første skoleuken

Siden jeg nå har vært en uke på skolen, tenkte jeg å fortelle dere litt om linjen jeg går og skolen jeg går på! Til dere som enda ikke har fått det med dere, så går jeg andreåret studiespesialiserende på Heggen videregående skole (populært kalt “sosseskolen – vel og merke av de som ikke går der…) Jeg trives helt okei på denne skolen og med min linje. Klassen er kjempesøt og lærerne er veldig flinke.

Men når det kommer til timeplanen min derimot.. Har fem ord å si til den – FUCK YOU BRENN I HELVETTE. Jeg har skole fra 08:20 til 1520 fire ganger i uken, og har kun en fritime ANNENHVER uke. Det er utrolig tungt.. I tilegg sitter jeg rundt to timer med lekser hver dag, og det har jeg gjort siden dag to på skolen! Fagene jeg har er den letteste matten, økonomistyring, markedsføring og ledelse, entreprenørskap og bedriftsutvikling, medie og informasjonskunnskap, gym, norsk, tysk og historie. 

Jeg går på studiespesialisering fordi jeg har lyst til å få en godt betalt jobb, og det er ikke ALT man kommer inn på med kun generell studiekompetanse som man kan få på påbygg etter yrkesfaglig linje. Jeg skal gå BI og bli eiendomsmegler.

Noen av dere har spurt meg hvilke karakterer jeg har hatt tidligere! Hadde 5.2 da jeg gikk ut av ungdomsskolen, hadde 4.2 i fjor (utrolig dårlig..) men ligger utrolig mye bedre an i år føler jeg. Derfor jeg satser på 5.0, bare jeg får dratt opp matten og tysken så klarer jeg det uten problemer. 

Foresten, hva tenker dere angående outfit? Selv føler jeg at stilen min ikke er noe å dele, men kan like gjerne vise dere hva jeg hadde på meg idag. Om dere er interessert i å se slikt flere ganger, si ifra!


Genser fra lacoste (som hadde blitt litt skitten hehe) / Skjorte under fra Tommy Hilfiger / Bukse fra BIKBOK / Sko fra converse


 

80 kommentarer
    1. Kan ikke si at jeg misunner deg akkurat. Jeg synes nesten litt synd på folk som går skole at de drukner i skolearbeid og lekser, og man får lite fritime + at man begynner såpass tidlig på morgenen og slutter så sent som halv 4 og kanskje 4. Huff
      Men søt Outfit iallefall 😀
      ~ Vanja

    2. BI er ingenting å satse på, skal du først gå noe innenfor økonomi så vil jeg heller foreslå økonomilinjene på Handelshøyskolen i Bergen, Universitetet i Oslo og annet.

    3. Hei Sophie, jeg skal ta samme utdanning som deg. Jeg kommer glatt inn på eindomsmegler kurset/skolen så fort jeg er ferdig som lærling som eindomsmegler. Jeg valgte derfor og gå salg i 2 år, det vil si, service og samferdsel 1 klasse og salg, service og sikkerhet 2 klasse. Jeg har ingen problemer med det. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor du har valgt å gå allmenn/studiespesialiserende, du får mye mer utnytte av praksisen du kan få som eindomsmegler vis du hadde gått yrkesfag. Bare sånn at du viste det, forresten så har du en kjempe fin blogg og jeg følger den hver dag :- )

    4. har også kjempelange skoledager fra 08.15-15.45 vær dag -,- jaa, ha masse outfit :)))) digger bloggen din!

    5. Vi har skole fra 8 til 15.30 hver dag, bortsett fra en dag hvor vi slutter 14.35. Det er tøft, men sånn er det bare (jeg går helse og sosial)..:)

    6. Hei!
      Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, går også andre året på studiespesialiserende. Vi har skole fra 08:00 – 15:15 HVER dag, itillegg har skolen våres innført 60 minutters timer!!
      Jaja, vi får se positivt på det, vi får ihvertfall en bra utdanning 🙂

    7. Ja jeg slenger meg med; Har skole fra 08:10 til 16:00 mandag, onsdag og torsdag. På fredag starter vi samme tid men slutter 15:10. Tirsdager er derimot deilige; da starter vi også til samme tid, men avslutter 12:45. Og fritimer vet jeg ikke engang hva er for noe… Bra karakterer har du da, stå på! 🙂

    8. Du trenger ikke å gå studiespesialisering for å gå BI… Og en ting til. Du kan få en like godt betalt jobb av å gå yrkesfag. Yrkesfaglinjene har det samme pensumet som andre, men går gjennom og jobber med det på en annen måte..

    9. Vi har 8 fritimer/studietimer i uka og er på skole fra 8:25 til 15:15.. Går studiespesialiserende 1ste året! Bare vi som har så mange fritimer/studietimer eller?

    10. Du får vel ikke spesiel studiekompetase dersom du ikke har realfag som programområde? Og når du søker videre utdanning er det bare snittet ditt pluss noen andre faktorer som teller, så det er ikke nødvendigvis det beste å ta et ekstra fag i år. Men liker bloggen din, spesielt at du er så åpen ovenfor oss om cysten din.. 🙂 vært der, ikke noe særlig, uansett god bedring !

    11. får du spesiell studiekompentanse med de fagene du har valgt? Du har jo ingen realfag?! Påbygging og tre år på allmen (samfunnsfaglig) gir jo det samme.

    12. Hei! 😀
      Karakterene dine høres veldig bra ut og det høres ut som at du tar skolen seriøst. Det er bra! (:
      Men når du sa du fikk 4.2 i fjor og påpekte at du syntes det var dårlig så ble jeg litt fornærmet. Jeg skjønner du ikke mener det slik, men jeg fikk denne snittskarakteren i fjor, og var/er kjempe stolt!
      Jeg har faktisk jobbet hardt for det, og er stolt av meg selv. Synd å se at ikke alle er enig i at dette er en god snittskarakter.
      Men du må ha lykke til videre på VGS! 🙂
      Du kommer til å klare deg bra, og håper du oppfyller målene du har satt deg! 😀
      Håper du en gang blir eiendomsmegler, utifra hva jeg har fått inntrykk av at du presterer på skolen har du gode sjanser!

    13. Du vet vell at du e nødt til å ta realfagan for å får spesiell studiekompetanse? Uten dem for du generell 🙂 Men til det du skal gå treng du jo bare generell så da gjør det ingenting :p

    14. du skal ikke klage! begynner 08:10 vær dag og slutter 15:20… utenom tirsdager hvor vi slutter 13:50. DET er slitsomt det.

    15. Alle som tenker på å gå heggen burde virkelig gjøre det synes jeg! Jeg selv går på heggen, men har ikke vært like dum som deg å velge 4 programfag dermed har jeg MANGE studietimer. Heggen har et godt miljø og flinke lærere! En annen sak er at du får like mye studiekompetanse om du tar det gjennom et påbyggnings år som vanlig videregående med de allmenne fagene(linjen som heter studiespesialiserende), derfor synes jeg det er veldig teit av deg å mene noe sånt når det virker som du virkelig IKKE har peiling på det…

    16. haha, i 1. klasse og i fjor startet vi 8.00 hver dag og sluttet som regel 15.20. I år starter vi fremdeles 8.00 hver dag, og slutter seinest 16.00 3 ganger i uka. ikke spesielt chill! tidligste vi slutter er 14.30 :p

    17. Digger stilen din! Den er kjempesøt, og veldig “inspirerende” 🙂 Synes virkelig du burde legge ut flere outfit bilder, ettersom du har en sykt bra stil!

    18. du trenger absolutt ikke høyt snitt for å gå på BI. der trenger man bare penger:) har du over 3,5 kommer du inn uansett

    19. Du kommer inn på BI eiendomsmegling med 4,2 🙂 Det er HELT sikkert!! Jeg kom inn på ØKAD en uke før skolen begynte, og snittet mitt var litt høyere, men ikke mye. Bare søk i god tid, så kommer du inn 😉

    20. Ja, jeg liker godt stilen din & ja, vil at du skal blogge mere om den og hvor du har kjøpt den :)) Kan du snart ha spørrsmålsrunde (videoblogg)? ELSKER bloggen din :)Leser den fast! Og hvis du skal ha spørrsmålsrunde kan du svare på hva barbie dop gjør ? Jeg lurer litt på det. Kooos <3

    21. Du får ikke spesiell studiekompetanse ved å ta de fagene du gjør….og hvorfor klager du på at du har så lite fritimer, når du helt selv har valgt å ta flere valgfag enn nødvendig?

    22. Jeg går på studiespesialisering fordi jeg har lyst til å få en godt betalt jobb, og det er ikke ALT man kommer inn på med kun generell studiekompetanse som man kan få på påbygg etter yrkesfaglig linje. Jeg skal gå BI og bli eiendomsmegler
      å til det trenger du ikke mere enn påbygg! xD

    23. Sikker flere som har sagt det, men siden BI er en privatskole der man betaler så kommer du inn uansett… Både med generellstudiekompetanse og selv om du ikke har så gode karakterer 🙂
      Men er jo kjempe bra at du setter deg et mål og jobber mot det 🙂

    24. er de to føflekkene på grunn av melanotan? og har du fått noen andre bivirkninger?
      digger stilen din!<3

    25. 1. du trenger ikke spesiell studiekompetanse for å komme inn på B.I, generell holder.
      2. B.I er en privatskole, men man trenger ikke penger for å gå der, og man kommer ikke inn uansett – slik flere har kommentert. Skolepengene får man lån til fra lånekassen.
      3. Syns det er supert at du tar ekstra fag for og engasjerer deg slik i skolearbeidet Sophie, smart valg!
      4. 8 – 4 er en heeelt vanlig arbeidsdag, dersom man ikke jobber overtid, som man stort sett må i de fleste yrker – så slapp av folkens, vend dere til det.
      Hilsen ei som snart er ferdig med studiene, og som håper du snart ser at livet har så mye mer å by på enn sminke, blondt hår og klær.

    26. malin-amalie anthonisen:
      Det kom nye regler 1.juli i år som sier at du ikke kan praktisere eiendomsmegling uten faget Eiendomsmegling 1. Så derfor går det ikke lenger an å gå i lære eller begynne å jobbe med det før skolen eller underveis. Etter 2.året på BI har du lov til å praktisere eiendomsmegling. Det går nok an å jobbe litt, men du får ikke gjort stort annet enn å “hente kaffe, å kikke på de andre” (quote fra foreleseren/fagansvarlig for eiendomsmegling på BI)
      Går selv eiendomsmegling på 2.året, og må si meg enig med “anonym”: Du kommer ikke inn UANSETT. Har flere venner som søkte iår som ikke fikk plass.. Det kommer helt an på hvor mange som søker det året. Selv kom jeg inn etter opptak, fordi det va få søkere, så dette varierer for hvert år.
      Men med dine karakterer så ville jeg ikke bekymret meg =)

    27. Det er ikke SÅ lenge da, i fjor gikk jeg i niende klasse, og da hadde jeg like lang dag som deg! Men det er tungt, det er jeg enig med deg i.

    28. Du får ikke spesiell studiekompetanse med mindre du har 2 eller 3 realfag eller noe. Og du har bare matte, den enkleste visstnok som ikke teller, så du får bare generell studiekompetanse. Men det gjør ikke noe viss du skal på BI uansett! 🙂

    29. LOL, har gått tre år på medier og kommunikasjon og har akkurat samme studiekompetanse som deg – generell. Du har hverken t matte, biologi eller kjemi og får ikke spesiell studiekompetanse 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg