Om selvtilitt

Mange av dere har spurt om jeg har god selvtilitt ettersom det kanskje kan virke sånn på bloggen, så sier jeg selv at jeg ikke har det. Dobbeltmoralsk? 

Jeg har dårlig selvtilitt når det kommer til mitt utseende. Jeg er missfornøyd med så og si alt, og kan pirke på småfeil og detaljer som sikkert ingen andre legger merke til i timesvis. Men, det som skiller meg fra andre er kanskje det at når det kommer til meg som person, min personlighet, så er jeg utrolig selvsikker. Jeg lar ikke folk fortelle meg hvem jeg er – jeg viser dem. Jeg står utrolig for hva jeg mener er fint, hvor jeg vil i livet og lignede. For eksempel, tror dere ikke jeg får mye dritt på grunn av det jeg har som skjønnhetsideal? Svære pupper, tynn, brun, stort, blondt hår osv. Jo, men sånne ting står jeg for. Om så det er materialistiske ting eller poltiikk så kjemper jeg til siste mann faller for å si det slik. Jeg gir meg aldri. 

Men samtidig, jeg ønsker ikke at jeg var noen andre. Ikke for noe i verden. Jeg har blitt tildelt meg, og jeg er utrolig takknemlig for at jeg er så sterk personlighetsmessig. Å ønske at jeg var noen andre hadde bare vært å kaste bort tiden jeg har som meg selv, er dere ikke enige?Jeg kan gjerne være leder og hjelpe andre når de har det vanskelig, å være et forbilde seg jeg på som et privilegium og noe litt skremmende, men samtidig noe jeg godt kan ta på mine skuldre. Jeg vil hjelpe andre. 

Jeg mener ikke at måten jeg vil se ut på bør definere meg som person overhode, men samtidig så jo, jeg vil skille meg ut. Jeg vil at folk skal snu seg etter meg, omså det er fordi de leser bloggen, fordi de synes jeg er delig, stygg, teit, ekkel , av sjalusi eller whatever. Jeg klarer ikke å gå ubemerket. Men har dere merket at når en jente har store pupper, er blond og brun så komenterer gjerne andre jenter “fyfaen, det er stygt, ingen gutter liker det” men guess what… Om man går inn i seg selv, så vet man at hver eneste gang man baksnakker noen, så er det noen form for sjalusi inne i bildet. Det er så utrolig mye skjult mobbing som skjer blandt jenter og det er umulig å stoppe. Tro meg, jeg vet hvordan det er å bli baksnakket sekundet jeg går utifra et rom, jeg vet hvordan det er at rommet blir stille når jeg kommer inn, at det ikke er plass rundt et bord eller at man ikke blir innkludert i planer andre lager. Og jeg vedder på at akkurat nå sitter en eller annen jentegjeng en eller annen plass å komenterer nettop det jeg skriver nå. Et lite råd; slutt å vær så sjalu på meg og konstentrer dere om å forbedre deres eget selvbilde, for usikkerheten på enkelte skinner åpenbart igjennom.

Husk, mennesker kan ikke såre deg med mindre du lar dem, og livet ditt slutter ikke på ungdomsskolen/videregående. Jeg ser i alle fall fram til den dagen jeg skal snu meg rundt, vise fingeren og ta steget videre til noe større. Jeg har så mange søte og fantastiske lesere som sliter med selvbildet, og jeg håper dere blir med meg når vi skal vise at alle tok feil. Vi skal vise at vi kan og vi skal vinne. 



18 kommentarer
    1. selvtillit er bra å ha. Husker at jeg ikke hadde selvtillit i det hele tatt før men nå har jeg det, og jeg turte ikke snakke til folk visst de sa noe om meg liksom mennnå snakker jeg til de jeg vil og driter i det meste haha x)

    2. Utrolig bra skrevet!
      Sliter med selvtillit selv, men når jeg leser bloggen din får jeg mer håp til at selvtillit og selvbilde-delen skal gå bedre. Du gir meg så utrolig med inspirasjon, og jeg er garantert ikke den eneste!

    3. åh, blei så utrulig glad før å lese detta! du e virkelig forbildet mett sophie, og du ane ikkje kor mye du hjelpe andre med å skrive om detta!

    4. herregud, så bra skrevet! blir sikkelig inspirert av deg. 🙂 Jeg hadde kjempegod selvtillit før jeg startet på ungdomsskolen. På ungdomsskolen kunne jeg velge mellom en overlegen gjeng som så ned på alle andre, eller en annen gjeng som hakket ned på alle. I åttende klasse fikk jeg høre tre ting av den samme jenta. Hun sa jeg hadde stort hode, liten munn, løvetenner(?) og så ut som en tomat.
      Jeg tok det utrolig inntil meg, og selvtilliten gikk i bånn. Når jeg så meg selv i speilet tenkte jeg”åhh, for et gigantisk stygt hodet, åhh for en stygg munn! osv.
      Men nå, etter ett år vet jeg hvorfor hun sa det: hun var sjalu, og ville bli bedre enn meg. Rett og slett. Hun klarte både å ødelegge meg og selvtilliten min.

    5. Bra skrevet, men vil bare kommentere en liten ting. Jeg vet at det er dårlig å baksnakke og alt det der, men du tar feil når du sier “Om man går inn i seg selv, så vet man at hver eneste gang man baksnakker noen, så er det noen form for sjalusi inne i bildet”. Det er mange som mobber direkte STYGGE jenter og gutter, ikke fordi at de er sjalu, men fordi at de rett og slett er stygg innvendig og ut. Kjenner selv en sånn jente, hun er overvektig og er stygg. Når jeg snakker dritt om henne er det apsolutt ikke fordi jeg er sjalu, men fordi hun er så forferdelig og dum.

    6. har nylig begynt å lese bloggen din. Har blitt helt hekta! <3 du skriver utrolig bra og er jeg syns du er kjempe pen! Et godt forbilde er du å! <3

    7. Hei! Så utrolig bra skrevet! Er imponert over hvordan du reflekterer over livet, og de sterke meningene dine. Fikk frysninger her jeg satt og leste. Du fortjener virkelig å komme et sted her i verden! Følger med på bloggen din, og blir gang på gang forbløffet over enkelte ting du skriver. Har sansen for deg!! 🙂

    8. du er kjempeflink til å skrive! før hadde jeg ikke selvtillit, og med litt hjelp med dette innlegget og venner har jeg lært å være meg selv fullt ut. du hjelper virkelig andre 🙂

    9. Utrolig bra skrevet!! Hadde egentlig ikke trodd dette om deg, det at du skriver sånt, og sliter med selvtilliten. Ja, jeg er enig med deg. Jeg liker å skille meg ut, bli sett etter og bli lagt merke til, selv om jeg har dårlig selvtillit. Du står for den du er, og jeg ble sinnsykt glad for å lese det her. Siden jeg opplever så og si det samme, eller det er ihvertfall tanker i hodet mitt som er sånn. Jeg ble utrolig imponert over det du skrev, tror vi er ganske like med det her. Hadde vært gøy å blitt bedre kjent med deg 🙂

    10. Jeg tror at alle har et snev av dårlig samvittighet i seg, men at enkelte klarer å skjule det bedre enn andre. Som eksempel skriver du at du har dårlig samvittighet, men fremstår ikke som en usikker person på bloggen din. Vel, slik er nok de fleste av oss. Jeg kan være usikker på meg selv til tider, men det har nok ikke vært like synlig i offentligheten, deriblant sosiale sammenhenger.
      Det er kanskje ikke tilfellet, men det hjelper absolutt å si til seg selv at den peneste jenta i rommet også har sine dårlige dager; at hun synes håret er for flatt; en ny kvise blir synlig; hun veier én kilo for mye osv. MEN det er altså ikke slik alle andre ser på henne. Vi får heller gjøre det beste ut av det vi har og være stolte av det. 🙂

    11. Hei Sopie.
      Jeg har en kjæreste som jeg ble sammen med for 6 måneder siden. Denne jenta har alltid vært opptatt av å vise frem det beste av seg selv (slik som de fleste jenter vil jeg tro?..). Det har også alltid vært hennes primære mål å vise fram seg selv i beste lys ovenfor meg, i frykt for at alt annet ville vært for dårlig for meg. Dette forsto jeg veldig fort, og jeg så på det som et problem. For det første er ikke jeg Guds gave til jenter, for det andre er ikke jeg den som faller for utseende, heller personlighet. Derfor tok jeg fort tak i dette, og viste en enorm respekt for hennes kropp og utseende. Over de siste seks månedene har jeg konstant prøvd å gi henne trygghetsfølelsen, gi henne de ordene hun trengte, og det har fungert. Hun har mye mer selvtillit, kroppen hennes stråler slik jeg alltid har syntes, og humøret hennes er bredere enn fra øre til øre.
      Innlegget mitt er ikke for å sette meg selv i en posisjon over at alle jentene som leser dette skal tro at jeg er den perfekte kjæresten, men heller for å dele en liten historie om hvordan man kan tillate seg å bli fortalt at man er vakker, og at slik man ser ut er det vakreste man kan få det.
      Du skriver veldig bra Sophie, keep it up

    12. Folk har så utrolig lett for å dømme! Jeg selv har superblek hud, piercinger, farger håret i diverse unaturlige farger (lilla, blått, rosa, du skjønner), og kler meg for det meste i svart. Blir MYE stempla, får høre mye dritt, og resultatet av dette er dårlig selvitllit. Har 0 planer om å endre på meg likevel. Folk kan vel tro at “slike som meg” har mange fordommer når det kommer til “slike som deg”, siden du er så og si det motsatte av meg, med solbrun hud og bleket hår osv. Men vet du hva? Jeg digger deg. Synes det er pent jeg, å se ut som barbie.
      Kom over bloggen din for noen få dager siden, og kommer garantert til å fortsette å lese den 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg