Om melanotan

Siden jeg har mange yngre lesere har jeg valgt å holde dette temaet så mye som mulig unna bloggen, men det er også veldig vitkig for meg å ha et åpent forhold med dere lesere – jeg setter det veldig høyt å faktisk være en ærlig topplisteblogger, det er det jo mangel på. Så her kommer min historie.

I byen jeg bor i (Harstad) er det per dags dato utrolig mange som går på dette stoffet. Kun i min krets kan jeg sikkert ramse opp 20 stk som enten går på det eller har gått på melanotan, også kalt barbiedopet. Jeg bestemte meg for å prøve det i fjor sommer etter at jeg hadde lest om det på Julia Nyland sin blogg. Jeg var den første og eneste jeg kjente på det tidspungtet som hadde brukt det, og jeg var såklart dødsnervøs! Eneste jeg hadde å rådføre meg med var google, og der fikk jeg vidt forskjellige tips fra nettside til nettside. Jeg har sprøyteskrekk, så å sette sprøyte på seg selv var mildt sagt en traumatisk opplevelse. Spessielt vondt var det ikke, og jeg la meg i solariumet en time etter første sprøytestikk.

Sånn foregikk det en stund. Melanotan hver dag, sol annen hver dag, helt til jeg ble så og si svart. Folk stoppet meg på gaten og beklaget for at de stirret, men ” du er jo bare så sinnsykt brun” fikk jeg høre. Da trodde jeg det var et komplimang, men jeg skjønner nå at det var det jo ikke.. Jeg ble rett og slett dårlig og lei meg om jeg ikke fikk tatt sol som planlagt, og jeg følte meg bleik. Jeg var langt ifra det. 

Så fikk jeg pigmentflekker ( noen av dere har lagt merke til de på halsen min) men det stoppet ikke meg. Det som derimot fikk jeg meg til å stoppe var at foreldrene mine fant det ut. Jeg fikk verdens største skyldfølelse og skam over det, og har ikke brukt stoffet siden. Dette er nå ett år siden. Jeg kan innrømme at noen ganger frister det å begynne igjen, men hvem vet hva bi-effektene kan være om 20 år? Kanskje jeg blir blind? Synet mitt har blitt svekket betraktelig det siste året, hvem vet hva det kommer av.. Det kan like gjerne være melanotanet.

Nå har jeg fortalt min historie, så da ber jeg dere en siste gang; ikke spør meg hvor jeg kjøpte det, hvor mye det kostet, om jeg anbefaler det osv. Om dere vil leke med helsen deres så er det ikke min sak, men det er så absolutt ikke noe jeg vil oppfordre yngre jenter som kanskje ser opp til meg å gjøre. Tenk dere om ikke bare en, men FEM ganger før dere sprøyter inn noe i kroppen deres som ikke engang er et godkjent legemiddel! Når noen jeg er gald i kommer til meg om råd angående melanotan så blir jeg faktisk lei meg – og det er jo ingen som tror på det når jeg fraråder det fordi ” jeg har jo selv brukt det”. Men jo, det er nettop derfor jeg føler jeg må advare mot det. Det gjør ikke nødvendigvis noen skader på deg fysisk, men oddsen er bra stor for at du blir skadet psykisk. Meg skjedde det i alle fall noe med, det gjør noe med en person å sette en sprøyte på seg selv hver dag for å oppnå noe så latterlig som litt farge..

 På bildene under kan dere se hvordan brunfargen min utviklet seg fra juli-august-september i fjor





 

44 kommentarer
    1. fint at du tar det opp, så kanskje noen som ønsker å ta det nå tenker seg om en ekstra gang.. må bare få sakt hvor pen du er! brun, blond og sexy. men sammtidig smart. virkelig barbie with a twist!:)

    2. Man ser tydelig forskjell! Eg synes d e bra at du har klart å slutte med d, å håpe ikke du starte igjen, for du e fin som du e! 🙂

    3. Ikke bra.. Kjenner noen som har brukt det jeg også. Greier ikke å forstå hvordan folk vil det, hadde aldri villet sprøyte i meg noe 🙂
      Bra du har sluttet nå da!

    4. Dette er en av grunnene jeg digger deg , du er ingen dum blondine! Syns det er så kjempefolott at du tar dette opp! Jeg har aldri tenkt å bruke det , etter jeg leste det her. Syns det er bra at du deler en såpass personlig sak! stå på jente! 😀

    5. Hvor dårlig syn har du nå? Bruker du briller/linser? Er du blitt nærsynt? En vennine av meg har nemlig fått veldig dårlig syn etter hun brukte dette dopet, så kan jo være en bivirkning? Flott at du skriver om dette, ærlige jenter er jo som du sa mangel på her i bloggverden 😉

    6. maria: jeg har kun fått dårligere syn på et øye, har alltid hatt dårlig syn men på høyre øye har jeg gått fra – 1.75 og til – 2,40 på et år , og på det andre null endring. kan også nevnes at jeg tok sprøyten i høyre side av magen…om det har noe å si.
      marie: ja, de ble sinte.

    7. Har lenge tenkt på å begynne med det…
      Jeg har mye pigmenter i huden og blir fort brun. ihvertfall nå på sommeren er jeg så og si “svart”.
      Jeg har perioder da jeg ser hvor brun jeg er men jeg har også hele tiden tvangstanker da jeg tenker at jeg MÅ bli brunere og jeg er faktisk blitt avhengig av sol. haha selv om det høres helt teit ut så er det sånn og får jeg ikke sol hver dag så blir jeg rett og slett deprimert og sur!
      prøver å kutte ned på solarium og har forminsket det med hver tredje dag isteden for annenhver : )
      Glad du skrev det innlegget her, jeg hadde tenkt å bestille det, men skiftet mening ! ( :

    8. om du hadde vært så smart som du skal få oss til å tro, hadde du aldri rørt melanton, eller hatt en slik barbie-blogg som dette.

    9. Stoffet som er i norge er melanotan 2 kommer fra kina, sies at det er extremt lite bivirkninger (mindre enn det som kommer fra usa)
      Kommer i en ampull der selve stoffet er 10mg, man kjøper sterilt vann på apoteket og tar 2 ml av vannet oppi ampullen, tar man o,2ml om dagen i 20 dager.(20iu) Lagres i kjøleskapet.
      Insulin sprøyte (lite stikk ved navelen)
      pris 800-1000
      reaksjonstid er fra person til person. men ser resultater så og si for hver dag!
      vært og vite? man vil jo høre at det ikke er farlig, jeg velger og tro det ikke er farlig! jeg har selv prøvd det ble ikke kvalm, ikke fikk jeg flere føflekker men det er jo heller ikke farlig!
      Solarium er bra og ta sammen med dette får raskere resultat.

    10. Viccy; Bra at du vet såpass mye om det osv, men hvordan kan du si at det ikke er farlig? Det sier seg selv at det er farlig når det aldri har blitt godtkjent som legemiddel. Og som du ser på bildene så ble Sophie SVART omtrent p.g.a. dopet og solarium, jeg kan med hånden på hjertet si at jeg syns det var JÆVLIG stygt. Det ble så unaturlig, og det tipper jeg at det blir på de aller fleste. Man ser ikke frisk ut, men syk ut. Er det ikke mye bedre å ligge i sola noen timer hver dag, smøre seg med solkrem og la fargen komme naturlig? Da ser man ialfall frisk og sunn ut istedenfor å stikke sprøyter i magen for å få en falsk brunfarge.
      Bra at du skriver dette innlegget, Sophie! Digger bloggen din, du er ingen dum blondine og du skriver så fornuftig!
      Jeg har ALDRI prøvd dette dopet og kommer heller aldri til å gjøre det, her i Kr.sand er det heldigvis ikke noe snakk om dette dopet i min vennegjeng,men det kommer nok etterhvert, men jeg kommer heller aldri til å prøve det. Er fornøyd med meg selv og min farge! 🙂

    11. Syns det er bra du skriver dette. Jeg er 18 år og har selv vurdert det for et år tilbake, helt til jeg begynte å utdanne meg som helsefagarbeider. Gud så farlig det med disse sprøytene! Glad det ikke skjedde deg noe. Og håper salget på dette blir slutt. Håper de heller finner et godkjent legemiddel for dette som utføres av fagpersoner, det hadde vært bedre iaf ! (:

    12. og btw, husk: Hvis dere får en luftboble inn i årene, kan du faktisk dø. dette er farligere enn man skulle tro..

    13. Hugs at det er store sjanser for og få kreft i føflekker så å ta så lett på det er ikke lurt ! Det er ikke mye som skal til før det blir noe med en føflekk som ser liten og ufarlig ut..

    14. Syns det er skikkelig bra at du er ærlig og forteller leserene dine at du har vært borti melanotan 😉 det er en ting som man må ha mye ære for å si.
      ganske bra blogg BTW 😉

    15. Jeg går på melanotan, og har ikke fått noen bivirkninger 🙂 Brunfargen kan du styre med hvor mye melanotan du tar. Tar du for mye, blir du såklart styggbrun. Men du kan faktisk få en veldig fin naturlig brunfarge med å dosere riktig.

    16. Nå som det er en stund siden, blir du fortsatt brunere enn normalt eller er alt som før at fargen kommer sakte men sikkert?

    17. er jo bra du har sluttet, men dette stoffet ble jo utviklet på 80-tallet for at folk skulle slutte og ta solarium, og sitte i solen for lenge pga at tilfellene av hudkreft eksploderte da folk skulle være brunest mulig, og da sier det seg jo selv at man ikke får “ønsket” effekt av dette stoffet om man i tillegg tar sol, da det i utgangspunktet ble utviklet for å få folk vekk i fra de kunstige uv-strålene 🙂

    18. bra du har sluttet, men leste du bloggen til julia nyland før hun sa at stoffet var farlig, og rådet folk til å styre unna det eller?

    19. assa, hva er poenget med å ta denna driten sånn egentlig ?
      hvorfor ikke bare være naturlig, ta på deg bikinien og ta deg en svømmetur, kom opp igjen ta på solkrem og legg deg ned i sola, mye bedre, enn detta med solarium, melanotan osv.
      farlig er det alt det hele, og hvis for mye naturlig sol ikke er bra, er faen ikke dissa sprøytene og solarium noe bra heller, det må dere da skjønne ?
      bedre å bli brun på den naturlige måten da, og husk ; ikke for mye heller.
      btw: man blir fortere brun av å være i aktivitet ute i sola, enn å ligge der å vente på å bli brun.
      nice blogg btw (:

    20. Jeg har brukt det, og har fått noen få pigmentflekker og noen nye føflekker. Men det er sant det du sier. Man blir på en måte “brun-blind”/ ” tan-orexia”, man klarer ikke å se hvor brun man egentlig er. Har ei annen venninnde som også gikk på det. Hun ble også ganske “svart” og tok det som kompliment når folk ble sjokkert over hvor brun hun var.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg