 🙂

    9. ja, får også litt “vinter-depresjoner” Det er kaldt og mørkt og vått og trasig:( heldigvis hjelper boblejakken litt på humøret, og det å vente på julen gjør at jeg klarer å holde motet oppe!

    10. er helt enig med deg. Jeg blir sliten og trøtt av høst og vinter. Jeg hater vinter for å si det sånn, og jeg er heller ikke glad i jula…. det er jo litt synd, men men. Jeg er sykt skolelei og når jeg kommer hjem er jeg trøtt og vil bare sove. Hater at det er kaldt og mørkt ute. Den eneste årstiden jeg liker er sommer.

    11. Har det sånn selv. Mørket gir meg en slags angstfølelse, akkurat som er jeg innesperra på en måte. Selv om det er rart å si det, så ødelegger mørket utrolig mye for meg. På vinterstider kan jeg være helt ødelagt. Jeg mister meg selv helt uten å vite hvorfor. Jeg kan lett si at jeg har det hundre ganger bedre om sommeren enn jeg har om vinteren 🙂

    12. Hei, Elsker bloggen din du er min nye favoritt!! fine bilder og alt sammen den er helt super fine !!

    13. Det ble utrolig fort mørkt om kveldene (og morgenene) i år føler jeg!:( Jeg føler meg også reddere og mer alene når det er mørkt, hehe 🙂 Jeg tørr ikke være så lenge ute med venner om kveldene, for jeg tørr ikke gå hjem alene når det er mørkt da, og føler hele tiden at det er noen som ser på meg/er bak meg når jeg går ute om kveldene:( Kjempe bra blogg, stå på! 😀

    14. Btw, har et lite tips når det gjelder og stå opp. Jeg har sånn telefon der man kan sette på flere alarmer på en gang, vet ikke om andre har det? Men isåfall, så kan du sette på første alarm på klokka 06:00, den andre klokka 06:30, og den andre klokka 07:00, også pleier jeg og sette den på 07:15 (da jeg står opp). Men hvis du står opp 6 blir det 5 osv. Men man kan velge tider helt selv! Bare et tips som hjelper for meg, at jeg ikke er så KJEMPEtrøtt, og at jeg føler meg litt våken når jeg står opp. Du burde prøve en gang!

    15. Eg elsker rett og slett mørketiden! 🙂 Den er så koselig, men blir utrolig trøtt av den, men fordeom: LOVE IT<3

    16. Jeg har også vinterdepresjoner 🙁 skikkelig dritt egentlig.. Vil bare sove hele tiden, og.. Uff, vil bare bli kvitt det!
      koselige bilder da:)

    17. Sliter selv med dette, men vurderer å prøve lysterapi i år! Vet ikke helt hvordan det fungerer, men har hørt mye om at det skal hjelpe mot depresjon pga mørket om vinteren 🙂

    18. Jeg slet veldig med depresjon ifjor, når mørket begynte å komme! Anbefaler deg å dra til legen din, og få litt informasjon om lyskasse! Det er at du får veldig sterkt lys mot ansiktet ditt, og det FUNKER! Etter at jeg fikk det, ble ting mye bedre og jeg både ble mer positiv til skole og alt annet! ANBEFALES!

    19. Hva skjer med sleiken ‘a? Gre håret til siden, dropp den ekle sleiken – du kler mye bedre å ha håret ‘som du pleier’.

    20. synes vinteren er koselig jeg 🙂 Liker jo sommer’n åzzå, menne lizzom, om vinteren har jeg jo bursdag så.. Go vinter <3 Yea
      Hilsen Fjortizzen <3

    21. Går du virkelig sånn ute blant folk? Med de øyenbryna og håret? Blir egentlig ganske flau på dine vegne, som tror du ser bra ut tydeligvis.

    22. Har det akkurat slik selv. Jeg kjenner jeg mister motivasjon når det gjelder.. alt. Det er ett ork å komme seg opp om dagene, og ett ork å i det heletatt ordne seg mat å få døgnet til å gå rundt. Syntes denne overgangen mellom sommer og vinter er tung og mørk, og det går så utover psyken. Når snøen kommer blir det i det minste litt lysere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg